Internationale Politiek

Nou ja... nou zeg ik absoluut niet dat ik de Taliban op hun blauwe (?) ogen geloof, maar er is gezegd dat ze het allemaal vreedzaam willen doen en volgens mij zijn er nog maar weinig gerapporteerde incidenten? Ik weet wel dat ze hebben gezegd dat ze geen genade kennen voor de commando's. En ze "werken mee" aan de evacuatie?

Ik heb geen enkel vertrouwen in die beloftes van de Taliban. Zodra de camera's van de wereld zich weer ergens anders op richten, doen de Taliban een Erdogannetje en worden alle 'collaborateurs met de vijand" opgesloten of erger.

Het kabinet mag zich kapotschamen voor de trage totstandbrenging van de evacuatie.
 
Uiteindelijk is de terugtrekking van alle troepen de enige juiste handelswijze. We hadden er natuurlijk nooit aan moeten beginnen. Je kan zeggen wijsheid achteraf, maarc dat zei ik 20 jaar geleden ook al. En zeg ik nu vast voor elk militair avontuur dat niet veroorzaakt wordt door de directe inval van vijandige troepen in het NAVO gebied.

Nu zitten we met de rommel en het gezichtsverlies. We kunnen direct een paar duizend Afghanen opnemen, dat niet doen zou schandalig en onverantwoordelij zijn. Tevens kunne we ons nu gaan voorbereiden op een stroom van miljoenen vluchtelingen die onze kant op gaan komen. Gelukkkig zullen meesten in de regio opgevangen worden, maar de stroom die onze kant opkomt zal aanzienlijk zijn, en dat zullen niet de meest wenselijke elementen of de meest hulpbehoevenden zijn.

Voor de toekomst: we steaunen democratische groepen moreel, politiek en met geld en goederen, maar NOOIT meer met wapens en we mengnen ons in GEEN ENKEL conflict meer. Als de VS dat wel wil, moeten ze dat zelf weten, en helemaal zelf voor de menselijke, financiele en politieke schade opdraaien.
Eens hoor maar is het niet te naïef om te denken dat we als klein landje zomaar nee kunnen zeggen tegen de NAVO besluiten of zelfs wanneer de VS en GB een leugenachtige oorlog beginnen? Uiteindelijk verdelen de VS nog altijd het geld en de plekken om geld te halen in de wereld…
Overigens hebben China en Rusland meteen hun kans gegrepen en gesprekken gevoerd met de Taliban over de toekomst. China heeft ook al recentelijk een 25-jarig contract gesloten met Iran met daarin allerlei infrastructurele en andere projecten. Ook in Turkije beginnen de Chinezen economisch voet aan de grond te krijgen. Dit alles nog los van veel Afrikaanse landen waarin China de miljarden projecten in handen heeft genomen. En die landen zeggen allemaal 1 ding vwb de Chinese invasie: dat gaat nooit gepaard met oorlog of bombardementen of je politieke tegenstanders steunen enz. De Afrikanen zeggen dat de Fransen en Engelsen honderden jaren hebben geprofiteerd van hen en burgeroorlogen hebben veroorzaakt en daarna weer vertrokken. Met de Chinezen hebben ze een heel andere ervaring: die willen vooral bouwen en geld verdienen maar tegelijk hebben de mensen in het land ook meer werk en wordt zo de verwoeste steden en dorpen een nieuw leven ingeblazen. China maakt heel goed gebruik van de wereldwijde negativiteit jegens de VS en het Westen en de kwestie Afghanistan en eerder Irak versterkt die haat en wantrouwen jegens het Westen nog meer.
Ik denk dat de EU er goed aan doet om niet alleen op een paard (VS) te wedden voortaan. Er is een nieuw werkpaard in het spel gekomen dat niet weet wat een pauze of rust eigenlijk is…
 
Ik heb geen enkel vertrouwen in die beloftes van de Taliban. Zodra de camera's van de wereld zich weer ergens anders op richten, doen de Taliban een Erdogannetje en worden alle 'collaborateurs met de vijand" opgesloten of erger.

Het kabinet mag zich kapotschamen voor de trage totstandbrenging van de evacuatie.

Of het op termijn allemaal geloofwaardig is een tweede. Het ging me meer om de stelling dat ze "nu" al allemaal gearresteerd of geëxecuteerd zijn. Volgens mij speelt de Taliban op dit moment een beetje mee, ook omdat Amerika met militaire acties heeft gedreigd bij geweld tegen achterblijvers. Maar misschien heb ik iets gemist.
 
Ik heb geen enkel vertrouwen in die beloftes van de Taliban. Zodra de camera's van de wereld zich weer ergens anders op richten, doen de Taliban een Erdogannetje en worden alle 'collaborateurs met de vijand" opgesloten of erger.

Het kabinet mag zich kapotschamen voor de trage totstandbrenging van de evacuatie.
Tja wat wil je je met een demissionair kabinet, de grootte hoeveelheid stemmen voor (leugenaar) Rutte hebben een bom onder de coalitie gelegd. Mensen keken enkel naar zijn uitstraling (populisme), maar niet naar zijn falen als politicus.
 
Eens hoor maar is het niet te naïef om te denken dat we als klein landje zomaar nee kunnen zeggen tegen de NAVO besluiten of zelfs wanneer de VS en GB een leugenachtige oorlog beginnen? Uiteindelijk verdelen de VS nog altijd het geld en de plekken om geld te halen in de wereld…
Overigens hebben China en Rusland meteen hun kans gegrepen en gesprekken gevoerd met de Taliban over de toekomst. China heeft ook al recentelijk een 25-jarig contract gesloten met Iran met daarin allerlei infrastructurele en andere projecten. Ook in Turkije beginnen de Chinezen economisch voet aan de grond te krijgen. Dit alles nog los van veel Afrikaanse landen waarin China de miljarden projecten in handen heeft genomen. En die landen zeggen allemaal 1 ding vwb de Chinese invasie: dat gaat nooit gepaard met oorlog of bombardementen of je politieke tegenstanders steunen enz. De Afrikanen zeggen dat de Fransen en Engelsen honderden jaren hebben geprofiteerd van hen en burgeroorlogen hebben veroorzaakt en daarna weer vertrokken. Met de Chinezen hebben ze een heel andere ervaring: die willen vooral bouwen en geld verdienen maar tegelijk hebben de mensen in het land ook meer werk en wordt zo de verwoeste steden en dorpen een nieuw leven ingeblazen. China maakt heel goed gebruik van de wereldwijde negativiteit jegens de VS en het Westen en de kwestie Afghanistan en eerder Irak versterkt die haat en wantrouwen jegens het Westen nog meer.
Ik denk dat de EU er goed aan doet om niet alleen op een paard (VS) te wedden voortaan. Er is een nieuw werkpaard in het spel gekomen dat niet weet wat een pauze of rust eigenlijk is…
De dikgedrukte zin die ik van je citeer is denk ik inderdaad de kern waarop de buitenlandse inmenging gefaald hebben.

Mijn indruk van wat ik tot dusverre heb gelezen is dat een van de grootste problemen in het land de onzekerheid is, en met name de financiële consequenties. Allerlei zaken voor levensbehoeftes zijn flink duurder geworden door alle onrust en onzekerheid. Verder is de handelseconomie relatief klein, en de handel in opium relatief groot. De opbrengsten van opium zijn hoger en zekerder, en veel boeren zitten gevangen in een cyclus van schulden. En de poppy-velden zijn arbeidsintensief.

Als je internationaal echt een verschil wilt maken zou men zich meer moeten richten op het veiligstellen van inkomen en werk in de regio. http://www.xinhuanet.com/english/2019-11/01/c_138520936.htm Bijvoorbeeld de aanbouw en verwerking van katoen. En dat sluit denk ik beter aan met de Chinese methode die je hier benoemd, waarbij het creëren van werk en stabiliteit en inkomen, in ruil voor handelsvoordelen de kern zijn. Daarnaast kun je ook denken aan het winnen van bepaalde grondstoffen die het land rijk is, en die China weer graag importeert om te verwerken tot hogere producten (silica, edelstenen, lithium, zeldzame elementen voor de solar/electro/computerindustrie etc).
 
Eens hoor maar is het niet te naïef om te denken dat we als klein landje zomaar nee kunnen zeggen tegen de NAVO besluiten of zelfs wanneer de VS en GB een leugenachtige oorlog beginnen? Uiteindelijk verdelen de VS nog altijd het geld en de plekken om geld te halen in de wereld…
Overigens hebben China en Rusland meteen hun kans gegrepen en gesprekken gevoerd met de Taliban over de toekomst. China heeft ook al recentelijk een 25-jarig contract gesloten met Iran met daarin allerlei infrastructurele en andere projecten. Ook in Turkije beginnen de Chinezen economisch voet aan de grond te krijgen. Dit alles nog los van veel Afrikaanse landen waarin China de miljarden projecten in handen heeft genomen. En die landen zeggen allemaal 1 ding vwb de Chinese invasie: dat gaat nooit gepaard met oorlog of bombardementen of je politieke tegenstanders steunen enz. De Afrikanen zeggen dat de Fransen en Engelsen honderden jaren hebben geprofiteerd van hen en burgeroorlogen hebben veroorzaakt en daarna weer vertrokken. Met de Chinezen hebben ze een heel andere ervaring: die willen vooral bouwen en geld verdienen maar tegelijk hebben de mensen in het land ook meer werk en wordt zo de verwoeste steden en dorpen een nieuw leven ingeblazen. China maakt heel goed gebruik van de wereldwijde negativiteit jegens de VS en het Westen en de kwestie Afghanistan en eerder Irak versterkt die haat en wantrouwen jegens het Westen nog meer.
Ik denk dat de EU er goed aan doet om niet alleen op een paard (VS) te wedden voortaan. Er is een nieuw werkpaard in het spel gekomen dat niet weet wat een pauze of rust eigenlijk is…
Het enige voordeel va Trump is dat de EU het besef heeft gekregen dat we onafhankelijk moeten zijn van de USA.

China en Rusland doen het inderdaad slim maar de USA heeft (onder Trump) al lang voor het vertrek gesproken met de Taliban. Het is onbegrijpelijk dat ze het gebied hebben verlaten als je kijkt welke grondstoffen er zitten (voor de technologie/ batterijen).
 
Of het op termijn allemaal geloofwaardig is een tweede. Het ging me meer om de stelling dat ze "nu" al allemaal gearresteerd of geëxecuteerd zijn. Volgens mij speelt de Taliban op dit moment een beetje mee, ook omdat Amerika met militaire acties heeft gedreigd bij geweld tegen achterblijvers. Maar misschien heb ik iets gemist.
Er zijn wel al berichten van wraakacties. Voorlopig is het nog kleinschalig maar ik vermoed dat wanneer de Taliban aan de macht is dit inderdaad in het geheim gaat gebeuren. Zover ik weet is ook de Taliban meer een gelegenheid groep dan een homogene groep. Dat zal betekenen dat de lokale "warlords" meer macht krijgen dan een centrale regering. Dan heb je als gebied af te wachten wat je krijgt; een gek, dictator, fanaticus of een redelijke leider. (of combinaties ervan)
 
Eens hoor maar is het niet te naïef om te denken dat we als klein landje zomaar nee kunnen zeggen tegen de NAVO besluiten of zelfs wanneer de VS en GB een leugenachtige oorlog beginnen? Uiteindelijk verdelen de VS nog altijd het geld en de plekken om geld te halen in de wereld…
Overigens hebben China en Rusland meteen hun kans gegrepen en gesprekken gevoerd met de Taliban over de toekomst. China heeft ook al recentelijk een 25-jarig contract gesloten met Iran met daarin allerlei infrastructurele en andere projecten. Ook in Turkije beginnen de Chinezen economisch voet aan de grond te krijgen. Dit alles nog los van veel Afrikaanse landen waarin China de miljarden projecten in handen heeft genomen. En die landen zeggen allemaal 1 ding vwb de Chinese invasie: dat gaat nooit gepaard met oorlog of bombardementen of je politieke tegenstanders steunen enz. De Afrikanen zeggen dat de Fransen en Engelsen honderden jaren hebben geprofiteerd van hen en burgeroorlogen hebben veroorzaakt en daarna weer vertrokken. Met de Chinezen hebben ze een heel andere ervaring: die willen vooral bouwen en geld verdienen maar tegelijk hebben de mensen in het land ook meer werk en wordt zo de verwoeste steden en dorpen een nieuw leven ingeblazen. China maakt heel goed gebruik van de wereldwijde negativiteit jegens de VS en het Westen en de kwestie Afghanistan en eerder Irak versterkt die haat en wantrouwen jegens het Westen nog meer.
Ik denk dat de EU er goed aan doet om niet alleen op een paard (VS) te wedden voortaan. Er is een nieuw werkpaard in het spel gekomen dat niet weet wat een pauze of rust eigenlijk is…
Eens, handel kunnen we met iedereen drijven, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat we overal ons maar in dubieuze oorlogen/vredsmissies moeten storten? Dat doet China toch ook niet?

Wat mij betreft gaat de EU een eigen legermacht opbouwen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van de VS, een voldoende sterke macht om ons adequaat te kunnen verdedigen, maar met het stricte mandaat dat dat leger niet buiten de EU grenzen mag opereren, tenzij direct aangevallen. En dan zoekt de VS en China en Rusland het maar lekker uit in het MO en Afrika. Dan zijn we moreel en practisch niet meer verantwoordelijk voor de chaos wat internationaal ingrijpen altijd met zich meebrengt. Hebben we geen enkele verantwoordelijkheid voor vluchtelingen, opbouw van het land, etc.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Uiteindelijk is de terugtrekking van alle troepen de enige juiste handelswijze. We hadden er natuurlijk nooit aan moeten beginnen. Je kan zeggen wijsheid achteraf, maarc dat zei ik 20 jaar geleden ook al. En zeg ik nu vast voor elk militair avontuur dat niet veroorzaakt wordt door de directe inval van vijandige troepen in het NAVO gebied.
Lastig als je er zit of terugtrekking de enige juiste handelswijze is. Voelt apart dat er weer een regime is wat waarschijnlijk vrouwen niet eens naar school/universiteit.

Maar terugtrekking moest ook ooit wel. Maar het voelde nu wel heel slecht en ongecordineerd aan.
 
Eens hoor maar is het niet te naïef om te denken dat we als klein landje zomaar nee kunnen zeggen tegen de NAVO besluiten of zelfs wanneer de VS en GB een leugenachtige oorlog beginnen? Uiteindelijk verdelen de VS nog altijd het geld en de plekken om geld te halen in de wereld…
Overigens hebben China en Rusland meteen hun kans gegrepen en gesprekken gevoerd met de Taliban over de toekomst. China heeft ook al recentelijk een 25-jarig contract gesloten met Iran met daarin allerlei infrastructurele en andere projecten. Ook in Turkije beginnen de Chinezen economisch voet aan de grond te krijgen. Dit alles nog los van veel Afrikaanse landen waarin China de miljarden projecten in handen heeft genomen. En die landen zeggen allemaal 1 ding vwb de Chinese invasie: dat gaat nooit gepaard met oorlog of bombardementen of je politieke tegenstanders steunen enz. De Afrikanen zeggen dat de Fransen en Engelsen honderden jaren hebben geprofiteerd van hen en burgeroorlogen hebben veroorzaakt en daarna weer vertrokken. Met de Chinezen hebben ze een heel andere ervaring: die willen vooral bouwen en geld verdienen maar tegelijk hebben de mensen in het land ook meer werk en wordt zo de verwoeste steden en dorpen een nieuw leven ingeblazen. China maakt heel goed gebruik van de wereldwijde negativiteit jegens de VS en het Westen en de kwestie Afghanistan en eerder Irak versterkt die haat en wantrouwen jegens het Westen nog meer.
Ik denk dat de EU er goed aan doet om niet alleen op een paard (VS) te wedden voortaan. Er is een nieuw werkpaard in het spel gekomen dat niet weet wat een pauze of rust eigenlijk is…
Maar China doet dat natuurlijk ook niet alleen om geld te verdienen. Politieke invloed verkrijgen ze zo ook. Ik dacht dat er ook veel leningen tussen zitten, dus die moeten ook nog een keer terugbetaald worden. Maar goed, m.i. een slimmere manier dan de traditionele Westerse manier.
Of het op termijn allemaal geloofwaardig is een tweede. Het ging me meer om de stelling dat ze "nu" al allemaal gearresteerd of geëxecuteerd zijn. Volgens mij speelt de Taliban op dit moment een beetje mee, ook omdat Amerika met militaire acties heeft gedreigd bij geweld tegen achterblijvers. Maar misschien heb ik iets gemist.
Ik meende wel zulke berichten gelezen te hebben. "Collaborateurs" werden opgepakt of vreesden voor hun leven.
 
Hier (in Duitsland) begrijpelijke opheft over een Duits evacuatie vliegtuig dat slechts zeven mensen met Duitse paspoorten meenam. Vanwege de mensen op de landingsbaan kwam de vlucht pas in de avond aan, en gezien de avondklok van de Taliban waarbij na 21:00 niemand meer over straat langs checkpoints kwam konden de mensen die op de lijst om opgepikt te worden niet meer op het vliegveld komen. Eerder op de dag hielden de Amerikanen iedereen tegen bij het vliegveld waarvoor er geen vlucht aanwezig stond. Wat een chaos. o.O


En ook de diplomatieke response is de richting die ik vreesde:
Germany is ending development aid to Afghanistan in light of the Taliban’s takeover there, said German Development Minister Gerd Mueller." - bron: Al Jazeraa
 
Laatst bewerkt:
Lastig als je er zit of terugtrekking de enige juiste handelswijze is. Voelt apart dat er weer een regime is wat waarschijnlijk vrouwen niet eens naar school/universiteit.

Maar terugtrekking moest ook ooit wel. Maar het voelde nu wel heel slecht en ongecordineerd aan.
Mijn gevoel is, een beetje kort door de bocht, dat is het probleem van die Afgaanse vrouwen en meisjes. Laten we ze steunen met geld en goederen, en politieke steun. Maar stuur in vredesnaam geen militairen of wapens meer.

Als het zou kunnen helpen, zou ik best nog wel voor gewapend ingrijpen zijn, maar het heeft zelden enig resultaat opgeleverd, en in de meeste gevallen kost het bergen geld en mensenlevens, en degene die we zogenaamd gaan helpen, zijn uiteindelijk slechter af.
 
Mijn gevoel is, een beetje kort door de bocht, dat is het probleem van die Afgaanse vrouwen en meisjes. Laten we ze steunen met geld en goederen, en politieke steun. Maar stuur in vredesnaam geen militairen of wapens meer.

Als het zou kunnen helpen, zou ik best nog wel voor gewapend ingrijpen zijn, maar het heeft zelden enig resultaat opgeleverd, en in de meeste gevallen kost het bergen geld en mensenlevens, en degene die we zogenaamd gaan helpen, zijn uiteindelijk slechter af.
Maar geld en goederen komen uiteindelijk toch terecht bij diegenen waar je het niet wenst. In een Afghanistan onder bewind van de Taliban kun je als Nederland/Europa echt geen vrouwenuniversiteit stichten. Er moet in de eerste plaats een bereidwilligheid zijn onder de bevolking tot een bepaalde richting. Als die er niet is is dat als buitenstaander moeilijk tot niet te veranderen.
 
Maar geld en goederen komen uiteindelijk toch terecht bij diegenen waar je het niet wenst. In een Afghanistan onder bewind van de Taliban kun je als Nederland/Europa echt geen vrouwenuniversiteit stichten. Er moet in de eerste plaats een bereidwilligheid zijn onder de bevolking tot een bepaalde richting. Als die er niet is is dat als buitenstaander moeilijk tot niet te veranderen.
Helemaal eens, maar je kunt wel geld sturen naar bijv vrouwenrecht groepen in Afganistan. Of informatie pamfletten/radio uitzendingen financieren.
 
Het eerste officiële interview met een van de leiders van de Taliban gebeurde vandaag via een van de zenders: een dame was de interviewster. Of dit bewust is gebeurd om te laten zien dat ze geen problemen hebben met de werkende vrouwen enz weet ik niet. Was een rustig en goed interview waarbij die leider benadrukte dat zij aan de wederopbouw van Afghanistan denken en zullen werken. In zijn woorden waren meer kreten te horen als “ ons land”, ons moederland etc dan ons geloof. Verder werd zoals ik hierboven al aangaf, gezegd dat ze contracten met China en Rusland zullen sluiten voor de wederopbouw, infra, landbouw etc.
Zij zullen zoals ik al zei geholpen worden door hun Saudische broeders ( die een stabiel soennitische macht willen naast Iran).
 
238921774_4200401506745818_9125356835347169956_n.jpg
 
Het eerste officiële interview met een van de leiders van de Taliban gebeurde vandaag via een van de zenders: een dame was de interviewster. Of dit bewust is gebeurd om te laten zien dat ze geen problemen hebben met de werkende vrouwen enz weet ik niet. Was een rustig en goed interview waarbij die leider benadrukte dat zij aan de wederopbouw van Afghanistan denken en zullen werken. In zijn woorden waren meer kreten te horen als “ ons land”, ons moederland etc dan ons geloof. Verder werd zoals ik hierboven al aangaf, gezegd dat ze contracten met China en Rusland zullen sluiten voor de wederopbouw, infra, landbouw etc.
Zij zullen zoals ik al zei geholpen worden door hun Saudische broeders ( die een stabiel soennitische macht willen naast Iran).
Vrees dat het een expres pr stuntje is en dat ze hierna weer terug zullen keren richting oude gewoontes. Ten slotte, weet de taliban dat ze nu in een luxe positie(makkelijk de macht verkregen) zitten en alle ogen op ze gericht zijn. Dan wil je geen slapende reuzen wakker maken zonder de regering te hebben opgezet.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het eerste officiële interview met een van de leiders van de Taliban gebeurde vandaag via een van de zenders: een dame was de interviewster. Of dit bewust is gebeurd om te laten zien dat ze geen problemen hebben met de werkende vrouwen enz weet ik niet. Was een rustig en goed interview waarbij die leider benadrukte dat zij aan de wederopbouw van Afghanistan denken en zullen werken. In zijn woorden waren meer kreten te horen als “ ons land”, ons moederland etc dan ons geloof. Verder werd zoals ik hierboven al aangaf, gezegd dat ze contracten met China en Rusland zullen sluiten voor de wederopbouw, infra, landbouw etc.
Zij zullen zoals ik al zei geholpen worden door hun Saudische broeders ( die een stabiel soennitische macht willen naast Iran).

Ik heb tot nu toe ook het idee dat ze in ieder geval voor nu niet uit zijn op bloedvergieten en vergelding voor wat betreft de Westers georiënteerde burgers. Er zullen vast incidenten zijn, ook met dodelijke afloop, want ja zo zijn sommige mensen jammer genoeg, maar "de partijlijn" komt vrij kalm over.

Het is natuurlijk de grote vraag wat daar over een x aantal maanden/jaar van over is, maar ik heb eigenlijk goede hoop dat de mensen die wegwillen uit angst voor de Taliban die kans ook (grotendeels) krijgen. Ik hoop het maar.
 
Geef ze een paar maanden en er is "gewoon" een fundamentalistische staat. Er is geen enkele aanwijzing in de praktijk dat de Taliban ook maar iets geeft om vrouwenrechten. Ja, het recht om kinderen te baren misschien, en dan heb je het ook wel gehad. Tegenstanders zullen op Chinees/Russische wijze "verdwijnen", mensen die een andere levenswijze willen worden heropgevoed. 20 jaar geprobeerd om er wat van te maken, en binnen een paar weken is alles weg.
Dan is de vraag: moet je als Westen ingrijpen? Moet je, als in een andersdenkend werelddeel ellende is, een interventie uitvoeren om iets te corrigeren? Ik denk het niet. Verdedig je eigen grenzen, corrigeer desnoods in je eigen gebied iets (stel, Spanje gaat gek doen, trek daar de boel recht), en als het mis gaat in Azië, Afrika of Zuid-Amerika: jammer dan. Dictator? Gebrek aan vrijheid? Onderdrukking door geloof? Invasie? Genocide? Helaas, vraag maar hulp in de omgeving. China vindt het prima wat in Noord-Korea gebeurt, Wit-Rusland doet alles met goedkeuring van het Kremlin. Er wordt vaak geroepen om vrijheid, in de praktijk blijkt dat vrijheid lastig is. Opeens blijkt dat het toch wel handig was om een of andere minderheid de nek om te draaien, of je tegenstanders letterlijk te elimineren.
China doet het wat dat betreft beter: ze kopen invloed. Als een soort drugsdealer die je de eerste 2 zakjes heroïne gratis geeft, om te testen. Daarna betaal je wat. Krijg je nog eentje gratis als je twijfelt. En als je eraan verslaafd bent, komen zij. Aftikken tegen de prijs die zij bepalen, En vooral niet tegen de haren instrijken. Al die landen die nu "hulp" krijgen van China, die zullen braaf voor zich uit kijken als er iets wordt gezegd over de Oeigoeren, of als ze besluiten om Taiwan weer bij het moederland toe te voegen.
Dan maar een muur om Europa? Misschien wel het beste, gezien de laatste mislukte pogingen in Irak en Afghanistan. Hoe onmenselijk dat ook eigenlijk is.
 
Heeft Afghanistan überhaupt ooit vrijheid gehad? :unsure: Sinds de Britten hun handen hebben afgetrokken is er altijd wat geweest daar volgens mij
 
Terug
Bovenaan Onderaan