Internationale Politiek

Naast de vrouwelijke interviewer (wat niet de eerste keer is trouwens, Vice heeft ook een clip op youtube met een vrouwelijke interviewer die ze hebben gestuurd), lijken ze ook meer vrede te hebben met sjiieten.



Misschien allemaal voorbarig, maar is dit een nieuw taliban?

www.thesun.co.uk/news/15884312/taliban-rape-gangs-girls-widows-sex-slaves/amp/

Ik vind het erg voorbarig. Laten we eerst wachten hoe ze regeren. Het is trouwens ook gewoon met geweld over genomen (ondanks dat het leger nauwelijks terugvocht). Het is geen democratisch process. Misschien is het minder erg dan voorheen. Maar waarschijnlijk is het gewoon weer hetzelfde..
 
Geef ze een paar maanden en er is "gewoon" een fundamentalistische staat. Er is geen enkele aanwijzing in de praktijk dat de Taliban ook maar iets geeft om vrouwenrechten. Ja, het recht om kinderen te baren misschien, en dan heb je het ook wel gehad. Tegenstanders zullen op Chinees/Russische wijze "verdwijnen", mensen die een andere levenswijze willen worden heropgevoed. 20 jaar geprobeerd om er wat van te maken, en binnen een paar weken is alles weg.
Dan is de vraag: moet je als Westen ingrijpen? Moet je, als in een andersdenkend werelddeel ellende is, een interventie uitvoeren om iets te corrigeren? Ik denk het niet. Verdedig je eigen grenzen, corrigeer desnoods in je eigen gebied iets (stel, Spanje gaat gek doen, trek daar de boel recht), en als het mis gaat in Azië, Afrika of Zuid-Amerika: jammer dan. Dictator? Gebrek aan vrijheid? Onderdrukking door geloof? Invasie? Genocide? Helaas, vraag maar hulp in de omgeving. China vindt het prima wat in Noord-Korea gebeurt, Wit-Rusland doet alles met goedkeuring van het Kremlin. Er wordt vaak geroepen om vrijheid, in de praktijk blijkt dat vrijheid lastig is. Opeens blijkt dat het toch wel handig was om een of andere minderheid de nek om te draaien, of je tegenstanders letterlijk te elimineren.
China doet het wat dat betreft beter: ze kopen invloed. Als een soort drugsdealer die je de eerste 2 zakjes heroïne gratis geeft, om te testen. Daarna betaal je wat. Krijg je nog eentje gratis als je twijfelt. En als je eraan verslaafd bent, komen zij. Aftikken tegen de prijs die zij bepalen, En vooral niet tegen de haren instrijken. Al die landen die nu "hulp" krijgen van China, die zullen braaf voor zich uit kijken als er iets wordt gezegd over de Oeigoeren, of als ze besluiten om Taiwan weer bij het moederland toe te voegen.
Dan maar een muur om Europa? Misschien wel het beste, gezien de laatste mislukte pogingen in Irak en Afghanistan. Hoe onmenselijk dat ook eigenlijk is.
Daarbij we moeten niet doen alsof we nou zoveel geven om de rechten van de mens en we daarom ingrijpen: er is al een Taliban staat in het MO namelijk Saudie Arabië waar vrouwen ook niet zonder hun man maar iets mogen ondernemen en waar vrouwen tot 2 jaar geleden nog geen auto mochten rijden. Het land dat Ghashogi in stukken sneed in hun eigen ambassade in Turkije en om maar te zwijgen over de homo rechten of de rechten van de immigranten en arbeiders etc. Met dat land doen we al sinds tientallen jaren business en hebben we daar miljarden contracten lopen. Die zijn we ook niet binnen gevallen, want de business gaat voor de mensenrechten. De enige reden die men straks heeft om de Taliban eventueel aan te vallen zal alleen zijn dat ze niet bij het Westen maar bij China en Rusland in de pas lopen.
 
er is al een Taliban staat in het MO namelijk Saudie Arabië waar vrouwen ook niet zonder hun man maar iets mogen ondernemen en waar vrouwen tot 2 jaar geleden nog geen auto mochten rijden

Waar de religieuze politie in 2001 is afgeschaft. Vrouwen een eigen bankrekening mogen hebben, zonder toestemming van de vader of man mogen reizen. Ze komen van heel ver en ik ben er in 2019 geweest en nu weer. De veranderingen hier in 2 jaar, zijn gigantisch (alsof Nederland in 2 jaar tijd spanje is geworden qua cultuur) . Zo kom ik in gesprek met de lokale vrouwen als ik op het strand ben, roken we samen een sigaret.

Dat neemt niet weg dat er nog vele stappen gemaakt kunnen worden, maar SA met de taliban vergelijken gaat veel te ver. Dat is hetzelfde als China met Noord Korea gaan vergelijken, het slaat nergens op.
 
Waar de religieuze politie in 2001 is afgeschaft. Vrouwen een eigen bankrekening mogen hebben, zonder toestemming van de vader of man mogen reizen. Ze komen van heel ver en ik ben er in 2019 geweest en nu weer. De veranderingen hier in 2 jaar, zijn gigantisch (alsof Nederland in 2 jaar tijd spanje is geworden qua cultuur) . Zo kom ik in gesprek met de lokale vrouwen als ik op het strand ben, roken we samen een sigaret.

Dat neemt niet weg dat er nog vele stappen gemaakt kunnen worden, maar SA met de taliban vergelijken gaat veel te ver. Dat is hetzelfde als China met Noord Korea gaan vergelijken, het slaat nergens op.
Klopt vrouwen hebben meer rechten gekregen. Maar tegelijkertijd werd een Ghashogi vermoord en in stukken gesneden in de Saudische ambassade in Turkije en wordt nog steeds dagelijks de sharia toegepast. Dat mogen allemaal zelf weten maar ik verbaas mij over al die verontwaardigingen over de Taliban terwijl het Westen al sinds 100 jaar zaken doet met Saudie Arabië of anderen regeringen waar geen enkele rechten worden gerespecteerd.
 
Daar waar een grote groep arbeiders meer verdienen dan ik per maand krijg, en mijn salaris is al gigantisch hoog.
Zijn het de arbeidsimmigranten uit Soedan, Somalië enz of gewoon de eigen arbeiders? Want de eigen werknemers in Qatar verdienen ook behoorlijk goed..
 
Zijn het de arbeidsimmigranten uit Soedan, Somalië enz of gewoon de eigen arbeiders? Want de eigen werknemers in Qatar verdienen ook behoorlijk goed..

Ik heb het over arbeidsmigranten uit Pakistan, Afghanistan, India, Bangladesh, Nepal, filipijnen, niet de lokale bevolking. De lokale bevolking is of steenrijk of wonen nog als nomaden in de woestijn.


Maar tegelijkertijd werd een Ghashogi vermoord en in stukken gesneden in de Saudische ambassade in Turkije en wordt nog steeds dagelijks de sharia toegepast.

Dat eerste is gewoon bekend en volledig fout. Hier passen ze de sharia toe, dat klopt en ik hoop dat ze daar nog gematigder in worden. Je ziet al grote veranderingen, vrouwen zonder hijab op straat, mannen met korte broek. Dit lijken kleine stappen, en het zal echt nog wel lang duren om verder te komen, maar er is in ieder geval een wil om te veranderen.

Het gaat mij er niet om of de vrijheid hier top is, ik stel dat de vergelijking maken tussen taliban en SA niet kan. Juist om bovenstaande, dat is wat de twee totaal anders maakt, de wil om te veranderen bij SA versus de taliban die geweldadig aan de mocht komen.
 
Klopt het trouwens?

1 De financiering van de Taliban komt voor een deel uit Europa.. Elk jaar belandt 115 ton heroïne uit Afghanistan in Europa;

2 ik citeer:
"
  • Without robust external funding, the Afghan state, whether under the existing political dispensation or dominated by the Taliban, will collapse. The drug economy will become further entrenched.
  • Improving the prevention of substance abuse disorder and access to treatment for Afghans who suffer from opioid-use disorder should be greatly elevated in policy and funded far more extensively than has been the case so far. Perhaps such policy efforts could be implemented even in Taliban-controlled areas. "
Bron:

Het lijkt mij dat er opties liggen binnen de EU om hier iets aan te doen?

Volgens mij gaat dit eigenlijk gewoon om geld en drugs?
Te kort door de bocht?
 
Ik heb het over arbeidsmigranten uit Pakistan, Afghanistan, India, Bangladesh, Nepal, filipijnen, niet de lokale bevolking. De lokale bevolking is of steenrijk of wonen nog als nomaden in de woestijn.




Dat eerste is gewoon bekend en volledig fout. Hier passen ze de sharia toe, dat klopt en ik hoop dat ze daar nog gematigder in worden. Je ziet al grote veranderingen, vrouwen zonder hijab op straat, mannen met korte broek. Dit lijken kleine stappen, en het zal echt nog wel lang duren om verder te komen, maar er is in ieder geval een wil om te veranderen.

Het gaat mij er niet om of de vrijheid hier top is, ik stel dat de vergelijking maken tussen taliban en SA niet kan. Juist om bovenstaande, dat is wat de twee totaal anders maakt, de wil om te veranderen bij SA versus de taliban die geweldadig aan de mocht komen.
Mij ging het er om dat we in de tijden dat SA en dus tot 2 jaar geleden nog… gewoon een Taliban staat was die vrouwen geen rechten gaf, homos op hing en nog hangt en zich mengde en mengt in een bloedige oorlog in Jemen, de IS financierde enz wel als economische vriend zagen maar nu vallen over de Taliban. De Taliban hebben iig alleen maar in eigen land gevochten voor een Islamitische staat volgens de regels van Sharia.
 
De Taliban hebben iig alleen maar in eigen land gevochten voor een Islamitische staat volgens de regels van Sharia.

De taliban heeft de wtc torens laten instorten, een vliegtuig in het pentagon en nog 1 die is neergestort, alleen eigen land? Bijna 3000 doden in 1 dag...
 
Daarbij we moeten niet doen alsof we nou zoveel geven om de rechten van de mens en we daarom ingrijpen: er is al een Taliban staat in het MO namelijk Saudie Arabië waar vrouwen ook niet zonder hun man maar iets mogen ondernemen en waar vrouwen tot 2 jaar geleden nog geen auto mochten rijden. Het land dat Ghashogi in stukken sneed in hun eigen ambassade in Turkije en om maar te zwijgen over de homo rechten of de rechten van de immigranten en arbeiders etc. Met dat land doen we al sinds tientallen jaren business en hebben we daar miljarden contracten lopen. Die zijn we ook niet binnen gevallen, want de business gaat voor de mensenrechten. De enige reden die men straks heeft om de Taliban eventueel aan te vallen zal alleen zijn dat ze niet bij het Westen maar bij China en Rusland in de pas lopen.
De Taliban gaat ook niet in de pas lopen met China, en helemaal al niet met Rusland (dat was hun vijand in de vroege jaren '80, en de Taliban werd stevig gesteund door de VS). Overigens lees ik nooit een oproep vanuit Saudie-Arabië richting westen met als boodschap "help ons", een oproep die wel regelmatig vanuit andere landen komt. En mijn conclusie is juist om dat soort oproepen te negeren. Dan leeft men maar onder een dictator of onder een fundamentalistisch regime. Dan hebben ze maar geen rechten als mens zijnde. Maar elke keer als er hulp komt, wordt die een tijd later weer verketterd. Dus is het misschien beter om niet meer te helpen. Succes met de Khadaffi's en Sadams van deze wereld.
 
Klopt het trouwens?

1 De financiering van de Taliban komt voor een deel uit Europa.. Elk jaar belandt 115 ton heroïne uit Afghanistan in Europa;

2 ik citeer:
"
  • Without robust external funding, the Afghan state, whether under the existing political dispensation or dominated by the Taliban, will collapse. The drug economy will become further entrenched.
  • Improving the prevention of substance abuse disorder and access to treatment for Afghans who suffer from opioid-use disorder should be greatly elevated in policy and funded far more extensively than has been the case so far. Perhaps such policy efforts could be implemented even in Taliban-controlled areas. "
Bron:

Het lijkt mij dat er opties liggen binnen de EU om hier iets aan te doen?

Volgens mij gaat dit eigenlijk gewoon om geld en drugs?
Te kort door de bocht?
Te kort door de bocht. De EU wil sowieso wel wat doen tegen drugs, het is ook niet alsof ze het zelf inkopen en ze zo steunen. Maar tegen drugshandel is moeilijk te strijden. Het meest effectief zou zijn om een follow the money te doen en dat afpakken, maar dat ligt legaal weer moeilijk.

De drugshandel is voor de taliban een middel tot een eind. Ze zijn niet zozeer geïnteresseerd in het geld maar meer wat het geld kan doen voor ze. Ze hebben de financiën nodig om hun strijd te betalen. Dit is al eerder gebeurd met dit soort groeperingen. Zie de wapenhandel van de IRA, de cocaïne handel van de CIA voor de steun voor Nicaragua, etc
 
De Taliban gaat ook niet in de pas lopen met China, en helemaal al niet met Rusland (dat was hun vijand in de vroege jaren '80, en de Taliban werd stevig gesteund door de VS). Overigens lees ik nooit een oproep vanuit Saudie-Arabië richting westen met als boodschap "help ons", een oproep die wel regelmatig vanuit andere landen komt. En mijn conclusie is juist om dat soort oproepen te negeren. Dan leeft men maar onder een dictator of onder een fundamentalistisch regime. Dan hebben ze maar geen rechten als mens zijnde. Maar elke keer als er hulp komt, wordt die een tijd later weer verketterd. Dus is het misschien beter om niet meer te helpen. Succes met de Khadaffi's en Sadams van deze wereld.
SA heeft voorlopig geld genoeg om niet te roepen “ help ons”. Zij maken miljarden deals met vooral de VS. Zij worden opgefokt over Iran, dat ze aangevallen zouden worden, iets wat ondanks deze Iraanse regering nog nooit zelfs mee is gedreigd richting de Saudiërs. En ze worden al “ongevraagd” geholpen en als tegenprestatie houden ze de prijs van olie erg laag of kopen ze wapens waarvan je denkt dat ze een 80 jarige oorlog van plan zijn.
 
De taliban heeft de wtc torens laten instorten, een vliegtuig in het pentagon en nog 1 die is neergestort, alleen eigen land? Bijna 3000 doden in 1 dag...
Waren dat de Taliban?? Volgens mij hebben ze dat nooit geeist… Je bedoelt die groepering die in SA is ontstaan denk ik…
 
Terug
Bovenaan Onderaan