Scouting - Algemeen & Beleid

Maar wordt er echt gescout in alle hoeken van de wereld? In Brazilië en Argentinië misschien maar Peru, Paraguay of Venezuela een stuk minder. Er wonen 200 miljoen mensen in Nigeria en de meeste kinderen leven daar voor voetbal, net zo goed als in Brazilië, maar er zijn een stuk minder Nigeriaanse sterren dan Braziliaanse op de Europese velden.

En waar blijven de topvoetballers uit Azië? Ze zullen toch niet alleen rondlopen in Korea en Japan? Voetbal is de populairste sport in bijvoorbeeld Indonesië, ook met een bevolking van meer dan 250 miljoen, maar niemand daar heeft enig talent?

Als je echt de nieuwe Romario of Ronaldo wil vinden dan zul je moeten investeren. Een voetbalschool openen ergens in een ontwikkelingsland, een netwerk daar opzetten en begrijpen dat het misschien 10 jaar duurt voor dat zo'n project echt vruchten afwerpt. 10 jaar waarin je moet blijven investeren.

Ik vind het idee van zo'n voetbal school altijd leuk en zeker als je het in een (voetbal) ontwikkelingsland doet, maar als je dan bijv. het Ajax Capetown project er langs legt waar ze echt meerdere jaren in gestopt hebben dan kun je concluderen dat dat sportief niks heeft opgebracht.
In dat opzicht is Indonesië vanuit financieel/marketing oogpunt interessant maar sportief lijkt me dat echt een 30 jaren plan.
 
Als je in 10 landen een scout neerzet die van mij part allemaal een ton per jaar verdienen, mogen ook lokale scouts zijn die je van mijn part eerst opleid naar jou zienswijze. Als je gemiddeld op alle spelers die worden aangedragen quitte speelt of een klein verlies pakt, moet er 1 speler zijn waar je ongeveer 3 miljoen op pakt om uit de kosten te zijn.
Ik ga er dan even voor het gemak vanuit dat je op 10 spelers 2 ton verlies maakt om wat voor reden dan ook.
Voor mijn gevoel moet dit toch mogelijk zijn, als dat je werk is.
 
Voetbaltalent vinden die door gaan breken is niet alleen een kwestie van talent, maar ook van facilteiten en geld dat de overheid in sport stopt. Hoogstwaarschijnlijk is er in Indonesie veel meer talent dan in Nl, dat moet haast wel met een bevolking van 250m tegen 18m. Maar in Indonesie zijn geen voebalvelden, geen sport op school, geen medische begeleiding, geen topsportpiramide, geen ouders die kinderen rondbrengen, geen voetbalclubs, etc. Dus dat talent wordt a) niet ontdekt en b) als het al naar boven komt drijven, niet ontwikkeld.

Nederland heeft zoveel talent voortgebracht door z'n prima infrastructuur (en dus overheidsgeld dat erin gepompt is/wordt). Nederland heeft (of althans had) de meeste leden die in clubverband voetballen ter wereld. De faciliteiten zijn hier top, zelfs vergeleken bij een ontwikkeld land als het VK. Ik ben hier in Schotland regelmatig gevraagd door clubvoorzitters van PL clubs en de SFA waarom Nederland toch zo goed kan voetballen, en dan vergelijk ik de faciliteiten hier met die in Nl, en de clubcultuur hier en in Nl. Dat willen ze niet horen, want ze denken dat ze zo goed bezig zijn, maar er zit wel veel waarheid in.

Kortom, we moeten beter scouten in Indonesie/Nigeria/Columbia/Uruguay is naar mijn bescheiden mening onzin. In die landen kunnen we alleen de spelers 'scouten' die via de daar heersende structuur naar boven komen drijven, en dat zijn dus de spelers die Chelsea, Real, Ajax ook ziet.
 
Wat dat betreft kun je dus inderdaad zeggen wat je wil over Marc gouden pik O. Maar die man krijgt het wel met grote regelmaat voor elkaar om een competitief elftal op de been te brengen. Dat is wel wat anders dan bijv. zo'n Zuidam die nu Utrecht de nek om draait.
Dat vind ik inderdaad geen toeval. Blijkbaar is hij in staat een goede organisatie neer te zetten. Maar zo zijn er meer. Ik denk dat Bosz, Stewart en Brands organisatorisch ook skills hebben, ik had alleen nog een zwaargewicht bij de scouting willen zien.
 
Als je in 10 landen een scout neerzet die van mij part allemaal een ton per jaar verdienen, mogen ook lokale scouts zijn die je van mijn part eerst opleid naar jou zienswijze. Als je gemiddeld op alle spelers die worden aangedragen quitte speelt of een klein verlies pakt, moet er 1 speler zijn waar je ongeveer 3 miljoen op pakt om uit de kosten te zijn.
Ik ga er dan even voor het gemak vanuit dat je op 10 spelers 2 ton verlies maakt om wat voor reden dan ook.
Voor mijn gevoel moet dit toch mogelijk zijn, als dat je werk is.
Of ‘kleinere’ zaakwaarnemers in die landen benaderen en laten meedelen in de winst als ze een goeie aan je leveren.
 
Voetbaltalent vinden die door gaan breken is niet alleen een kwestie van talent, maar ook van facilteiten en geld dat de overheid in sport stopt. Hoogstwaarschijnlijk is er in Indonesie veel meer talent dan in Nl, dat moet haast wel met een bevolking van 250m tegen 18m. Maar in Indonesie zijn geen voebalvelden, geen sport op school, geen medische begeleiding, geen topsportpiramide, geen ouders die kinderen rondbrengen, geen voetbalclubs, etc. Dus dat talent wordt a) niet ontdekt en b) als het al naar boven komt drijven, niet ontwikkeld.

Nederland heeft zoveel talent voortgebracht door z'n prima infrastructuur (en dus overheidsgeld dat erin gepompt is/wordt). Nederland heeft (of althans had) de meeste leden die in clubverband voetballen ter wereld. De faciliteiten zijn hier top, zelfs vergeleken bij een ontwikkeld land als het VK. Ik ben hier in Schotland regelmatig gevraagd door clubvoorzitters van PL clubs en de SFA waarom Nederland toch zo goed kan voetballen, en dan vergelijk ik de faciliteiten hier met die in Nl, en de clubcultuur hier en in Nl. Dat willen ze niet horen, want ze denken dat ze zo goed bezig zijn, maar er zit wel veel waarheid in.

Kortom, we moeten beter scouten in Indonesie/Nigeria/Columbia/Uruguay is naar mijn bescheiden mening onzin. In die landen kunnen we alleen de spelers 'scouten' die via de daar heersende structuur naar boven komen drijven, en dat zijn dus de spelers die Chelsea, Real, Ajax ook ziet.
Eens met de eerste twee alinea's.

Wat betreft alinea drie, ze zien ze wellicht wel, maar het is fatalistisch om het beter scouten daar dan maar af te doen als onzin als je er als PSV zijnde uberhaupt nooit mee aankomt en andere clubs wel. Je ziet toch ook dat Ajax en zelfs nog kleinere clubs uit andere competities ook nog steeds voor weinig geld spelers uit Afrika, Colombia or wherever kunnen halen? Die staan dan zoals je zegt ook wel op de radar bij grotere clubs uit bijv. de PL, maar toch lukt het Ajax om ze naar hun toe te halen. Laten we anders eens voorstellen dat PSV eens wat voetbalscholen gaat opzetten in Nigeria en Ghana, als scouten zinloos is.
 
Voetbaltalent vinden die door gaan breken is niet alleen een kwestie van talent, maar ook van facilteiten en geld dat de overheid in sport stopt. Hoogstwaarschijnlijk is er in Indonesie veel meer talent dan in Nl, dat moet haast wel met een bevolking van 250m tegen 18m. Maar in Indonesie zijn geen voebalvelden, geen sport op school, geen medische begeleiding, geen topsportpiramide, geen ouders die kinderen rondbrengen, geen voetbalclubs, etc. Dus dat talent wordt a) niet ontdekt en b) als het al naar boven komt drijven, niet ontwikkeld.

Nederland heeft zoveel talent voortgebracht door z'n prima infrastructuur (en dus overheidsgeld dat erin gepompt is/wordt). Nederland heeft (of althans had) de meeste leden die in clubverband voetballen ter wereld. De faciliteiten zijn hier top, zelfs vergeleken bij een ontwikkeld land als het VK. Ik ben hier in Schotland regelmatig gevraagd door clubvoorzitters van PL clubs en de SFA waarom Nederland toch zo goed kan voetballen, en dan vergelijk ik de faciliteiten hier met die in Nl, en de clubcultuur hier en in Nl. Dat willen ze niet horen, want ze denken dat ze zo goed bezig zijn, maar er zit wel veel waarheid in.

Kortom, we moeten beter scouten in Indonesie/Nigeria/Columbia/Uruguay is naar mijn bescheiden mening onzin. In die landen kunnen we alleen de spelers 'scouten' die via de daar heersende structuur naar boven komen drijven, en dat zijn dus de spelers die Chelsea, Real, Ajax ook ziet.
Ik ben los van geld en infrastructuur ook altijd benieuwd naar de rol van volksaard en cultuur. Dat is hellend vlak, want je generaliseert als een malle, maar je kunt je afvragen of het toeval is dat VOC iets Nederlands is. Dat het toeval is dat Nederlandse sporters (net als bijvoorbeeld Amerikaanse en Britse) zo goed scoren in de wereld. Dat is (inmiddels) deels door opleiding, geld (en dus mogelijkheden) en infrastructuur, maar ik denk ook dat er iets in de mensen zit of is gaan zitten waarbij wij in staat zijn (over andere mensen) te heersen of te willen heersen. Een bepaalde arrogantie en dominantie. Dat zie je terug in de sport.
 
Eens met de eerste twee alinea's.

Wat betreft alinea drie, ze zien ze wellicht wel, maar het is fatalistisch om het beter scouten daar dan maar af te doen als onzin als je er als PSV zijnde uberhaupt nooit mee aankomt en andere clubs wel. Je ziet toch ook dat Ajax en zelfs nog kleinere clubs uit andere competities ook nog steeds voor weinig geld spelers uit Afrika, Colombia or wherever kunnen halen? Die staan dan zoals je zegt ook wel op de radar bij grotere clubs uit bijv. de PL, maar toch lukt het Ajax om ze naar hun toe te halen. Laten we anders eens voorstellen dat PSV eens wat voetbalscholen gaat opzetten in Nigeria en Ghana, als scouten zinloos is.
Tja, die kopen 20 talenten, 1 breekt er door. Dat is voor PSV niet zo'n sucessvole tactiek. Wie heeft ajax de laatste 10 jaar gescout in een klein voetballand en is doorgebroken?
 
Tja, die kopen 20 talenten, 1 breekt er door. Dat is voor PSV niet zo'n sucessvole tactiek. Wie heeft ajax de laatste 10 jaar gescout in een klein voetballand en is doorgebroken?
Dat geldt voor elke club; wil niet zeggen dat je het moet laten. En inderdaad denk ik dat je met betere scouts dat '20 talenten 1 breekt er door' wel kan verbeteren naar '5 talenten, 1 breekt er door'.
 
Eens met de eerste twee alinea's.

Wat betreft alinea drie, ze zien ze wellicht wel, maar het is fatalistisch om het beter scouten daar dan maar af te doen als onzin als je er als PSV zijnde uberhaupt nooit mee aankomt en andere clubs wel. Je ziet toch ook dat Ajax en zelfs nog kleinere clubs uit andere competities ook nog steeds voor weinig geld spelers uit Afrika, Colombia or wherever kunnen halen? Die staan dan zoals je zegt ook wel op de radar bij grotere clubs uit bijv. de PL, maar toch lukt het Ajax om ze naar hun toe te halen. Laten we anders eens voorstellen dat PSV eens wat voetbalscholen gaat opzetten in Nigeria en Ghana, als scouten zinloos is.
En je kunt ook nog eens kijken of je kunt investeren in een scoutingnetwerk/academy die de talenten daar jong opspoort en daarna over laat komen naar Nederland, om ze vervolgens op te nemen in de voetbal pyramide. Zoiets als wat het Deense Nordsjaelland doet met de ''Right to dream'' academy in Afrika. Daar komt Kudus ook vandaan. In Afrika heb je in heel veel landen ook nauwelijks een voetbalpyramide of goede faciliteiten, maar middels dat soort academies kunnen spelers jong gescout worden en vervolgens in een buitenlandse voetbalpyramide opgenomen worden.
 
Leuk verhaal in het ED van vandaag over een jeugdscout hier uit de buurt.
De kleinzoon van onze voormalige scout en nog altijd topscorer aller tijden Willy van der Kuylen.
 
De stelling, geen vraag, waar jij nu op reageert, is dat het gewoon nog steeds mogelijk is om pareltjes te ontdekken, en dat wordt vandaag de dag nog steeds bewezen door andere clubs die ook niet het vermogen hebben van Engelse clubs. Moet het allemaal samenvallen? Uiteraard, maar dat moet het bij die peperdure talenten ook; die kunnen ook op de verkeerde plek terechtkomen op het verkeerde moment, of de verkeerde mentaliteit hebben. Ik vind je stelling maar een beetje vaag; je zegt eigenlijk dat het allemaal niks anders is dan wat geluk hebben, maar tegelijkertijd beklaag je je erover dat Chelsea 16 miljoen voor een jong talent neertelt en dat PSV daar niet in mee kan en we dus niet kunnen verwachten dat we ooit nog een nieuwe Romario krijgen.

Juist, en dus was mijn vraag, zullen we de scouting dan maar opdoeken, want het hangt toch allemaal maar van toevalligheden aan elkaar?
Mijn punt is dat de echte toptalenten niet meer ate halen zijn voor PSV. Geen Romario of Ronaldo, want de jongens waarvan het talent afdruipt worden door de grote clubs voor veel geld gekocht.
PSV zal het moeten hebben van jongens die niet dat grote talent hebben, maar wel een bepaalde potentie. “Gokjes” nemen met spelers in een lagere divisie die zich stormachtig ontwikkelen. Misschien ook een jaar of zo verhuren, om te kijken of ze zich kunnen aanpassen. Nutteloos om naar een WK/EK te gaan, alles was top is, is niet haalbaar. Je zult dus anders moeten scouten.
 
Dat geldt voor elke club; wil niet zeggen dat je het moet laten. En inderdaad denk ik dat je met betere scouts dat '20 talenten 1 breekt er door' wel kan verbeteren naar '5 talenten, 1 breekt er door'.
5x 10m is 50m. Als er dan al 1 doorbreekt draai je nog verlies, Psv heeft nog nooit iemand voor 50m verkocht. Last staan dat PSV 50m op de plank heeft liggen om die te investeren. En als de talenten 5e oer stuk kosten, gaat m’n verhaal nog steeds op
 
5x 10m is 50m. Als er dan al 1 doorbreekt draai je nog verlies, Psv heeft nog nooit iemand voor 50m verkocht. Last staan dat PSV 50m op de plank heeft liggen om die te investeren. En als de talenten 5e oer stuk kosten, gaat m’n verhaal nog steeds op
Geen idee waar jij het over hebt. Waar stel ik dat PSV 5x10miljoen moet investeren?
 
Denk dat PSV naast betere scouts vooral behoefte heeft aan fixers of hustlers of hoe je ze ook wil noemen. Scouts brengen bepaalde talenten in kaart. De fixers, bij voorkeur locals en bij voorkeur ex-voetballers met een reputatie in dat land, gaan rond de voetbalvelden plakken. Leggen contacten met ouders, zaakwaarnemers en lokale clubbestuurders. Geef ze een salaris en een variabele beloning als een transfer rond komt waar zij bij betrokken zijn. Geef ze een geavanceerde sales training en psychologie cursussen. Psv beschikt over een groot netwerk aan oud-spelers en niet allemaal zijn ze steenrijk. Benut ze.
 
Ik snap niet dat zelfs een tweede klasser uit Kroatië talenten uit Afrika haalt die nu de overstap naar Barca maken en wij eigenlijk daar helemaal niet te vinden zijn. Of de Deense clubs waar spelers als Kudus hebben gespeeld. Ga niet meer naar Brazilië want die markt is allang overgenomen door grote clubs. Zelfs Mexico begint onhaalbaar te worden. Begin in Afrika en ook in landen als Paraguay, Chili en Uruguay.
 
Ik snap niet dat zelfs een tweede klasser uit Kroatië talenten uit Afrika haalt die nu de overstap naar Barca maken en wij eigenlijk daar helemaal niet te vinden zijn. Of de Deense clubs waar spelers als Kudus hebben gespeeld. Ga niet meer naar Brazilië want die markt is allang overgenomen door grote clubs. Zelfs Mexico begint onhaalbaar te worden. Begin in Afrika en ook in landen als Paraguay, Chili en Uruguay.
Daar moet je wel een opening in hebben. Kijken welke oud spelers of scouts wij kunnen regelen die daar al wat hebben lopen, dat zou dan een mooi begin zijn. Ik ben het wel helemaal eens dat we daar meer moeten gaan zoeken, want als het grootste Braziliaanse talent die wij (half) kunnen krijgen Savio is, dan moeten we ook breder gaan kijken.
 
Ik snap niet dat zelfs een tweede klasser uit Kroatië talenten uit Afrika haalt die nu de overstap naar Barca maken en wij eigenlijk daar helemaal niet te vinden zijn. Of de Deense clubs waar spelers als Kudus hebben gespeeld. Ga niet meer naar Brazilië want die markt is allang overgenomen door grote clubs. Zelfs Mexico begint onhaalbaar te worden. Begin in Afrika en ook in landen als Paraguay, Chili en Uruguay.

Scheelt wellicht ook in regelgeving rond niet EU spelers, zo was het in België (en wellicht nog steeds) financieel veel interessanter kwa salaris post voor spelers dan bijv. bij ons.
 
Terug
Bovenaan Onderaan