Coronavirus

Je kunt het eigenlijk niet goed doen in deze situatie. Voor iedere miljoen mensen die voor strenge maatregelen zijn, zijn er een miljoen te vinden die er op tegen zijn. Ze maken allebei evenveel kabaal. Ik vind nog steeds dat we in Nederland in principe goed hebben gereageerd. Had het ietsjes sneller gemogen in het begin, ja. Met de kennis van nu toch zeker. Zijn er fouten gemaakt? Vast en zeker. Ik vond de instructies soms ook te vrijblijvend. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten, en ook dan had er iemand weer iets van gevonden. We hebben de eerste piek achter de rug, ben benieuwd hoe de rest gaat verlopen.

Zat vanmorgen een filmpje te kijken over het mogelijke vaccin, welke opties er zijn en de benodigde processen, waarom dat sowieso nog 1 tot anderhalf jaar duurt, en dat dat eigenlijk al retesnel is. Toen kwam het weer even binnen dat dit waarschijnlijk nog wel een paar jaar gaat duren. Vraag me af hoe dat dan eruit gaat zien op termijn.
Ietsje sneller, maar ook ietsje minder strict, zou ik zeggen.

En hier in het VK veel sneller en een stuk minder strict.
 
De scholen zijn als ik t goed heb 3 weken open, en de cijfers blijven rustig. Voor NL zie ik t positief in (mits een groot deel van de bevolking verstandig gedrag blijft vertonen).
Nederland stond ooit heel hoog in de lijstjes, en ondanks dat we weinig harde conclusies kunnen trekken uit de cijfer heb ik wel t gevoel dat wij als reislustig volkje er gewoon vroeg bij waren en dat wij nog best een eindje kunnen wegzakken (wat wel gewoon klote is voor iedere familie die n dode heeft waardoor n ander land ons voorbij gaat).
 
De scholen zijn als ik t goed heb 3 weken open, en de cijfers blijven rustig. Voor NL zie ik t positief in (mits een groot deel van de bevolking verstandig gedrag blijft vertonen).
Nederland stond ooit heel hoog in de lijstjes, en ondanks dat we weinig harde conclusies kunnen trekken uit de cijfer heb ik wel t gevoel dat wij als reislustig volkje er gewoon vroeg bij waren en dat wij nog best een eindje kunnen wegzakken (wat wel gewoon klote is voor iedere familie die n dode heeft waardoor n ander land ons voorbij gaat).

Ik ben vooral benieuwd wat het cijfer van aantal besmetting gaat doen als iedereen die dat wil getest gaat worden.
 
Daar staan we in de top 5 geloof ik (sterfgevallen per 1 miljoen inwoners).
Tja, en daar kan je nog weer factoren tegenover zetten zoals aandeel 70+, hoe actief die groep in de samenleving staat, bevolkingsdichtheid, hoeveel men reist voor werk (km per dag).
Hoe dan ook achter iedere dode gaat verdriet schuil.

Overigens zijn we gezakt naar zes. (kleine landen niet meegerekend:
België (waar men vermoedens ook meetelt)
Spanje
UK
Italië
Frankrijk
Zweden
Nederland
Ierland
VS
Zwitserland
Ecuador

Maar dan nog, het zegt niet veel.
 
Tja, en daar kan je nog weer factoren tegenover zetten zoals aandeel 70+, hoe actief die groep in de samenleving staat, bevolkingsdichtheid, hoeveel men reist voor werk (km per dag).
Hoe dan ook achter iedere dode gaat verdriet schuil.

Overigens zijn we gezakt naar zes. (kleine landen niet meegerekend:
België (waar men vermoedens ook meetelt)
Spanje
UK
Italië
Frankrijk
Zweden
Nederland
Ierland
VS
Zwitserland
Ecuador

Maar dan nog, het zegt niet veel.

Niet veel, maar er zeker geen reden op ons zelf op de borst te kloppen.
 
En dan verschijnt er ineens een artikel waaruit zou blijken dat 40- 60% van ons allen al immuun tegen Corona zou zijn, omdat onze T-cellen een goed geheugen hebben, en geleerd hebben van eerdere verkoudheden:

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3

Ik vind het lastig te beoordelen.

Is de huidige methode van meten van immuniteit ( IgM en IgG) wel afdoende?

Dan zou dus de helft van ons al immuun zijn, terwijl dat op dit moment niet goed te controleren zou zijn.

Ik zeg: Relix , help ons!
:)
 
En dan verschijnt er ineens een artikel waaruit zou blijken dat 40- 60% van ons allen al immuun tegen Corona zou zijn, omdat onze T-cellen een goed geheugen hebben, en geleerd hebben van eerdere verkoudheden:

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3

Ik vind het lastig te beoordelen.

Is de huidige methode van meten van immuniteit ( IgM en IgG) wel afdoende?

Dan zou dus de helft van ons al immuun zijn, terwijl dat op dit moment niet goed te controleren zou zijn.

Ik zeg: Relix , help ons!
:)

We/ze meten geen immuniteit bij de GGD maar willen weten wie er besmet is met Covid om een grote verspreiding te voorkomen. Als je kijkt naar figuur 1 (a-c) zie je duidelijk dat de spike-antibodies igG en igM de sterkste voorspeller zijn (en zelfs daar zit al wat overlap, dus vals positives/negatives zullen voorkomen).

gr1.jpg

Dat er in veel mensen al een bepaalde mate van T-cel afweer is is prima nieuws. Dat verkleint vermoedelijk de kans dat t virus dusdanig lang kan rondgaan in hun lichaam dat t fataal word. Het zegt niet zoveel (niks) over of ze besmettelijk zijn voor anderen.

Kortom, je laten testen of je al een mate van voor-immuniteit hebt is geruststellend voor t individu (de kans dat je mocht je het oppikken tot de groep "serieus" of "critical" gaat behoren is veel kleiner) maar vanuit het inperken van de verspreiding weinigzeggend. Vandaar dat de keuze om te screenen middels antibodies niet vreemd is in mijn ogen.

Helpt dit?
 
Laatst bewerkt:
En dan kom je op het punt van 'communicatie' .
Wat voor impact zou het hebben als premier Rutte zou zeggen:

' Beste mensen. De wetenschap vertelt ons: een op de twee onder ons is immuun voor dit virus '.

????
 
We/ze meten geen immuniteit bij de GGD maar willen weten wie er besmet is met Covid om een grote verspreiding te voorkomen. Als je kijkt naar figuur 1 (a-c) zie je duidelijk dat de spike-antibodies igG en igM de sterkste voorspeller zijn (en zelfs daar zit al wat overlap, dus vals possitives/negatives zullen voorkomen).

Bekijk bijlage 2046

Dat er in veel mensen al een bepaalde mate van T-cel afweer is is prima nieuws. Dat verkleind vermoedelijk de kans dat t virus dusdanig lang kan rondgaan in hun lichaam dat t fataal word. Het zegt niet zoveel (niks) over of ze besmettelijk zijn voor anderen.

Kortom, je laten testen of je al een mate van voor-immuniteit hebt is geruststellend voor t individu (de kans dat je mocht je het oppikken tot de groep "serieus" of "critical" gaat behoren is veel kleiner) maar vanuit het inperken van de verspreiding weinigzeggend. Vandaar dat de keuze om te screenen middels antibodies niet vreemd is in mijn ogen.

Helpt dit?

Daarop voortbouwend, het lijkt niet ondenkbaar dat ook onder de genomen covid patienten er n paar al een mate van t cel herkenning gehad zouden hebben. Dat je deze herkenning hebt maakt je niet onschendbaar. Theoretisch is het mogelijk dat deze patienten juist allemaal weinig t-cel herkenning vooraf zouden hebben gehad. Maar deze studie is ongeschikt om dat soort vragen te beantwoorden (zeker met n pool met slechts 20 patienten). Dan heb je meer data nodig. Bijvoorbeeld van 400 bejaarden waarvan je drie jaar geleden bloed hebt genomen wat je bekijk op t cel reactiviteit. En dan vergelijkt met hoe de impact van Covid binnen t verpleeghuis op de hoog en laag scorenden is geweest.

Reactiviteit is in dezen nog lang niet zeker onaantastbaar of immuun. Je gaat wat te snel in je interpretaties uit de data.
 
Ik ga terug mijn hok in :giggle:

Haha, nee hoor, vrije uitloop word gewaardeerd. Maar het zijn behoorlijk complexe zaken en als politici als Rutte dit soort statements zouden bezigen (en "cell-reactivity" en "immuun zijn voor" te makkelijk verdraaien) dan krijg je grote problemen (kijk naar Trump).
 
Tja, en daar kan je nog weer factoren tegenover zetten zoals aandeel 70+, hoe actief die groep in de samenleving staat, bevolkingsdichtheid, hoeveel men reist voor werk (km per dag).
Hoe dan ook achter iedere dode gaat verdriet schuil.

Overigens zijn we gezakt naar zes. (kleine landen niet meegerekend:
België (waar men vermoedens ook meetelt)
Spanje
UK
Italië
Frankrijk
Zweden
Nederland
Ierland
VS
Zwitserland
Ecuador

Maar dan nog, het zegt niet veel.

En als je kijkt naar de stijging van het aantal gevallen en doden zie je op dit moment dat Zuid-Amerikaanse landen, India, Pakistan, Rusland, Bangladesh, USA, Mexico en het VK het hardst stijgen.
 
Hebben ze in Brabant echt niet geleerd van het carnaval? Van al die ellende?
Ik vind het echt onbegrijpelijk. Mensen klagen soms over te hoge boetes die nu uitgeschreven worden. Nou van mij mogen ze deze Brabantse vrienden even opsluiten in een TBS kliniek.
 
Hebben ze in Brabant echt niet geleerd van het carnaval? Van al die ellende?
Ik vind het echt onbegrijpelijk. Mensen klagen soms over te hoge boetes die nu uitgeschreven worden. Nou van mij mogen ze deze Brabantse vrienden even opsluiten in een TBS kliniek.
Dagje meelopen op de covid-afdeling..
 
Terug
Bovenaan Onderaan