Video Assistant Referee (VAR)

Ik weet het niet met de VAR hoor. Ik ben nog steeds groot voorstander van voetbal mét een videoscheidsrechter dan zonder, maar niet op de manier zoals het nu gaat. Gisteren met Tottenham en Atletico: what the fuck zijn dat voor beslissingen? Het is echt zoeken naar manieren om een penalty te geven of een doelpunt af te keuren.
Werkelijk niemand zag de 'handsbal', maar de VAR moet weer even laten zien dat hij er is. Je zag ook niemand van Atletico appelleren, tot dat Turpin naar zijn oortje wees. Toen wisten ze niet hoe snel ze duidelijk moesten maken dat er écht hands was gemaakt hoor!

En dat 'buitenspeldoelpunt' van Tottenham: als je als VAR zo lang nodig hebt om te kijken of hij misschien 2mm buitenspel staat en je trekt uiteindelijk die conclusie terwijl uit de beelden echt niet met 100% zekerheid te zeggen valt of het buitenspel is of niet, dan moet je gewoon heel snel opdonderen met je lijntjes.

Echt, als dit niet verandert mogen ze wat mij betreft weer stoppen.

Ik weet het niet met de VAR hoor. Ik ben nog steeds groot voorstander van voetbal mét een videoscheidsrechter dan zonder, maar niet op de manier zoals het nu gaat. Gisteren met Tottenham en Atletico: what the fuck zijn dat voor beslissingen? Het is echt zoeken naar manieren om een penalty te geven of een doelpunt af te keuren.
Werkelijk niemand zag de 'handsbal', maar de VAR moet weer even laten zien dat hij er is. Je zag ook niemand van Atletico appelleren, tot dat Turpin naar zijn oortje wees. Toen wisten ze niet hoe snel ze duidelijk moesten maken dat er écht hands was gemaakt hoor!

En dat 'buitenspeldoelpunt' van Tottenham: als je als VAR zo lang nodig hebt om te kijken of hij misschien 2mm buitenspel staat en je trekt uiteindelijk die conclusie terwijl uit de beelden echt niet met 100% zekerheid te zeggen valt of het buitenspel is of niet, dan moet je gewoon heel snel opdonderen met je lijntjes.

Maar bij Juventus deed de VAR weer uitstekend werk. De scheids gaf Benfica een penalty door een 'overtreding' van De Ligt, terwijl hij gewoon geweldig de bal speelde. Dat is dus uiteindelijk teruggedraaid.

Maar bij Juventus deed de VAR weer uitstekend werk. De scheids gaf Benfica een penalty door een 'overtreding' van De Ligt, terwijl hij gewoon geweldig de bal speelde. Dat is dus uiteindelijk teruggedraaid.
De VAR doet ook heel veel goeds, vandaar dat ik er ook voorstander van ben, maar dit soort ridicule beslissingen hebben voor mij wel de overhand, ook al zijn die absoluut gezien in de minderheid.

Laatst bewerkt:

Helemaal eens met wat je hier zegt.

Je geeft twee voorbeelden van hoe het niet moet.
Het deed denken aan het eerste VAR optreden in Nederland in het beruchte seizoen 2018/2019 in Venlo. Een VAR die vlak voor rust bij 0-0 een VVV doelpunt afkeurde voor een onnozel duwtje terwijl geen enkele Ajacied protesteerde en men verbaasd reageerde dat Blom er in meeging. Idem toen de VAR na rust de enige was die vond dat Ajax een penalty verdiende wat Blom ineens ook vond en die in blessuretijd koffie was gaan drinken toen VVV er een moest krijgen. Uitslag geen 1-0, of 1-1 , maar 0-1. Drie kostbare punten gingen zo naar Amsterdam.

Terug naar nu;
Het is prima gebruik te maken van alle technische mogelijkheden om het spel eerlijker te maken.
Een scheidsrechter kan niet alles zien en maakt nu en dan fouten in alle hectiek.
Een grensrechter kan , tenzij hij een schele otter is, nooit precies zien of iemand rechts buitenspel staat op het moment dat links ergens een bal op hem wordt gepasst.

Prima dus dat er nog eens gekeken wordt naar de beelden.
Als daar foute beslissingen uitrollen is dat echter wel heel kwalijk.

Dat zogenaamde lijntjes trekken bij buitenspel is en blijft toch mensenwerk en dus feilbaar?
En afspraken over het "hoe lang zoeken naar" zijn wenselijk.
Evenzo dienen bepaalde restricties te verdwijnen over wanneer wel of niet mag worden ingegrepen.
Een duidelijke fout zou m.i. altijd moeten kunnen worden hersteld op grond van beelden.

Een ander hinderlijk fenomeen is de hierarchie in het scheidsrechters/VAR korps.
Mag/durft iedereen elkaar te corrigeren?
Laat iedereen dat gebeuren, of mag iemand het advies te komen kijken negeren?

Kan de conversatie eindelijk eens hardop geschieden zodat kijkers weten wat er speelt en hoe er besloten wordt?
En kunnen bij topduels niet beter buitenlandse scheidsrechters met de fluit en de camera uitgerust worden, omdat die minder risico lopen van buitenaf te worden geintimideerd?

Zo zijn er talloze verbeteringen mogelijk ook op het gebied van de spelregels trouwens.
Hoe minder mogelijkheden tot verschillende interpretatie hoe beter.
Of vinden FIFA, UEFA en andere bonden minder interpretatiemogelijkheden juist minder wenselijk gezien de enorme belangen die er op het spel staan?

De VAR doet ook heel veel goeds, vandaar dat ik er ook voorstander van ben, maar dit soort ridicule beslissingen hebben voor mij wel de overhand, ook al zijn die absoluut gezien in de minderheid.
De vraag die interessant is, heeft de var het doel bereikt en het spel per saldo eerlijker gemaakt of is het het doel voorbij geschoten mbt mierenneukerij mbt regeltjes. Ik neig naar het eerste overigens. Zeker qua buitenspelgoals die bij mij voor de var een bron van ergenis waren. Ook qua pingels (juve gisteren bijvoorbeeld) is er een hoop chagrijn weg. Je ziet dat het zich doorontwikkeld en na wat kinderziektes merk je de voordelen van dit systeem

Laatst bewerkt:
De Ligt speelde met Bayern tegen Barcelona?

Zo'n wedstrijd als vandaag overtuigt mij er toch wel van dat er iets mis is met hoe de VAR nu ingezet wordt. Voetbal moet wel vermakelijk blijven, en de hoeveelheid aan checks (en lengte) vandaag was wel echt storend (vooral in het stadion denk ik, dan heb je zelf totaal geen idee wat de VAR überhaupt aan het doen is). Elk stukje charme dat het voetbal heeft wordt zo langzaamaan verwijderd; een emotieloos gebeuren...

Zo'n wedstrijd als vandaag overtuigt mij er toch wel van dat er iets mis is met hoe de VAR nu ingezet wordt. Voetbal moet wel vermakelijk blijven, en de hoeveelheid aan checks (en lengte) vandaag was wel echt storend (vooral in het stadion denk ik, dan heb je zelf totaal geen idee wat de VAR überhaupt aan het doen is). Elk stukje charme dat het voetbal heeft wordt zo langzaamaan verwijderd; een emotieloos gebeuren...
Gewoon weer afschaffen. Nog meer ergernis dan bij een scheidsrechter.

ter.

En als dan een overtreding op Xavi zoals die van vandaag bijna verkeerd wordt beoordeeld door toedoen van een VAR dan vraag ik me ook af in hoeverre er betere beslissingen worden genomen. Het enige waar ik de VAR wel een voordeel bij vind, is buitenspel. Voor de rest zou ik het afgeschaft willen zien.

En als dan een overtreding op Xavi zoals die van vandaag bijna verkeerd wordt beoordeeld door toedoen van een VAR dan vraag ik me ook af in hoeverre er betere beslissingen worden genomen. Het enige waar ik de VAR wel een voordeel bij vind, is buitenspel. Voor de rest zou ik het afgeschaft willen zien.
Ik vind het ook wel handig bij een evt. Rode kaart die de scheids is ontgaan.

Dat millimeter gedoe vind ik ook niks.
Nounee. Voor de var vloog er hier vaak een glas naar de tv, dat is nu niet meer. Beter voor de tv en het glas..
Jij hebt dus niet meer ergernis over een kerel die op z’n gemak uit 16 hoeken een situatie beoordeelt dan iemand die dat in een split second moet doen?

Dat millimeter gedoe vind ik ook niks.

Jij hebt dus niet meer ergernis over een kerel die op z’n gemak uit 16 hoeken een situatie beoordeelt dan iemand die dat in een split second moet doen?
Geeft even de tijd een plasje te doen..
Omdenken 👍

Gewoon weer afschaffen. Nog meer ergernis dan bij een scheidsrechter.
Ik ben tegen afschaffing van de Var. Wel voor verandering van de Var. Wel leven niet in de prehistorie, we hebben tegenwoordig middelen om betere beslissingen te nemen, dan moet je die gebruiken ook.

Waarom iets affschaffen wat in essentie een zeer goed en effectief middel is tegen duidelijke fouten van een scheidsrechter?

Het duurt allemaal wat langer, maar dat de charme daarmee verdwijnt ben ik het niet mee eens. Wat is er mis met een beetje geduld?

Effectieve speeltijd zou er overigens voor zorgen dat het al helemaal niet uit maakt hoe lang de VAR erover doet.

Ik ben tegen afschaffing van de Var. Wel voor verandering van de Var. Wel leven niet in de prehistorie, we hebben tegenwoordig middelen om betere beslissingen te nemen, dan moet je die gebruiken ook.

Waarom iets affschaffen wat in essentie een zeer goed en effectief middel is tegen duidelijke fouten van een scheidsrechter?

Het duurt allemaal wat langer, maar dat de charme daarmee verdwijnt ben ik het niet mee eens. Wat is er mis met een beetje geduld?

Effectieve speeltijd zou er overigens voor zorgen dat het al helemaal niet uit maakt hoe lang de VAR erover doet.
Naja, dat laatste haalt wel het tempo uit een wedstrijd ongeacht extra speeltijd waar je sowieso niet veel aan hebt..

Eens met je mening dat de VAR in essentie een goed en effectief middel kan zijn, maar weet je zeker dat je naar effectieve speeltijd toe zou willen? Weet niet of je wel eens naar sporten als American Football, ijshockey en basketbal kijkt, maar de wedstrijden daar duren letterlijk uren, terwijl er maximaal een uur zuivere speeltijd is. Ik ben bang dat je dan een hoop mensen vanuit het stadion naar de tv thuis jaagt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Nog even over de VAR vanmiddag, ik had vaak mijn twijfels over de beslissingen vanuit Zeist. Gelukkig had het geen nadelige gevolgen voor ons.

Terug
Bovenaan Onderaan