Video Assistant Referee (VAR)

En als dan een overtreding op Xavi zoals die van vandaag bijna verkeerd wordt beoordeeld door toedoen van een VAR dan vraag ik me ook af in hoeverre er betere beslissingen worden genomen. Het enige waar ik de VAR wel een voordeel bij vind, is buitenspel. Voor de rest zou ik het afgeschaft willen zien.
Maar zelfs bij buitenspel is het niet vlekkeloos. Om te bepalen of iemand buitenspel staat, moet je het exacte moment weten dat de bal gespeeld wordt.

Ten eerste: wanneer is dat? Als de speler de bal aanraakt? Als het contact tussen de bal en het lichaam verbroken wordt?
Ten tweede: als je wil gaan mierenneuken over millimeters (wat ze nu dus doen), dan kun je niet het beeld handmatig stil gaan zetten terwijl je maar 50-60 frames per seconde hebt. Een fractie van een seconde te laat en de speler kan buitenspel staan. Een fractie van een seconde te vroeg en je keurt de goal ten onrechte af.

Zo lang het mensenwerk is, moet je met een marge gaan werken. 30 cm buitenspel is doorspelen. Is het meer, dan keur je 'm af. Gaat dat discussies uit de weg? Nee, maar je weet wel zeker dat áls je 'm afkeurt, het 100% buitenspel was.

Of je hebt als VAR 30 seconden de tijd en als je het niet zeker weet, keur je 'm goed/laat je het oordeel van de grensrechter staan. Dat minutenlange geneuzel terwijl het vervolgens alsnog discutabel is komt echt mijn neus uit.
 
Bij het hockey kan je de discussie tussen de scheidsrechter en de VAR gewoon volgen. Daarnaast kan je een challenge aanvragen, maar als je mis zit mag je dat niet meer die helft doen. Zou bij voetbal veel gemekker (en tijd) schelen.
100% eens. En als ze daarnaast nog eens invoeren dat iedereen die komt zeuren bij de scheidsrechter stante pede een gele kaart krijgt, dan zijn we van een hoop gezeik af.
 
Leuk idee, maar dan krijg je weer discussies over of het wel 30 cm was. Diezelfde lijn waarvan je zegt dat ie nooit precies vast te stellen is, ligt dan 30 cm verderop.
Dit wordt uiteindelijk technologisch wel opgelost. Die 30 cm heeft ook te maken met een tekortkoming in het huidige systeem. Maar we gaan vooruit.. Windows werkte ook pas na een jaar of 30... bijna dan 😁
 
Waarom iets affschaffen wat in essentie een zeer goed en effectief middel is tegen duidelijke fouten van een scheidsrechter?
Omdat de VAR alsnog duidelijke fouten maakt en dat met al die beelden nog irritanter is?!
Leuk idee, maar dan krijg je weer discussies over of het wel 30 cm was. Diezelfde lijn waarvan je zegt dat ie nooit precies vast te stellen is, ligt dan 30 cm verderop.
Maar dan was het iig buitenspel.
 
Leuk idee, maar dan krijg je weer discussies over of het wel 30 cm was. Diezelfde lijn waarvan je zegt dat ie nooit precies vast te stellen is, ligt dan 30 cm verderop.
Correct, maar als er dan voor buitenspel wordt gekozen weet je wel zeker dat het buitenspel is.
 
Correct, maar als er dan voor buitenspel wordt gekozen weet je wel zeker dat het buitenspel is.
Dan weet je zeker dat het buitenspel is volgens de oude regels inderdaad, maar door de 30 cm regel in te voeren, verander je in zekere zin wat buitenspel is. Verder telt elk voordeel dus spelers gaan dan ook eerder starten met lopen / al een stukje buitenspel staan. Stom voorbeeld: terwijl je eigenlijk, als je dat kan, zou moeten stoppen bij oranje, rijden mensen er juist snel doorheen omdat er geen straf op staat.
 
Eens met je mening dat de VAR in essentie een goed en effectief middel kan zijn, maar weet je zeker dat je naar effectieve speeltijd toe zou willen? Weet niet of je wel eens naar sporten als American Football, ijshockey en basketbal kijkt, maar de wedstrijden daar duren letterlijk uren, terwijl er maximaal een uur zuivere speeltijd is. Ik ben bang dat je dan een hoop mensen vanuit het stadion naar de tv thuis jaagt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Nog even over de VAR vanmiddag, ik had vaak mijn twijfels over de beslissingen vanuit Zeist. Gelukkig had het geen nadelige gevolgen voor ons.
Bij zuivere tijd in voetbal bedoel ik alleen bij wissels, var, blessures en penalty momenten als het spel echt een tijdje stil ligt. Ervan uitgaande dat deze dinger niet langer gaat duren dan het nu al duurt, gaat de wedstrijd niet perse langer duren in absolute tijd. En omdat tijdrekken dan nutteloos wordt bij zulke wedstrijden gaat het misschien wel sneller.

En de VAR kan natuurlijk niet eindeloos blijven kijken. Maar ik heb liever een goede beslissing van de VAR dan een overhaaste.
 
Maar zelfs bij buitenspel is het niet vlekkeloos. Om te bepalen of iemand buitenspel staat, moet je het exacte moment weten dat de bal gespeeld wordt.

Ten eerste: wanneer is dat? Als de speler de bal aanraakt? Als het contact tussen de bal en het lichaam verbroken wordt?
Ten tweede: als je wil gaan mierenneuken over millimeters (wat ze nu dus doen), dan kun je niet het beeld handmatig stil gaan zetten terwijl je maar 50-60 frames per seconde hebt. Een fractie van een seconde te laat en de speler kan buitenspel staan. Een fractie van een seconde te vroeg en je keurt de goal ten onrechte af.
Geheel eens dat dit mierenneuken slechts schijnzekerheid geeft en het lijntjes trekken absoluut niets aan zekerheid biedt.
Bij het hockey kan je de discussie tussen de scheidsrechter en de VAR gewoon volgen. Daarnaast kan je een challenge aanvragen, maar als je mis zit mag je dat niet meer die helft doen. Zou bij voetbal veel gemekker (en tijd) schelen.
Waarom dit niet ook bij voetbal kan is me een raadsel.
Misschien maar gewoon die hele buitenspelregel afschaffen? Benieuwd hoe het voetbal er dan uit zou zien.
Inderdaad afschaffen die onzinnige buitenspelregel, daterend uit de tijd dat keeper en verdediging extra gesteund moesten worden.
Vandaag de dag verdient juist de aanvaller extra bescherming, maar krijgt nog steeds de verdediging het voordeel van de twijfel.
Dus worden aanvallers in de 16 bestraft voor iets waar never nooit niet tegen een verdediger gefloten wordt, want dan zou het een penalty worden.

Net als bij hockey zou het voetbal zonder de irritante buitenspelregel aantrekkelijker worden dan het nu vaak is.
Maar ja, de "IFAB takes a very conservative attitude", zo weten we al sinds 1904.:(

Bij zuivere tijd in voetbal bedoel ik alleen bij wissels, var, blessures en penalty momenten als het spel echt een tijdje stil ligt. Ervan uitgaande dat deze dinger niet langer gaat duren dan het nu al duurt, gaat de wedstrijd niet perse langer duren in absolute tijd. En omdat tijdrekken dan nutteloos wordt bij zulke wedstrijden gaat het misschien wel sneller.

En de VAR kan natuurlijk niet eindeloos blijven kijken. Maar ik heb liever een goede beslissing van de VAR dan een overhaaste.
Geen buitenspel en zuivere speeltijd net als bij ijshockey.
Stel je voor hoe aantrekkelijk het kan worden.

Geen gezeik over wel een teennagel buitenspel of juist niet,geen irritant tijdrekken op allerlei manieren, grensrechters die meer aandacht kunnen geven aan wat de scheidsrechter in de melee of op afstand niet ziet, kortom het spel wordt eerlijker en attractiever.
Met de VAR als eindverantwoordelijke bij een duidelijke arbitrale misser als het beeld dat overduidelijk maakt.
Zo wordt voetbal verlost van vrije stijl worstelen, simuleren,geniepige ellebogen en wat dies meer zij.
Een genot om naar te kijken, tevens een minder riskante sport om te bedrijven.
 
En de VAR kan natuurlijk niet eindeloos blijven kijken. Maar ik heb liever een goede beslissing van de VAR dan een overhaaste.
Precies dit. Ik ben blij dat buitenspel situaties, overtredingen mbt rode kaarten en bijvoorbeeld penalty situaties eindelijk voor pak m beet 90 procent meer wordt gezien dan voor de var er was en er is vooruitgang. Bijvoorbeeld buitenspel situaties gaan wat sneller ivm het begin..
 
Gisteren hoorde ik Sjoerd Mossou zeggen dat de VAR er vooral op uit lijkt om een reden te vinden om een goal af te keuren. Terwijl de aanvaller juist voordeel zou moeten hebben. Daar lijkt het wel op, toch?

Nee, ik ben ook nog steeds tegen.
 
Gisteren hoorde ik Sjoerd Mossou zeggen dat de VAR er vooral op uit lijkt om een reden te vinden om een goal af te keuren. Terwijl de aanvaller juist voordeel zou moeten hebben. Daar lijkt het wel op, toch?

Nee, ik ben ook nog steeds tegen.
Dit komt denk ik ook doordat scheidsrechters vaker door laten spelen om het risico onterecht te fluiten te vermijden, aangezien de VAR nog terug kan kijken of ze naar het scherm kan vragen. Andersom kan dat niet, eenmaal afgefloten weet je nooit meer wat er uiteindelijk uit de situatie gekomen zou zijn.

Daar zit opzich al een soort voordeel voor de aanvallende partij in. Eerst door laten spelen, achteraf checken op, bijvoorbeeld, eventueel buitenspel.
 
Gisteren hoorde ik Sjoerd Mossou zeggen dat de VAR er vooral op uit lijkt om een reden te vinden om een goal af te keuren. Terwijl de aanvaller juist voordeel zou moeten hebben. Daar lijkt het wel op, toch?

Nee, ik ben ook nog steeds tegen.
Soms lijkt het er wel op dat de ene VAR wat actiever is met ingrijpen dan de andere. Onderlinge verhoudingen spelen hierbij een rol , denk ik, wat niet zal verdwijnen zolang communicatie niet open is.
Volledig eens met Sjoerd Mossou dat de aanvaller juist voordeel dient te hebben.

Afschaffen dus die attractiviteit en productiviteit ondermijnende , dubieuze en overbodige buitenspelregel met zijn NIETS zeggende lijntjes trekkerij.
Dat zou al een grote verbetering zijn.

Afschaffen van de VAR is dat zeker niet en zal gelukkig ook niet gaan gebeuren.
Dit komt denk ik ook doordat scheidsrechters vaker door laten spelen om het risico onterecht te fluiten te vermijden, aangezien de VAR nog terug kan kijken of ze naar het scherm kan vragen. Andersom kan dat niet, eenmaal afgefloten weet je nooit meer wat er uiteindelijk uit de situatie gekomen zou zijn.

Daar zit opzich al een soort voordeel voor de aanvallende partij in. Eerst door laten spelen, achteraf checken op, bijvoorbeeld, eventueel buitenspel.
Inderdaad is het prima in principe door te laten spelen omdat dat voordeel betekent voor de aanvaller.
Nog altijd zie je echter hier en daar een eigenwijze grensrechter die denkt dat hij twijfelgevallen kan beoordelen en te vroeg en onterecht een veelbelovende aanval afvlagt.

Met twee man turend naar beelden moet meestal toch vrij snel achteraf duidelijk zijn of een doelpunt geldig is of niet.
Duurt het een keer wat langer is dat niet erg als je zuivere speeltijd met electronische klok hebt ingevoerd.

En natuurlijk het mierenneukende buitenspel hebt afgeschaft.
Wie o wie maakt de IFAB wakker uit hun slaap die al langer duurt dan die van Doornroosje?
 
Dit komt denk ik ook doordat scheidsrechters vaker door laten spelen om het risico onterecht te fluiten te vermijden, aangezien de VAR nog terug kan kijken of ze naar het scherm kan vragen. Andersom kan dat niet, eenmaal afgefloten weet je nooit meer wat er uiteindelijk uit de situatie gekomen zou zijn.
Vooral mbt buitenspel is dit wel goed dat ze dit doen. Volgens mij kan de var alleen een correcte doen achteraf (overrulen van de scheidsrechter) als het een rode kaart is ipv geel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan