Coronavirus

Het OMT bestaat uit wetenschappers en heeft dus geen crisismanager. In een crisis waar snelle besluiten genomen moeten worden, dient er een kapitein op het schip te zijn. Die gewoon een ervaren crisismanager is.
Met alle respect, de landen waar een sterke crisimanager aan het roer stond (Trump, Bolsonaro, Poetin) zijn nou niet echt voorbeelden van zoals het wel moet. Ik bedoel dit nioet als een lullige opmerking naar jou toe, maar zijn wel de neige (?) voorvbeelden van een streke kapitein aan het roer.

Juist in Nl heeft men dat best goed aangepakt, toen de minister het niet meer aankon, heeft men tijdelijk een PvdAer, die gewoon het meest geschikt was in die crisissituatie aangesteld (ben even de namen kwijt, en moet nu een vergadering in).
 
Met alle respect, de landen waar een sterke crisimanager aan het roer stond (Trump, Bolsonaro, Poetin) zijn nou niet echt voorbeelden van zoals het wel moet. Ik bedoel dit nioet als een lullige opmerking naar jou toe, maar zijn wel de neige (?) voorvbeelden van een streke kapitein aan het roer.

Juist in Nl heeft men dat best goed aangepakt, toen de minister het niet meer aankon, heeft men tijdelijk een PvdAer, die gewoon het meest geschikt was in die crisissituatie aangesteld (ben even de namen kwijt, en moet nu een vergadering in).
Een sterke kapitein is toch niet per definitie een sterke crisismanager. Wat dat betreft zou je Nieuw Zeeland ook als voorbeeld mogen gebruiken.

En idd, die PvdAer was een mooi staaltje van regeren boven partijpolitiek stellen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
China verkloot het weer voor de wereld. Onhygiënische mensen en veel te veel mensen daar. Grenzen gewoon permanent dicht. Hier zitten we straks weer met de ellende.
 
Een sterke kapitein is toch niet per definitie een sterke crisismanager. Wat dat betreft zou je Nieuw Zeeland ook als voorbeeld mogen gebruiken.

En idd, die PvdAer was een mooi staaltje van regeren boven partijpolitiek stellen.
Denk ik ook. Hier in Zwitserland bestaat de regering uit de 4 grootste partijen. De uitkomst is dus altijd “redelijk” Haalt er op deze wijze de extremen vanaf. Het gaat dus niet zoals in China van zero-COVID naar laat maar alles lopen in 1 dag. Waarbij er wel het nadeel is dat er gewoon minder snel gereageerd kan worden.
 
En zie je die dan in een aan de politiek adviserende rol of een beslissende rol?
In een crisis moet je snel beslissen. Dus door de politiek aanstellen en dan beslissen. Je zit immers in een crisis, waar snel beslissingen genomen moeten worden op basis van de beschikbare informatie.
Met alle respect, de landen waar een sterke crisimanager aan het roer stond (Trump, Bolsonaro, Poetin) zijn nou niet echt voorbeelden van zoals het wel moet. Ik bedoel dit nioet als een lullige opmerking naar jou toe, maar zijn wel de neige (?) voorvbeelden van een streke kapitein aan het roer.

Juist in Nl heeft men dat best goed aangepakt, toen de minister het niet meer aankon, heeft men tijdelijk een PvdAer, die gewoon het meest geschikt was in die crisissituatie aangesteld (ben even de namen kwijt, en moet nu een vergadering in).
Ik zie het verband tussen een crisismanager en een politicus/dictator niet? Crisismanager is gewoon een vak?
 
In een crisis moet je snel beslissen. Dus door de politiek aanstellen en dan beslissen. Je zit immers in een crisis, waar snel beslissingen genomen moeten worden op basis van de beschikbare informatie.

Ik zie het verband tussen een crisismanager en een politicus/dictator niet? Crisismanager is gewoon een vak?
Hoe men met corona omging was bij uitstek een beslissing die door politci genomen moet worden, sterker nog, die alleen door politici genomen kan worden, omdat die als enige een mandaat van het volk heeft en het algemeen belang boven het persoonlijk belang stelt (ja,ja, ik weet het, dit is idealistisch gezien). Politici moeten advies van deskundigen vragen, en dan op basis van die informatie beslisingen nemen. Ik moet er niet aan denken dat men de corona bestrijding had uitbesteed aan een professionele crisismanager van McKinsey of aan de hoogste legerofficier. Ik vermoed dat dan of de economie geheel aan gort was, of de gezonheidszorg voorgoed vernield. Had ook een heleboel meer geld gekost op den duur.

Politici zijn niet ideaal, maar in deze situatie heeft men het niet zo heel verkeerd gedaan, vind ik.
 
Nee tegenwoordig is populisme meer in de richting van dreigende taal in de TK geschoven. Of in de richting van journalisten bedreigen die verslag komen doen. Of in de richting van het blokkeren van het verkeer en stichten van gevaar op de weg. Of in de richting van met z’n allen en met je tractors voor het huis van de minister staan. Of in de richting jezelf zelfs filmen en met fakkel voor het huis van de andere vrouwelijke minister staan. Of in de richting van maar blijven afgeven op veel vrouwelijke bestuurders zoals Femke Halsema (niet mijn favoriet…) die ook haar fouten heeft gemaakt maar ziet dat haar mannelijke collega’s vele blunders maken zonder dagelijks aan de schandpaal te worden genageld. Het populisme wordt steeds meer het accepteren van intolerantie maar dan alleen als het gaat om de intolerantie van de extreem rechts, de Corona ontkenners, de agressieve boeren, de blokkeer Friezen, het afgeven op mensen die maar iets over de slavernij roepen, het afgeven op mensen die zeggen dat de Zwarte Piet niet meer van deze tijd is. Dit is het populisme anno 2023 in NL.
Zonder iets af te willen doen aan al jouw correcte voorbeelden, wijs ik er toch even op dat populus in het Latijn volk betekent en democratie uit het Grieks komt voor regering door het volk.
Soms bekruipt mij het gevoel dat in Den Haag de wil van het volk niet altijd voorop staat.
Bijvoorbeeld als ik vandaag in een artikel over de FNV in het ED op pagina 16 lees dat de 14 rijkste CEO's in Nederland - van Shell, Philips etcetera - morgen al even veel geld op hun bankrekening hebben bijgeschreven gekregen als een minimumloner in hun bedrijven over een heel jaar verdient.
En dan weigeren AH en Postnl nog om met de door het FNV voorgestelde 14 euro accoord te gaan. Als dit soort gapende kloof de wil is van de meerderheid van het volk ziet het er uit.
Is dat niet het geval is het de hoogste tijd voor de gekozen volksvertegenwoordigers in de TK om aan dit soort wantoestanden een einde te maken, dunkt me.
Hoe men met corona omging was bij uitstek een beslissing die door politci genomen moet worden, sterker nog, die alleen door politici genomen kan worden, omdat die als enige een mandaat van het volk heeft en het algemeen belang boven het persoonlijk belang stelt (ja,ja, ik weet het, dit is idealistisch gezien). Politici moeten advies van deskundigen vragen, en dan op basis van die informatie beslisingen nemen. Ik moet er niet aan denken dat men de corona bestrijding had uitbesteed aan een professionele crisismanager van McKinsey of aan de hoogste legerofficier. Ik vermoed dat dan of de economie geheel aan gort was, of de gezonheidszorg voorgoed vernield. Had ook een heleboel meer geld gekost op den duur.

Politici zijn niet ideaal, maar in deze situatie heeft men het niet zo heel verkeerd gedaan, vind ik.
Hoewel ik het meeste in je verhaal onderschrijf - sterke mannen of crisismanagers waren ook niet zo'n succes in andere landen - is mijn vertrouwen in politici niet toegenomen tijdens de corona crisis en ook niet naderhand. Mijn antwoord aan IPF hierboven staat weliswaar los van coronavirussen maar heeft wel degelijk te maken met onmacht en/of onwil van politici.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Een pandemie zoals deze veroorzaakt altijd veel schade, je nou veel, weinig of geen maatregelen neemt. Zoiets ontwricht gewoon de samenleving en dat wordt gevoeld, op heel veel vlakken.

Wat er ook besloten zal worden, het is nooit de perfecte oplossing en dus is er altijd reden tot klagen. Misschien moeten we dat eens gaan beseffen.
 
Een pandemie zoals deze veroorzaakt altijd veel schade, je nou veel, weinig of geen maatregelen neemt. Zoiets ontwricht gewoon de samenleving en dat wordt gevoeld, op heel veel vlakken.

Wat er ook besloten zal worden, het is nooit de perfecte oplossing en dus is er altijd reden tot klagen. Misschien moeten we dat eens gaan beseffen.

nee mischien moeten we is beseffen dat covid netzoals de griep een blijvertje is. en dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Behandel het zoals we vroeger de griep behandelde met andere woorden:" verder leven".

heb het wel beetje gehad weer toevalig dat ze nu allemaal komen met covid maatregelen net wanneer de woede van de bevolking zo groot is met het falend beleid voor de hoge energie prijzen.
 
nee mischien moeten we is beseffen dat covid netzoals de griep een blijvertje is. en dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Behandel het zoals we vroeger de griep behandelde met andere woorden:" verder leven".

heb het wel beetje gehad weer toevalig dat ze nu allemaal komen met covid maatregelen net wanneer de woede van de bevolking zo groot is met het falend beleid voor de hoge energie prijzen.
Ehm, zo wordt het toch ook behandeld nu? Of heb ik gemist dat er nieuwe maatregelen zijn voor ons Nederlanders?

ps. de energieprijzen zijn op het niveau van 1 jaar geleden.
 
nee mischien moeten we is beseffen dat covid netzoals de griep een blijvertje is. en dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Behandel het zoals we vroeger de griep behandelde met andere woorden:" verder leven".

heb het wel beetje gehad weer toevalig dat ze nu allemaal komen met covid maatregelen net wanneer de woede van de bevolking zo groot is met het falend beleid voor de hoge energie
Ik heb het ook niet over nu, maar over de aanpak de afgelopen twee jaar.
 
nee mischien moeten we is beseffen dat covid netzoals de griep een blijvertje is. en dat we er gewoon mee moeten leren leven.
Behandel het zoals we vroeger de griep behandelde met andere woorden:" verder leven".

heb het wel beetje gehad weer toevalig dat ze nu allemaal komen met covid maatregelen net wanneer de woede van de bevolking zo groot is met het falend beleid voor de hoge energie prijzen.
Heeft de regering gezorgd voor de hoge energieprijzen? En welke maatregelen zijn er nu dan?
 
Zolang het nog rondwaait in China kunnen er toch nog mutaties ontstaan van het virus? Ik zou nog niet te vroeg juichen.
Voorzichtig juichen dan..
We hebben ook vaccinkennis en hier is groepsimmuniteit en daar niet.
China gaat in rap tempo door de golven die wij hebben gehad en bouwen uiteindelijk ook groepsimmuniteit op.
 
Zolang het nog rondwaait in China kunnen er toch nog mutaties ontstaan van het virus? Ik zou nog niet te vroeg juichen.

Mja daar ligt ergens ook het probleem die communisten sluiten liever mensen op en onderdrukken ze omdat ze zo de bevolking dan onder controle kunnen houden.
Covid is daar een heel leuk middel voor.
Ze weigeren internationale vacin's die wel werken in plaats daarvan gebruiken ze hun eigen vacin's die niet werken.

Helpt ook niet dat zij gewoon mensen laten reizen zo maar tijdens een corona golf. Ook beetje middelvinger naar ons toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan