Rusland

Dat klopt als een bus.

Maar waar waren we nu de joden de Pastijnen nog altijd kapot maken? Of de taliban nu de vrouwen? Of de oorlog in Somalie? Of de onderdrukking van de Oeigoeren? Zoveel momenten dat we weg kijken en nu niet. Sorry maar het is allemaal zo achterlijk hypocriet van de hele fucking wereld, Azië, Afrika, Australië, Zuid Amerika, Noord Amerika en Europa.

Ik ben het natuurlijk zeker met je eens dat elk mensenleven hetzelfde waard is en dat een verlies daarvan waar dan ook even erg is. Maar los daarvan is dit natuurlijk ook gewoon groot nieuws omdat dit politiek gezien tot veel hogere spanningen leidt voor ons hier. Dit zijn gewoon wereldmachten aan zet en de gevolgen van deze oorlog kunnen vele malen groter worden dan bijvoorbeeld de oorlog in Somalië of Syrië. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Daarnaast heeft het verloop ook een grotere impact op onszelf door bijvoorbeeld hogere gasprijzen, dalende beurzen etc. Wat nog een reden is om alles wat breder te vermelden in het nieuws en te volgen.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen verwoorden.
 
Cnn meldt ondertussen dat Kiev op het punt staat te vallen..
Onrealistisch dit..
Op Reddit lees ik het nog niet. Wel een stad ter oost/ zuid ervan onder hevige bommen (beelden ervan op Twitter) en dat er in Kiev een olie opslag is geraakt.

Verder schijnen er 5000 Russische soldaten in opstand gekomen te zijn. (Zullen dan de opgeroepen resivisten zijn?) Er worden blijkbaar Turkse drones ingezet door Oekraïne die behoorlijk goed zijn. Ook zijn de 10.000 soldaten uit Tsjetsjenië verslagen of de commandant gedood.

Allemaal geruchten op Reddit. Kan nog geen bronnen vinden
 
Hoe krom het ook is, Is het niet gewoon heel menselijk en persoonlijk dat het ene je ontzettend raakt terwijl het andere je misschien minder doet?

Nee tuurlijk niet. Als je hier niet zo meeleeft met het een, heb je ook geen goede mening over het andere. Ik heb zojuist echt met treurnis dit hele topic mee zitten lezen, word echt een beetje moe van de sfeer die hier tegenwoordig hangt. Zoveel persoonlijke aanvallen, gejank om niks, niks is meer goed. Kom op man, doe gewoon een beetje gezellig met z'n allen. Zuur gedoe allemaal.

En prima, mensen zullen het hier niet mee eens zijn. Ga vooral je gang om dat te melden, ik wil de discussie met je aangaan. Ik ben het ook gewoon echt een beetje beu dat mensen hun mening spuwen als de grote waarheid en het dan niet kunnen hebben dat daar kritiek/een tegenwoord op komt of het allemaal afdoen met "prima, maar mijn denkwijze is hoe het is"
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het ook gewoon echt een beetje beu dat mensen hun mening spuwen als de grote waarheid en het dan niet kunnen hebben

Prima, maar de meningen die anders zijn worden systematisch door bepaalde personen aangevallen, of dat nu hier is, in het corona, Amerika of China topic.
Dat mensen dan op een gegeven moment geirriteerd worden snap ik heel goed. Ik kan me nog een post van Weltmeister herinneren die dit perfect omschreef.

En ten tweede als je een vinger op een zeer plek legt dan vinden mensen dat ook niet fijn en gaan ze ook aardig hard trappen zonder door te hebben dat ze niet meer reageren op de initiële post of wat er daadwerkelijk bedoelt wordt.
 
Ik ben het natuurlijk zeker met je eens dat elk mensenleven hetzelfde waard is en dat een verlies daarvan waar dan ook even erg is.

Daarnaast heeft het verloop ook een grotere impact op onszelf door bijvoorbeeld hogere gasprijzen, dalende beurzen etc.

Bovenstaande twee zinnen spreken elkaar aardig tegen. Als het grote gevolgen voor onszelf heeft doen we wat en anders laat maar lekker gaan.

De aandacht voor deze oorlog tov alle andere gewapende conflicten in de wereld is niet goed te praten, omdat je daarmee automatisch de gevolgen van andere conflicten decimeert tot minder belangrijk want geen gevolgen voor onszelf.
 
:unsure: Zouden ze dit de volgende keer dat Amerika en bondgenoten een ander land weer eens onder valse voorwendselen in chaos en vernietiging storten ook bij Amerika en bondgenoten gaan doen? Gezien het vlaggetje wat er achter Ursula hangt waarschijnlijk niet.
Krijg het gevoel dat Amerika de laatste jaren meer op zichzelf is, laatste rare streek was het uitschakelen van die hoge militair in t M-O. Is hier aardig veroordeeld (niet dat dit Amerika van koers doet veranderen). En met de trieste gevolgen na de aftocht uit Afghanistan zal ook daar hopelijk eens het besef komen dat ergens binnendringen, leiderschap veranderen, weer weggaan, niet tot resultaat leidt.
 
Op Reddit lees ik het nog niet. Wel een stad ter oost/ zuid ervan onder hevige bommen (beelden ervan op Twitter) en dat er in Kiev een olie opslag is geraakt.

Verder schijnen er 5000 Russische soldaten in opstand gekomen te zijn. (Zullen dan de opgeroepen resivisten zijn?) Er worden blijkbaar Turkse drones ingezet door Oekraïne die behoorlijk goed zijn. Ook zijn de 10.000 soldaten uit Tsjetsjenië verslagen of de commandant gedood.

Allemaal geruchten op Reddit. Kan nog geen bronnen vinden
Veel geruchten ja, ook veel meldingen van luchtaanvallen. T is daar al enkele uren licht, zal op korte termijn wel meer duidelijk worden.
 
Ik zie wel steeds vaker voorbij komen dat de Russen in Belarus willen onderhandelen, lijkt me toch niet dat ze dat willen als alles en walk in the park is voor hen.
 
Bij de meeste mensen, en ik merk dat ook om me heen in real life, is er geen wil of zelfs onwil om zich ook maar enigszins te verdiepen in de achtergronden van dit conflict. Het liefst hebben ze een zwart/wit wereldbeeld dat ze ook nog eens in hapklare brokken wordt voorgeschoteld. Dat maakt elke discussie per direct kansloos en zinloos.
Wat ik overigens in Nederland nog nooit gezien heb: Een regulier tv programma genaamd Kassa, gewoon een consumentenprogramma, opent haar uitzending dat hun gedachten bij de Oekrainers zijn en ze zijn geschokt door de Russen. De VARA heeft ook nog eens een Oekraiense vlag in haar leaderfilmpje gemonteerd. Ik geloof gewoon niet wat ik zie en hoor. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Wat een zotheid. En dan nog zeggen dat onze straatsgesponsorde omroepen objectief verslag doen? Ik vindt het eerlijk gezegd schrikbarend en eng. Wat een land.
Dus Nederland mag geen partij kiezen? Wat is daar eng aan? We zien een dictator onder valse voorwendselen een ander land binnenvallen. Ook nog eens aan de grenzen van de EU. Dat is beangstigend en leidt ook tot steun van Oekraïne.

Welke berichtgeving mis jij dan? Wat kan er nu na de keuze voor oorlog nog voor positiefs komen over Rusland? Waarom zouden onze omroepen een Russisch vlaggetje moeten laten zien?

Langzaam krijg ik het idee dat jij een Poetinfan bent. Dat kan, maar is voor mij moeilijk te begrijpen.
Dus een Palestijns leven is minder waard dan dat van een oekrainer or jood?

Achterlijke gedachtegang en hypocriet.
Dat zegt hij toch helemaal niet. Je gaat weer eens enorm kort door de bocht. Zie verder hieronder.
Bovenstaande twee zinnen spreken elkaar aardig tegen. Als het grote gevolgen voor onszelf heeft doen we wat en anders laat maar lekker gaan.

De aandacht voor deze oorlog tov alle andere gewapende conflicten in de wereld is niet goed te praten, omdat je daarmee automatisch de gevolgen van andere conflicten decimeert tot minder belangrijk want geen gevolgen voor onszelf.
Dat is geen tegenspraak. De meeste mensen vinden het vreselijk als er mensen sterven of oorlog is. Of dit nu om de hoek of aan de andere kant van de wereld is.

Het is door vele onderzoeken echter al onderschreven dat leed van mensen waarmee je een overeenkomst ziet, veel meer emoties oplevert. En als je persoonlijk geraakt wordt (eerst die verbondenheid en daarna misschien wel financiële gevolgen), wekt de interesse dan wel woede op.

Zo werken mensenhersenen nu eenmaal. Dus is dit een logische reactie. Ik las in “de meeste mensen deugen” dat mensen vooral vechten voor vrienden en niet voor denkbeelden. Ik denk dat je dit ook wel een beetje kunt projecteren op dit conflict. Waar de Oekraïners onze vrienden zijn geworden tegen onze vijand Poetin. We zijn toch ook allemaal een beetje bang meegesleurd te worden.

Dat is een beangstigend vooruitzicht. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Wat moet ik dan in hemelsnaam doen?
 
Bovenstaande twee zinnen spreken elkaar aardig tegen. Als het grote gevolgen voor onszelf heeft doen we wat en anders laat maar lekker gaan.

De aandacht voor deze oorlog tov alle andere gewapende conflicten in de wereld is niet goed te praten, omdat je daarmee automatisch de gevolgen van andere conflicten decimeert tot minder belangrijk want geen gevolgen voor onszelf.

Nee ik denk dat het daardoor meer in het nieuws is. Dat spreekt het eerste niet tegen. Ook omdat er misschien meer te uit te leggen valt zal er extra tijd nodig zijn om het te bespreken.
 
Ik zie wel steeds vaker voorbij komen dat de Russen in Belarus willen onderhandelen, lijkt me toch niet dat ze dat willen als alles en walk in the park is voor hen.
Ik zag een twitter draadje van een oud-militair/ expert die had geanalyseerd dat als de Russen het niet binnen 10 dagen onder controle hadden dan moesten ze wel onderhandelen. Dan hadden ze geen voorraden meer (nieuwe ammo duurt 3/4 maanden te maken).

Mijn eigen logica was dat Putin nu nog twee keuzes heeft (indien bovenstaande waar is); Nu onderhandelen of de boel kapot maken.

Als Oekraïne dit wint wordt het ook nog interessant wat zij gaan doen met het Krim. Gaan ze dat opnieuw (proberen) overnemen? Rusland heeft gezegd dat ze dan Nukes gaan inzetten maar of ze dat werkelijk doen? Er is een verhaal (ten tijde van de koude oorlog) dat het op de radar leek alsof USA een aanval met Nukes had gedaan en er in Rusland besloten werd een tegenaanval te doen. De eindverantwoordelijke heeft toen geweigerd.
Kan een broodje aap zijn maar of iemand daadwerkelijk op zo'n knop gaat drukken....

Dus Nederland mag geen partij kiezen? Wat is daar eng aan? We zien een dictator onder valse voorwendselen een ander land binnenvallen. Ook nog eens aan de grenzen van de EU. Dat is beangstigend en leidt ook tot steun van Oekraïne.

Welke berichtgeving mis jij dan? Wat kan er nu na de keuze voor oorlog nog voor positiefs komen over Rusland? Waarom zouden onze omroepen een Russisch vlaggetje moeten laten zien?
Op zich snap ik hem wel. Een van de grondslagen van de Journalistiek is objectiviteit. Dat wordt een beetje lastig met een vlaggetje van een van de partijen. (Dan kan je het afvragen of kassa daar onder valt)
Een wat meer objectieve standpunt in de media zou mij ook niet verkeerd lijken.
 
Misschien loopt het soms ook wat door elkaar en heeft de één het over persoonlijk gevoel (bijvoorbeeld angst) terwijl het bij anderen meer over wat ethisch is gaat, of over hoe je zou moeten handelen?
 
Op zich snap ik hem wel. Een van de grondslagen van de Journalistiek is objectiviteit. Dat wordt een beetje lastig met een vlaggetje van een van de partijen. (Dan kan je het afvragen of kassa daar onder valt)
Een wat meer objectieve standpunt in de media zou mij ook niet verkeerd lijken.
Objectiviteit is toch niet het goedpraten van daden? Daarbij is het - zoals jij aangeeft - ook geen journalistiek programma op het gebied van politiek.
 
Objectiviteit is toch niet het goedpraten van daden? Daarbij is het - zoals jij aangeeft - ook geen journalistiek programma op het gebied van politiek.
Geen objectief programma maar het ging om de Vara (ik las het net even terug wat hij schreef, dus het ging niet alleen over Kassa). Een omroep op de staatszender. Dat zou wat meer objectief mogen zijn.

Ik weet niet precies wat je met je eerste zin bedoeld. Maar een objective pers/ media bedoel ik dat ze alle feiten en achtergronden uitleggen zonder een waardeoordeel. Dat laatste is een beetje lastig te verkopen als je een vlaggetje van een van de partijen naast je hebt staan. Laat ik het zo zeggen; als studio voetbal voortaan uitgezonden zou worden in een kamer met Ajax-logos en vlaggen, zou je het dan vertrouwen of alvast met een korreltje zout nemen?
 
Langzaam krijg ik het idee dat jij een Poetinfan bent. Dat kan, maar is voor mij moeilijk te begrijpen.

Enige wat ik zeg is dat ik de houding van de wereld nogal hypocriet vind in dit hele verhaal.

Nee, ik ben faliekant tegen deze oorlog en gekant tegen de invasie. Ik snap alleen met alle wil van de wereld niet waarom deze oorlog zoveel groter uitgemeten wordt (wereldwijd, ik krijg vragen uit Mexico, Brazilië, Zuid Afrika en de filipijnen).

Ik praat ook helemaal nergens iets goed over deze oorlog of wat dan ook. Maar ik zie ook de zwakte van de journalisten wereldwijd of de wereldwijde politiek. En de politiek die wel tegen de russen deze maatregelen toepassen, maar niet op alle andere landen die de soevereine staten niet respecteren of in burgeroorlog betrokken zijn, nogal hypocriet niet? Eerlijke behandeling voor iedereen.

En als het aan mij ligt draaien we vandaag nog de gaskraan vanuit Rusland dicht en hebben we overmorgen geen gas meer en het dus koud en geen elektra meer. Het zij zo, maar dan pas gaat Rusland bloeden. Maar daar willen de gemeentes niet aan...

https://www.nu.nl/economie/6186274/...ontracten-met-gazprom-gemeentes-nog-niet.html

En de hele oorlog raakt me persoonlijk ook aardig hard gezien het feit dat ik een vriend in Kiev heb wonen, die nu ook zijn familie heeft moeten achterlaten om te vechten. En ik dus geen idee heb of hij morgen nog zal leven en dus een vrouw en 2 kinderen achter heeft moeten laten.
 
Laatst bewerkt:
Enige wat ik zeg is dat ik de houding van de wereld nogal hypocriet vind in dit hele verhaal.

Nee, ik ben faliekant tegen deze oorlog en gekant tegen de invasie. Ik snap alleen met alle wil van de wereld niet waarom deze oorlog zoveel groter uitgemeten wordt (wereldwijd, ik krijg vragen uit Mexico, Brazilië, Zuid Afrika en de filipijnen).

Ik praat ook helemaal nergens iets goed over deze oorlog of wat dan ook. Maar ik zie ook de zwakte van de journalisten wereldwijd of de wereldwijde politiek. En de politiek die wel tegen de russen deze maatregelen toepassen, maar niet op alle andere landen die de soevereine staten niet respecteren of in burgeroorlog betrokken zijn, nogal hypocriet niet? Eerlijke behandeling voor iedereen.

En als het aan mij ligt draaien we vandaag nog de gaskraan vanuit Rusland dicht en hebben we overmorgen geen gas meer en het dus koud en geen elektra meer. Het zij zo, maar dan pas gaat Rusland bloeden. Maar daar willen de gemeentes niet aan...

https://www.nu.nl/economie/6186274/...ontracten-met-gazprom-gemeentes-nog-niet.html

En de hele oorlog raakt me persoonlijk ook aardig hard gezien het feit dat ik een vriend in Kiev heb wonen, die nu ook zijn familie heeft moeten achterlaten om te vechten. En ik dus geen idee heb of hij morgen nog zal leven en dus een vrouw en 2 kinderen achter heeft moeten laten.
Hij had het over psverinamsterdam :)
 
Prima, maar de meningen die anders zijn worden systematisch door bepaalde personen aangevallen, of dat nu hier is, in het corona, Amerika of China topic.
Dat mensen dan op een gegeven moment geirriteerd worden snap ik heel goed. Ik kan me nog een post van Weltmeister herinneren die dit perfect omschreef.

En ten tweede als je een vinger op een zeer plek legt dan vinden mensen dat ook niet fijn en gaan ze ook aardig hard trappen zonder door te hebben dat ze niet meer reageren op de initiële post of wat er daadwerkelijk bedoelt wordt.

We zitten op een forum met verschillende mensen. Logisch dat er dan ook diverse meningen zijn, dat maakt het juist mooi. Maar soms vind ik de sfeer een beetje naar worden. Er is zovaak bewezen dat men hier goede discussies kan voeren die ook fijn zijn om te lezen. Maar dit topic was daar niet echt een voorbeeld van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan