Internationale Politiek

Oké, dus we exporteren niet meer dan? Waar gaan we de verloren inkomsten op terug halen?
Ik snap het wel hoor ik zou ook wel meer natuur willen zien. Maar vergelijken met landen als Denemarken. Zweden of Finland is appel met peren vergelijken

Even snel gegoogld, dus verbeter me als ik er naast zit. Maar de export van vlees zorgt voor zo'n 1% van ons BBP. Lijkt me dat we dat wel terug kunnen verdienen met de grond die het oplevert.

Even snel gegoogld, dus verbeter me als ik er naast zit. Maar de export van vlees zorgt voor zo'n 1% van ons BBP. Lijkt me dat we dat wel terug kunnen verdienen met de grond die het oplevert.

De grond wordt natuur. Hoe wil je dat anders dan in gezonde omgeving in geld uitdrukken? Dat zijn ontzettend moeilijke sommen. Wat is de economische waarde van 1 hectare bos? Wat is de economische waarde van lucht die 10% minder fijnstof bevat? Wat is de economische waarde van meer biodiversiteit?

Oké, dus we exporteren niet meer dan? Waar gaan we de verloren inkomsten op terug halen?
Ik snap het wel hoor ik zou ook wel meer natuur willen zien. Maar vergelijken met landen als Denemarken. Zweden of Finland is appel met peren vergelijken
https://agriculture.ec.europa.eu/cap-my-country/cap-strategic-plans/denmark_en

1.5% van t gdp van Denemarken is agriculture export (vergelijkbaar met nl) met 7% van t varkensvlees en 4% van de ruwe melk van de hele EU zone van Deense komaf?

Overigens is qua land areaal granen en aardappels de voornaamste crops in Denemarken, met aanzienlijk minder productiewaarde per hectare dan binnen vruchtbare gebieden van Nederland - maar dat is een diepere laag discussie waar ik nu geen tijd voor heb.

Enfin - was blij verrast door de Deense plannen. Waarbij de term “bos” echter nog wat haakjes en oogjes heeft. Maar vooral de veeteelt specifieke eisen en het verbinden van ecologisch rijkere zones en habitats door meer “natuur” zet wel echt zoden aan de dijk.

De grond wordt natuur. Hoe wil je dat anders dan in gezonde omgeving in geld uitdrukken? Dat zijn ontzettend moeilijke sommen. Wat is de economische waarde van 1 hectare bos? Wat is de economische waarde van lucht die 10% minder fijnstof bevat? Wat is de economische waarde van meer biodiversiteit?

Was even kwijt dat we er bos van zouden maken 😅

Ach, misschien als we er een mooi nationaal park van maken levert het die 1% aan toerisme terug op. Blijft staan dat, gegeven de hoeveeldheid grond die het gebruikt, veeteelt economisch totaal inefficiënt is.

Was even kwijt dat we er bos van zouden maken 😅

Ach, misschien als we er een mooi nationaal park van maken levert het die 1% aan toerisme terug op. Blijft staan dat, gegeven de hoeveeldheid grond die het gebruikt, veeteelt economisch totaal inefficiënt is.

Ik vind het onverantwoord om cruciale zaken als gezonde lucht, sterke biodiversiteit, schoon water etc. in geld uit te drukken, of de economische waarde ervan te moeten duiden.

Typisch een waardeoordeel passend bij een economisch systeem dat de welvaart wel vooruit brengt, maar de mensheid niet.

Maar ook financieel is het verstandig, gezien de kosten die waterzuivering, ziektes (door bij vuile lucht etc), stress en nog heel wat meer zaken, met zich meebrengen.

Het is alle kanten op verstandig beleid wat Denemarken doet.
Hadden ze hier 30 jaar geleden moeten doen, toen een ander landbouwbeleid al ter sprake kwam.

Ik vind het onverantwoord om cruciale zaken als gezonde lucht, sterke biodiversiteit, schoon water etc. in geld uit te drukken, of de economische waarde ervan te moeten duiden.

Typisch een waardeoordeel passend bij een economisch systeem dat de welvaart wel vooruit brengt, maar de mensheid niet.

Maar ook financieel is het verstandig, gezien de kosten die waterzuivering, ziektes (door bij vuile lucht etc), stress en nog heel wat meer zaken, met zich meebrengen.

Aan alles is geld te hangen, daar zijn heel veel slimme mensen voor bij een Arcadis die hier prachtige modellen voor hebben.

Het meenemen van gezonheid in deze berekening is ook zeer van belang en daar kan je dus ook heel makkelijk een zak geld aan hangen.

Juist door dit inzichtelijk te maken kan je laten zien dat het uiteindelijk dus misschien niet direct 10 miljard oplevert, maar wel degelijk een zak geld op jaarbasis.

Het is alle kanten op verstandig beleid wat Denemarken doet.
Hadden ze hier 30 jaar geleden moeten doen, toen een ander landbouwbeleid al ter sprake kwam.

Aan alles is geld te hangen, daar zijn heel veel slimme mensen voor bij een Arcadis die hier prachtige modellen voor hebben.

Het meenemen van gezonheid in deze berekening is ook zeer van belang en daar kan je dus ook heel makkelijk een zak geld aan hangen.

Juist door dit inzichtelijk te maken kan je laten zien dat het uiteindelijk dus misschien niet direct 10 miljard oplevert, maar wel degelijk een zak geld op jaarbasis.

Eens met beiden. Ook ik vind het in principe niet kies om natuur en milieu in geld uit te drukken, ook omdat het vaak (deels) voorbij gaat aan intrinsieke waarde. Toch is politiek en beleid maken uiteindelijk een kunstje van keuzes maken. Vanuit de bubbel van het eigen gelijk is het heel makkelijk aangeven wat er wel of niet moet gebeuren, maar een beleidsmaker heeft heel veel belangen af te wegen (ook de belangen waar ik persoonlijk niet zo veel mee heb). Dat afwegen en keuzes maken gaat het best als je een en ander kunt omzetten in vergelijkbare eenheden. Daar leent de Euro zich dan weer bijzonder goed voor. Daarmee kan de som, als je natuurlijk kapitaalrekenen goed doet, positief uitpakken voor natuur en milieu. Op die manier is het makkelijker voor elkaar krijgen dat men toch keuzes maakt die goed/juist zijn op de langere termijn ten koste van korte termijn succes/winst.

Ook al voelt het ongemakkelijk en wellicht wat cynisch, de mens en onze samenleving is geënt op economische drijfveren. Fight fire with fire, zeg maar:

MKBA tje opstellen met effecten op gezondheid door verbetering luchtkwaliteit is goed te doen lijkt mij.

Tja daar gaan die paar bomen niet aan helpen. We zijn nu eenmaal overbevolkt.
We zijn overbevolkt. Laten dat nu eens aannemen dat dat zo is. Veder vind je export belangrijkt want dat is geld dat verdiend moet worden. Als we vanuit die 2 gedachten gaan werken zie ik maar 1 oplossing, en dat is een krimp van de argarische sector.

Want bij overbevolking kun je 2 dingen doen. Het aantal mensen minderen of zorgen dat er meer ruimte is voor de mensen die er leven.

Het aantal mensen minderen kan door het aantal immigranten te minderen. Nadeel is dat dit heel veel sectoren raakt die belangrijk zijn voor de export. Neem bijvoorbeeld ASML, heel belangrijk voor onze export, maar er werken veel arbeidsmigranten of met een duur woord expats. Ook in de argarische sector werken veel arbeidsmigranten. Met name in de tuinbouw. Deze en veel andere sectoren zullen dus moeten krimpen. Dat geld wordt dus niet meer verdiend en de argarische sector moet krimpen.

Optie 2 is zorgen dat er meer ruimte beschikbaar komt om te leven. Dit kan door te krimpen binnen de argarische sector. Want die gebruiken heel veel ruimte, waardoor een een kleine krimp van die sector, zeg 15%, al meer dan geneog ruimte oplevert voor mensen om te wonen en te werken én voor de natuur.

Kortom wat voor oplossing je ook kiest voor de overbevolking, de argarische sector zal hoe dan ook moeten krimpen.

Wauw.

Dapper.
Compleet onuitvoerbaar, maar dapper.

Social media... Ga het steeds meer en meer de meest kwaadaardige tumor van de samenleving vinden. Dus op zich mooi werk.
Maar zie zelf meer potentie in het verbieden van een hoop algoritmes die ervoor zorgen dat mensen in bubbels terecht komen, en van een hoop van de meest verslavende elementen/opties/buttons.

Wauw.

Dapper.
Compleet onuitvoerbaar, maar dapper.

Social media... Ga het steeds meer en meer de meest kwaadaardige tumor van de samenleving vinden. Dus op zich mooi werk.
Maar zie zelf meer potentie in het verbieden van een hoop algoritmes die ervoor zorgen dat mensen in bubbels terecht komen, en van een hoop van de meest verslavende elementen/opties/buttons.

Het verbieden van die algorithmes wordt nog eens lastige. Gaan we dan alle recommender systems verbieden? Of wanneer wel en wanneer niet? Mag Netflix je dan nog aanbevelingen doen over een film die je leuk zou kunnen vinden, mag YouTube uberhaupt een trendingpagina hebben?

Verder vraag ik me voor deze wet af hoe sociale media gedefinieerd worden. YouTube wordt bijvoorbeeld niet genoemd, of wat te denken van WhatsApp of zelfs nieuwssites met commentsecties. Wordt het PSV-forum verboden voor kinderen in Australië? 😯

Het verbieden van die algorithmes wordt nog eens lastige. Gaan we dan alle recommender systems verbieden? Of wanneer wel en wanneer niet? Mag Netflix je dan nog aanbevelingen doen over een film die je leuk zou kunnen vinden, mag YouTube uberhaupt een trendingpagina hebben?

Verder vraag ik me voor deze wet af hoe sociale media gedefinieerd worden. YouTube wordt bijvoorbeeld niet genoemd, of wat te denken van WhatsApp of zelfs nieuwssites met commentsecties. Wordt het PSV-forum verboden voor kinderen in Australië? 😯

Denk dat het niet al te lastig om te bepalen bij welke social medias en welke soort algoritmes bubbelvorming het meeste speelt.
Dat is bij Netflix niet/nauwelijks, en bij Youtube juist enorm.

Trending is niet zo'n probleem. Afgestemd op elk individu wel.

Ik zie t probleem niet zo van die schadelijke algoritmes verbieden.
Gevaarlijk en ondermijnend zijn ze.

Terug
Bovenaan Onderaan