Coronavirus

Het mooie van de zorg is, altijd geweest, dat er geen onderscheid gemaakt wordt. Welk ras, geloof, geaardheid, levensstijl je ook aanhangt: je wordt geholpen als je ziek bent.
Geldt dus ook voor ongevaccineerden. Laten we dat vooral in ere houden.

Dat ruim 16% van de bevolking boven de 18 (nog) niet gevaccineerd is, (2,2 miljoen mensen) is natuurlijk wel erg treurig. In mijn omgeving kom ik veel gelijkgestemden tegen en wat mij betreft zijn er ook amper argumenten om het vaccin niet te nemen, maar daarom is het bijvoorbeeld wel eens goed om dit soort stukken te lezen:
https://www.ad.nl/economie/nu-in-co...uw-gezondheid-ineens-wel-belangrijk~aa0e443d/ (incognito openen)
Gaf mij in ieder geval toch ook weer iets om over na te denken, zit zelf toch vaak wel in een veilig, beschermd leventje met de 'standaard' media consumptie.
 
Het mooie van de zorg is, altijd geweest, dat er geen onderscheid gemaakt wordt. Welk ras, geloof, geaardheid, levensstijl je ook aanhangt: je wordt geholpen als je ziek bent.
Geldt dus ook voor ongevaccineerden. Laten we dat vooral in ere houden.

Dat ruim 16% van de bevolking boven de 18 (nog) niet gevaccineerd is, (2,2 miljoen mensen) is natuurlijk wel erg treurig. In mijn omgeving kom ik veel gelijkgestemden tegen en wat mij betreft zijn er ook amper argumenten om het vaccin niet te nemen, maar daarom is het bijvoorbeeld wel eens goed om dit soort stukken te lezen:
https://www.ad.nl/economie/nu-in-co...uw-gezondheid-ineens-wel-belangrijk~aa0e443d/ (incognito openen)
Gaf mij in ieder geval toch ook weer iets om over na te denken, zit zelf toch vaak wel in een veilig, beschermd leventje met de 'standaard' media consumptie.
'Maar het wordt tijd dat we inzien dat niet-vaccineren vooral een sociaal-economisch probleem is.

Discutabel.

Het blijft gaan over gezond verstand, feiten, en eigen verantwoordelijkheid.
Mevrouw van den Berg doet een poging om de discussie te kapen.

Paprika's. Graanprijzen. Gasprijzen. Tomaten. Fastfood. Een rondje lopen. Diabetes.

Ze haalt er allerlei niet-relevante zaken erbij om de mantel van de liefde over het niet-vaccineren te gooien.

Ze krabt waar het niet jeukt.

Ook al verdedigt ze diegenen die zich niet laten vaccineren onder een Calimero schildje.

Neem je verantwoordelijkheid man!
Juist omdat je in een lagere sociaal economische status zit!

Vaccineren dus!
 
'Maar het wordt tijd dat we inzien dat niet-vaccineren vooral een sociaal-economisch probleem is.

Discutabel.

Het blijft gaan over gezond verstand, feiten, en eigen verantwoordelijkheid.
Mevrouw van den Berg doet een poging om de discussie te kapen.

Paprika's. Graanprijzen. Gasprijzen. Tomaten. Fastfood. Een rondje lopen. Diabetes.

Ze haalt er allerlei niet-relevante zaken erbij om de mantel van de liefde over het niet-vaccineren te gooien.

Ze krabt waar het niet jeukt.

Ook al verdedigt ze diegenen die zich niet laten vaccineren onder een Calimero schildje.

Neem je verantwoordelijkheid man!
Juist omdat je in een lagere sociaal economische status zit!

Vaccineren dus!
Ze benoemt iets wat absoluut een probleem is in de samenleving, maar dat 1op1 doorzetten op wel/niet vaccineren is mi niet correct nee.
 
Het mooie van de zorg is, altijd geweest, dat er geen onderscheid gemaakt wordt. Welk ras, geloof, geaardheid, levensstijl je ook aanhangt: je wordt geholpen als je ziek bent.
Geldt dus ook voor ongevaccineerden. Laten we dat vooral in ere houden.

Dat ruim 16% van de bevolking boven de 18 (nog) niet gevaccineerd is, (2,2 miljoen mensen) is natuurlijk wel erg treurig. In mijn omgeving kom ik veel gelijkgestemden tegen en wat mij betreft zijn er ook amper argumenten om het vaccin niet te nemen, maar daarom is het bijvoorbeeld wel eens goed om dit soort stukken te lezen:
https://www.ad.nl/economie/nu-in-co...uw-gezondheid-ineens-wel-belangrijk~aa0e443d/ (incognito openen)
Gaf mij in ieder geval toch ook weer iets om over na te denken, zit zelf toch vaak wel in een veilig, beschermd leventje met de 'standaard' media consumptie.
Prima statement in je eerste alinea.

Wat betreft de column van Irene van de Berg in het AD. Zij heeft zeer vaak dit soort uitstekende en goed doordachte columns.
Altijd prima argumenten die je aan het denken zetten.

Ook voor Ephimenco in Trouw geldt dat. Hij durfde ook genuanceerd in te gaan op de Rede van Fryslan waar de vrouwelijke rabbi er van langs kreeg
van lieden die of haar verhaal niet gesnapt hebben of wellicht zelfs niet eens helemaal doorgelezen hadden.

@vbOss; de zorg hoeft niet onbetaalbaar te worden. Maar net als andere terreinen waar de overheid de vrije markt het werk laat doen, worden
sommigen steenrijk en blijven anderen onderbetaald. Met een logisch tekort aan personeel dat in coronatijd applaus maar geen loonsverhoging krijgt.
 
'Maar het wordt tijd dat we inzien dat niet-vaccineren vooral een sociaal-economisch probleem is.

Discutabel.

Het blijft gaan over gezond verstand, feiten, en eigen verantwoordelijkheid.
Mevrouw van den Berg doet een poging om de discussie te kapen.

Paprika's. Graanprijzen. Gasprijzen. Tomaten. Fastfood. Een rondje lopen. Diabetes.

Ze haalt er allerlei niet-relevante zaken erbij om de mantel van de liefde over het niet-vaccineren te gooien.

Ze krabt waar het niet jeukt.

Ook al verdedigt ze diegenen die zich niet laten vaccineren onder een Calimero schildje.

Neem je verantwoordelijkheid man!
Juist omdat je in een lagere sociaal economische status zit!

Vaccineren dus!
Even los van het punt dat zij wil maken; ik vind het zo'n onzin dat je met een klein budget al snel aangewezen zou zijn op ongezond voedsel. Het is heel goed mogelijk om met weinig geld gezond en gevarieerd te eten, kwestie van slimme keuzes maken. Kiezen voor een diepvriespizza is kiezen voor gemakzucht.
 
De antivaxers:

Dat zijn de spirituele zwevers.
De streng gelovigen.
En de hedonische groep die overal schijt aan heeft.
De hedonistische krijsers vallen volgens mij niet onder de groep ' onderdrukten in de samenleving'.
De krijsers hijgen in de nek van Baudet.

Nogmaals, ze krabt waar het niet jeukt.

Dit kan je een sociaal economisch probleem noemen.

Of niet.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt bij op1 om bepaalde ziekenhuizen puur op covid in te richten mbt efficiënte werkwijze.. ik drop m maar even..
 
Dat kleine deel beslaat toch een aardig deel van de IC's en zorgt er toch juist voor dat ze met hun handen in het haar zitten?
Ik snap je laatste deel ook niet zo en corona patiënten zijn evengoed onderdeel van de zorg
Is het nou echt zo gek wat ik zeg? Al anderhalf jaar krijgt corona voorrang op alle andere zorg. Duizenden operaties, chemobehandelingen en weet ik veel wat nog meer zijn uitgesteld (met alle mogelijke gevolgen van dien), omdat er mensen met corona op de IC moesten liggen. Waar ik dat in het begin nog wel begreep, begrijp ik dat nu absoluut niet meer.
Ja, je hebt recht op zorg, maar dat heeft Laura met kanker ook, of Peter met hartproblemen, of Tineke met scoliose. Het kan gewoon NIET zo zijn dat omdat eentje zich weigert te laten vaccineren en vervolgens doodziek wordt, er 5 anderen niet kunnen worden geholpen (verhouding heb ik uit mn duim gezogen, weet de werkelijke getallen niet. Maar iemand met corona houdt relatief erg lang een bed bezet).

Maar blijkbaar vindt men dat patiënten met corona meer recht op zorg hebben dan een ander.
 
Is het nou echt zo gek wat ik zeg? Al anderhalf jaar krijgt corona voorrang op alle andere zorg. Duizenden operaties, chemobehandelingen en weet ik veel wat nog meer zijn uitgesteld (met alle mogelijke gevolgen van dien), omdat er mensen met corona op de IC moesten liggen. Waar ik dat in het begin nog wel begreep, begrijp ik dat nu absoluut niet meer.
Ja, je hebt recht op zorg, maar dat heeft Laura met kanker ook, of Peter met hartproblemen, of Tineke met scoliose. Het kan gewoon NIET zo zijn dat omdat eentje zich weigert te laten vaccineren en vervolgens doodziek wordt, er 5 anderen niet kunnen worden geholpen (verhouding heb ik uit mn duim gezogen, weet de werkelijke getallen niet. Maar iemand met corona houdt relatief erg lang een bed bezet).

Maar blijkbaar vindt men dat patiënten met corona meer recht op zorg hebben dan een ander.
De crux is niet dat alle bedden vol liggen, maar t personeel opgebrand is. Voorlopig komen Laura, Peter, Tineke en idereen die acuut geholpen moet worden, bv door covid beademd moet worden, nog aan de beurt. Maar t zou n stuk socialer zijn als de mensen die nog geen vaccin genomen hebben zich wellicht afvragen of hun principes het waard zijn om het risiko op meer werk voor die zorgverleners te rechtvaardigen.
 
Laatst bewerkt:
De crux is niet dat alle bedden vol liggen, maar t personeel opgebrand is. Voorlopig komen Laura, Peter, Tineke en idereen die acuut geholpen moet worden, bv door covid beademd moey worden, nog aan de beurt. Maar t zou n stuk socialer zijn als de mensen die nog geen vaccin genomen hebben zich wellicht afvragen of hun principes het waard zijn om het risiko op meer werk voor die zorgverleners te rechtvaardigen.
Toevallig zie ik nu dit:

Kuipers: 'Genoeg IC-bedden bij piek, maar wel weer ten koste van zorg' - https://nos.nl/l/2404021

Kuipers: "Er worden iedere maand 10.000 mensen gediagnosticeerd met kanker, een behoorlijk deel daarvan moet operaties ondergaan. Normaal gesproken zou dat binnen een maand gebeuren. Nu kunnen veel van die operaties niet eens worden ingepland."

Misschien hebben die mensen niet acute zorg nodig, maar toch zeker wel binnen afzienbare tijd. En als deze stijgende lijn zich doorzet in combinatie met de strategie dat corona voorrang krijgt, dan krijgen de mensen met kanker dus niet de zorg waar ze recht op hebben.
 
Even los van het punt dat zij wil maken; ik vind het zo'n onzin dat je met een klein budget al snel aangewezen zou zijn op ongezond voedsel. Het is heel goed mogelijk om met weinig geld gezond en gevarieerd te eten, kwestie van slimme keuzes maken. Kiezen voor een diepvriespizza is kiezen voor gemakzucht.
Gezond eten, namelijk groente en fruit, is zeker wel duurder dan goedkoop eten. Je kan niet op tegen rijst of pasta met saus.
 
Is het nou echt zo gek wat ik zeg? Al anderhalf jaar krijgt corona voorrang op alle andere zorg. Duizenden operaties, chemobehandelingen en weet ik veel wat nog meer zijn uitgesteld (met alle mogelijke gevolgen van dien), omdat er mensen met corona op de IC moesten liggen. Waar ik dat in het begin nog wel begreep, begrijp ik dat nu absoluut niet meer.
Ja, je hebt recht op zorg, maar dat heeft Laura met kanker ook, of Peter met hartproblemen, of Tineke met scoliose. Het kan gewoon NIET zo zijn dat omdat eentje zich weigert te laten vaccineren en vervolgens doodziek wordt, er 5 anderen niet kunnen worden geholpen (verhouding heb ik uit mn duim gezogen, weet de werkelijke getallen niet. Maar iemand met corona houdt relatief erg lang een bed bezet).

Maar blijkbaar vindt men dat patiënten met corona meer recht op zorg hebben dan een ander.
Ik denk dat ik het verkeerd las, ik begreep niet hoe je het bedoelde en wist dus ook niet dat je hier alleen ongevaccineerde mensen mee bedoelde. Dat zou helemaal crux zijn, dan laat je je braaf vaccineren en dan word je alsnog niet geholpen.

Maar ik vind het allemaal heel moeilijk. Ik wil gewoon dat niemand ligt te creperen (ook ongevaccineerde niet), aan de zuurstof moet of dood ligt te gaan omdat diegene geen chemo of niet aan het hart geholpen wordt. Het is een duivels dilemma en ik ben blij dat ik geen keuzes moet maken.
 
Maar ik vind het allemaal heel moeilijk. Ik wil gewoon dat niemand ligt te creperen (ook ongevaccineerde niet), aan de zuurstof moet of dood ligt te gaan omdat diegene geen chemo of niet aan het hart geholpen wordt. Het is een duivels dilemma en ik ben blij dat ik geen keuzes moet maken.
Dit ja. Met de huidige getallen is het opleggen van maatregelen aan een beperkte groep niet de oplossing, ook de gevaccineerderen dragen bij aan de groei in aantallen. Laten we met z'n allen nogmaals de schouders er onder zetten dat de groeicurve omgebogen wordt naar een krimp.
 
Gezond eten, namelijk groente en fruit, is zeker wel duurder dan goedkoop eten. Je kan niet op tegen rijst of pasta met saus.
En die lui gooien ook geen zak chips in het winkelwagentje, een kratje bier of een pak koeken? De sigaretten worden niet gerookt?
Zag hier in Zwitserland een staatje van een man die het niet breed had. Hij hield maar 100 CHF over voor eten. Maar er stand op zijn lijstje ook 350 CHF aan kosten voor het roken per maand…
 
Een helder stuk in de Volkskrant. Spijker en kop:

Narcisme is de grootste vijand van burgerschap, omdat burgerschap vereist dat je oog hebt voor de redelijke belangen van een ander. Wanneer vaccinweigeraars in hun misplaatste slachtofferschap spreken over vrijheid, bedoelen ze vooral de vrijheid om het eigen narcisme te kunnen belijden, die bij hen vóórgaat op de vrijheid en veiligheid van de ander.

https://www.volkskrant.nl/columns-o...ddels-vooral-een-burgerschapscrisis~b9521ea7/
 
Terug
Bovenaan Onderaan