Coronavirus

jij wil opschalen, dus de vraag is, hoeveel? 5000? 8000? noem een nummer. Dan kunnen we ic capaciteit koppelen aan kosten mbt antivaxxers. Jij begint over bezuinigingen, dus dan heb je ongetwijfeld nagedacht over hoeveel bedden het dan moeten zijn..
Ik heb toch niet de inzicht in de cijfers van de behoefte? Rare vraag aan een random leek op een forum.

Kijk naar de hoogste piek aan patiënten en houd dat getal aan zou ik zeggen. Zonder hoge opleidingen is het me toch gelukt, moet ook lukken in de zorg met al die hoge adviseurs en managers die niks toevoegen.

Ik wil best extra daarvoor betalen maar dan wil ik niet betalen voor het vaccin en het zetten daarvan, dat is weer voor de pro-vaxxers dan?

Het enige wat ik eigenlijk wil is geen tweedeling maar een fijn solidair land, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en niet meteen dood wenst als ze een andere mening hebben. Leef een laat leven is een mooie levensfilosofie.
 
Ik heb toch niet de inzicht in de cijfers van de behoefte? Rare vraag aan een random leek op een forum.

Kijk naar de hoogste piek aan patiënten en houd dat getal aan zou ik zeggen. Zonder hoge opleidingen is het me toch gelukt, moet ook lukken in de zorg met al die hoge adviseurs en managers die niks toevoegen.

Ik wil best extra daarvoor betalen maar dan wil ik niet betalen voor het vaccin en het zetten daarvan, dat is weer voor de pro-vaxxers dan?

Het enige wat ik eigenlijk wil is geen tweedeling maar een fijn solidair land, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en niet meteen dood wenst als ze een andere mening hebben. Leef een laat leven is een mooie levensfilosofie.
De meerderheid heeft een prik laten zetten en gelooft derhalve in de wetenschap op dit vlak. Een klein deel heeft de prik niet laten zetten en draagt daarmee bij aan een makkelijkere verspreiding van het virus. Dus leuk op papier, "Leef en laat leven", maar als een andere visie een direct effect heeft op de volksgezondheid lijkt me dat toch wel een ander geval dan alleen maar "een andere visie hebben".
Sowieso overdrijf je nogal met je doodwensen. Er is een verschil tussen iemand doodwensen of geen medelijden hebben met iemand die overlijdt aan een ziekte waarvoor een vaccinatie is. Ik zit ook meer in het laatste kamp. Ja, ik heb er medelijden mee dat ze niet zo verstandig waren om gewoon het vaccin te nemen.
 
Ik heb toch niet de inzicht in de cijfers van de behoefte? Rare vraag aan een random leek op een forum.

Kijk naar de hoogste piek aan patiënten en houd dat getal aan zou ik zeggen. Zonder hoge opleidingen is het me toch gelukt, moet ook lukken in de zorg met al die hoge adviseurs en managers die niks toevoegen.

Ik wil best extra daarvoor betalen maar dan wil ik niet betalen voor het vaccin en het zetten daarvan, dat is weer voor de pro-vaxxers dan?

Het enige wat ik eigenlijk wil is geen tweedeling maar een fijn solidair land, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en niet meteen dood wenst als ze een andere mening hebben. Leef een laat leven is een mooie levensfilosofie.
Die hoogste piek is niet de hoogste piek. Er waren toen tal van maatregelen van kracht. Als je de IC-capaciteit op het maximale niveau van een ongecontroleerde pandemie wilt opschalen zullen dat heel, heel, heel veel bedden (en verpleegkundigen) zijn.
 
Ik heb toch niet de inzicht in de cijfers van de behoefte? Rare vraag aan een random leek op een forum.

Kijk naar de hoogste piek aan patiënten en houd dat getal aan zou ik zeggen. Zonder hoge opleidingen is het me toch gelukt, moet ook lukken in de zorg met al die hoge adviseurs en managers die niks toevoegen.

Ik wil best extra daarvoor betalen maar dan wil ik niet betalen voor het vaccin en het zetten daarvan, dat is weer voor de pro-vaxxers dan?

Het enige wat ik eigenlijk wil is geen tweedeling maar een fijn solidair land, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en niet meteen dood wenst als ze een andere mening hebben. Leef een laat leven is een mooie levensfilosofie.
Ik wens niemand dood. Ik vind het alleen niet uit te leggen dat antivaxxers nu massaal de bedden bezet houden terwijl daar een simpel prikje gezet kan worden en dus de mensen die het echt nodig hebben (en al maanden wachten) gewoon eens hun operatie kunnen inplannen. Over de marktwerking in ondermeer de zorg, helemaal eens. Ik heb daar veel demonstraties meegelopen toen dat begin deze eeuw werd voorgesteld. Ik was ook niet voor afschaffing van het ziekenfonds. Maar dat draaien we nu niet terug, misschien iets om na deze pandemie eens goed over na te denken. Wat telt is nu, en als ik zie dat de ongevaccineerden bewust de bedden bezet houden dan wordt ik pissig ja.. ik vind het egoistisch om mee te beginnen.. Je weet wat de ic situatie is, je kan eens wat doen voor de maatschappij, en dan kies je hiervoor. Het valt gewoon echt niet meer uit te leggen. Daarom mogen ze wat mij betreft een max stellen aan ongevaccineerde covid patienten. Als het zo moet dan moet het maar zo..
 
Mondkapje, we hebben je gemist. Welkom terug.


"Vanaf vrijdag is de coronapas verplicht in onder meer sportscholen en zwembaden en op zogenoemde doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en musea."
Heel goed!
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Voor degenen die op mij reageerde:

Ik zie dit vaccin als een doekje voor het bloeden en daar hebben jullie wel een goed punt moet ik toegeven, het gaat om nu. Maar we wijzen nu massaal naar de verkeerde schuldigen, dit is het gevolg van de bezuiniging en privatisering van de zorg. Maar ook van de antivaxxers die tot een risicogroep behoren en schijt hebben aan de andere maatregelen om het te voorkomen, daar hebben jullie gelijk in.

Wat me dan echt wringt is dat jullie alle ongevaccineerde op een hoop gooien en ervan uit gaan dat zij allen een gevaar zijn voor de zorg zijn terwijl er ook zijn (zoals ik) die gewoon 1,5 meter afstand bewaren en de openbare ruimtes vermijden ect. Daar lijkt geen enkel respect voor te bestaan terwijl het zelfs beter werkt om de druk op de zorg te verlagen.
 
Mondkapje, we hebben je gemist. Welkom terug.


"Vanaf vrijdag is de coronapas verplicht in onder meer sportscholen en zwembaden en op zogenoemde doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en musea."
Heel goed!
En weer halfslachtig.. Niets over de vaccinatiegraad. Niets over reisverboden. Niets over boosterprikken..
 
Voor degenen die op mij reageerde:

Ik zie dit vaccin als een doekje voor het bloeden en daar hebben jullie wel een goed punt moet ik toegeven, het gaat om nu. Maar we wijzen nu massaal naar de verkeerde schuldigen, dit is het gevolg van de bezuiniging en privatisering van de zorg. Maar ook van de antivaxxers die tot een risicogroep behoren en schijt hebben aan de andere maatregelen om het te voorkomen, daar hebben jullie gelijk in.

Wat me dan echt wringt is dat jullie alle ongevaccineerde op een hoop gooien en ervan uit gaan dat zij allen een gevaar zijn voor de zorg zijn terwijl er ook zijn (zoals ik) die gewoon 1,5 meter afstand bewaren en de openbare ruimtes vermijden ect. Daar lijkt geen enkel respect voor te bestaan terwijl het zelfs beter werkt om de druk op de zorg te verlagen.
Al uw problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, want de mondkapjes zijn weer terug.

Btw. de discussie over bezuinigingen in de zorg (toch gek, want er gaat ieder jaar meer geld naartoe) zijn op dit moment niet relevant, want daar doen we nu toch niets aan..
 
En weer halfslachtig.. Niets over de vaccinatiegraad. Niets over reisverboden. Niets over boosterprikken..
Ons demissionaire kabinet is alleen daadkrachtig als het de kleur van je tatoeage-inkt betreft of het materiaal van oma's haardkleedje.

Maar dat is niets nieuws toch?
Bang voor de kleinste groep met de grootste bek...Helaas.

Edit to add: Neemt niet weg dat ik het wel een goed iets vind om op sportscholen een coronapas te verlangen. De mensen die niet gevaccineerd zijn en toch dagelijks willen sporten lopen daarmee tegen een organisatorisch probleem aan, maar aangezien je bij het sporten toch veel uitblaast en zweet, vind ik het wel heel prima dat ze dit eisen.
 
Laatst bewerkt:
Die hoogste piek is niet de hoogste piek. Er waren toen tal van maatregelen van kracht. Als je de IC-capaciteit op het maximale niveau van een ongecontroleerde pandemie wilt opschalen zullen dat heel, heel, heel veel bedden (en verpleegkundigen) zijn.
Ernst Kuipers zei dat de schatting in de eerste piek zonder lockdown tussen de 8.000 en 12.000 (!) ic bedden had gelegen.. dat is gekkenwerk..
 
Voor degenen die op mij reageerde:

Ik zie dit vaccin als een doekje voor het bloeden en daar hebben jullie wel een goed punt moet ik toegeven, het gaat om nu. Maar we wijzen nu massaal naar de verkeerde schuldigen, dit is het gevolg van de bezuiniging en privatisering van de zorg. Maar ook van de antivaxxers die tot een risicogroep behoren en schijt hebben aan de andere maatregelen om het te voorkomen, daar hebben jullie gelijk in.

Wat me dan echt wringt is dat jullie alle ongevaccineerde op een hoop gooien en ervan uit gaan dat zij allen een gevaar zijn voor de zorg zijn terwijl er ook zijn (zoals ik) die gewoon 1,5 meter afstand bewaren en de openbare ruimtes vermijden ect. Daar lijkt geen enkel respect voor te bestaan terwijl het zelfs beter werkt om de druk op de zorg te verlagen.

Meerderen, waaronder ik, hebben hier al onderschreven dat er mensen zijn die om bijvoorbeeld medische redenen het vaccin niet kunnen nemen. Over 1 kam scheren gebeurt dus niet. Fijn dat je je verder aan maatregelen houdt (niet sarcastisch bedoelt), maar die maatregelen zijn niet heel betrouwbaar op zichzelf. Je kunt op hele lullige manieren besmet raken, waar je dat zelf niet zou verwachten. Het virus kan een tijd lang overleven buiten het lichaam, op van allerlei plekken. Bepalen wat een "openbare" ruimte is waar je risico loopt en in welke mate is dus lastig, op overduidelijke plaatsen als stations en drukke winkels na dan.
 
Al uw problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, want de mondkapjes zijn weer terug.

Btw. de discussie over bezuinigingen in de zorg (toch gek, want er gaat ieder jaar meer geld naartoe) zijn op dit moment niet relevant, want daar doen we nu toch niets aan..
Dat weet ik niet maar vind het een goede maatregel als het ook echt helpt.

Deze discussie is zinvol geworden toen hier alle schuld op de ongevaccineerde geschoven werd, u bent bozer op degenen die het (tijdelijk) kunnen verhelpen dan op de bron van de problematiek. Dat wou ik even duidelijk maken.

Plus dat niet alle ongevaccineerde onderdeel van het probleem zijn, mits ze extra maatregelen treffen.
 
Dat weet ik niet maar vind het een goede maatregel als het ook echt helpt.

Deze discussie is zinvol geworden toen hier alle schuld op de ongevaccineerde geschoven werd, u bent bozer op degenen die het (tijdelijk) kunnen verhelpen dan op de bron van de problematiek. Dat wou ik even duidelijk maken.

Plus dat niet alle ongevaccineerde onderdeel van het probleem zijn, mits ze extra maatregelen treffen.
De maatregelen worden genomen omdat het grote merendeel antivaxxers zijn die de bedden bezet houden. Dus ze zijn wel degelijk een groot deel van het probleem. Als we alleen de gevaccineerden zouden tellen in de zh en de ic`s was de druk veel en veel lager (gewoon griepseizoen inderdaad) en waren deze maatregelen dus ook niet nodig geweest.

En nu ga ik aan de slag. Met een beetje pech zitten we allemaal over een maand weer thuis. Dus ik pak wat ik pakken kan..
 
Meerderen, waaronder ik, hebben hier al onderschreven dat er mensen zijn die om bijvoorbeeld medische redenen het vaccin niet kunnen nemen. Over 1 kam scheren gebeurt dus niet. Fijn dat je je verder aan maatregelen houdt (niet sarcastisch bedoelt), maar die maatregelen zijn niet heel betrouwbaar op zichzelf. Je kunt op hele lullige manieren besmet raken, waar je dat zelf niet zou verwachten. Het virus kan een tijd lang overleven buiten het lichaam, op van allerlei plekken. Bepalen wat een "openbare" ruimte is waar je risico loopt en in welke mate is dus lastig, op overduidelijke plaatsen als stations en drukke winkels na dan.
Maar medische redenen zijn niet de enige legitieme redenen, zoals ik al aangaf gaat dat prima met extra maatregelen. Dat je dan alsnog besmet kunt worden kun je vergelijken met vaccineren waar je ook nog steeds besmet kan raken. Dus het is beide enkel risico vermindering. De cijfers in de lockdown bewijzen dat maatregelen beter helpen dan vaccins.

Misschien is het mijn eigen bubbel die uniek is maar het lukt mij enorm goed afstand te bewaren en mensen te vermijden, je kunt alles bestellen tegenwoordig.
 
Voor degenen die op mij reageerde:

Ik zie dit vaccin als een doekje voor het bloeden en daar hebben jullie wel een goed punt moet ik toegeven, het gaat om nu. Maar we wijzen nu massaal naar de verkeerde schuldigen, dit is het gevolg van de bezuiniging en privatisering van de zorg. Maar ook van de antivaxxers die tot een risicogroep behoren en schijt hebben aan de andere maatregelen om het te voorkomen, daar hebben jullie gelijk in.

Wat me dan echt wringt is dat jullie alle ongevaccineerde op een hoop gooien en ervan uit gaan dat zij allen een gevaar zijn voor de zorg zijn terwijl er ook zijn (zoals ik) die gewoon 1,5 meter afstand bewaren en de openbare ruimtes vermijden ect. Daar lijkt geen enkel respect voor te bestaan terwijl het zelfs beter werkt om de druk op de zorg te verlagen.
Dank voor deze genuanceerde reactie. Ik vind het knap hoe je reageert ook al ben ik het inhoudelijk niet eens met je vorige posts.
Je hebt zeker gelijk vwb het beleid van de afgelopen pakweg 20 jaar: het neoliberalisme, de winstmaximalisatie, de terugtredende overheid die zelfs bij de nutsvoorzieningen de marktwerking als het geijkte instrument heeft ingezet, de macht en lobby van de farmaceutische bedrijven en de zorgverzekeraars en het benaderen van de zorg als zijnde een bijzaak in de samenleving, de invoering van de zogenaamde participatie samenleving en al dit soort uit de VS overgewaaide concepten, hebben er toe geleid dat de zorg, het WMO en het ziekenhuis wezen uitgehold zijn. Het is dan ook dweilen met de kraan open eigenlijk met vele perverse prikkels in de zorg: eigen risico bijdrage invoeren om een barierre te creëren heeft eigenlijk geleid tot nog veel meer zieke huisbezoeken dan voorheen. Je gaat een keer voor een onderzoek en bam! , moet je 400 euro aftikken. Mensen gaan dan juist vaker omdat ze het idee van die bijdrage erg onrechtvaardig en dom vinden. Zo “ halen ze het bedrag er uit”. De huisartsen die per 10 minuten betaald krijgen waardoor ze steeds dubbele afspraken inplannen om je goed te woord te kunnen staan. Huisartsen posten en spoedeisende hulp die moesten sluiten maar tegelijk moeten de ambulances verder reizen hetgeen ontzettend duur is. En ga zo door. En dan hebben we het alleen over de zorg en niet over de woningbouw of het onderwijs….
Wat duidelijk is, is dat we dit beleid vaarwel moeten zeggen. Wat echter ook duidelijk is, is dat we nu met een pandemie te maken hebben en dat de zorg, om welke reden dan ook, overbelast is. Omwille van je medemens die kanker heeft en echt die chemo keuren moet krijgen, moet je er voor zorgen dat je er alles aan doet om geen Corona op te lopen en dat je iig niet in het ziekenhuis terecht komt. Mensen hebben veel commentaar op het neoliberalisme dat heeft geleid tot een individualistische samenleving waar een ieder voor zich is. Maar als je ze vraagt om iets te doen voor het collectief, dan zijn ze ineens de top individualst… Dan is ieder voor zich wel ineens hun motto en kijken ze alleen naar zichzelf. Daar heb ik persoonlijk veel moeite mee. Moeten wij de Italiaanse toestanden meemaken zodat we ook net als hen heel makkelijk alle regels accepteren?
 
De maatregelen worden genomen omdat het grote merendeel antivaxxers zijn die de bedden bezet houden. Dus ze zijn wel degelijk een groot deel van het probleem. Als we alleen de gevaccineerden zouden tellen in de zh en de ic`s was de druk veel en veel lager (gewoon griepseizoen inderdaad) en waren deze maatregelen dus ook niet nodig geweest.

En nu ga ik aan de slag. Met een beetje pech zitten we allemaal over een maand weer thuis. Dus ik pak wat ik pakken kan..
Zo kan ik het ook:

De maatregelen worden genomen omdat het grote merendeel 70+ers zijn die de bedden bezet houden.


Maar ik doe dat liever op mijn eigen manier die bewezen effectief is (net als vaccins).

Wel fijn dat we met wat meer respect discuteren nu.

Ik hoop voor u dat er geen nieuwe lockdowns komen, ik zet me er dagelijks voor in!
 
Meerderen, waaronder ik, hebben hier al onderschreven dat er mensen zijn die om bijvoorbeeld medische redenen het vaccin niet kunnen nemen. Over 1 kam scheren gebeurt dus niet. Fijn dat je je verder aan maatregelen houdt (niet sarcastisch bedoelt), maar die maatregelen zijn niet heel betrouwbaar op zichzelf. Je kunt op hele lullige manieren besmet raken, waar je dat zelf niet zou verwachten. Het virus kan een tijd lang overleven buiten het lichaam, op van allerlei plekken. Bepalen wat een "openbare" ruimte is waar je risico loopt en in welke mate is dus lastig, op overduidelijke plaatsen als stations en drukke winkels na dan.
Ik kan het niet nalaten om hierop in te springen. De maatregelen zijn echter wel effectiever dan je doet voorkomen. Niet minder betrouwbaar als n vaccin in t kader van besmettingen am sich afremmen iig. Als iedereen de helft minder sociale contacten heeft scheelt dat enorm in de snelheid waarmee mensen elkaar aansteken. De verspreidinssnelheid is n groter probleem dan het aantal mensen dat geen vaccin wil. Zelfs met 100% gevaccineerden en/of herstelden kan het in de winter gewoon te belastend zijn voor het huidige zorgsysteem.

Iemand die zijn prikjes gehad heeft en snotterend gewoon zijn niet noodzakelijke dingen doet (uitgaan, reizen, sporten, kantoor/college) is op dit moment dom bezig, zeker als ie n mondmasker achterwege laat omdat t niet word verplicht. Dat je in nederland n geldige QR code houdt als je gevaccineerd maar wel besmet bent geeft aan dat er niet erg verstandig over de regels wordt nagedacht. Thuisblijven en testen bij klachtten, afstand houden waar t kan, (goed)mondmasker op in t openbaar lijkt me logisch om (weer) op in te zetten.
 
Ik heb zo'n gevoel dat Hugotje geen ballen heeft en straks met slappe hap komt, werk ff thuis en draag de kapjes ff meer, doeiiii
 
De maatregelen worden genomen omdat het grote merendeel antivaxxers zijn die de bedden bezet houden. Dus ze zijn wel degelijk een groot deel van het probleem. Als we alleen de gevaccineerden zouden tellen in de zh en de ic`s was de druk veel en veel lager (gewoon griepseizoen inderdaad) en waren deze maatregelen dus ook niet nodig geweest.

En nu ga ik aan de slag. Met een beetje pech zitten we allemaal over een maand weer thuis. Dus ik pak wat ik pakken kan..
Meerdendeel van de landen waar t druk word in de zorg is op dit moment opnames van gevaccineerde ouderen en zwakkeren, en oudere ongevaccineerden. Niet zozeer jongere antivaxxers. Zou me sterk verbazen als dit in NL niet zo is. In landen als UK, US en Duitsland wordt dit beter bijgehouden, zie nergens officiele recente cijfers voor NL.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor deze genuanceerde reactie. Ik vind het knap hoe je reageert ook al ben ik het inhoudelijk niet eens met je vorige posts.
Je hebt zeker gelijk vwb het beleid van de afgelopen pakweg 20 jaar: het neoliberalisme, de winstmaximalisatie, de terugtredende overheid die zelfs bij de nutsvoorzieningen de marktwerking als het geijkte instrument heeft ingezet, de macht en lobby van de farmaceutische bedrijven en de zorgverzekeraars en het benaderen van de zorg als zijnde een bijzaak in de samenleving, de invoering van de zogenaamde participatie samenleving en al dit soort uit de VS overgewaaide concepten, hebben er toe geleid dat de zorg, het WMO en het ziekenhuis wezen uitgehold zijn. Het is dan ook dweilen met de kraan open eigenlijk met vele perverse prikkels in de zorg: eigen risico bijdrage invoeren om een barierre te creëren heeft eigenlijk geleid tot nog veel meer zieke huisbezoeken dan voorheen. Je gaat een keer voor een onderzoek en bam! , moet je 400 euro aftikken. Mensen gaan dan juist vaker omdat ze het idee van die bijdrage erg onrechtvaardig en dom vinden. Zo “ halen ze het bedrag er uit”. De huisartsen die per 10 minuten betaald krijgen waardoor ze steeds dubbele afspraken inplannen om je goed te woord te kunnen staan. Huisartsen posten en spoedeisende hulp die moesten sluiten maar tegelijk moeten de ambulances verder reizen hetgeen ontzettend duur is. En ga zo door. En dan hebben we het alleen over de zorg en niet over de woningbouw of het onderwijs….
Wat duidelijk is, is dat we dit beleid vaarwel moeten zeggen. Wat echter ook duidelijk is, is dat we nu met een pandemie te maken hebben en dat de zorg, om welke reden dan ook, overbelast is. Omwille van je medemens die kanker heeft en echt die chemo keuren moet krijgen, moet je er voor zorgen dat je er alles aan doet om geen Corona op te lopen en dat je iig niet in het ziekenhuis terecht komt. Mensen hebben veel commentaar op het neoliberalisme dat heeft geleid tot een individualistische samenleving waar een ieder voor zich is. Maar als je ze vraagt om iets te doen voor het collectief, dan zijn ze ineens de top individualst… Dan is ieder voor zich wel ineens hun motto en kijken ze alleen naar zichzelf. Daar heb ik persoonlijk veel moeite mee. Moeten wij de Italiaanse toestanden meemaken zodat we ook net als hen heel makkelijk alle regels accepteren?
Klopt helemaal, maar is dat niet een beetje het kip en ei verhaal? Zijn we individualisten geworden door het neo-liberalisme of is neo-liberalisme het gevolg van individualisme?

Ik ben simpelweg niet overtuigd dat vaccins onze weg uit deze pandemie is (ze werken niet goed/lang genoeg), ik denk dat we corona moeten gaan zien als een heftigere griep en daarvoor de kwetsbare moeten beschermen door een jaarlijkse prik (net als de griepprik) maar niet iedereen, om de afbraak van de zorg te verbloemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan