Coronavirus

Ik ga er eigenlijk wel goed op. Al helemaal als volgende week een kop verschijnt met 'Polonaise Café Schuttershof blijkt Brandhaard Coronauitbraak Esbeek'. Zoals Réne Karst zou zeggen: "Liever ziek in de kist, dan weer een feestje gemist."

Grapjassen :ROFL:
 
Ik ga er eigenlijk wel goed op. Al helemaal als volgende week een kop verschijnt met 'Polonaise Café Schuttershof blijkt Brandhaard Coronauitbraak Esbeek'. Zoals Réne Karst zou zeggen: "Liever ziek in de kist, dan weer een feestje gemist."

Grapjassen :ROFL:

Ik ga er anders "verdomde slecht op". Door dit soort idioot volk zijn heb je t risiko dat er straks duizenden hun baan, werk, toekomst en weet ik t wat hebben opgeofferd om elkaar te beschermen en dan doen dit soort idioten het binnen no time teniet. Café schuttershof mag nog drie maandjes dicht wat mij betreft. Respectloos en dom..
 
Daar in Brabant? Wij houden ons hier netjes aan de regels hoor. Dat dit cafe het niet doet kan 99.9% van de rest van Brabant niks aan doen. Net als dat 'alles dicht' terwijl 99,9% van de horecaondernemers alles goed doet. :rolleyes:
 
Qua werk merk ik nog wel dat corona actief is. Nog steeds word aangeraden om thuis te werken maar de mogelijkheid is er om op werk te werken.

Maar als ik met de auto door de stad rijd. Dan merk je eigenlijk maar weinig van. Ook merk je, in me omgeving, dat mensen er wel een beetje klaar mee zijn en wat losser gaan gedragen. Wat begrijpelijk en zorgelijk is. Tenslotte zijn de cijfers flink gedaald maar dagelijks gaan er nog mensen aan dood. Ben heel benieuwd hoe het de komende week gaat. Vond het zorgelijk dat sommige mensen aftelde dat de horeca weer openging en dit redelijk feestelijk omarmde. Terwijl het eigenlijk gewoon pure noodzaak is en een gok. Hopelijk gaat het goed en kunnen mensen nog even geduld hebben.


Volgensmij in Nieuw Zeeland kwamen er pas versoepelingen nadat er geen gerapporteerde gevallen waren en die gingen zelfs daarna nog even door. Daar zijn we helaas nog niet.
 
Ik ga er anders "verdomde slecht op". Door dit soort idioot volk zijn heb je t risiko dat er straks duizenden hun baan, werk, toekomst en weet ik t wat hebben opgeofferd om elkaar te beschermen en dan doen dit soort idioten het binnen no time teniet. Café schuttershof mag nog drie maandjes dicht wat mij betreft. Respectloos en dom..
Zullen we dan alle winkeliers bij Intratuin ook gelijk 3 maanden thuisquarantaine opleggen omdat ze soms geen anderhalve meter afstand houden??

Er lopen echt tal van mensen rond die zich onnodig niet aan de regels houden. Waar ik me mateloos aan irriteer is mensen die in het openbaar lak hebben aan de regels en anderen die er niet om vragen direct in gevaar brengen, bijvoorbeeld een supermarkt of een Intratuin. Neem aan dat dit een groep vrienden en familie is die eventjes een feestje hield, net zoals er bij mij thuis afgelopen donderdag een feestje van ons mam was. Voor de rest houdt iedereen zich netjes aan de regels en is iedereen respectvol ten opzichte van anderen in het openbaar.

Niet dat ik het met je essentie oneens ben, ben het daarin helemaal eens, maar gelijk dat overdreven gedoe alsof de wereld vergaat (in Esbeek). Het is uiterst onhandig wat ze doen, maar ik zie echt geen schoften of respectlose intenties hierachter. Dan wil ik nogmaals maar eens benadrukken hoeveel stelletjes de Intratuin betreden en zichzelf belangrijker voelen dan medemens. Dát vind ik veel respectlozer en asocialer dan een stel vrienden die even samen lachen...
 
En dan maken we ons druk om een polonaise van twaalf man?

EZb-314X0AAxhul.jpeg

Kunnen we voortaan gewoon festivals organiseren onder het mom van 'is tegen racisme'. Is mijn hele sector ook weer gered. Hier ga ik dan weer slecht op. Hadden een paar voetbalsupporters eens moeten proberen.
 
Laatst bewerkt:
En dan maken we ons druk om een polonaise van twaalf man?

Bekijk bijlage 2048

Kunnen we voortaan gewoon festivals organiseren onder het mom van 'is tegen racisme'. Is mijn hele sector ook weer gered. Hier ga ik dan weer slecht op. Hadden een paar voetbalsupporters eens moeten proberen.

:unsure: Nog niet zolang geleden kregen 4 mensen een boete van € 390,= per persoon toen ze op 1.5 meter afstand een taartje zaten te eten dat was geregeld door een moeder voor haar zoon. Ze zaten op en nabij een bankje voor zijn winkel. :rolleyes:
Vreemde wereld. :maniac:
 
En dan lees je onder diezelfde foto's dat binnen een week 16 spelers van vasco de gamma (Bra) besmet zijn en dat er in de verpleegtehuizen in de US 10 duizenden extra doden zijn gevallen. Ik heb ook echt wel genoeg van al die maatregelen maar zoals men zich gedraagt is het vrijwel zeker dat het virus nog wel een tijdje blijft. Je krijgt soms echt t Ciske de rat nummer in je hoofd (vervang kolere met corona en je hebt n carnavalshit - toepasselijk genoeg).

/MaartenvanRossummodus uit
 

Ik moest me eerst even inlezen, het gebruik van mRNA's om te immuniseren is n vrij nieuwe benadering. In het kort, je stopt de full length mRNA code voor n virus eiwit (in dit geval het spike eiwit van de kroon) in een micro-vet-jasje zodat hij vrij is om in cellen terrecht gekomen. De eigen cel gaat aan de hand van deze mRNA blauwdruk zelf het eiwit maken en vervolgens presenteren. Het immuun systeem ziet het lichaamsvreemds eiwit en kan er vervolgens afweer tegen opbouwen.

De voordelen; puur mRNA is veel makkelijker te maken dan puur eiwit. Ook heb je meer kans op dat de verschillende vormen die het eiwit van nature aanneemt naar voren komen (het purificeren en interacties met hulpstoffen bij klassieke eiwit toediening voor immunisatie kunnen bepaalde vormen beperken.

De nadelen hangen denk ik vooral af met hoe lokaal het blijft. Met de lipid-micrpparticles kan het overal terrecht komen. Ook (in theorie) in de schaduwadministratie van de thymus die bestanden van alle in het lichaam voorkomende eiwitten opslaat. Ik heb (wellicht onterrecht) wat angst dat bij hoge concentraties er een kans is dat je zo'n virus glycoprotein kunt introduceren in de white list van onze virusscanner. Waarmee de afweer tegen Covid (middels spike) maar ook van andere (corona)virussen juist ernstig en onomkeerbaar verzwakt kan worden.

Ook zijn de hoeveelheid geteste personen dusdanig laag dat ik vooralsnog liever n wat afwachtender houding aanneem. In elk geval tot er meer bekend is over de lange termijn en eventuele risico's. Ik sluit me dus (wellicht verrassend) bij Quagmire aan dat ik als zoiets in oktober gerushed op de markt zpu komen ik persoonlijk niet vooraan zou staan. Dan vind ik immunisering middels proteins subjectief veel minder risikovol.
Top! Dank voor je uitleg, Relix !

Ik heb nog één vraagje: die lichaamscel, die ahv mRNA dus eiwit gaat producen - sterft die af, zoals bij een virusinfectie? En wat is dan nog het verschil met een reguliere infectie?
 
En dan maken we ons druk om een polonaise van twaalf man?

Bekijk bijlage 2048

Kunnen we voortaan gewoon festivals organiseren onder het mom van 'is tegen racisme'. Is mijn hele sector ook weer gered. Hier ga ik dan weer slecht op. Hadden een paar voetbalsupporters eens moeten proberen.

Ik ben er ook niet blij mee, maar ik vind wel dat we in de discussie moeten meenemen dat demonstratierecht een grondrecht is. Dat maakt de afweging (verbod of niet) terecht moeilijker dan bij een vol strand. En dan nog: ook stranden zijn vaak te vol - ik zie in Rotterdam volle parken, volle fietspaden etc. Crowd control is gewoon moeilijk (althans, als we iets van een rechtsstaat overeind willen houden) - en als zo'n plein eenmaal vol staat, kun je bijna niet meer ingrijpen. Het is niet leuk, maar laten we ook een beetje pragmatisch blijven. Soms lukt het gewoon niet.
 
Top! Dank voor je uitleg, Relix !

Ik heb nog één vraagje: die lichaamscel, die ahv mRNA dus eiwit gaat producen - sterft die af, zoals bij een virusinfectie? En wat is dan nog het verschil met een reguliere infectie?

Stel een armspier cel maakt met dit deze blauwdruk inderdaad dit virus eiwit (maar enkel dit envelop-eiwit, geen compleet virus zoals bij n regulier geinfeceerde cel). Dit is iets lichaamsvreemds en word herkent als dreiging. De afweercellen gaan dit gepresenteerde eiwit herkennen en raken zo getrained om wanneer het opnieuw opduikt (bij n echte virus besmetting) het sneller de baas te zijn. Dus bouw je inderdaad afweer op. Als het volgens boekje gaat. De presenterende armspier cel word geruimt* (maar die zijn makkelijk te vervangen en fibroblasten leven zowieso maar kort).

Het probleem bij RNA's inbrengen in zo'n vetjasje (microlipid) is dat het zich vrij makkelijk door elk celmembraam verplaatst. Van reguliere RNA technieken (small hairpins RNA's) weten we dat uiteindelijk n hoop in de lever ophoopt (ook snel vervangbaar) maar ook in andere actieve organen als het hart en mogelijk ook de nodes van het immuun systeem. Het brein heeft nog wat extra bescherming (niet alle vetten komen die bariere door) en is daarop n uitzondering. Maar cellen die geruimt worden die moeilijker te vervangen zijn kunnen tijdelijke negatieve bijwerkingen hebben.

Het potentiele gevaar wat ik beschreef is dat thymus cellen het RNA binnenkrijgen. Deze maken alle eiwitten die lichaamseigen zijn om de immuuncellen te leren wat de goede (eigen) eiwitten zijn die dus met rust gelaten moeten worden. Als dit zou gebeuren kun je het lichaam aanleren dat virusenvelopeiwitten veilig zijn. Aangezien de envelop de voornaamste herkenning is, zou dat n probleem zijn. Voor Covid en alle andere corona-type virussen. De dosering en locatie zal bepalen hoe groot de kans is dat dit gebeurd. Wellicht is die kans nihil hoor, maar wel iets dat in mijn ogen grondig getest en geevalueerd moet worden voordat men op grote schaal deze nieuwe techniek in moet willen zetten.

*
*Dit zeg ik zwart-witter dan het is. Als het niet herkend word is het onvoldoende lang aanwezig (de cel vertaald enkel t aanwezige mRNA naar eiwit op een 1:1 ratio) en zal de cel de volgende dag geen lichaamsvreemd eiwit meer presenteren en is de cel niet geruimd. Door deze korte houdbaarheid om te trainen heb je hogere concentraties nodig om de kans dat de juiste immuuncel t kan herkennen te doen stijgen (met meer risico dat t in allerlei organen komt). En/of meerdere herhalingsshots tot er voldoende afweer kan worden aangetoond.
 
Laatst bewerkt:
Stel een armspier cel maakt met dit deze blauwdruk inderdaad dit virus eiwit (maar enkel dit envelop-eiwit, geen compleet virus zoals bij n regulier geinfeceerde cel). Dit is iets lichaamsvreemds en word herkent als dreiging. De afweercellen gaan dit gepresenteerde eiwit herkennen en raken zo getrained om wanneer het opnieuw opduikt (bij n echte virus besmetting) het sneller de baas te zijn. Dus bouw je inderdaad afweer op. Als het volgens boekje gaat. De presenterende armspier cel word geruimt (maar die zijn makkelijk te vervangen en fibroblasten leven zowieso maar kort).

Het probleem bij RNA's inbrengen in zo'n vetjasje (microlipid) is dat het zich vrij makkelijk door elk celmembraam verplaatst. Van reguliere RNA technieken (small hairpins RNA's) weten we dat uiteindelijk n hoop in de lever ophoopt (ook snel vervangbaar) maar ook in andere actieve organen als het hart en mogelijk ook de nodes van het immuun systeem. Het brein heeft nog wat extra bescherming (niet alle vetten komen die bariere door) en is daarop n uitzondering. Maar cellen die geruimt worden die moeilijker te vervangen zijn kunnen tijdelijke negatieve bijwerkingen hebben.

Het potentiele gevaar wat ik beschreef is dat thymus cellen het RNA binnenkrijgen. Deze maken alle eiwitten die lichaamseigen zijn om de immuuncellen te leren wat de goede (eigen) eiwitten zien die dus met rust gelaten moeten worden. Als dit zou gebeuren kun je het lichaam aanleren dat virusenvelopeiwitten veilig zijn. Aangezien de envelop de voornaamste herkenning is, zou dat n probleem zijn. Voor Covid en alle andere corona-type virussen. De dosering en locatie zal bepalen hoe groot de kans is dat dit gebeurd. Wellicht is die kans nihil hoor, maar wel iets dat in mijn ogen grondig getest en geevalueerd moet worden voordat men op grote schaal deze nieuwe techniek in moet willen zetten.


Voor wat meer background wel n interessant artikel.
Blijkbaar is het ook mogelijk om "ex vivo te loaden". Zegmaar dat je bloed neemt, de cellen eruit blootsteld aan de mRNA particles, en deze een x aantal uur later terug in het lichaam brengt. Dit is veiliger en gecontrolleerder omdat je weet welke cellen drager zijn. Zoals je begrijpt wel n stuk duurder en moeilijker uit te voeren op grote schaal. Vandaar dat men vermoedelijk t in de praktijk liever direct in het lichaam zal inbregen.
 
Laatst bewerkt:
Stel een armspier cel maakt met dit deze blauwdruk inderdaad dit virus eiwit (maar enkel dit envelop-eiwit, geen compleet virus zoals bij n regulier geinfeceerde cel). Dit is iets lichaamsvreemds en word herkent als dreiging. De afweercellen gaan dit gepresenteerde eiwit herkennen en raken zo getrained om wanneer het opnieuw opduikt (bij n echte virus besmetting) het sneller de baas te zijn. Dus bouw je inderdaad afweer op. Als het volgens boekje gaat. De presenterende armspier cel word geruimt (maar die zijn makkelijk te vervangen en fibroblasten leven zowieso maar kort).

Het probleem bij RNA's inbrengen in zo'n vetjasje (microlipid) is dat het zich vrij makkelijk door elk celmembraam verplaatst. Van reguliere RNA technieken (small hairpins RNA's) weten we dat uiteindelijk n hoop in de lever ophoopt (ook snel vervangbaar) maar ook in andere actieve organen als het hart en mogelijk ook de nodes van het immuun systeem. Het brein heeft nog wat extra bescherming (niet alle vetten komen die bariere door) en is daarop n uitzondering. Maar cellen die geruimt worden die moeilijker te vervangen zijn kunnen tijdelijke negatieve bijwerkingen hebben.

Het potentiele gevaar wat ik beschreef is dat thymus cellen het RNA binnenkrijgen. Deze maken alle eiwitten die lichaamseigen zijn om de immuuncellen te leren wat de goede (eigen) eiwitten zien die dus met rust gelaten moeten worden. Als dit zou gebeuren kun je het lichaam aanleren dat virusenvelopeiwitten veilig zijn. Aangezien de envelop de voornaamste herkenning is, zou dat n probleem zijn. Voor Covid en alle andere corona-type virussen. De dosering en locatie zal bepalen hoe groot de kans is dat dit gebeurd. Wellicht is die kans nihil hoor, maar wel iets dat in mijn ogen grondig getest en geevalueerd moet worden voordat men op grote schaal deze nieuwe techniek in moet willen zetten.

Super, thanks!
 
En dan maken we ons druk om een polonaise van twaalf man?

Bekijk bijlage 2048

Kunnen we voortaan gewoon festivals organiseren onder het mom van 'is tegen racisme'. Is mijn hele sector ook weer gered. Hier ga ik dan weer slecht op. Hadden een paar voetbalsupporters eens moeten proberen.
Je gaat weer eens te hard;)
De rechter heeft al eerder bepaald dat Corona het recht van demonstreren niet in de weg staat! Dus deze mensen hebben gewoon gebruik gemaakt van hun recht, of dat verstandig is, is iets anders. In de afgelopen tijd zijn er meerdere demonstraties al geweest. Demonstraties vormen de uitzondering op de regel dus. De festivals moeten dan ook maar naar de rechter. Ik vrees alleen dat ze van een koude kermis thuis zullen komen.
 
Je gaat weer eens te hard;)
De rechter heeft al eerder bepaald dat Corona het recht van demonstreren niet in de weg staat! Dus deze mensen hebben gewoon gebruik gemaakt van hun recht, of dat verstandig is, is iets anders. In de afgelopen tijd zijn er meerdere demonstraties al geweest. Demonstraties vormen de uitzondering op de regel dus. De festivals moeten dan ook maar naar de rechter. Ik vrees alleen dat ze van een koude kermis thuis zullen komen.

En terecht, toch? Een festival, hoe fijn ook, is geen grondrecht.
 
Je gaat weer eens te hard;)
De rechter heeft al eerder bepaald dat Corona het recht van demonstreren niet in de weg staat! Dus deze mensen hebben gewoon gebruik gemaakt van hun recht, of dat verstandig is, is iets anders. In de afgelopen tijd zijn er meerdere demonstraties al geweest. Demonstraties vormen de uitzondering op de regel dus. De festivals moeten dan ook maar naar de rechter. Ik vrees alleen dat ze van een koude kermis thuis zullen komen.

Ik vindt het wel n lastig punt hoor, ook in Duitsland zijn er steeds meer massale demonstraties (vooral tegenstanders van t corona-maatregelen beleid). Hoewel ik niet wil dat dit verboden word zou ik het goed vinden als er wel meer spreiding zou zijn, dus niet samenscholen op 1 punt maar bijvoorbeeld oproepen om dit verspreid over de stad te doen (in je eigen straat o.i.d.). Lastiger qua controleren maar het risico op verspreiding word wel erg groot bij de volle pleinen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Je gaat weer eens te hard;)
De rechter heeft al eerder bepaald dat Corona het recht van demonstreren niet in de weg staat! Dus deze mensen hebben gewoon gebruik gemaakt van hun recht, of dat verstandig is, is iets anders. In de afgelopen tijd zijn er meerdere demonstraties al geweest. Demonstraties vormen de uitzondering op de regel dus. De festivals moeten dan ook maar naar de rechter. Ik vrees alleen dat ze van een koude kermis thuis zullen komen.
Nou, ik heb er wel moeite mee. Een groot deel van Nederland heeft zijn leven moeten aanpassen, heeft Corona opgelopen door een baan in de zorg, heeft zijn inkomsten zien verdwijnen of zijn zaak failliet zien gaan. En dan kun je zomaar een groep van duizenden mensen toestaan? Prima, als ze willen protesteren, maar doe het binnen de regels. Of ga nu 2 weken inquarantaine. Dit lijkt me nu precies een situatie die we niet willen in Nederland.

En daarbij mag de reden van protest ook wel meegenomen worden. Een protest tegen Amerikaans racisme. Daar zal Trump van wakker liggen.....
 
Vergeet niet dat t recht op protesteren vastgelegd is in de grond wet.

Polonaiselopen vreemd genoeg niet.
 
  • Hahaha!
Reactions: IPF
Vergeet niet dat t recht op protesteren vastgelegd is in de grond wet.

Polonaiselopen vreemd genoeg niet.
En toch he, zou het mij niet veel verbazen als de specifieke reden van deze demonstratie invloed heeft gehad op de besluitvorming. Als de dam volstond met boze boeren die tegen het stikstof beleid protesteerden, denk ik dat het anders was gelopen.

Daarnaast vind ik dat er meer manieren moeten zijn om te protesteren dan met z'n allen op de dam gaan staan. Als dat tegen alle adviezen en maatregelen van de overheid en RIVM ingaat, dan moet je het misschien toch anders aanpakken. De mensen individueel, maar ook de overheid. Halsema heeft inmiddels al 4 verschillende verhalen de media ingewerkt hoe en wat, hetgeen de besluiteloosheid alleen maar onderstreept.
 
Nou, ik heb er wel moeite mee. Een groot deel van Nederland heeft zijn leven moeten aanpassen, heeft Corona opgelopen door een baan in de zorg, heeft zijn inkomsten zien verdwijnen of zijn zaak failliet zien gaan. En dan kun je zomaar een groep van duizenden mensen toestaan? Prima, als ze willen protesteren, maar doe het binnen de regels. Of ga nu 2 weken inquarantaine. Dit lijkt me nu precies een situatie die we niet willen in Nederland.

En daarbij mag de reden van protest ook wel meegenomen worden. Een protest tegen Amerikaans racisme. Daar zal Trump van wakker liggen.....
Ik vind het ook belachelijk. Er worden vaak genoeg demonstraties verboden omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Lijkt me hier ook van toepassing. Halsema maakte gewoon een verkeerde keuze door die demonstratie door te laten gaan. Dat kan ik haar wel vergeven, ik neem ook regelmatig verkeerde beslissingen. Maar nu beweert ze dat ze de demonstratie alleen kon opbreken met politiegeweld ? :oops: Stom mens, geef dan gewoon toe dat je een inschattingsfout hebt gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan