Internationale Politiek

De linkse coalitie NPF wint de Franse verkiezingen. De partij van Macron is verassend tweede geworden met Ensemble. De derde is de rechtse patij van le Pen National Rally geworden. Verassende uitslag na een zeer hoge opkomst.

De vraag is nu of de linkse samenwerking goed gaat (er zitten zelfs communisten bij) en ook is de volgende vraag of de samenwerking met de partij van Macron goed gaat.

Grote verrassing in Frankrijk!

Le Pen niet de grootste, zelfs niet de tweede partij!
Strategie tegen extreem rechts heeft gewerkt :clap:

Hoge opkomst aldaar, heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen.
Ja, en nu krijg je extreem links, lang leve de middenpartijen.

Deel vd linksen zitten, zoals in de post boven mij ook staat, nog verstokte communisten (en dan niet van het type Biden ;))

Ah ja, zo.

Lijkt me een klein deel.

Zeker in vergelijking met extreem rechts, wat de hele RN als partij is, is de samenwerkingspartij op links als geheel niet extreem te noemen.
Dat vind ik dan un petit peu trop beaucoup

Niet dat je t letterlijk zo zegt, maar zo las ik het.

Toch een goed nieuwsje vanuit de Oosterburen.
Gezien de peilingen onverwacht, deze exitpoll.
Nog wel de daadwerkelijke resultaten afwachten natuurlijk...

Ondanks dat t dubbeltje in Brandenburg in Duitsland nog de goede kant op viel, is dat in Oostenrijk niet t geval.
De FPÖ wordt daar de grootste partij.
Extreemrechts, matties met Orban, tegen wat zij noemen "klimaathysterie" en tegen steun ana Oekraïne.

Kortom, Europa is weer een stukkie gezelliger geworden... :sad:

Ondanks dat t dubbeltje in Brandenburg in Duitsland nog de goede kant op viel, is dat in Oostenrijk niet t geval.
Extreemrechts, matties met Orban, tegen wat zij noemen "klimaathysterie" en tegen steun ana Oekraïne.

Klimaat hysterie? Laat 't maar een paar keer per jaar overstromen dan daar in Wenen. Misschien wordt het dan duidelijk voor ze..

Toen de aanslagen er waren in Europa onder andere Charly Hebdo, Parijs, en nog wat steden was rechts niet aan de macht. Extremisten houd je altijd.

Dacht dat je bedoelde dat Europa niks meer aan is met de rechtse kliek en misschien wel gevaarlijk is geworden.

Niet per se.

Meer dat zulke lui met zulke waanideeën steeds meer aan de macht is.
Die klimaatporblemen "hysterie" noemen, pro-Russisch zijn, en zich afzetten tegen hele bevolkingsgroepen.

Niet per se.

Meer dat zulke lui met zulke waanideeën steeds meer aan de macht is.
Die klimaatporblemen "hysterie" noemen, pro-Russisch zijn, en zich afzetten tegen hele bevolkingsgroepen.
Denk dat klimaat en politiek hand in hand gaan. Soms warmt de aarde op en soms weer wat koeler. Soms is Europa rechts en soms is het weer wat linkser. Dualiteit van het leven.
Rechts of links, mensen zijn allemaal verschrikkelijke wezens.

Sometimes I think about how optimistic we all were in the 90s... Communism was over. European Union was going to be great. Economy was booming. Technology would evolve solely for our benefit and we couldn't wait for what the next 10 or 20 years would bring.

Now we're stuck in this "bad future". Wars all over the place. Pandemics. Poor food. Dystopian technology. For a 20 year old youngster, renting an apartment is a dream, let alone buying his/her own house.

How did we fuck up so bad?

Laatst bewerkt:
Sometimes I think about how optimistic we all were in the 90s... Communism was over. European Union was going to be great. Economy was booming. Technology would evolve solely for our benefit and we couldn't wait for what the next 10 or 20 years would bring.

Now we're stuck in this "bad future". Wars all over the place. Pandemics. Poor food. Dystopian technology. For a 20 year old youngster, renting an apartment is a dream, let alone buying his/her own house.

How did we fuck up so bad?

2 reasons:

1.Greed
2. Fear to lose what we've got.

Het is bekend dat radicaal rechts steeds verder aan t oprukken is. Maar om zo t hele plaatje in Europa nog eens voorgeschoteld te krijgen, en daarin diverse patronen te zien, vind ik t wel serieus eng worden.
Het gedweep met Putin, het er door rammen van noodwetten, het afbreken van persvrijheid en nog veel meer bizarre extremistische drek, ze doen t allemaal. In al die landen waar rechts extremisten groot zijn geworden. En ze zijn allemaal met elkaar verbonden. Allemaal vriendjes met elkaar.

Brrrrrrrrrrr :fear:

Het is bekend dat radicaal rechts steeds verder aan t oprukken is. Maar om zo t hele plaatje in Europa nog eens voorgeschoteld te krijgen, en daarin diverse patronen te zien, vind ik t wel serieus eng worden.
Het gedweep met Putin, het er door rammen van noodwetten, het afbreken van persvrijheid en nog veel meer bizarre extremistische drek, ze doen t allemaal. In al die landen waar rechts extremisten groot zijn geworden. En ze zijn allemaal met elkaar verbonden. Allemaal vriendjes met elkaar.

En blijkbaar worden veel mensen hier blij van. Vrijheid is zo overgeschat…

Ik snap ook niet waarom zulke partijen Rusland steunen. Want als Rusland verder doordrukt in Oekraïne zullen er nog veel meer Oekraïnse vluchtelingen deze kant op komen. Iets wat deze partijen juist niet willen.

Ik snap ook niet waarom zulke partijen Rusland steunen. Want als Rusland verder doordrukt in Oekraïne zullen er nog veel meer Oekraïnse vluchtelingen deze kant op komen. Iets wat deze partijen juist niet willen.

Ik begin er complotachtig argwanend van te worden.

Terug
Bovenaan Onderaan