Coronavirus

Mijn advies aan een ieder die het nog niet gehad heeft is dan ook: zie het als een dobbelsteen die je rolt. In de meeste tabletop RPGS gebruik je een d20. rol je een 20, dan heb je een ''critical succes'' en bij een 1 een ''critical failure''. Alles er tussenin varieert is oplopend van slecht tot zeer goed. Als je corona krijgt wordt er zo'n dobbelsteen gerold. Je kunt er totaal geen last van hebben, maar ook zomaar heel laag rollen (crit 1 = je gaat eraan dood of bent voor de rest van je leven zwaar gehandicapt). Probeer het dus maar niet uit en neem het serieus, want je zal maar in de groep vallen wiens leven totaal over de kop gaat.

Je weet nooit waar dat virus op aanslaat. Voor hetzelfde geld heb je een of ander onderliggend lijden waar je totaal geen last of weet van hebt, maar het virus gaat er hard op. Neem de boel serieus. Ik kreeg de kans geeneens, want binnen een paar weken van de pandemie was het al raak, en toen was ik waarschijnlijk al wel even besmet. De ziekteperiode was een van de naarste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Ok, gewoon het naarste. Terwijl de ICs vol lagen zat ik op mijn kamer, onder een deken mezelf constant af te leiden en extreem moe te zijn, met de onzekerheid dat het op elk moment nog erger kon worden en ik naar het ziekenhuis zou moeten. Het heeft me wel weer even laten beseffen hoe intens je van het leven moet genieten. Ik geniet tegenwoordig dan ook intens van wat ik wel gewoon kan en van het feit dat ik redelijk normaal leef (ondanks chronische pijnklachten en regelmatig kortademigheid), want ik heb gelukkig geen rolstoel nodig gehad of ben ernstig gehandicapt. Oh ja, en haal je fucking prikje, of riskeer een lage rol op de dobbelsteen.
Ben ik een erge nerd als ik zeg dat ik (vroeger) heel intensief board rpgs heb gespeeld? Ik heb m'n dobbelstenen nog steeds trouwens. Ook de d20... 😁
 
Mijn advies aan een ieder die het nog niet gehad heeft is dan ook: zie het als een dobbelsteen die je rolt. In de meeste tabletop RPGS gebruik je een d20. rol je een 20, dan heb je een ''critical succes'' en bij een 1 een ''critical failure''. Alles er tussenin varieert is oplopend van slecht tot zeer goed. Als je corona krijgt wordt er zo'n dobbelsteen gerold. Je kunt er totaal geen last van hebben, maar ook zomaar heel laag rollen (crit 1 = je gaat eraan dood of bent voor de rest van je leven zwaar gehandicapt). Probeer het dus maar niet uit en neem het serieus, want je zal maar in de groep vallen wiens leven totaal over de kop gaat.

Je weet nooit waar dat virus op aanslaat. Voor hetzelfde geld heb je een of ander onderliggend lijden waar je totaal geen last of weet van hebt, maar het virus gaat er hard op. Neem de boel serieus. Ik kreeg de kans geeneens, want binnen een paar weken van de pandemie was het al raak, en toen was ik waarschijnlijk al wel even besmet. De ziekteperiode was een van de naarste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Ok, gewoon het naarste. Terwijl de ICs vol lagen zat ik op mijn kamer, onder een deken mezelf constant af te leiden en extreem moe te zijn, met de onzekerheid dat het op elk moment nog erger kon worden en ik naar het ziekenhuis zou moeten. Het heeft me wel weer even laten beseffen hoe intens je van het leven moet genieten. Ik geniet tegenwoordig dan ook intens van wat ik wel gewoon kan en van het feit dat ik redelijk normaal leef (ondanks chronische pijnklachten en regelmatig kortademigheid), want ik heb gelukkig geen rolstoel nodig gehad of ben ernstig gehandicapt. Oh ja, en haal je fucking prikje, of riskeer een lage rol op de dobbelsteen.
Kwam gister een studie tegen die aangaf dat het vaccin weliswaar goed werkt in het voorkomen van een heftig ziekteverloop, maar weinig effect heeft in verminderen van aantallen long-covid. Mag hopen dat het een te kleine studiegroep was oid en dat er nieuwe studies komen die iets anders aangeven wat long-covid gaat een flink probleem worden, allereerst voor eenieder die er mee te maken heeft maar als maatschappij gaan we het ook voelen als er gewoon fitte mensen ineens uitvallen.
 
Kwam gister een studie tegen die aangaf dat het vaccin weliswaar goed werkt in het voorkomen van een heftig ziekteverloop, maar weinig effect heeft in verminderen van aantallen long-covid. Mag hopen dat het een te kleine studiegroep was oid en dat er nieuwe studies komen die iets anders aangeven wat long-covid gaat een flink probleem worden, allereerst voor eenieder die er mee te maken heeft maar als maatschappij gaan we het ook voelen als er gewoon fitte mensen ineens uitvallen.

Ik denk dat daar ook nog wel wat meer onderzoek voor nodig is. Er is nog steeds niet echt duidelijk waarom en hoe je er long covid van krijgt. In het begin werd veel gezegd dat het mensen trof die juist niet heel ziek werden van covid, omdat het immuunsysteem er dan te laat op zou aanslaan, terwijl anderen juist een heftig ziekteverloop aangaven en de schuld gaven aan een overdreven reactie van je eigen immuunsysteem. Ik zelf was doodmoe, maar had slechts milde koorts tijdens mijn ziekteverloop.
 
Ben ik een erge nerd als ik zeg dat ik (vroeger) heel intensief board rpgs heb gespeeld? Ik heb m'n dobbelstenen nog steeds trouwens. Ook de d20... 😁

Nee. Ik speel het namelijk nog steeds meerdere malen per week. Voornamelijk Pathfinder tegenwoordig, maar ook andere systemen. Ik ben recent met een groep een Pokémon RPG begonnen. Erg leuk en verrassend tactisch en diepgaand.
 
Nog een leuke anekdote voor hoe het was om covid te hebben zoals ik het had: ik ging dus zo'n RPG spelen met vrienden. Dat deden we inmiddels online. Ik moest echter afhaken. Naast dat ik te moe was merkte ik dat ik letterlijk niet kon praten, want even praten betekende dat ik meteen zo buiten adem was dat het voelde alsof ik zou flauwvallen.
 
Nee. Ik speel het namelijk nog steeds meerdere malen per week. Voornamelijk Pathfinder tegenwoordig, maar ook andere systemen. Ik ben recent met een groep een Pokémon RPG begonnen. Erg leuk en verrassend tactisch en diepgaand.
Cool. Ik speel nu eigenlijk alles op de computer.. rpg games bedoel ik.. maar we dwalen af..
 
Kwam gister een studie tegen die aangaf dat het vaccin weliswaar goed werkt in het voorkomen van een heftig ziekteverloop, maar weinig effect heeft in verminderen van aantallen long-covid. Mag hopen dat het een te kleine studiegroep was oid en dat er nieuwe studies komen die iets anders aangeven wat long-covid gaat een flink probleem worden, allereerst voor eenieder die er mee te maken heeft maar als maatschappij gaan we het ook voelen als er gewoon fitte mensen ineens uitvallen.
Dus als ik het goed begrijp loop je net zoveel kans op long covid op?

Ik sta even te vloeken want ik was juist doodsbang voor long COVID en ik was later blij dat de risico op die hel zo gedaald waren vanwege mijn vaccinaties.

Dan zouden de enige redenen voor vaccinatie nog zijn: 1.verspreiding tegen gaan en 2.IC bezetting niet te ver op laten lopen. Daar vaccineer ik graag voor want het is goed voor anderen en indirect ook goed voor mij maar dit nieuws is wel even een flinke shock. Heb je een bron?
 
Dus als ik het goed begrijp loop je net zoveel kans op long covid op?

Ik sta even te vloeken want ik was juist doodsbang voor long COVID en ik was later blij dat de risico op die hel zo gedaald waren vanwege mijn vaccinaties.

Dan zouden de enige redenen voor vaccinatie nog zijn: 1.verspreiding tegen gaan en 2.IC bezetting niet te ver op laten lopen. Daar vaccineer ik graag voor want het is goed voor anderen en indirect ook goed voor mij maar dit nieuws is wel even een flinke shock. Heb je een bron?
Kom nu deze tegen


Die spreekt weer van een 50% lagere kans, dat is iig beter dan vergelijkbaar. Maar veel stukken die ik tegenkom spreken ook over onzekerheid door te kleine groepen of het ontbreken van controlegroepen.

Heb je een bijzondere reden om zo bang te zijn voor Long-Covid (en niet willen delen is zeker geoorloofd)
 
Kom nu deze tegen


Die spreekt weer van een 50% lagere kans, dat is iig beter dan vergelijkbaar. Maar veel stukken die ik tegenkom spreken ook over onzekerheid door te kleine groepen of het ontbreken van controlegroepen.

Heb je een bijzondere reden om zo bang te zijn voor Long-Covid (en niet willen delen is zeker geoorloofd)
Nou ja, ik neem aan dat niemand daar op zit te wachten. Lees de Posts van Buitenspelgoal maar na. Zeker als je ook nog van sporten houdt.
 
Der Jaufe wat Mikasa zegt, sporten is voor mij heel belangrijk maar ook nog om andere redenen, dat houd ik voor nu even voor mezelf
Ik denk dat daar ook nog wel wat meer onderzoek voor nodig is. Er is nog steeds niet echt duidelijk waarom en hoe je er long covid van krijgt. In het begin werd veel gezegd dat het mensen trof die juist niet heel ziek werden van COV, omdat het immuunsysteem er dan te laat op zou aanslaan, terwijl anderen juist een heftig ziekteverloop aangaven en de schuld gaven aan een overdreven reactie van je eigen immuunsysteem. Ik zelf was doodmoe, maar had slechts milde koorts tijdens mijn ziekteverloop.
Echt knap trouwens dat je je zo hebt herpakt en hoe je er mee om gaat ondanks dat je nog steeds last van de gevolgen hebt.
 
Auch voor de wappies :lmao:

99920c0511ec1f762fe2c85530fbd716.png
 
En als je huis nu in de fik vliegt maakt het verdomd weinig uit of je wel of geen covid vaccinatie hebt gekregen. Een brandweerman opleiding duurt een maand of 6.
Af en toe naar het grotere geheel kijken zou je sieren quagmire...

Waar ik op doelde was dat de wappies + die brandweerwappies dachten van ze kunnen niet zonder ons, als we voet bij stuk houden krijgen we toch nog ons zin. Mooi niet dus doei en vervangen. :love: Daarnaast doet de brandweer meer dan coronaproof blussen op afstand, er is meer dan genoeg closecontact tot lichamelijk contact. Mijn oom heeft er bij gezeten begin 80's in Yugoslavie, vanaf zijn 17de tot zijn 21ste intern en zwaar pittige opleiding. Dus 6 maanden is dan voor amateur vrijwilligers of de lat is echt extreeeeem naar beneden gelegd.

Beroepen waar je veel contact hebt met andere mensen hoort standaard prikplicht te zijn, politie/ambu/brandweer/KDV/ziekenhuizen/leeraren, prikken of de middelvinger voor je optie, of je maand in dienst bent of 45 jaar.
 
Altijd al gezegd; ze moeten mij gewoon MP maken.
Maar ja. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Door de 8000-grens. 8219 om precies te zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij wel verbaast en tegenvalt dat de cijfers zo hoog worden, ondanks zo'n hoge vaccinatiegraad.
vaccinaties wil niet zeggen dat mensen niet meer besmet kunnen raken. Dat is ook nooit gezegd volgens mij..
 
vaccinaties wil niet zeggen dat mensen niet meer besmet kunnen raken. Dat is ook nooit gezegd volgens mij..
Nee, dat stel ik ook niet toch?

Wat wél gezegd is, is dat vaccinties de kans op besmetting met een flink percentage verminderen.
Van de site van het RIVM:
7 tot 14 dagen na volledige vaccinatie met één van de vaccins tegen COVID-19 (AstraZeneca, Janssen, Pfizer of Moderna) is 60-90% van de mensen beschermd tegen corona. Dus niet iedereen is beschermd. De kans dat je na volledige vaccinatie corona krijgt is erg klein, maar niet nul. Als je dan corona krijgt ben je meestal minder ernstig ziek.
(Link naar pagina)

60 tot 90% vind ik wel heel veel.
En dus verbaast het me (en valt het me ook wel tegen) dat de cijfers zo hoog zijn.
 
Nee, dat stel ik ook niet toch?

Wat wél gezegd is, is dat vaccinties de kans op besmetting met een flink percentage verminderen.
Van de site van het RIVM:
(Link naar pagina)

60 tot 90% vind ik wel heel veel.
En dus verbaast het me (en valt het me ook wel tegen) dat de cijfers zo hoog zijn.
Ja, maar dat is dan waarschijnlijk inclusief de antivaxxers..

Buiten dat hebben ze het over de kans op besmetting. Gezien alles zo`n beetje weer open is en we weer alles mogen moet je dit cijfer ook afzetten tegen de totale besmettingen die door het vaccin dus niet gebeuren. Ik weet niet of daar cijfers van zijn overigens..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan