Rusland

psverinamsterdam Wij vinden elkaar doorgaans op het forum qua standpunten en ik denk ook niet dat je pro invasie van Oekraïne bent, maar in je pogingen te relativeren leg je continu de nadruk op wat het Westen verkeerd doet. Ik heb je volgens mij nog geen ene keer horen zeggen dat Rusland hier iets verkeerd doet, al vind je dat waarschijnlijk ook. Ik denk dat je daar "last" van hebt.

En waar je wellicht vaker "Nederland" bedoelt, klinkt het als "het forum". Zijweggetje naar het voorbeeld Israël en Palestina wat wel eens wordt aangehaald, is het volgens mij het gros van de reagerende forummer de mening toegedaan dat Israël fout zit. Nederland an sich blijft er vrij stil over. Misschien dat daar ook nog een pijnpunt zit. Dat het lijkt alsof je de forummer aanspreekt op de Nederlandse (lees overheid en consorten) houding.

My 2 cents, constructief bedoeld. Probeer me vaak afzijdig te houden omdat ik weet dat er heel veel grijs in de wereld is.
 
Bij de meeste mensen, en ik merk dat ook om me heen in real life, is er geen wil of zelfs onwil om zich ook maar enigszins te verdiepen in de achtergronden van dit conflict. Het liefst hebben ze een zwart/wit wereldbeeld dat ze ook nog eens in hapklare brokken wordt voorgeschoteld. Dat maakt elke discussie per direct kansloos en zinloos.
Wat ik overigens in Nederland nog nooit gezien heb: Een regulier tv programma genaamd Kassa, gewoon een consumentenprogramma, opent haar uitzending dat hun gedachten bij de Oekrainers zijn en ze zijn geschokt door de Russen. De VARA heeft ook nog eens een Oekraiense vlag in haar leaderfilmpje gemonteerd. Ik geloof gewoon niet wat ik zie en hoor. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Wat een zotheid. En dan nog zeggen dat onze straatsgesponsorde omroepen objectief verslag doen? Ik vindt het eerlijk gezegd schrikbarend en eng. Wat een land.
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Een grootschalige invasie van een soeverein Europees land. Een zwart/wit beeld is hier simpelweg van toepassing, er is geen sprake van een grijs gebied. Rusland zit hier fout, heel fout. Niets kan deze acties enigszins rechtvaardigen.
 
Tsja, daar gaan we weer. Ik had graag dezelfde morele verontwaardiging gezien bij onder andere: Irak, Libie, Joegoslavie, Afghanistan, Palestina en ga nog maar even door. Maar O jee, daar deden we zelf aan mee. Het is makkelijk om nu achteraf te zeggen dat je dat destijds ook heel erg vond hoor. Dat is me te vrijblijvend want ik heb bij al die voorbeelden (en er zijn er veel meer dan alleen deze) destijds niemand ook maar in de buurt horen komen van de verontwaardiging die nu over Oekraine uitgesproken wordt. En dat is dan toch wel heel erg selectief. Blijkbaar als het westen de agressor is, is het allemaal gerechtvaardigd en doet Nederland zelfs actief mee. Nietwaar overste Karremans.
Dan wordt er gezegd ja maar dit is nu en elke inval is af te keuren. Waarom werd dat in voornoemde voorbeelden niet gedaan dan? Niet door onze politici, niet door onze politieke instituten, niet door de posters hier.
Leg eens uit, wat bedoel je met het aanhalen van Karremans?

Laatste keer dat ik het checkte was Nederland niet pro-actief Bosnië ingevallen om het in te nemen?
 
Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt. Een grootschalige invasie van een soeverein Europees land. Een zwart/wit beeld is hier simpelweg van toepassing, er is geen sprake van een grijs gebied. Rusland zit hier fout, heel fout. Niets kan deze acties enigszins rechtvaardigen.

Dat klopt als een bus.

Maar waar waren we nu de joden de Pastijnen nog altijd kapot maken? Of de taliban nu de vrouwen? Of de oorlog in Somalie? Of de onderdrukking van de Oeigoeren? Zoveel momenten dat we weg kijken en nu niet. Sorry maar het is allemaal zo achterlijk hypocriet van de hele fucking wereld, Azië, Afrika, Australië, Zuid Amerika, Noord Amerika en Europa.
 
Het ziet ernaar uit dat Rusland uit de SWIFT wordt gegooid.
Die kans is realistisch. Een gerechtvaardigde maatregel overigens met voor Rusland grote consequenties. Economische gevolgen zijn in ieder geval enorm. Benieuwd hoe de dictator dit gaat managen...
 
Het ziet ernaar uit dat Rusland uit de SWIFT wordt gegooid.

Gevoelsmatig zeg ik dat die maatregel op termijn het meeste effect sorteert i.c.m. het blijven geven van allerhande hulp aan Oekraïne. Al kan het gaan zorgen voor nog veel meer gasproblemen voor het Westen. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat we de winter zo'n beetje gehad hebben.
 
Gevoelsmatig zeg ik dat die maatregel op termijn het meeste effect sorteert i.c.m. het blijven geven van allerhande hulp aan Oekraïne. Al kan het gaan zorgen voor nog veel meer gasproblemen voor het Westen. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat we de winter zo'n beetje gehad hebben.
Uiteindelijk werkt dat gas ook twee kanten op. Zeer vervelend als wij het niet hebben, maar de verkopende partij verliest ook inkomsten.
 
Gevoelsmatig zeg ik dat die maatregel op termijn het meeste effect sorteert i.c.m. het blijven geven van allerhande hulp aan Oekraïne. Al kan het gaan zorgen voor nog veel meer gasproblemen voor het Westen. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat we de winter zo'n beetje gehad hebben.
Dat maakt het wel wat makkelijker idd
 
Het is volgens cnn officieel. Rusland is uit de Swift...

Edit. Duitsland is akkoord dus nog niet officieel. Maar dat zal dan wel niet zo lang meer duren..
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt als een bus.

Maar waar waren we nu de joden de Pastijnen nog altijd kapot maken? Of de taliban nu de vrouwen? Of de oorlog in Somalie? Of de onderdrukking van de Oeigoeren? Zoveel momenten dat we weg kijken en nu niet. Sorry maar het is allemaal zo achterlijk hypocriet van de hele fucking wereld, Azië, Afrika, Australië, Zuid Amerika, Noord Amerika en Europa.
Het ver-van-mijn-bed-show-principe is een merkwaardig iets. Toch, er is zoveel ellende in de wereld, het is heel menselijk en misschien zelfs gezond dat de meeste mensen vooral aandacht hebben voor wat dichtbij hen staat. Wat aan de andere kant van de wereld gebeurt boeit een gemiddeld iemand gewoon net wat minder, hoe hard dat ook klinkt. Door globalisering zal bovengenoemd principe steeds meer aan kracht inboeten, maar het zal altijd blijven bestaan en ik vind het niet per se hypocriet.
 
Voor zover tot nu toe gesignaleerd staat Rusland er vrijwel alleen voor. Ook China heeft kennelijk, ondanks eerder gesignaleerde neutraliteit, beperkingen op Russische commodities ingesteld. Syrië (onder Assad) en Belarus zijn de primaire logische bondgenoten, al hebben we nog niks van Syrië gehoord (teveel gedonder nog met IS en andere rebellen?) en lijkt Belarus alleen de grenzen open te stellen voor Russische troepen. Daarmee lijkt een Derde Wereldoorlog afgewend. Rusland heeft daarvoor hulp nodig en die blijft grotendeels uit. Het enige wapen wat Rusland nog resteert, is de nucleaire dreiging. Maar het gebruik daarvan lijkt me ook niet heel logisch. Ik denk niet dat Putin het zo zot zal maken voor de "vredesmissie" in Oekraïne. Wat ik voor nu het interessantste vind is de Russische reactie op de sancties. Gas is het grote probleem voor ons, maar vermoedelijk de komende maanden geen gigantisch issue. M'n enige zorg is dat het wellicht nog heel lang gaat spoken in Oekraïne. In de huidige status quo staat Oekraïne er bezijdens defensieve materiële hulp alleen voor.
 
Gevoelsmatig zeg ik dat die maatregel op termijn het meeste effect sorteert i.c.m. het blijven geven van allerhande hulp aan Oekraïne. Al kan het gaan zorgen voor nog veel meer gasproblemen voor het Westen. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat we de winter zo'n beetje gehad hebben.
Dit is het meest effectieve wat de EU kan doen samen met het leveren van wapens (even buiten militair steunen). Het is nu afhankelijk wat China doet, laten zij de Russen toe op hun betaal systeem?

Het meest effectieve eraan is dat dit ook hun bedrijfsleven zal raken en er dus meer opstand tegen Putin zal komen.

Het gas probleem is reeel maar zoals Der Jaufe al aangaf is dat beide kanten op. Bovendien zijn er mogelijkheden buiten Rusland om. Deze zijn duurder maar niet onmogelijk. Laten we hopen dat de EU beseft dat we sneller minder afhankelijk moeten worden van andere werelddelen. (Ja psverinamsterdam, ook van de USA ;)) Nu met versnelling van het gas af en naar een wat groenere energie. Onze legers ook meer laten samenvloeien.
 
Voor zover tot nu toe gesignaleerd staat Rusland er vrijwel alleen voor. Ook China heeft kennelijk, ondanks eerder gesignaleerde neutraliteit, beperkingen op Russische commodities ingesteld. Syrië (onder Assad) en Belarus zijn de primaire logische bondgenoten, al hebben we nog niks van Syrië gehoord (teveel gedonder nog met IS en andere rebellen?) en lijkt Belarus alleen de grenzen open te stellen voor Russische troepen. Daarmee lijkt een Derde Wereldoorlog afgewend. Rusland heeft daarvoor hulp nodig en die blijft grotendeels uit. Het enige wapen wat Rusland nog resteert, is de nucleaire dreiging. Maar het gebruik daarvan lijkt me ook niet heel logisch. Ik denk niet dat Putin het zo zot zal maken voor de "vredesmissie" in Oekraïne. Wat ik voor nu het interessantste vind is de Russische reactie op de sancties. Gas is het grote probleem voor ons, maar vermoedelijk de komende maanden geen gigantisch issue. M'n enige zorg is dat het wellicht nog heel lang gaat spoken in Oekraïne. In de huidige status quo staat Oekraïne er bezijdens defensieve materiële hulp alleen voor.
Belarus vecht volgens mij mee. Ik dacht in elk geval dat zij ook militairen hadden meegevochten.
 
Dus een Palestijns leven is minder waard dan dat van een oekrainer or jood?

Achterlijke gedachtegang en hypocriet.
Dat schrijft hij niet. Hij schrijft dat de aandacht die een mens heeft beperkt heeft dus maakt het onbewust een sifting tussen onderwerpen en delen daarvan. En dat gebeurd onder andere op basis van de ernst ervan en de afstand. Dat is niet zo onredelijk toch?
 
Dus een Palestijns leven is minder waard dan dat van een oekrainer or jood?

Achterlijke gedachtegang en hypocriet.
Dat is totaal niet wat ik zeg. Wat ik wel zeg is dat het een Westers persoon minder boeit. Net zoals een onbekende je minder boeit dan je eigen familielid of kennis. Heel hard, maar ook heel menselijk en normaal.
 
Dat schrijft hij niet. Hij schrijft dat de aandacht die een mens heeft beperkt heeft dus maakt het onbewust een sifting tussen onderwerpen en delen daarvan. En dat gebeurd onder andere op basis van de ernst ervan en de afstand. Dat is niet zo onredelijk toch?

Ik vind 60 jaar onderdrukking van een volk wat erger dan 3 dagen oorlog in Oekraïne. Ik vind de jarenlange oorlig in Somalie ook een stuk erger, al een jaar of 40 ondertussen.

Daarom kan ik de grote verontwaardiging ook gewoon niet goed begrijpen. Waarom nu wel, maar de afgelopen jaren met alle andere conflicten niet?
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Voor zover mij bekend niet, maar als je bronnen hebt.. correct me if I'm wrong.
Klik

“CNN and Newsweek reported that Belarusian troops are also taking part in the attack against Ukraine, despite previous insistence from Belarusian leader Alyaksandr Lukashenka that Belarus would not participate in any military action against the country.”

Belarus ontkend en ik weet niet hoe betrouwbaar het is.
 
Ik vind 60 jaar onderdrukking van een volk wat erger dan 3 dagen oorlog in Oekraïne. Ik vind de jarenlange oorlig in Somalie ook een stuk erger, al een jaar of 40 ondertussen.

Daarom kan ik de grote verontwaardiging ook gewoon niet goed begrijpen. Waarom nu wel, maar de afgelopen jaren met alle andere conflicten niet?

Los van alle andere motivaties en "redenen" van andere conflicten, deze is dichterbij en gevaarlijker voor ons. Zo flauw is het antwoord inderdaad. Welcome in that grey area. Daarmee zeg ik niet dat het goed is, alleen de menselijke invalshoek.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan