Scouting - Algemeen & Beleid

“Waar is de nieuwe Ronaldo of Romario?”
Die zin hoor je wel eens. Scouting is ruk bij PSV, dat hoor je ook wel eens. Zo nu en dan.

En dan lees je dat Chelsea een 16-jarige voor 20 miljoen koopt. Een Argentijnse puber voor 20 miljoen. Hoe moet PSV hier tegenop? De toptalenten worden voor een megabedrag gekocht, en de leuke talenten gaan voor een leuk bedrag bij diezelfde grootmacht spelen. De wereld is kleiner geworden en PSV staat niet vooraan. PSV heeft geen 20 miljoen voor een speler die er misschien over 4 jaar staat.

“Hadden we geen Bruma en Romero moeten kopen”.
Ja, dat is achteraf. Achteraf scouten is gemakkelijk, dat kan ik zelfs.

20 miljoen. Hij is 16. Dikke kans dat ie er niet komt maar ach, voor een Engelse club is 20 miljoen peanuts. Gekke wereld. Zorg komt geld tekort, mensen leven in armoede maar staan wel in hun armzalige flat te klappen voor een puber die 20 miljoen kost. En klagen ondertussen dat het tv-abo zo duur is….
Eitjes van Lieke Martens en zaadjes van Messi.
 
“Waar is de nieuwe Ronaldo of Romario?”
Die zin hoor je wel eens. Scouting is ruk bij PSV, dat hoor je ook wel eens. Zo nu en dan.

En dan lees je dat Chelsea een 16-jarige voor 20 miljoen koopt. Een Argentijnse puber voor 20 miljoen. Hoe moet PSV hier tegenop? De toptalenten worden voor een megabedrag gekocht, en de leuke talenten gaan voor een leuk bedrag bij diezelfde grootmacht spelen. De wereld is kleiner geworden en PSV staat niet vooraan. PSV heeft geen 20 miljoen voor een speler die er misschien over 4 jaar staat.

“Hadden we geen Bruma en Romero moeten kopen”.
Ja, dat is achteraf. Achteraf scouten is gemakkelijk, dat kan ik zelfs.

20 miljoen. Hij is 16. Dikke kans dat ie er niet komt maar ach, voor een Engelse club is 20 miljoen peanuts. Gekke wereld. Zorg komt geld tekort, mensen leven in armoede maar staan wel in hun armzalige flat te klappen voor een puber die 20 miljoen kost. En klagen ondertussen dat het tv-abo zo duur is….
Dat is 1 voorbeeld, zeer walgelijk inderdaad, en het is ongetwijfeld een zorgelijke trend. Maar er zijn ook nu nog steeds voorbeelden van Scandinavische of Belgische clubs die voor een relatieve habbekrats geweldige talenten oppikken uit Afrika oid. Daar is voor PSV nog voldoende winst te behalen.
 
Dat is 1 voorbeeld, zeer walgelijk inderdaad, en het is ongetwijfeld een zorgelijke trend. Maar er zijn ook nu nog steeds voorbeelden van Scandinavische of Belgische clubs die voor een relatieve habbekrats geweldige talenten oppikken uit Afrika oid. Daar is voor PSV nog voldoende winst te behalen.
An educated guess.
100 clubs halen elk 5 spelers. 20 spelers breken echt door. Die andere 480 spelers zijn ook gehaald met het idee “kan wat worden”.
 
An educated guess.
100 clubs halen elk 5 spelers. 20 spelers breken echt door. Die andere 480 spelers zijn ook gehaald met het idee “kan wat worden”.
Dat geldt evengoed voor die peperdure spelers die jij aankaart. Zullen dan maar helemaal ophouden met de scouting want het is toch allemaal een groot vraagteken?
 
Dat geldt evengoed voor die peperdure spelers die jij aankaart. Zullen dan maar helemaal ophouden met de scouting want het is toch allemaal een groot vraagteken?
Scouting breder trekken (als dat al niet gebeurd) nadenken over het systeem waarin een speler rendeerd en wat voor karakter de speler heeft en onder welk type trainer hij juist floreerde.
 
Dat geldt evengoed voor die peperdure spelers die jij aankaart. Zullen dan maar helemaal ophouden met de scouting want het is toch allemaal een groot vraagteken?
Je kunt prima scouten. Maar ik vind de vraag “waarom hebben onze scouts speler x niet eerder gevonden” nogal simplistisch.
Mooi actueel voorbeeld is Dumfries. Nog laat bij de amateurs, Sparta, Heerenveen en toen hij de stap naar PSV maakte werd er door velen smalend over gedaan. Werkpaard, wel het postuur maar kan niet voetballen, enz. Geen PSV-niveau.
Staat nu dus in de CL-finale te spelen.
Er zijn dus geen zekerheden. Niet bij spelers die een bepaalde potentie laten zien, niet bij spelers die weinig laten zien maar tijd nodig hebben.
 
Je kunt prima scouten. Maar ik vind de vraag “waarom hebben onze scouts speler x niet eerder gevonden” nogal simplistisch.
Mooi actueel voorbeeld is Dumfries. Nog laat bij de amateurs, Sparta, Heerenveen en toen hij de stap naar PSV maakte werd er door velen smalend over gedaan. Werkpaard, wel het postuur maar kan niet voetballen, enz. Geen PSV-niveau.
Staat nu dus in de CL-finale te spelen.
Er zijn dus geen zekerheden. Niet bij spelers die een bepaalde potentie laten zien, niet bij spelers die weinig laten zien maar tijd nodig hebben.
Eens. Veel koffiedik gevallen. Toch heeft de ene TD een gouden pik en de ander geen ballen. Het is niet alleen maar mazzel hebben, maar ook een beetje ‘zien’ wat je nodig hebt als team en wat er bij zou kunnen passen. Daarom denk ik dat over het algemeen clubs met een goed functionerend technisch hart (trainer-TD-scouting) optimaal kunnen presteren en zodra een of meer in die schakel zwak is, de boel instort.
 
Eens. Veel koffiedik gevallen. Toch heeft de ene TD een gouden pik en de ander geen ballen. Het is niet alleen maar mazzel hebben, maar ook een beetje ‘zien’ wat je nodig hebt als team en wat er bij zou kunnen passen. Daarom denk ik dat over het algemeen clubs met een goed functionerend technisch hart (trainer-TD-scouting) optimaal kunnen presteren en zodra een of meer in die schakel zwak is, de boel instort.

Wat dat betreft kun je dus inderdaad zeggen wat je wil over Marc gouden pik O. Maar die man krijgt het wel met grote regelmaat voor elkaar om een competitief elftal op de been te brengen. Dat is wel wat anders dan bijv. zo'n Zuidam die nu Utrecht de nek om draait.
 
Je kunt prima scouten. Maar ik vind de vraag “waarom hebben onze scouts speler x niet eerder gevonden” nogal simplistisch.
De stelling, geen vraag, waar jij nu op reageert, is dat het gewoon nog steeds mogelijk is om pareltjes te ontdekken, en dat wordt vandaag de dag nog steeds bewezen door andere clubs die ook niet het vermogen hebben van Engelse clubs. Moet het allemaal samenvallen? Uiteraard, maar dat moet het bij die peperdure talenten ook; die kunnen ook op de verkeerde plek terechtkomen op het verkeerde moment, of de verkeerde mentaliteit hebben. Ik vind je stelling maar een beetje vaag; je zegt eigenlijk dat het allemaal niks anders is dan wat geluk hebben, maar tegelijkertijd beklaag je je erover dat Chelsea 16 miljoen voor een jong talent neertelt en dat PSV daar niet in mee kan en we dus niet kunnen verwachten dat we ooit nog een nieuwe Romario krijgen.
Mooi actueel voorbeeld is Dumfries. Nog laat bij de amateurs, Sparta, Heerenveen en toen hij de stap naar PSV maakte werd er door velen smalend over gedaan. Werkpaard, wel het postuur maar kan niet voetballen, enz. Geen PSV-niveau.
Staat nu dus in de CL-finale te spelen.
Er zijn dus geen zekerheden. Niet bij spelers die een bepaalde potentie laten zien, niet bij spelers die weinig laten zien maar tijd nodig hebben.
Juist, en dus was mijn vraag, zullen we de scouting dan maar opdoeken, want het hangt toch allemaal maar van toevalligheden aan elkaar?
 
De stelling, geen vraag, waar jij nu op reageert, is
Juist, en dus was mijn vraag, zullen we de scouting dan maar opdoeken, want het hangt toch allemaal maar van toevalligheden aan elkaar?
Beetje zwart-wit, niet? Dat het geen exacte wetenschap is betekent niet dat je niet alles in kunt zetten om toch die ene voorspelling te doen over een jonge speler. En daar moet je idd een beetje geluk bij hebben of dat uit komt

Wat het tegenwoordig moeilijk maakt om de pareltjes te vinden is dat de wereld zo klein is geworden. De grote clubs scouten in alle uithoeken van de wereld en kunnen ook enorme bedragen neerleggen voor een gokje. Tijd is in ieder geval voorbij dat je een Braziliaan deze kant op kan lokken met een stereotoren voordat een ander hem heeft gevonden

Maar dat een pakweg Xavi een groter talent is en verder gaat komen dan Saibari dat kun je wel inschatten
 
Beetje zwart-wit, niet? Dat het geen exacte wetenschap is betekent niet dat je niet alles in kunt zetten om toch die ene voorspelling te doen over een jonge speler. En daar moet je idd een beetje geluk bij hebben of dat uit komt

Wat het tegenwoordig moeilijk maakt om de pareltjes te vinden is dat de wereld zo klein is geworden. De grote clubs scouten in alle uithoeken van de wereld en kunnen ook enorme bedragen neerleggen voor een gokje. Tijd is in ieder geval voorbij dat je een Braziliaan deze kant op kan lokken met een stereotoren voordat een ander hem heeft gevonden

Maar dat een pakweg Xavi een groter talent is en verder gaat komen dan Saibari dat kun je wel inschatten
Maar wordt er echt gescout in alle hoeken van de wereld? In Brazilië en Argentinië misschien maar Peru, Paraguay of Venezuela een stuk minder. Er wonen 200 miljoen mensen in Nigeria en de meeste kinderen leven daar voor voetbal, net zo goed als in Brazilië, maar er zijn een stuk minder Nigeriaanse sterren dan Braziliaanse op de Europese velden.

En waar blijven de topvoetballers uit Azië? Ze zullen toch niet alleen rondlopen in Korea en Japan? Voetbal is de populairste sport in bijvoorbeeld Indonesië, ook met een bevolking van meer dan 250 miljoen, maar niemand daar heeft enig talent?

Als je echt de nieuwe Romario of Ronaldo wil vinden dan zul je moeten investeren. Een voetbalschool openen ergens in een ontwikkelingsland, een netwerk daar opzetten en begrijpen dat het misschien 10 jaar duurt voor dat zo'n project echt vruchten afwerpt. 10 jaar waarin je moet blijven investeren.
 
Je kunt prima scouten. Maar ik vind de vraag “waarom hebben onze scouts speler x niet eerder gevonden” nogal simplistisch.
Mooi actueel voorbeeld is Dumfries. Nog laat bij de amateurs, Sparta, Heerenveen en toen hij de stap naar PSV maakte werd er door velen smalend over gedaan. Werkpaard, wel het postuur maar kan niet voetballen, enz. Geen PSV-niveau.
Staat nu dus in de CL-finale te spelen.
Er zijn dus geen zekerheden. Niet bij spelers die een bepaalde potentie laten zien, niet bij spelers die weinig laten zien maar tijd nodig hebben.
Helemaal gelijk...en daarom verbaast het mij steeds weer dat PSV te weinig in de eigen eredivisie rondkijkt naar talenten en potentiële versterkingen en veel vaker spelers uit het buitenland haalt die meestal nauwelijks beter zijn dan spelers uit de middenmoot van de Eredivisie, maar wel minstens 3x duurder zijn. Dan heb ik liever een Van Ewijk of Olij dan een speler uit het buitenland die minstens 3x duurder is.
 
Beetje zwart-wit, niet? Dat het geen exacte wetenschap is betekent niet dat je niet alles in kunt zetten om toch die ene voorspelling te doen over een jonge speler. En daar moet je idd een beetje geluk bij hebben of dat uit komt

Wat het tegenwoordig moeilijk maakt om de pareltjes te vinden is dat de wereld zo klein is geworden. De grote clubs scouten in alle uithoeken van de wereld en kunnen ook enorme bedragen neerleggen voor een gokje. Tijd is in ieder geval voorbij dat je een Braziliaan deze kant op kan lokken met een stereotoren voordat een ander hem heeft gevonden

Maar dat een pakweg Xavi een groter talent is en verder gaat komen dan Saibari dat kun je wel inschatten
Dat is de conclusie die ik trek op basis van het argument waar ik antwoord op geef, niet waar ik zelf in geloof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan