Economie

Ik voel met je mee, de situatie op het moment is belachelijk.

Haal aub de Eu er niet bij, zonder EU had je nog een stuk minder verdiend.

Het probleem is mi de woningbouw politiek. Het de facto afschaffen van de sociale woningbouw, mn door de greep in de kassa van woningbouwverenigingen, het verplicht/stimuleren woningbouwverenigingen sociale woningbouw af laten stoten, de belachelijke koopsubsidie die hypotheekrenteaftrek heet, geen enkele serieuze wetgeving tegen AirBNB en 2e huizen, de politiek van gemeenten om eigenlijk alleen nog maar bedrijvenparken en kantoorkolossen te bouwen/stimuleren, politieke keuze om de bouw geheel aan de vrije markt over te laten, die uiteraard geen betaalbare starterswoningen bouwen, etc.
Ja, het werkt ook enorm demotiverend om nog te gaan werken. Zonder werk had ik al lang een eige plekje, vind ik een kwalijke zaak.

Het was puur een suggestie want ik weet het eerlijk gezegt ook niet, het valt me gewoon op hoe huizen zo snel onbetaalbaar zijn geworden.
De redenen die je nu geeft lijken me ook accuraat echter mis ik hierin nog wel de bouwstop door stikstofuitstoot (wat maar 1,6% bedraagt). Een heel dubieus besluit in mijn ogen, alsof de politiek de krapte juist in stand wil houden.
 
40 jaar geleden was het toch echt een stuk kariger. Als ik zie wat veel mensen doen, dan hebben velen het toch een stuk breder, eerlijk gezegd. De wensen en eisen van de mensen zijn aardig veranderd....
prima verhaal Roger! Je laatste zin is zeer pakkend. We willen/moeten/zullen van alles.
 
Daarom ook mijn ondergrens van die 50k, daarvoor kom je de woningmarkt nog wel op (buiten de excessen zoals Amsterdam) Echter, die 50k pak je niet met een gewone HBO-baan.

Dat wil zeggen dat ik met mijn gewone HBO banen in Nederland uitzonderlijk veel verdiende in de technieksector, ik zat op mijn 26ste tegen de 50K aan per jaar? Terwijl ik altijd geleerd heb dat de techniek onderbetaald?

Mede door de opkomst van buitelandse vastgoedinvesteerders in NL, ook door de stop van de bouw door het stikstofgedoe.

Ik heb zelf een huis in de verhuur in Nederland, en de prijzen die ervoor gevraagd worden zijn hoog. Aan de andere kant heb je ook de leegstand, de risico's en het onderhoud wat je uit de huur moet halen. Als je een huis goed wilt onderhouden en je moet alles laten doen dan zijn de kosten vele malen hoger dan als je het allemaal zelf doet. Even een halletje met 5 deuren opknappen kost dan ruim 5K, tegen 1500 als je het zelf kan doen.

De redenen die je nu geeft lijken me ook accuraat echter mis ik hierin nog wel de bouwstop door stikstofuitstoot (wat maar 1,6% bedraagt).

De bouwstop kwam grotendeels door de PFAS en niet de stikstof. Die norm is opgerekt voor bouwgrond en de stop is aardig van de baan. Betekend niet dat we genoeg bouwen. We moeten ook gaan nadenken wat we me alle leegstaande kantoren/fabrieken kunnen doen om het aantal woningen snel omhoog te brengen.
 
Heb n site gevonden waarin de huizenprijs en loon in 1 grafiek staan, 1970 = 100%. tot begin jaren 90 was de groei redelijk gelijk.

bron

Grafiek stopt net na de vorige crisis, heb een vermoeden dat ze nog sterker uit elkaar lopen.

Wat de huizenprijzen ook opdrijft is dat we gemiddeld groter willen wonen, dat wij hier 2 kinderen op 1 kamer hebben slapen wordt raar naar gekeken (behalve door mijn collega's van de bible-belt). Jan modaal wil ook niet meer in een gewone woning wonen, maar liever 2-onder-1 kap lijkt het soms.
 
Dat wil zeggen dat ik met mijn gewone HBO banen in Nederland uitzonderlijk veel verdiende in de technieksector, ik zat op mijn 26ste tegen de 50K aan per jaar? Terwijl ik altijd geleerd heb dat de techniek onderbetaald?
Dat gevoel heb ik wel ja al ik dit lees

 
prima verhaal Roger! Je laatste zin is zeer pakkend. We willen/moeten/zullen van alles.
Men wil ook niet meer opbouwen. Voorheen was het heel normaal dat je met niks begon, en zo rond je 55e had je een leuk huis/auto/andere mogelijkheden, ook omdat op die leeftijd de koters uit huis waren (die weer vanaf 0 begonnen).
Tegenwoordig is de wens en/en/en, en wel NU.
Na studie een sabbatical, een jaartje de wereld rond, vervolgens een eigen woning kopen, een nieuwere auto en alles ingericht volgens de laatste trend. Dat lukt 95% van de mensen gewoon niet.
(val me niet aan op dat percentage, dat is een gok)
 
Ter aanvulling, het was niet direct mijn startsalaris, maar ook dat zat flink hoger dan de genoemde bedragen.
Nou, dat heb je dan goed gedaan, hangt ook van je werk en aanvangsmoment af. Is er schaarste en een goede economie dan is men sneller bereid om een hoger salaris te geven.
 
Men wil ook niet meer opbouwen. Voorheen was het heel normaal dat je met niks begon, en zo rond je 55e had je een leuk huis/auto/andere mogelijkheden, ook omdat op die leeftijd de koters uit huis waren (die weer vanaf 0 begonnen).
Tegenwoordig is de wens en/en/en, en wel NU.
Na studie een sabbatical, een jaartje de wereld rond, vervolgens een eigen woning kopen, een nieuwere auto en alles ingericht volgens de laatste trend. Dat lukt 95% van de mensen gewoon niet.
(val me niet aan op dat percentage, dat is een gok)
Maar met een beetje opleiding zat een koophuis(je) er wel gewoon in.

Overigens vermoed ik dat je 30% te hoog zit :maniac:
 
Nou, dat heb je dan goed gedaan, hangt ook van je werk en aanvangsmoment af. Is er schaarste en een goede economie dan is men sneller bereid om een hoger salaris te geven

2010, midden in de economische crisis. 1.5 jaar later werd mijn contract ook niet verlengd toendertijd omdat er 3 schepen verkocht waren. Toen ben ik naar een kantoorbaan gegaan waar ik er nog veel meer op vooruit ging, zonder dat ik erom gevraagd had.


Als je als chemicus je masters hebt gehaald, start je in CH al gauw met 70-80k CHF

En een huis kost per maand hoeveel in huur? Salarissen vergelijken is verrekte moeilijk. Zo ging ik er in Frankrijk niet op vooruit qua salaris, maar omdat je veel minder kosten hebt had ik veel meer bestedingsruimte (geen wegenbelasting, geen zorgverzekering meer).
 
2010, midden in de economische crisis. 1.5 jaar later werd mijn contract ook niet verlengd toendertijd omdat er 3 schepen verkocht waren. Toen ben ik naar een kantoorbaan gegaan waar ik er nog veel meer op vooruit ging, zonder dat ik erom gevraagd had.




En een huis kost per maand hoeveel in huur? Salarissen vergelijken is verrekte moeilijk. Zo ging ik er in Frankrijk niet op vooruit qua salaris, maar omdat je veel minder kosten hebt had ik veel meer bestedingsruimte (geen wegenbelasting, geen zorgverzekering meer).
Inderdaad. Een redelijk groot appartement (130m2) kost hier gewoon rond de 3000 per maand. En als je kinderen hebt kom je erachter dat die dus ook gewoon zorgpremie moeten betalen. En het bedrag vergeet ik graag, omdat je daar niet vrolijker van wordt, maar ik dacht dat we als gezin van 4 toch zo‘n 700 per maand kwijt zijn. En dat is pa met mijn eigen risico van (meen ik) 2500 Franken.
Maar om een idee te geven: modaal is hier 66000 per jaar.
 
Mijn biologische vader onderhield met zijn basisschooldiploma (met 13 op de mijnschool gezet en ga maar werken) ook het gezin.
De verschillen tussen toen en nu:

Je had 1 auto. En dat was al luxe, niet iedereen in de straat had een auto. Moeder had een fiets.
Op vakantie gaan gebeurde 1 x in de 3 jaar of zo.
Uit eten? We gingen 1 of 2 x per jaar, naar de Chinees. Was een hele happening.
Kleding: Gat in de broek? Naaide mijn moeder er een appeltje op. Of een peer. Sommige kleding maakte ze zelf. Nieuwe kleding kreeg je niet meteen aan, dat was "voor zondag". Als het wat ouder was, mocht je het naar school of zo aandoen.
TV/Radio: Er stond 1 tv in huis. Op mijn 10e was het vette luxe, want toen mocht ik de draagbare zwart-wit tv (met goed weer kon je wel 3-4 zenders ontvangen) op mijn kamer zetten.
Cadeaus: je kreeg per gelegenheid een paar kleine dingetjes. Of, 1 groot ding.
Uitjes: dat heette het schoolreisje.
Als je op jezelf ging wonen, dan begon je met niks. Wat gespaarde uitzet, een hele lading 2e hands spullen en de rest verzamelde je. Geen volledig ingericht huis.

40 jaar geleden was het toch echt een stuk kariger. Als ik zie wat veel mensen doen, dan hebben velen het toch een stuk breder, eerlijk gezegd. De wensen en eisen van de mensen zijn aardig veranderd....
Je laatste alinea werd ook gezegd door de generatie die jou een zwart wit tv op je kamer hebben zien zetten, en tv keken bij degene die als enige een tv in de straat hadden.
 
Je laatste alinea werd ook gezegd door de generatie die jou een zwart wit tv op je kamer hebben zien zetten, en tv keken bij degene die als enige een tv in de straat hadden.

Veel van de dingen die Hoetie noemt zijn ook gewoon een stuk goedkoper geworden, huizenprijzen daarentegen niet.
 
Je laatste alinea werd ook gezegd door de generatie die jou een zwart wit tv op je kamer hebben zien zetten, en tv keken bij degene die als enige een tv in de straat hadden.

Klopt. Maar die generatie vond niet dat het “vroeger” beter was, die besefte dat men materieel gezien en qua omstandigheden er op vooruit was gegaan.
Veel van de dingen die Hoetie noemt zijn ook gewoon een stuk goedkoper geworden, huizenprijzen daarentegen niet.

Apparaten en zo wel, maar uitjes en kleding? Of een drankje op een terras? Weet ik nog niet zo.
 
Apparaten en zo wel, maar uitjes en kleding?

Apparaten als telefoons zijn misschien goedkoper geworden, maar die wasmachine die ik vorig jaar kocht vond ik echt niet goedkoper. Ik denk dat in het algemeen alles duurder is geworden in vergelijking met 10-15 jaar geleden. Behalve kleding want tegenwoordig kan je voor dumpprijzen bij de primark vuiliniszakken kopen die voor kleding doorgaan...

Klopt. Maar die generatie vond niet dat het “vroeger” beter was, die besefte dat men materieel gezien en qua omstandigheden er op vooruit was gegaan.

Er zit hier denk ik de grootste kern van waarheid in, maar waar komt die onvrede vandaan bij de jonge generatie? In hoeverre moeten we dit zoeken in de opvoeding dat alles maar kan en mag en in hoeverre moeten we dit zoeken bij de jeugd zelf dat ze geen enkel reflectievermogen meer hebben?
 
Apparaten als telefoons zijn misschien goedkoper geworden, maar die wasmachine die ik vorig jaar kocht vond ik echt niet goedkoper. Ik denk dat in het algemeen alles duurder is geworden in vergelijking met 10-15 jaar geleden. Behalve kleding want tegenwoordig kan je voor dumpprijzen bij de primark vuiliniszakken kopen die voor kleding doorgaan...



Er zit hier denk ik de grootste kern van waarheid in, maar waar komt die onvrede vandaan bij de jonge generatie? In hoeverre moeten we dit zoeken in de opvoeding dat alles maar kan en mag en in hoeverre moeten we dit zoeken bij de jeugd zelf dat ze geen enkel reflectievermogen meer hebben?
als de jeugd geen reflectievermogen heeft / zou hebben ligt toch ook aan de opvoeding?
 
Terug
Bovenaan Onderaan