Rusland

Klik

“CNN and Newsweek reported that Belarusian troops are also taking part in the attack against Ukraine, despite previous insistence from Belarusian leader Alyaksandr Lukashenka that Belarus would not participate in any military action against the country.”

Belarus ontkend en ik weet niet hoe betrouwbaar het is.

Ok. Als het klopt, is de conclusie Rusland heeft Belarus als mogelijke bondgenoot voor WW3. Niet genoeg.
 
Los van alle andere motivaties en "redenen" van andere conflicten, deze is dichterbij en gevaarlijker voor ons. Zo flauw is het antwoord inderdaad. Welcome in that grey area. Daarmee zeg ik niet dat het goed is, alleen de menselijke invalshoek.
En dat maakt het andere mensenleven niet meer of minder waard. Als een buurkindje overlijdt in het verkeer doet je dat over het algemeen meer dan wanneer je over een kind 3 dorpen verderop leest die hetzelfde tragische lot is overkomen.
 
Ik vind 60 jaar onderdrukking van een volk wat erger dan 3 dagen oorlog in Oekraïne. Ik vind de jarenlange oorlig in Somalie ook een stuk erger, al een jaar of 40 ondertussen.

Daarom kan ik de grote verontwaardiging ook gewoon niet goed begrijpen. Waarom nu wel, maar de afgelopen jaren met alle andere conflicten niet?
Misschien omdat dit zowat aan de grens van je eigen continent plaatsvindt? Wellicht omdat dit doet denken aan de modus operandi van ene Adolf? Misschien omdat we daar nu ondertussen wel klaar mee zijn?
 
Ik vind 60 jaar onderdrukking van een volk wat erger dan 3 dagen oorlog in Oekraïne. Ik vind de jarenlange oorlig in Somalie ook een stuk erger, al een jaar of 40 ondertussen.

Daarom kan ik de grote verontwaardiging ook gewoon niet goed begrijpen. Waarom nu wel, maar de afgelopen jaren met alle andere conflicten niet?
Dat zullen de meeste mensen met je eens zijn. Maar
a) het is niet drie dagen oorlog in Oekraïne. Dit is een conflict dat al jaren bezig is en nu een piek heeft.
b) dit is nu in het nieuws terwijl Somalië hier nauwelijks behandeld wordt. Herhaling van een verhaal geeft betrokkenheid
c) belangrijkste; je valt nu iemand aan (vb0ss ) omdat hij redenen aangeeft waarom dit hem meer doet dan andere conflicten. Dat lijkt me niet de bedoeling.
 
Ik zoek bij CNN naar de berichten over SWIFT, maar kan het niet vinden. Iemand een link?

Of gaat het om het bericht wat Oekraïne erover heeft gezegd? Want in dat geval lijkt het me goed nog even af te wachten. Oekraïne zei ook dat Turkije de Zwarte Zee afsnijdt van de Russen en dat is inmiddels tegengesproken.
 
belangrijkste; je valt nu iemand aan (@vb0ss ) omdat hij redenen aangeeft waarom dit hem meer doet dan andere conflicten. Dat lijkt me niet de bedoeling

Ik val over een mening, net als anderen dat doen. Ik val de persoon niet aan. Ik vind die opgewondenheid nu gewoon niet te begrijpen en dat geef ik ook aan.
 
Ik zoek bij CNN naar de berichten over SWIFT, maar kan het niet vinden. Iemand een link?

Of gaat het om het bericht wat Oekraïne erover heeft gezegd? Want in dat geval lijkt het me goed nog even af te wachten. Oekraïne zei ook dat Turkije de Zwarte Zee afsnijdt van de Russen en dat is inmiddels tegengesproken.
Ik zie d'r ook nog geen berichten over.
 
Ik val over een mening, net als anderen dat doen. Ik val de persoon niet aan. Ik vind die opgewondenheid nu gewoon niet te begrijpen en dat geef ik ook aan.
Hoe krom het ook is, Is het niet gewoon heel menselijk en persoonlijk dat het ene je ontzettend raakt terwijl het andere je misschien minder doet?
 
Ik was te voorbarig. Duitsland is alleen akkoord gegaan met deze sanctie. Hongarije blijkbaar ook. Dus (nog) geen afkoppeling

Dacht dat het eerste om Italië, Cyprus en Duitsland ging. Dan is Hongarije een nieuwe dwarsligger. Wellicht omdat ze de vredesonderhandelingen willen hosten.
 
Dacht dat het eerste om Italië, Cyprus en Duitsland ging. Dan is Hongarije een nieuwe dwarsligger. Wellicht omdat ze de vredesonderhandelingen willen hosten.
Hongarije is ook om blijkbaar. Cnn berichte alleen over Duitsland. Ik volg ook druk twitter dus qua Hongarije kan het een dikke duim verhaal zijn..
 
Voor zover tot nu toe gesignaleerd staat Rusland er vrijwel alleen voor. Ook China heeft kennelijk, ondanks eerder gesignaleerde neutraliteit, beperkingen op Russische commodities ingesteld. Syrië (onder Assad) en Belarus zijn de primaire logische bondgenoten, al hebben we nog niks van Syrië gehoord (teveel gedonder nog met IS en andere rebellen?) en lijkt Belarus alleen de grenzen open te stellen voor Russische troepen. Daarmee lijkt een Derde Wereldoorlog afgewend. Rusland heeft daarvoor hulp nodig en die blijft grotendeels uit. Het enige wapen wat Rusland nog resteert, is de nucleaire dreiging. Maar het gebruik daarvan lijkt me ook niet heel logisch. Ik denk niet dat Putin het zo zot zal maken voor de "vredesmissie" in Oekraïne. Wat ik voor nu het interessantste vind is de Russische reactie op de sancties. Gas is het grote probleem voor ons, maar vermoedelijk de komende maanden geen gigantisch issue. M'n enige zorg is dat het wellicht nog heel lang gaat spoken in Oekraïne. In de huidige status quo staat Oekraïne er bezijdens defensieve materiële hulp alleen voor.
Mooie bijdrage !

Je bijdrage vraagt om onderbouwing en links voor de niet-ingewijden.
Zodat iedereen zijn mening kan aanscherpen.
 
Voor zover tot nu toe gesignaleerd staat Rusland er vrijwel alleen voor. Ook China heeft kennelijk, ondanks eerder gesignaleerde neutraliteit, beperkingen op Russische commodities ingesteld. Syrië (onder Assad) en Belarus zijn de primaire logische bondgenoten, al hebben we nog niks van Syrië gehoord (teveel gedonder nog met IS en andere rebellen?) en lijkt Belarus alleen de grenzen open te stellen voor Russische troepen. Daarmee lijkt een Derde Wereldoorlog afgewend. Rusland heeft daarvoor hulp nodig en die blijft grotendeels uit. Het enige wapen wat Rusland nog resteert, is de nucleaire dreiging. Maar het gebruik daarvan lijkt me ook niet heel logisch. Ik denk niet dat Putin het zo zot zal maken voor de "vredesmissie" in Oekraïne. Wat ik voor nu het interessantste vind is de Russische reactie op de sancties. Gas is het grote probleem voor ons, maar vermoedelijk de komende maanden geen gigantisch issue. M'n enige zorg is dat het wellicht nog heel lang gaat spoken in Oekraïne. In de huidige status quo staat Oekraïne er bezijdens defensieve materiële hulp alleen voor.
Maar zelfs al blijft het nu slechts bij Oekraïne, hoe dan verder. Hoe omgaan met Rusland? Isoleren waarmee je ze waarschijnlijk naar China toe drijft? Mantel der liefde na enige tijd alsof er niks gebeurt is?
 
Mooie bijdrage !

Je bijdrage vraagt om onderbouwing en links voor de niet-ingewijden.
Zodat iedereen zijn mening kan aanscherpen.

De onderbouwing is mijn conclusie op de berichten tot dusver. Ik kan je geen links geven over Syrië, want die blijven stil. Is wel een Russische bondgenoot. Assad is door Rusland in het zadel gehouden. Op dit moment enige uitgesproken bondgenoot in daden is Belarus, los van of ze meevechten ja of nee. China en de beperkingen op Russische commodoties is te Googlen. Komt kennelijk door de wereldwijde handel in dollars. Amerika heeft daarmee een troef.
 
Maar zelfs al blijft het nu slechts bij Oekraïne, hoe dan verder. Hoe omgaan met Rusland? Isoleren waarmee je ze waarschijnlijk naar China toe drijft? Mantel der liefde na enige tijd alsof er niks gebeurt is?

Nee, de sancties zullen blijven. Isoleren ja, dat is de enige optie voor het Westen.
 
Maar zelfs al blijft het nu slechts bij Oekraïne, hoe dan verder. Hoe omgaan met Rusland? Isoleren waarmee je ze waarschijnlijk naar China toe drijft? Mantel der liefde na enige tijd alsof er niks gebeurt is?
Of gokken op de val van Putin
 
Terug
Bovenaan Onderaan