Video Assistant Referee (VAR)

Als je je beperkt tot alleen de duels van PSV omdat je die volledig kijkt, waarom weet je dan wel al die momenten te benoemen waarop Ajax bevoordeeld wordt? :unsure:
En als je vond dat Ajax een penalty moest krijgen (die had ik écht niet verwacht), waarom neem je dat dan niet mee in je betoog?

Geloof mij, als je iets minder eenzijdig de boel aanvliegt, gaan mensen je een stuk serieuzer nemen.
Dat lijkt me een overbodige vraag.
Ten eerste kan ik in een samenvatting heel goed zien als Ajax bevoordeeld wordt. Het inmiddels door heel Nederland vergeten afgekeurde doelpunt van GAE - je was het die keer zelfs met me eens -is een goed voorbeeld.
Het duel staat nu in de boeken als 1-1 en niet als 1-2. Terwijl het om een volkomen correcte schouderduw ging waar de scheidsrechter voor affloot. En dus staat Ajax, net als wij nadat de teennagel van Gakpo niet kort genoeg geknipt was tegen AZ, op 30 punten.

Voorts zie ik jaarlijks de duels tussen PSV en Ajax rechtstreeks en sinds dezelfde scheidsrechter en dezelfde VAR het geen penalty vonden toen Lozano gevloerd werd door Blind en wel toen Neres een onnozel tikje kreeg van Schwaab , hetgeen Dick van Egmond later het beste VAR moment vond uit dat dubieuze seizoen dat PSV de titel kostte en Mark van Bommel een deuk in zijn carriere opleverde, heeft het woord "objectiviteit" een compleet nieuwe dimensie gekregen.
Dus ja, ik kijk graag naar dat enige aspect in de vergelijking tussen de twee titelkandidaten dat zo weinig aandacht krijgt , hier en in de media.

Of mensen mij serieus nemen is niet aan mij ter beoordeling.
Het beeld kan vertroebeld worden als iemand's reputatie geschaad wordt door een hetze of doordat iemand alsmaar herhaalde ongein over iemand uitstort.
Verstandige mensen die verder kijken dan hun neus lang is weten wie posts met zinnige redeneringen en argumenten schrijft en wie juist niet.

Dat ik op je reageer bewijst in elk geval dat ik jou serieus neem.;)
 
Ligt dit aan de KNVB of de algehele trend in NL dat we overal persineekstekorten hebben. Zie nl nog geen direct bewijs dat de KNVB bewust verwaarloosd.
In mijn ogen, als je de opleiding niet serieus neemt en de basis opleiding alleen voor club scheidsrechters organiseert dan verwaarloos je het scheidsrechters gebeuren en gaat dat ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit.
Maar dat is in elke tak van sport of bedrijf zo.
 
Dat lijkt me een overbodige vraag.
Ten eerste kan ik in een samenvatting heel goed zien als Ajax bevoordeeld wordt. Het inmiddels door heel Nederland vergeten afgekeurde doelpunt van GAE - je was het die keer zelfs met me eens -is een goed voorbeeld.
Het duel staat nu in de boeken als 1-1 en niet als 1-2. Terwijl het om een volkomen correcte schouderduw ging waar de scheidsrechter voor affloot. En dus staat Ajax, net als wij nadat de teennagel van Gakpo niet kort genoeg geknipt was tegen AZ, op 30 punten.

Voorts zie ik jaarlijks de duels tussen PSV en Ajax rechtstreeks en sinds dezelfde scheidsrechter en dezelfde VAR het geen penalty vonden toen Lozano gevloerd werd door Blind en wel toen Neres een onnozel tikje kreeg van Schwaab , hetgeen Dick van Egmond later het beste VAR moment vond uit dat dubieuze seizoen dat PSV de titel kostte en Mark van Bommel een deuk in zijn carriere opleverde, heeft het woord "objectiviteit" een compleet nieuwe dimensie gekregen.
Dus ja, ik kijk graag naar dat enige aspect in de vergelijking tussen de twee titelkandidaten dat zo weinig aandacht krijgt , hier en in de media.

Of mensen mij serieus nemen is niet aan mij ter beoordeling.
Het beeld kan vertroebeld worden als iemand's reputatie geschaad wordt door een hetze of doordat iemand alsmaar herhaalde ongein over iemand uitstort.
Verstandige mensen die verder kijken dan hun neus lang is weten wie posts met zinnige redeneringen en argumenten schrijft en wie juist niet.

Dat ik op je reageer bewijst in elk geval dat ik jou serieus neem.;)
PSV is vorig seizoen bestolen. Daar kan ik een heel eind in mee. De uitbal met Blind in Eindhoven en de penalty in de Kuip; dat waren cruciale momenten. De tweede seizoenshelft waren wij zelf vervolgens werkelijk dramatisch, dus ergens vind ik het een gestolen kampioenschap.

Dit jaar heb ik wel echt het idee dat het ons vaak tegenzit. En met vorig seizoen in het achterhoofd denk ik stiekem; prima. Wellicht zelfs eerlijk zo, vanuit een "het middelt ooit wel uit" gedachte. Ik geloof namelijk nog steeds niet dat hier bewuste sturing in plaatsvindt door wie dan ook. Makkelie vond ik tijdens Ajax-PSV ook niet bepaald in ons voordeel fluiten, hoewel wij in elk mogelijk scenario van PSV zouden hebben verloren die wedstrijd. Ook als de paashaas zou zijn aangesteld door de KNVB; we zijn momenteel simpelweg veel en veel te slecht.

Ik ben het heel erg met je eens dat meer transparantie vanuit de KNVB zeer welkom zou zijn omtrent alle regels, besluitvorming en processen. Exact de punten die je eerder benoemde; ik vind het stuk voor stuk goede punten. Stel een brief op en ik teken mee ;)
 
PSV is vorig seizoen bestolen. Daar kan ik een heel eind in mee. De uitbal met Blind in Eindhoven en de penalty in de Kuip; dat waren cruciale momenten. De tweede seizoenshelft waren wij zelf vervolgens werkelijk dramatisch, dus ergens vind ik het een gestolen kampioenschap.

Dit jaar heb ik wel echt het idee dat het ons vaak tegenzit. En met vorig seizoen in het achterhoofd denk ik stiekem; prima. Wellicht zelfs eerlijk zo, vanuit een "het middelt ooit wel uit" gedachte. Ik geloof namelijk nog steeds niet dat hier bewuste sturing in plaatsvindt door wie dan ook. Makkelie vond ik tijdens Ajax-PSV ook niet bepaald in ons voordeel fluiten, hoewel wij in elk mogelijk scenario van PSV zouden hebben verloren die wedstrijd. Ook als de paashaas zou zijn aangesteld door de KNVB; we zijn momenteel simpelweg veel en veel te slecht.

Ik ben het heel erg met je eens dat meer transparantie vanuit de KNVB zeer welkom zou zijn omtrent alle regels, besluitvorming en processen. Exact de punten die je eerder benoemde; ik vind het stuk voor stuk goede punten. Stel een brief op en ik teken mee ;)
Wat jij schrijft in je eerste zin voel ik veel meer als ik aan het seizoen 2018/19 denk. En over dat uitmiddelen ben ik het voorlopig nog niet met je eens als ik de 5 VAR seizoenen op een rijtje zet.

Net zo min als jij geloof ik in bewuste sturing. Die was er niet en is er niet.
De term complotdenker is mij dan ook volkomen ten onrechte toegevoegd, daar kan ik zelf niets aan doen.
Dat Rene van der Gijp ooit de voorbeeldige profvoetballer Manolev afzeek en zijn carriere mede kapotmaakte was toch ook niet de schuld van de Bulgaar.:unsure:

Dat neemt niet weg dat er nu en dan omdat niet iedere scheidsrechter altijd tegen elke druk van allerlei kanten van buitenaf bestand (b)lijkt te zijn toch enigszins dubieuze beslissingen genomen worden.
Tenzij iemand van mening is dat Nederland het enige land op de aardbol is waar iedereen altijd en overal onkreukbaar en niet te beinvloeden is.
Vraag eens aan Mark Rutte, oh nee, die heeft te weinig actieve herinnering aan een en ander.;)

Op het laatste optreden van Makkelie toen jouw en mijn club elkaar vorige week troffen viel niet zoveel aan te merken, op de VAR des te meer. Die had niets te zoeken bij die penalty waarvan nu nog niemand met zekerheid kan zeggen of hij terecht of ten onrechte gefloten werd. Dus was er geen sprake van een 100% foute beslissing en diende hij zich er niet mee te bemoeien. Zijn ingreep had PSV in een kampioensrace wederom fataal kunnen zijn.

Dat vervolgens Arno Vermeulen beweert dat de VAR tegenwoordig wel in zo'n geval mag ingrijpen kan een van deze 2 dingen betekenen;
1 Hij kletst - niet voor het eerst - uit zijn nek
2 De KNVB schiet - niet voor het eerst - tekort in communicatie naar het publiek.
Want nergens ben ik zo'n verandering van regel tegengekomen.

Wat betreft je slotzin;
Goed dat we het op een aantal punten eens zijn.
Ook ik zal mee tekenen als iemand een dergelijke brief opstelt.
Maar op dit moment ga ik zelf om meerdere redenen (nog?)niet over tot het opstellen ervan.
 
In mijn ogen, als je de opleiding niet serieus neemt en de basis opleiding alleen voor club scheidsrechters organiseert dan verwaarloos je het scheidsrechters gebeuren en gaat dat ongetwijfeld ten koste van de kwaliteit.
Maar dat is in elke tak van sport of bedrijf zo.
Tja, als ik zie welk opleidingstraject er is lijkt mij dat de stelling dat e.e.a. verwaarloost wordt niet onderschrijven


Dat aan een pupillenscheids minder eisen worden gesteld dan aan een prof scheids is an sich niet vreemd

Arbitrageopleidingen_KNVB_Assist_0.jpg
 
Tja, als ik zie welk opleidingstraject er is lijkt mij dat de stelling dat e.e.a. verwaarloost wordt niet onderschrijven


Dat aan een pupillenscheids minder eisen worden gesteld dan aan een prof scheids is an sich niet vreemd

Arbitrageopleidingen_KNVB_Assist_0.jpg
Wat schuift dat? Mocht ik een carrièreswitch willen..
Anders ga ik toch voor directeur knvb, daar hoef je helemaal niks voor te kunnen 🤔
 
Het gaat om de bewijslast blijkbaar.
En die heb ik gegeven.
Alle argumentatie daarna is een nieuw gegeven.
Ja, raar he, je beweert iets en dan vraagt iemand om bewijs. Tegenover jouw gevoel kan ik het gevoel van een kennis neerzetten die amateurscheids is die het compleet anders ziet dan jij, doe ik niet want dergelijk anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Kortom, de stelling dat de KNVB willens en wetens de taak van de scheidsrechter aan het verkwanselen is kan je niet met bewijs onderbouwen.
 
Zolang er een incapable ex-scheidsrechter aan het hoofd staat zal het niet beter of anders worden vrees ik
Hoe goed of slecht de opleiding tot scheidsrechter in dit land is weet ik niet precies.
Dat de KNVB steeds meer moeite moet doen om capabele mensen voor die ondankbare taak te vinden en vervolgens op te leiden lijkt me duidelijk.
In dat opzicht zijn ze niet te benijden.
Maar dat matige ex-fluitisten het tot baas kunnen brengen terwijl een topper als Mario van der Ende blijkbaar te kritisch en onafhankelijk was voor dat baantje valt de bondsorganisatie natuurlijk wel te verwijten.

Ik hou nu al mijn hart vast voor de opvolging van van Egmond en Wiedemeier straks.
Nijhuis is de aangewezene in mijn ogen omdat hij boven alle partijen staat.
Maar de kans is helaas groter dat er een collega benoemd wordt die meer "geliefd" is hier en daar.
Slijmen is op menig plek aan de top efficienter voor je carriere dan kritiek leveren.
Dat laatste kwetst grote ego's nu eenmaal eerder.

Wat de opleiding tot VAR betreft lijkt het, zolang de stompzinnige millimeterneukerij van de buitenspelregel blijft bestaan,van groot belang dat kandidaten geruime tijd doorbrengen bij oogarts en fysio therapeut.
Om de voor een mens onmogelijke taak te ""leren uitvoeren" om lijntjes te gaan trekken op een beeld dat helaas telkens - hoe goed je ook je best doet - een mini seconde te vroeg of te laat is stilgezet.
Maar bovenal moet je met een stalen gezicht durven beweren dat het voetbal nu eerlijker is geworden omdat de techniek de waarheid:unsure: heeft laten zien.
Dat geloven dan al die duizenden die telkens voor niets juichten om doelpunten die jij goed- of afkeurt omdat jij zag dat de teennagel van Jantje wel kort genoeg geknipt was en die van Pietje niet.
Dus juich nog maar een keer, Jantje, en jij moet van mij nu gaan balen, Pietje.
 
Ja, raar he, je beweert iets en dan vraagt iemand om bewijs. Tegenover jouw gevoel kan ik het gevoel van een kennis neerzetten die amateurscheids is die het compleet anders ziet dan jij, doe ik niet want dergelijk anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Kortom, de stelling dat de KNVB willens en wetens de taak van de scheidsrechter aan het verkwanselen is kan je niet met bewijs onderbouwen.
Blijkbaar vindt je het stukje dat je bijvoegt bewijs voor een goede opleiding van scheidsrechters. Ik daag je uit om die cursus eens te volgen dan weet je genoeg.
Het is een nietszeggend stukje proza dat helaas ver van de waarheid is voor wat er echt geleerd wordt op de cursus.
Waarbij ik vermoed dat ik al iets langer als scheidsrechter meeloop dan jouw kennis. 35 jaar plus aan ervaring en kennis van hoe het er onder andere in Zeist aan toe gaat.
Als die beerput ooit open gaat, dan is de #metoo binnen de scheidsrechters wereld direct trending topic.
Echte scheidsrechters kwaliteit is minder belangrijk dan het halen van bruine armen om hogerop te komen. Nog te zwijgen van andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar vindt je het stukje dat je bijvoegt bewijs voor een goede opleiding van scheidsrechters. Ik daag je uit om die cursus eens te volgen dan weet je genoeg.
Het is een nietszeggend stukje proza dat helaas ver van de waarheid is voor wat er echt geleerd wordt op de cursus.
Waarbij ik vermoed dat ik al iets langer als scheidsrechter meeloop dan jouw kennis. 35 jaar plus aan ervaring en kennis van hoe het er onder andere in Zeist aan toe gaat.
Als die beerput ooit open gaat, dan is de #metoo binnen de scheidsrechters wereld direct trending topic.
Echte scheidsrechters kwaliteit is minder belangrijk dan het halen van bruine armen om hogerop te komen. Nog te zwijgen van andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
Als scheidsrechter ben ik hier en daar vroeger wel eens actief geweest maar zonder enige opleiding, dus dat mag geen naam hebben.
Ik heb toen wel gemerkt dat het een uiterst lastig beroep is.

Wat ik nog weet uit de jaren 70 was mijn ontmoeting met een KNVB scheidsrechter wiens naam ik hier niet zal noemen. "Over de doden niets dan goeds" wil ik in zijn geval ook respecteren.

Die vertelde mij tijdens een verjaardagsfeestje in mijn verre familie na een paar glazen rode wijn dat hij "een hekel had aan PSV" omdat ze bij die club meenden "hem te kunnen voorschrijven hoe hij moest fluiten. Hem, internationale scheidsrechter. Wat denken ze wel niet."
Hoezo groot ego?

Wat bleek? Men had hem gevraagd eens speciaal op te letten wat er allemaal met Ralf Edstrom in de 16 gebeurde.
Voor de jongere lezers; met Edstrom gebeurde toen al wat nu bij Luuk de Jong schering en inslag is. De niet te stuiten Zweed werd zelfs ooit aan de haren tegen de grond getrokken en menig shirt ging kapot.
Aantal strafschoppen dat hij meekreeg in 3 en een half jaar tot zijn rug compleet in de vernieling zat, was ongelooflijker wijs , nul.
Tot zover deze anekdote over menselijk gedrag en objectiviteit.:unsure:

Dan zie ik dat VI een lijstje met beoordelingen van scheidsrechters publiceert. Waarop ene Bas Nijhuis naar plek 9 is gekelderd. Objectief en kritisch optreden wordt niet overal op prijs gesteld. Niet in Zeist en ook niet in alle media.
Wanneer komt de evaluatie en beoordeling van de VAR optredens eens naar buiten?
Of blijft de transparantie beperkt tot de nietszeggende kreet van 98 ingrepen waarvan 86 terecht zoals vorig seizoen?
Dit alles onder het motto; wat niet weet wat niet deert?
 
Als scheidsrechter ben ik hier en daar vroeger wel eens actief geweest maar zonder enige opleiding, dus dat mag geen naam hebben.
Dus vroeger was er geen opleiding en mocht iedereen de fluit ter hand nemen. Nu is er wel een opleiding, maar volgens sommigen verwaarloosd de KNVB het. Lijkt mij toch ergens wel een beetje tegenstrijdig?
 
Zouden ze niet iemand moeten aanstellen die de spelregels kent?
Hij kent ze wel, maar past ze minder snel toe dan anderen.
Voor mij blijft het belangrijkste criterium of hij zichzelf blijft als de druk van buiten toeneemt.
Zoals destijds Mario van der Ende als een van de weinigen van zijn lichting.
Dus denk ik eerder aan Nijhuis dan aan de meeste van zijn collega's.

Dus vroeger was er geen opleiding en mocht iedereen de fluit ter hand nemen. Nu is er wel een opleiding, maar volgens sommigen verwaarloosd de KNVB het. Lijkt mij toch ergens wel een beetje tegenstrijdig?
Waar beweer ik dat de KNVB opleiding verwaarloost?
Ik heb juist veel begrip voor hun problemen bij het werven van scheidsrechters in de huidige tijd en geef aan dat fluiten moeilijk is.
Mijn kritiek op de KNVB richt zich op geheel andere zaken zoals o.a. het matig functionerende VAR systeem en het gebrek aan openheid.
 
Hij kent ze wel, maar past ze minder snel toe dan anderen.
Voor mij blijft het belangrijkste criterium of hij zichzelf blijft als de druk van buiten toeneemt.
Zoals destijds Mario van der Ende als een van de weinigen van zijn lichting.
Dus denk ik eerder aan Nijhuis dan aan de meeste van zijn collega's.


Waar beweer ik dat de KNVB opleiding verwaarloost?
Ik heb juist veel begrip voor hun problemen bij het werven van scheidsrechters in de huidige tijd en geef aan dat fluiten moeilijk is.
Mijn kritiek op de KNVB richt zich op geheel andere zaken zoals o.a. het matig functionerende VAR systeem en het gebrek aan openheid.
Nergens dat is een stelling die een ander poneert. Daarom ook de 'sommigen' en niet 'jij'.
 
Nergens dat is een stelling die een ander poneert. Daarom ook de 'sommigen' en niet 'jij'.
Maar je schrijft dit wel als reactie op mijn post.
Dan had ik het logischer gevonden als je op mijn argumenten had gereageerd of op de post van die ander.;)
 
Maar je schrijft dit wel als reactie op mijn post.
Dan had ik het logischer gevonden als je op mijn argumenten had gereageerd of op de post van die ander.;)
Maar zonder verwijt, tegenwerping etc. slechts met een constatering op basis van hetgeen jij schrijft.
 

Ben benieuwd of dit gaat werken, betwijfel of er niet evengoed ophef komt bij VAR beslissingen. Maar verwacht dat oa Antenor dit soort samenwerking met interesse volgt? Mocht het een werken dan zou het best goed zijn om t structureel te maken - var kan immers prima op grotere afstand en een beetje vers bloed en minder nauwe banden tussen var en scheidsrechter lijkt mij in eerste instantie wel voordelen te hebben.
 

Ben benieuwd of dit gaat werken, betwijfel of er niet evengoed ophef komt bij VAR beslissingen. Maar verwacht dat oa Antenor dit soort samenwerking met interesse volgt? Mocht het een werken dan zou het best goed zijn om t structureel te maken - var kan immers prima op grotere afstand en een beetje vers bloed en minder nauwe banden tussen var en scheidsrechter lijkt mij in eerste instantie wel voordelen te hebben.
Dat is totaal zinloos. Een buitenlandse scheidsrechter heeft meer zin. Een scheidsrechter kan altijd de VAR overrulen.
 

Ben benieuwd of dit gaat werken, betwijfel of er niet evengoed ophef komt bij VAR beslissingen. Maar verwacht dat oa Antenor dit soort samenwerking met interesse volgt? Mocht het een werken dan zou het best goed zijn om t structureel te maken - var kan immers prima op grotere afstand en een beetje vers bloed en minder nauwe banden tussen var en scheidsrechter lijkt mij in eerste instantie wel voordelen te hebben.
Prima ontwikkeling. Ook al zal er altijd discussie blijven omdat het nu eenmaal mensenwerk is. En regels soms multi-interpretabel zijn. (Daarom zie ik o.a. het overbodige buitenspel ook graag afgeschaft) .

Dit mag zeker structureel worden na een proefperiode wanneer b.v. blijkt dat de Turkse fans niet kunnen dreigen met kreten als "we weten waar jouw kinderen naar school gaan in Nederland, Portugal , Duitsland of waar dan ook.
Hoe meer afstand, hoe meer een onafhankelijk, objectief, niet door bondsbonzen, lokale media of aggressieve fans verstoord oordeel mogelijk zal zijn.
Ook de "magie" van het stadion speelt geen rol meer.

Maar hoe sterk is het verlangen bij de UEFA of FIFA naar een onafhankelijk, objectief, niet te beinvloeden oordeel?
Zat men er om verlegen in 1978 bij Videla, in 1986 bij de hand van god, bij de handsbal van Henry waardoor niet Ierland maar het bestuurlijk invloedrijke Frankrijk de eindronde haalde om maar een paar momenten te noemen? ;)
Dat is totaal zinloos. Een buitenlandse scheidsrechter heeft meer zin. Een scheidsrechter kan altijd de VAR overrulen.
Eens. Uiteraard moet het uiteindelijk gaan over de HELE arbitrage.
Maar ik vind dat er toch iets moet veranderen aan de bevoegdheden. Een VAR ziet veel meer en heeft een betere kijk op wat er allemaal gebeurt in het veld.
( Tenzij een VAR een klap van Ajacied Bergwijn niet ziet en dit weekend toch gewoon weer scheidsrechter blijkt te zijn in de Eredivisie.)

Dus enkele aanpassingen in het systeem en meer transparantie in Zeist en Nyon en Zurich lijken gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan