Laat ik het in dit topic zetten.
Dit soort statements haal ik uit hoe ik kijk naar de wereld, waar ik denk waar we naar toe zouden moeten en hoe we daar kunnen komen.
Dit is weer gebaseerd op ervaringen, gesprekken, lezen, video's/films.
Het is vanuit een groter plaatje geredeneerd, en wellicht daarom wat meer filosofisch van aard dan concreet met gedetailleerde voorbeelden.
It's time to recognise that corporations aren't capable of creating the change we need.
erinremblance.substack.com
Dit stuk sluit goed aan op hoe ik er naar kijk. En dus ook hoe ik naar het hele spacemining en 'vergroenen' kijk.
Een paar wmb zeer rake quotes:
"We can't reason with a system that has shown itself incapable of making morally righteous decisions."
Zo lang we vast blijven houden aan kapitalisme en continue groeien, gaan we in het geheel geen steek verder komen. Daar ben ik heilig van overtuigd. De economie vergroenen is een utopie, als de economie gebaseerd blijft op groei, met alle planetaire en sociale gevolgen van dien.
"....then we must also accept that we cannot degrow our economies while maintaining capitalism as our dominant economic system. The old paradigm of ‘doing less harm’ while essentially leaving everything the same no longer applies."
Sluit naadloos aan op wat ik zelf al zei.
Vergroenen, oftewel "doing less harm" is onvoldoende. Redden we het niet mee. Zitten we nog steeds mee vast in dezelfde systemen die dezelfde uitkomsten gaan bieden.
"the definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result."
Wat door deze quote nog eens onderstreept wordt.
En zo kom ik dus tot mijn conclusies dat Musk zijn imago als vergroener niet verdient, dat spacemining een doorzetting is van het verkeerde pad, en dat de huidige economie vergroenen een utopie is.