Coronavirus

En toch he, zou het mij niet veel verbazen als de specifieke reden van deze demonstratie invloed heeft gehad op de besluitvorming. Als de dam volstond met boze boeren die tegen het stikstof beleid protesteerden, denk ik dat het anders was gelopen.

Daarnaast vind ik dat er meer manieren moeten zijn om te protesteren dan met z'n allen op de dam gaan staan. Als dat tegen alle adviezen en maatregelen van de overheid en RIVM ingaat, dan moet je het misschien toch anders aanpakken. De mensen individueel, maar ook de overheid. Halsema heeft inmiddels al 4 verschillende verhalen de media ingewerkt hoe en wat, hetgeen de besluiteloosheid alleen maar onderstreept.
Boeren mogen nog veel meer, kijk eens wat voor chaos die de laatste keren hebben veroorzaakt waarbij diverse wetten met de tractorband platgewalst werden. Die zou ik dus even niet inzetten als vergelijkingsmateriaal.

2e alinea, eens.
 
Boeren mogen nog veel meer, kijk eens wat voor chaos die de laatste keren hebben veroorzaakt waarbij diverse wetten met de tractorband platgewalst werden. Die zou ik dus even niet inzetten als vergelijkingsmateriaal.

2e alinea, eens.
Prima vergelijkingsmateriaal, want allebei hebben ze zich niet aan de regels gehouden. Werd toen kwaad over gesproken, en wmb nu dus ook.
 
Prima vergelijkingsmateriaal, want allebei hebben ze zich niet aan de regels gehouden. Werd toen kwaad over gesproken, en wmb nu dus ook.
Nou d'r wordt nu toch ook kwaad over gesproken, populistische partijen die zich 's ochtends nog uitspraken tegen de 1.5m maatschappij gingen helemaal los op twitter.

Overigens heb ik aardig wat foto's gezien op straatniveau waarbij men op de dam de 1.5m leek te eerbiedigen.

bij 1.5m afstand houden en 5.000 bezoekers heb je 11.250 m2 nodig
de dam is ca 200 meter lang, gevormd als een wybertje breedte teruglopend van 80m1 naar 50m1 (gemiddeld dus 65m1. levert een oppervlak van 13.000m2 op. Theoretisch is het dus mogelijk geweest om de regels te eerbiedigen.
 
Prima vergelijkingsmateriaal, want allebei hebben ze zich niet aan de regels gehouden. Werd toen kwaad over gesproken, en wmb nu dus ook.

Wat die boeren deden was pure intimidatie, willens en wetens..Dat kun je toch niet vergelijken met een vreedzaam protest, waar meer mensen op afkwamen dan verwacht?

De parken en stranden waren gisteren ook weer overvol - er is gewoon een grens aan wat je aan crowd control kunt doen, zonder in de DDR te veranderen...

Persoonlijk vind ik het zorgwekkend dat de beoefening van een grondrecht - hoe klote ook dat er te veel mensen waren - meer woede oproept dan volle stranden.
 
Wat die boeren deden was pure intimidatie, willens en wetens..Dat kun je toch niet vergelijken met een vreedzaam protest, waar meer mensen op afkwamen dan verwacht?

De parken en stranden waren gisteren ook weer overvol - er is gewoon een grens aan wat je aan crowd control kunt doen, zonder in de DDR te veranderen...

Persoonlijk vind ik het zorgwekkend dat de beoefening van een grondrecht - hoe klote ook dat er te veel mensen waren - meer woede oproept dan volle stranden.
Yups, geeft m.i. ook iets aan.
 
Nou d'r wordt nu toch ook kwaad over gesproken, populistische partijen die zich 's ochtends nog uitspraken tegen de 1.5m maatschappij gingen helemaal los op twitter.

Overigens heb ik aardig wat foto's gezien op straatniveau waarbij men op de dam de 1.5m leek te eerbiedigen.

bij 1.5m afstand houden en 5.000 bezoekers heb je 11.250 m2 nodig
de dam is ca 200 meter lang, gevormd als een wybertje breedte teruglopend van 80m1 naar 50m1 (gemiddeld dus 65m1. levert een oppervlak van 13.000m2 op. Theoretisch is het dus mogelijk geweest om de regels te eerbiedigen.
Tjsa, je hebt er niks aan dat iets theoretisch mogelijk is, als het niet wordt uitgevoerd.

En dat er nu kwaad over gesproken wordt, vind ik dus logisch. En terecht ook. Maar zoals De Bondscoach al aangeeft, het moet niet meer woede oproepen dan volle stranden. De woede moet correleren met de mate waarin de maatregelen overtreden zijn.
 
Wat die boeren deden was pure intimidatie, willens en wetens..Dat kun je toch niet vergelijken met een vreedzaam protest, waar meer mensen op afkwamen dan verwacht?

De parken en stranden waren gisteren ook weer overvol - er is gewoon een grens aan wat je aan crowd control kunt doen, zonder in de DDR te veranderen...

Persoonlijk vind ik het zorgwekkend dat de beoefening van een grondrecht - hoe klote ook dat er te veel mensen waren - meer woede oproept dan volle stranden.
Ligt dat niet aan de berichtgeving? Die demonstratie was volop in beeld. Die volle Scheveningse kust zag ik dankzij jouw link pas zojuist. Beiden kwalijk.
 
Tjsa, je hebt er niks aan dat iets theoretisch mogelijk is, als het niet wordt uitgevoerd.

En dat er nu kwaad over gesproken wordt, vind ik dus logisch. En terecht ook. Maar zoals De Bondscoach al aangeeft, het moet niet meer woede oproepen dan volle stranden. De woede moet correleren met de mate waarin de maatregelen overtreden zijn.
Daarbij, naar het strand gaan voor de fun vind ik iets anders dan een demonstratie tegen racisme. Een demonstratie die verder volgens mij zonder rotzooi / rellen verlopen is, maar daar is dan weer geen aandacht voor.
 
Wat die boeren deden was pure intimidatie, willens en wetens..Dat kun je toch niet vergelijken met een vreedzaam protest, waar meer mensen op afkwamen dan verwacht?

De parken en stranden waren gisteren ook weer overvol - er is gewoon een grens aan wat je aan crowd control kunt doen, zonder in de DDR te veranderen...

Persoonlijk vind ik het zorgwekkend dat de beoefening van een grondrecht - hoe klote ook dat er te veel mensen waren - meer woede oproept dan volle stranden.
De overheid zegt dat ze niet durfden in te grijpen omdat ze bang waren voor geweld. Ik weet niet in hoeverre dat terecht is, laat ik in het midden (want ik heb geen idee, ik was er niet bij). Maar dat zegt toch wel wat? Of de besluitvormers waren veels te bang, of de groep was niet zo vreedzaam als dat het leek.
 
Daarbij, naar het strand gaan voor de fun vind ik iets anders dan een demonstratie tegen racisme. Een demonstratie die verder volgens mij zonder rotzooi / rellen verlopen is, maar daar is dan weer geen aandacht voor.
Nee maar dat is sowieso natuurlijk het probleem. Iedereen heeft het over de vorm van de demonstratie, en niet de inhoud. Wat dat betreft vraag ik mij ook wel eens af wat het nut van demonstreren is, maar goed. Ik zou er zelf ook niet zo snel tussen gaan staan, los van de aard van de demonstratie.
 
Tjsa, je hebt er niks aan dat iets theoretisch mogelijk is, als het niet wordt uitgevoerd.

En dat er nu kwaad over gesproken wordt, vind ik dus logisch. En terecht ook. Maar zoals De Bondscoach al aangeeft, het moet niet meer woede oproepen dan volle stranden. De woede moet correleren met de mate waarin de maatregelen overtreden zijn.

Het is natuurlijk prima om kritisch te zijn over de omvang van die demonstratie. Ik denk ook: kon dat nou niet anders. Het probleem zit hem volgens mij in de stemmingmakerij en pure hypocrisie die ik nu overal (niet hier!) lees. Halsema kan het bij voorbaat al niet goed doen - op Twitter wordt ze al beticht van poging tot moord. Tja.
 
Het is natuurlijk prima om kritisch te zijn over de omvang van die demonstratie. Ik denk ook: kon dat nou niet anders. Het probleem zit hem volgens mij in de stemmingmakerij en pure hypocrisie die ik nu overal (niet hier!) lees. Halsema kan het bij voorbaat al niet goed doen - op Twitter wordt ze al beticht van poging tot moord. Tja.
Heeft zij mensen tegen hun wil gedwongen om in de menigte te gaan staan dan? Als je hier iets aan wil plakken is het hooguit nalatigheid of dood door schuld (alhoewel mij dat zelfs al te zwaar lijkt) lijkt mij als leek.
 
Dit appte een vriend mij, die bij de demonstratie was. Keurige man, succesvol ondernemer, echt geen heftige politiek activist oid.

" Mijn tocht gister door de stad:
Terrassen en parken vol lachende drinkende mensen. Op het pontje naar noord staan mensen nors voor zich uit te turen, met mondkapjes in de zon. Op de Dam de meest vreedzame én inhoudelijke BLM demonstratie ter wereld inclusief mondkapjes en heel veel onderling respect en afstand.
En wat beheerst het nieuws? Dat we alleen op de door de overheid bepaalde manier solidair mogen zijn.
Kan het ethisch besef ook van de lockdown af? "
 
Het is natuurlijk prima om kritisch te zijn over de omvang van die demonstratie. Ik denk ook: kon dat nou niet anders. Het probleem zit hem volgens mij in de stemmingmakerij en pure hypocrisie die ik nu overal (niet hier!) lees. Halsema kan het bij voorbaat al niet goed doen - op Twitter wordt ze al beticht van poging tot moord. Tja.
Eens, als leider kun je het niet goed doen. En zeker op twitter niet (maar daarom kijk ik daar ook nooit op, vreselijk medium). Regeren is halveren, in ons populistische landje.

Al vind ik wel echt dat Halsema hier gewoon niet zo goed heeft gehandeld. Dat geeft niet zoveel, als in, iedereen maakt fouten. Maar ik heb zelf dan het liefst dat je met 1 verklaring komt, en daarna zegt of je het een goeie of een foute beslissing vindt.
 
Die trend is wereldwijd al pakweg 10 jaar geleden ingezet. De solidariteit van zo na de Tweede Wereldoorlog ebt steeds verder weg.
Klopt, helaas. Hoewel in veel landen nu in crisistijd de regerende partijen juist floreren.

Overigens, zoals ik al vaker heb gezegd hier, vind ik populisme niet per se fout. Democratie is ten diepste niks anders dan populisme. Het gaat helaas wel vaak samen met hypocrisie, hetgeen in principe geen democratisch fenomeen is.
 
Dit appte een vriend mij, die bij de demonstratie was. Keurige man, succesvol ondernemer, echt geen heftige politiek activist oid.

" Mijn tocht gister door de stad:
Terrassen en parken vol lachende drinkende mensen. Op het pontje naar noord staan mensen nors voor zich uit te turen, met mondkapjes in de zon. Op de Dam de meest vreedzame én inhoudelijke BLM demonstratie ter wereld inclusief mondkapjes en heel veel onderling respect en afstand.
En wat beheerst het nieuws? Dat we alleen op de door de overheid bepaalde manier solidair mogen zijn.
Kan het ethisch besef ook van de lockdown af? "
En ik maar braafjes thuis zitten, sociale contacten beperkend, zo mogelijk afstand houdend in een winkel. Het was te verwachten dat het een zooitje zou worden. Of 2 weken weten we meer........

Dat was niet heel inhoudelijk op jouw post. Daarvoor kom ik weer terug op de media. Je ziet maar weer hoe groot de invloed is van de media op onze beeldvorming. Ik gebruik ook veel te weinig bronnen om een objectief beeld te kunnen vormen. Eigenlijk kom ik hier altijd voor alternatieve bronnen, hahaha.
 
Wat ik begreep is dat men 3- tot 500 man verwachtte, en toen werden het er 5000. Dan snap ik wel dat het lastig wordt om zo’n hoeveelheid weg te werken. Zeker als er Amsterdammers tussen zitten die het altijd beter weten. ;)
Achteraf gezien had men dat ook beter op dat parkeerveld bij de arena kunnen doen. Maar zoals Der Jaufe al heeft uitgerekend, er zou ruimte genoeg hebben moeten zijn. Daarnaast, een camerastandpunt kan ook een drukte suggereren. Wat wel een feit is is dat de organisatie te weinig aandacht heeft gehad hoe ze deze demonstratie kon verenigen met het Corinobeleid. “Protesters lives matter”
 
Klopt, helaas. Hoewel in veel landen nu in crisistijd de regerende partijen juist floreren.

Overigens, zoals ik al vaker heb gezegd hier, vind ik populisme niet per se fout. Democratie is ten diepste niks anders dan populisme. Het gaat helaas wel vaak samen met hypocrisie, hetgeen in principe geen democratisch fenomeen is.

Rampen verbinden, dus an sich niet gek dat het coronavirus een dergelijk effect heeft voor de regerende partijen. Maar heel zwart-wit gezegd, onderaan de streep gaan er te weinig mensen dood voor iedereen om bereid te zijn alles aan de kant te zetten voor het grote goed. Het gemor, aangewakkerd door de populisten, zal alleen nog maar toenemen.

Verder heb je gelijk dat politiek op zichzelf al populisme is. Veel roepen, maar weinig inhoud - dat is meestal het euvel van de mannen die we neerzetten als populisten. Echokamers van de onderbuik die net zo snel de keutel weer intrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan