Internationale Politiek

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker
Hmmm, een van de grotere religieuze tijdschrijften in de US durft het aan om in een commentaar stelling te nemen tegen Trump (die in persoon en moraal wordt beticht onethisch te zijn). Twitterstorm is natuurlijk al begonnen, dit ligt niet lekker bij een groot aantal MAGA-supporters. Toch wel respect dat zo'n blad (wetende dat dit ze een hoop gezeik gaat brengen en vele leden gaat kostten) het aandurft om zich openlijk tegen de immorele Trump uit te spreken.

Link - Guardian

Bekijk bijlage 1667
(image: David Horsey, LA times)
Popcorn!! :D

Deze zin vond ik trouwens toch lastig: “That is not only a violation of the Constitution; more importantly, it is profoundly immoral,” he wrote.
Gaat moraal inderdaad boven grondwettelijk, qua importantie?

Relix

Aanvoerder

Deze zin vond ik trouwens toch lastig: “That is not only a violation of the Constitution; more importantly, it is profoundly immoral,” he wrote.
Voor wie gelooft dat moraal door een God is ingegeven, en de grondwet een mensenlijke uitvinding is, wel denk ik.

Ik interpreteer het als - hoe je de afweging of het in strijd is met de grondwet ook maakt; zijn gedrag is immoreel". Wat n belangrijkere reden is hem niet te willen steunen als president en stelling te nemen tegen zijn herverkiezing.

Vedette

Arthur Shelby Jr.

Als je geloofd

Voor wie gelooft dat moraal door een God is ingegeven, en de grondwet een mensenlijke uitvinding is, wel denk ik.
Is de grondwet uiteindelijk ook niet gewoon een opgeschreven moraal waarover we nog niet voldoende van mening zijn veranderd?

Relix

Aanvoerder
Is de grondwet uiteindelijk ook niet gewoon een opgeschreven moraal waarover we nog niet voldoende van mening zijn veranderd?
Geen idee, maar ik vind het nieuws uit deze hoek dat er openlijk stelling wordt genomen tegen Trump interessanter dan de filosofische/liguistische discussie over hoe je de grondwet omschrijven moet. ;)

Laatst bewerkt:

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Geen idee, maar ik vind het nieuws dat uit deze hoek dat er openlijk stelling wordt genomen tegen Trump interessanter dan de filosofische/liguistische discussie over hoe je de grondwet omschrijven moet. ;)
Ach, laat me toch even hardop een pseudofilosoof uithangen..

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Geen idee, maar ik vind het nieuws dat uit deze hoek dat er openlijk stelling wordt genomen tegen Trump interessanter dan de filosofische/liguistische discussie over hoe je de grondwet omschrijven moet. ;)
Overigens vind ik het dan weer gek dat voor deze Evangelisten juist de shady handelingen m.b.t. Oekraïne de reden zijn om met Trump te breken, en niet zijn eerdere overspel, racisme, seksisme en overvloed aan achterlijke leugens.

Verder mag het van mij vrolijk door rommelen.

Der Jaufe

Bondscoach
Overigens vind ik het dan weer gek dat voor deze Evangelisten juist de shady handelingen m.b.t. Oekraïne de reden zijn om met Trump te breken, en niet zijn eerdere overspel, racisme, seksisme en overvloed aan achterlijke leugens.

Verder mag het van mij vrolijk door rommelen.
De term is evangelisch christenen, een evangelist is net ff wat anders. Relix Er zijn d'r door de jaren heen zat geluiden uit die hoek gekomen dat t blind achter Trump aangaan vreemd is gezien zijn gedrag.
Maar ja, een deel van de christenen roept dat r een profetische roeping op Trump ligt en derhalve alles goed is.
Een ander deel vindt het vooral belangrijk dat hij tegen abortus is / zou zijn
En het volgende deel is niet zozeer voor Trump maar vooral tegen de communisten op links die de LGHTBQD-agenda (zouden) willen doordrukken.

Relix

Aanvoerder
De term is evangelisch christenen, een evangelist is net ff wat anders. Relix Er zijn d'r door de jaren heen zat geluiden uit die hoek gekomen dat t blind achter Trump aangaan vreemd is gezien zijn gedrag.
Maar ja, een deel van de christenen roept dat r een profetische roeping op Trump ligt en derhalve alles goed is.
Een ander deel vindt het vooral belangrijk dat hij tegen abortus is / zou zijn
En het volgende deel is niet zozeer voor Trump maar vooral tegen de communisten op links die de LGHTBQD-agenda (zouden) willen doordrukken.
Mijn oom is als Friese boer op zijn 25e naar Texas vertrokken in de beginjaren 80. En woont daar sindsdien in een Klein Texaans dorp. Getrouwd met n (dikke) Amerikaanse. Fox news als infobron. Kerk boven alles.. En helaas, alles wat trump is is goed. Volgens mij incl het bijwonen van n rally in Austin met petjes op.. :cautious: Dat zijn werknemers en voormannen als Mexicanen met regelmaat niet terug kunnen naar hun families of juist niet terug kunnen komen naar de farm na een vakantie doet daar niet aan af. Inclusief tienerzwangerschappen bij mijn nichtje (beroerde voorlichting, abortus verboden, gedwongen huwelijk, schulden, mishandelnde alcoholist eikel als "Vader" en pas na drie jaar eindelijk steun voor n scheiding).

Natuurlijk zijn en veel gradaties binnen t geloof, en hoewel ik beaam dat ik persoonlijk van mening ben dat de Amerikaanse kerk(en) in mijn optiek veel te stil is qua kritiek - zijn er vast ook groepen met een christenlijke overtuiging die al eerder iets hebben laten horen. Toch heeft de kerk in grote delen (zeker republikeinse gebieden) veelal een sterke republikeinse voorkeur, zelfs als het Trump is. De haleluja-priesteress die na het innen van miljoenen van haar cults nu officieel spiritueel adviseur is van t witte huis als recent voorbeeld, de kerk krijgt best veel voor elkaar onder deze president, dus steunt de meerderheid hem (lijkt het).

Er is dus een aardige religieuze beweging die trump openlijk steunt (de rechters die overtuigd pro-life zijn die hij erin heeft geloodst zullen "het woord van God" voor de rest van hun leven mogen bevechten, tot lang na een evt tweede termijn van Trump). En n flink deel religieuze kanalen laat zich zelden kritisch uit. Dus blij dat het nu wel gebeurd (en t is niet voor niets groot nieuws, het is best uitzonderlijk).

Overigens is t slechts een van de vele stromingen, en met n oplage van een paar honderduizend zal t blaadje geen ommekeer inluiden. Wel opend het (en de berichten er nu omheen) hopelijk meer discussies binnen de christenlijke communities, als eerste stap.

Laatst bewerkt:

Der Jaufe

Bondscoach
Mijn oom is als Friese boer op zijn 25e naar Texas vertrokken in de beginjaren 80. En woont daar sindsdien in een Klein Texaans dorp. Getrouwd met n (dikke) Amerikaanse. Fox news als infobron. Kerk boven alles.. En helaas, alles wat trump is is goed. Volgens mij incl het bijwonen van n rally in Austin met petjes op.. :cautious: Dat zijn werknemers en voormannen als Mexicanen met regelmaat niet terug kunnen naar hun families of juist niet terug kunnen komen naar de farm na een vakantie doet daar niet aan af.

Natuurlijk zijn en veel gradaties binnen t geloof, en hoewel ik beaam dat ik persoonlijk van mening ben dat de Amerikaanse kerk in mijn optiek veel te stil is qua kritiek - zijn er vast ook groepen met een christenlijke overtuiging die al eerder iets hebben laten horen. Toch heeft de kerk in grote delen (zeker republikeinse gebieden) veelal een sterke republikeinse voorkeur, zelfs als het Trump is. De haleluja-priesteress die na het innen van miljoenen van haar cults nu spiritueel adviseurs is van t witte huis als recent voorbeeld, de kerk krijgt best veel voor elkaar onder deze president, dus steunt de meerderheid hem (lijkt het).

Er is dus een aardige religieuze beweging die trump openlijk steunt (de rechters die overtuigd pro-life zijn die hij erin heeft geloodst zullen "het woord van God" voor de rest van hun leven mogen bevechten, tot lang na een evt tweede termijn van Trump). En n flink deel religieuze kanalen laat zich zelden kritisch uit. Dus blij dat het nu wel gebeurd (en t is niet voor niet groot nieuws, het is best uitzonderlijk).

Overigens is t slechts een van de vele stromingen, en met n oplage van een paar honderduizend zal t blaadje geen ommekeer inluiden. Wel opend het (en de berichten er nu omheen) hopelijk met discussies binnen de christenlijke communities, als eerste stap.
Yups, een groot deel steunt hem, met daarbij verschillende motieven. Dit blaadje gaat daar weinig aan bijdragen, t gros in Amerika zit zo vast in partij-politiek dat winnen meer afhangt van genoeg achterban mobiliseren dan dat je mensen uit t andere kamp overhaalt. Iets wat mogelijk ook inherent is aan de 2 partij-politiek waar het land mee te maken heeft.

Overigens ben ik niet zo van kerken die voorkeur voor n politiek leider of patij uitspreken. Hoef zulks bij mij in de kerk ook niet te horen.

Der Jaufe

Bondscoach
Hmm de aanval op de Amerikaanse basis gaf rust in Iran, een gezamenlijke vijand. Nu Iran heeft toegegeven dat ze verantwoordelijk zijn voor t neerhalen van dat vliegtuig draait de stemming weer om.

IPF

Forummer van het jaar 2015
Hmm de aanval op de Amerikaanse basis gaf rust in Iran, een gezamenlijke vijand. Nu Iran heeft toegegeven dat ze verantwoordelijk zijn voor t neerhalen van dat vliegtuig draait de stemming weer om.
Klopt. Er was natuurlijk ook een groep, voornamelijk jonge hoogopgeleide mensen, die zich ergerde aan zoveel helden verhalen over Soleimani en zoveel gehuil en propaganda dat ze nu hun kans zien om hun stem te laten horen. Even afwachten hoeveel doden er nu weer gaan vallen...
En ondertussen ruikt IS weer bloed in Irak. En Saudi Arabië ook weer tevreden. Kunnen ze hun IS-kinderen weer helpen en een militaire groep in stand houden tegen Iran. Alle plannen tegen IS staan momenteel op hold tot grote tevredenheid van de Saudiërs.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
I
Wow? Is dit echt of is dit meer n soort pr-stunt (bananasplit-style) met n serieuze ondertoon om het "viral" te laten gaan zodat men erover praat?
Goeie vraag, als ik er op Google kan ik niet meteen heel veel terugvinden.

Het is er overigens wel het land voor, zie dat sociale puntensysteem wat ze er hebben.

Der Jaufe

Bondscoach
I
Wow? Is dit echt of is dit meer n soort pr-stunt (bananasplit-style) met n serieuze ondertoon om het "viral" te laten gaan zodat men erover praat?
Van wat ik via verschillende kanalen verneem uit China (niet alleen nu maar de afgelopen jaren) vermoed ik dat dit geen stunt is maar gewoon realiteit.

Zie ook dit soort zaken:

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Van wat ik via verschillende kanalen verneem uit China (niet alleen nu maar de afgelopen jaren) vermoed ik dat dit geen stunt is maar gewoon realiteit.

Zie ook dit soort zaken:
Ja jeetje, dat zeg ik toch. Onbeleefd. Hop, 1 punt in mindering!

Bovenaan Onderaan