Economie

Wat mij vooral verbaast is het feit dat de huizenprijzen nu nog steeds hoog zijn, ondanks financiële onzekerheid en banenverlies dat Corona met zich meebrengt.
Op zich is het resultaat daarvan dat mijn huis zo'n € 100.000 meer waard is dan de aankoopprijs (ook op het perfecte moment gekocht), maar als we groter willen wonen zijn dit prijzen dus ook veel hoger. Dan hebben we het over € 500.000 voor een vrijstaand huis. Nu zitten we in een hoekhuis met 130m2 woonoppervlakte dat zo'n € 280.000 waard is, ter vergelijking.
Maar die prijzen zijn aardig stabiel, ook gedurende de hele Corona-periode.
 
als de jeugd geen reflectievermogen heeft / zou hebben ligt toch ook aan de opvoeding?

Absoluut, ik vraag me alleen af in hoeverre het de fout is in de opvoeding en in hoeverre het te maken heeft met een manier van denken en willen leven waar ze niet uit willen breken. Opvoeding vormt je absoluut, maar iedereen heeft een keuze het anders te doen dan zijn ouders en een wil om te veranderen. Als dat niet zo geweest zou zijn, dan zouden alle kinderen van alcoholisten ook alcoholist worden, maar dat is gelukkig niet zo.

De belangrijkste levensles die je je kinderen kan meegeven is de volgende speech:

 
Absoluut, ik vraag me alleen af in hoeverre het de fout is in de opvoeding en in hoeverre het te maken heeft met een manier van denken en willen leven waar ze niet uit willen breken. Opvoeding vormt je absoluut, maar iedereen heeft een keuze het anders te doen dan zijn ouders en een wil om te veranderen. Als dat niet zo geweest zou zijn, dan zouden alle kinderen van alcoholisten ook alcoholist worden, maar dat is gelukkig niet zo.

De belangrijkste levensles die je je kinderen kan meegeven is de volgende speech:

een half uur, dat kan korter (maar zal m straks ff kijken)

 
Behalve kleding want tegenwoordig kan je voor dumpprijzen bij de primark vuiliniszakken kopen die voor kleding doorgaan...
daar wel eens geweest? valt reuze mee, hoor. Wij komen er regelmatig.

Wat mij vooral verbaast is het feit dat de huizenprijzen nu nog steeds hoog zijn, ondanks financiële onzekerheid en banenverlies dat Corona met zich meebrengt.
Op zich is het resultaat daarvan dat mijn huis zo'n € 100.000 meer waard is dan de aankoopprijs (ook op het perfecte moment gekocht), maar als we groter willen wonen zijn dit prijzen dus ook veel hoger. Dan hebben we het over € 500.000 voor een vrijstaand huis. Nu zitten we in een hoekhuis met 130m2 woonoppervlakte dat zo'n € 280.000 waard is, ter vergelijking.
Maar die prijzen zijn aardig stabiel, ook gedurende de hele Corona-periode.
Ik zag bij mijn stiefschoonzus dat je daar een 85m2 appartement in Den Haag voor krijgt. :rolleyes:
 
daar wel eens geweest? valt reuze mee, hoor. Wij komen er regelmatig.

Wat mij vooral verbaast is het feit dat de huizenprijzen nu nog steeds hoog zijn, ondanks financiële onzekerheid en banenverlies dat Corona met zich meebrengt.

Ik zag bij mijn stiefschoonzus dat je daar een 85m2 appartement in Den Haag voor krijgt. :rolleyes:
Voor € 500.000?
 
Er zit hier denk ik de grootste kern van waarheid in, maar waar komt die onvrede vandaan bij de jonge generatie? In hoeverre moeten we dit zoeken in de opvoeding dat alles maar kan en mag en in hoeverre moeten we dit zoeken bij de jeugd zelf dat ze geen enkel reflectievermogen meer hebben?
Omdat ze alles maar krijgen en niet hoeven te werken voor hun spullen. Tweeverdieners is funest voor de opvoeding. Kinderen komen thuis en papa of mama is er niet. Zoek het maar uit, en dat doen ze dus ook.
 
Wat mij vooral verbaast is het feit dat de huizenprijzen nu nog steeds hoog zijn, ondanks financiële onzekerheid en banenverlies dat Corona met zich meebrengt.
Op zich is het resultaat daarvan dat mijn huis zo'n € 100.000 meer waard is dan de aankoopprijs (ook op het perfecte moment gekocht), maar als we groter willen wonen zijn dit prijzen dus ook veel hoger. Dan hebben we het over € 500.000 voor een vrijstaand huis. Nu zitten we in een hoekhuis met 130m2 woonoppervlakte dat zo'n € 280.000 waard is, ter vergelijking.
Maar die prijzen zijn aardig stabiel, ook gedurende de hele Corona-periode.

..en dan heb jij nog het voordeel dat je (vermoedelijk) een vaste baan hebt en krijg je - omdat je eerste woning ook 40% is gestegen in waarde - nog een soort van verkapte korting. Succes als starter, zonder een vast contract, met een kindje op komst. Maar dan straks niet als beide ouders gaan werken natuurlijk, want dan krijg je gebrekkige opvoeding van je kinderen. :confused:

Ik zou graag zien dat dingen als benzine, boodschappen, kleding, vakanties, witgoed en weet ik het wat in prijs verdubbelen als je daarmee de 40% minder voor je woning betaald (en die na 20 jaar ook echt jou eigendom kan zijn): zegmaar de verhoudingen van 20 jaar geleden. Zou voor ieders geluk, klimaat, verspilling en werkgelegenheid in eigen land niet verkeerd zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
..en dan heb jij nog het voordeel dat je (vermoedelijk) een vaste baan hebt en krijg je - omdat je eerste woning ook 40% is gestegen in waarde - nog een soort van verkapte korting. Succes als starter, zonder een vast contract, met een kindje op komst. Maar dan straks niet als beide ouders gaan werken natuurlijk, want dan krijg je gebrekkige opvoeding van je kinderen. :confused:

Ik zou graag zien dat dingen als benzine, boodschappen, kleding, vakanties, witgoed en weet ik het wat in prijs verdubbelen als je daarmee de 40% minder voor je woning betaald (en die na 20 jaar ook echt jou eigendom kan zijn): zegmaar de verhoudingen van 20 jaar geleden. Zou voor ieders geluk, klimaat, verspilling en werkgelegenheid in eigen land niet verkeerd zijn denk ik.
Ik heb een vaste baan en mijn vrouw ook. Wij hebben het niet slecht (waarbij de carriere van mijn vrouw ook nog eens in de lift zit).
De vraag wordt ook: willen we in een relatief goedkoop huis zitten (zoals nu) met meer financiële ruimte, of in een vrijstaand huis met een redelijk hoge hypotheek en derhalve minder financiële ruimte?
We gaan op korte termijn wel antwoord krijgen op deze vragen omdat we De Hypotheker laten uitrekenen wat de maximale hypotheek is die we kunnen krijgen en wat dan de maandlasten zijn.

Maar in het algemeen heb ik dus inderdaad geluk gehad als starter, vanwege de huizenmarkt op dat moment. Ik heb dit huis zelf gekocht met mijn salaris en het is niet een superklein huis. Nu zou dat niet meer kunnen.
 
2010, midden in de economische crisis. 1.5 jaar later werd mijn contract ook niet verlengd toendertijd omdat er 3 schepen verkocht waren. Toen ben ik naar een kantoorbaan gegaan waar ik er nog veel meer op vooruit ging, zonder dat ik erom gevraagd had.




En een huis kost per maand hoeveel in huur? Salarissen vergelijken is verrekte moeilijk. Zo ging ik er in Frankrijk niet op vooruit qua salaris, maar omdat je veel minder kosten hebt had ik veel meer bestedingsruimte (geen wegenbelasting, geen zorgverzekering meer).

Klopt. Ik denk dat je per saldo zeker beter af bent in CH dan in NL. De kosten hier zijn aanmerkelijk hoger dan in NL, maar al met al is je koopkracht positiever. Als je denkt in termen van pensioen kun je hier een mooi pensioen opbouwen en dan naar NL terugverhuizen en profiteren van een (relatief) goedkoop land.
 
Klopt. Ik denk dat je per saldo zeker beter af bent in CH dan in NL. De kosten hier zijn aanmerkelijk hoger dan in NL, maar al met al is je koopkracht positiever. Als je denkt in termen van pensioen kun je hier een mooi pensioen opbouwen en dan naar NL terugverhuizen en profiteren van een (relatief) goedkoop land.
Wij zijn nog redelijk kort in CH, we gaan er vooralsnog maar even van uit dat Zwitserland als pensioenland voor ons niet te betalen is. Maar goed, dan verhuizen we nog maar een keer. :)
 
Huizenprijzen in CH zjjn veel stabieler dan in NL. De prijzen in Nederland zijn onhoudbaar. 10-15% per jaar stijging is niks en het houdt inmiddels ook hoger verdienenden tegen een huis te kopen. De speculatiemarkt domineert en veel huizen komen in handen van handige huisjesmelkers/investeerders die snel aankopen en doorverkopen.

Hier in CH s de prijsstijging rond de 2-3% per jaar en dan houdt het op. (uitschieters daargelaten). Kopen is daarentegen duur Een rijtjes "herenhuis" gaat er hier uit voor ergens tussen de 1.2-1.5 miljoen CHF. Je kunt maar maximaal 80% van de taxatiewaarde hypothecair financieren, de rest moet je zelf financieren. Rente is daarentegen weer lager dan in NL.
 
Klopt. Ik denk dat je per saldo zeker beter af bent in CH dan in NL. De kosten hier zijn aanmerkelijk hoger dan in NL, maar al met al is je koopkracht positiever. Als je denkt in termen van pensioen kun je hier een mooi pensioen opbouwen en dan naar NL terugverhuizen en profiteren van een (relatief) goedkoop land.
Oh, dat bedoelt men met het Zwitserleven gevoel
 
Wij zijn nog redelijk kort in CH, we gaan er vooralsnog maar even van uit dat Zwitserland als pensioenland voor ons niet te betalen is. Maar goed, dan verhuizen we nog maar een keer. :)

Daar gaan wij ook van uit. Uiteindelijk weet ik niet wat wijsheid is. Hangt mede af van wat de kinderen gaan doen denk ik. Uiteindelijk kunnen we waarschijnlijk heel relaxt in Portugal gaan pensioneren, maar goed, en dan? Daar kennen we niets en niemand en bovendien zijn het kudtvoetballers.
 
Apparaten en zo wel, maar uitjes en kleding? Of een drankje op een terras? Weet ik nog niet zo.

Het is moeilijk om hier historische data over te vinden, maar ik betaalde vorig jaar meer administratiekosten voor een vliegticket dan dat het vliegticket zelf kostte. Ik kan me amper voorstellen dat dat vroeger het geval was. Met de komst van AirBnB zijn ook overnachtingen een stuk goedkoper geworden en ik denk dat 'fast fashion' bedrijven ervoor gezorgd hebben dat kleding een stuk goedkoper is geworden. Het kaartje naar de Efteling zal ongetwijfeld duurder zijn geworden. Het staat in ieder geval in geen verhouding tot de stijging in huizenprijzen.
 
Er zit hier denk ik de grootste kern van waarheid in, maar waar komt die onvrede vandaan bij de jonge generatie? In hoeverre moeten we dit zoeken in de opvoeding dat alles maar kan en mag en in hoeverre moeten we dit zoeken bij de jeugd zelf dat ze geen enkel reflectievermogen meer hebben?

Mijn ouder kochten hun koophuis zo'n +/- 30 jaar geleden (in het Groene Hart) voor een prijs waar je nu in Noord-Oost Groningen niets meer voor zou vinden. Ik zou mijn goedkope vakanties in een oogwenk inruilen voor maar een kwart van de daling in huizenprijzen. Maar goed, jongeren zijn zo ontevreden en moeten maar gewoon een keer tevreden leren zijn met wat ze hebben (aka niet veel als je niet tot de elite behoort).

Misschien moet je die onvrede eens zoeken in de daadwerkelijke oorzaken, en niet meteen wegzetten als onzin.
 
Het is imo uberhaupt een denkfout om te stellen dat een mega toename in keuzemogelijkheden ook daadwerkelijk zorgt voor een toename in geluk.

Wordt de jongere generatie daadwerkelijk gelukkiger van het feit dat je tegenwoordig met de meest fancy apps op je relatief goedkope smartphone iedereen kunt volgen - en anderen jou net zo - of voegt het wat toe dat je ipv twee verschillende uit 36 verschillende soorten cornflakes kunt kiezen in de supermarkt? Of zouden dat soort "breedte"-verbeteringen net iets minder wegen dan het feit dat je als doorsnee starter amper de mogelijkheid hebt om een fatsoenlijk huis te kopen, terwijl de kloof tussen arm en rijk mondiaal gezien steeds groter wordt? Wat is er gebeurd met onze bestedingsruimte en hoe hebben lonen en koopkracht zich ontwikkeld? Of sterker nog, zou het ook kunnen dat we juist ongelukkiger worden van meer keuzemogelijkheden?

Zolang we het niet eens worden over wat een mens daadwerkelijk gelukkig maakt, heeft het imo geen enkele zin om te gaan zitten oordelen of het terecht is dat generatie X gegeven het verschil in mogelijkheden meer of minder te klagen heeft dan generatie Y. Zo kun je anders beredeneren dat we hier allemaal nooit meer mogen zeiken dan onze grootouders, aangezien wij niet eens een oorlog hebben hoeven mee maken. En kom je dus geen steek verder in de discussie...
 
Terug
Bovenaan Onderaan