Zeker de moeite Rico!
Maar er spelen een hoop paradoxen!
Morgen zitten de Nederlandse grootbanken bijeen met vertegenwoordigers van onze regering.
Inzet is een discussie waarbij onze HH politici (m/v) vinden dat onze banken aan nóg strengere kapitaalseisen moeten voldoen dan Europees is voorgeschreven. Dat betekent in concreto: nog hogere kapitaalbuffers dan nu al voorgeschreven.
Eendimensionaal gedacht is dit een prima idee. ECHTER, het betekent dat er nóg minder geld de economie in zal stromen waardoor het schip wat Nederland heet nog vaster zal raken op de zandbank waar het op gevaren is. Kapitaalverschaffing is namelijk het smeermiddel geweest van onze groei en welvaart.
Voorwaar (even voor het verdwenen woordentopic

) geen kattenpis dit soort Dillema's.
Het is gemakkelijk om tegen een systeem aan te schoppen waarvan de uitwassen inderdaad niet deugen. Maar als we te hard schoppen, schoppen we ons zelf in het kruis, als dat fysiek mogelijk zou zijn.
En dus moet er dynamisch gebalanceerd worden. We willen tamelijk krampachtig vast houden aan alle verworvenheden van de gloriejaren; maar zetten ons (op zich begrijpelijk) af tegen een aantal moreel mindere kanten die ons die verworvenheden hebben gebracht. Om vervolgens in de keuzes die we moeten maken, de consequenties niet te willen dragen.
Als we ECHT naar een nieuwe samenleving, gestoeld op de nieuwe realiteit willen, moeten we daarvan zelf ook de keerzijden voor ons persoonlijk leven van willen incasseren.
Als we die keerzijden niet in volle omvang willen accepteren, zullen we dus naar werkbare modussen toe moeten waarbij wij dus moeten stoppen met schoppen en moeten accepteren dat er noodzakelijke "kwaden" zijn waarmee we moeten leren leven en omgaan. UITERAARD binnen de kaders van de redelijkheid. Kaders die inderdaad lange tijd volledig uit beeld waren. En dus compromissen vinden en treffen op velerlei terreinen.
En juist in die zoektocht, worden wij in dit land voorgegaan door dwaallichten. Er is helaas geen enkele politieke partij of leider die in mijn ogen een gebalanceerde koers uit gezet heeft. De partij die er wat mij betreft het dichtste bij komt nu is D66. Maar ook zij zullen de komende tijd niet de macht en invloed geboden worden door de kiezers om die koers stevig genoeg te kunnen voeren.
En dus, maar daar hadden we het al eens over, valt dit land politiek gezien uiteen in een onbestuurbaar geheel.
Waar allemaal kleine flardjespartijen lopen knokken voor (heel egoïstisch) hun eigen belang. Daarbij totaal het grote plaatje uit het oog verliezend, en door de veelvoud van (vaak tegenstrijdige) groeperingen, het land totaal onbestuurbaar maken. Daar zit ook mijn hele grote bezwaar tegen teveel invloed van 50plus, PVV en de bok mag weten wat voor andere one issuepartijen nog tot (veel te) grote hoogtes zullen groeien.
Wat dat betreft snap ik de verdieping van het geloof wel, we moeten maar hopen en bidden dat die partijen weer zsm terug in hun mand gaan.
En de kritiek op dokter Corrie snap ik ook, niemand wil immers zien hoe de blonde ratelslang paart met de breedbekkerige Franse trutkut.