Video Assistant Referee (VAR)

Kan me de woede bij PSV goed voorstellen. Er zit simpelweg te weinig beleid in. Het is allemaal nog te arbitrair, te stuurbaar. Niet alleen in de ED, ook in buitenlandse competities en in de CL. Ik vind nog steeds dat we vorig seizoen historisch hard genaaid zijn tegen Chelsea en dit seizoen hadden in de competitie na drie speelronden al twee keer een belachelijke rode kaart geïncasseerd waar niet eens werd ingegrepen.

We zitten van alles weg te automatiseren ten koste van vele jobs, maar wat zou het toch fijn zijn als het beroep scheidsrechter/VAR redundant wordt door een objectieve computer...
 
Als je zo dichtbij staat en een kansrijke actie affluit om een penalty te geven, moet je wel zeker zijn van je zaak. Bij een duidelijke penalty had de VAR sowieso ingegrepen. Dus als Nijhuis twijfelde, had hij Max moeten laten doorspelen en PSV de kans op een goal te geven. Nu was en de kans weg en de penalty.
Vooral dit. Omdat pasveer de bal cadeau kreeg. De VAR moet er zijn om 100% fouten te corrigeren. Niet om een scheidsrechter te vervangen. Ik vind bij gelijk VAR dat Nijhuis dus een slechte beslissing deed. Beter doen we net zoals buitenspel. Lekker doorspelen en daarna varren. Of je moet het zeker weten. Maar dan moet je ook niet zomaar terugkrabbelen.
 
Hoezo? Vind je ergens de lijnen verkeerd getrokken? Misschien is de bal nog niet van de schoen, maar zo lijkt het toch echt buitenspel.
Zag de rode lijn bij zijn schouder niet.
Dan wil ik nu de foto zien dat de bal echt nog tegen de voet van de speler zit en er geen 3cm ruimte tussen zit. 1😛
 
Ben zelf ook geen fan van de var. Die lijntjes zijn echt je reinste onzin. Regel moet gewoon zijn dat als er met het blote oog niet te zien is of ernstige twijfel is, het geen buitenspel is.
Die penalty vond ik in eerste instantie ook geen pingel, maar ik vond dat Pierre gisteren ook wel een goede uitleg gaf waarom het wel een pingel was.

Enorm veel in het voetba is interpretatie en niet objectief vast te stellen. Dat viel makkelijker te accepteren toen de var nog niet van toepassing was.
 
Je ziet toch de rode lijn van de schouder naar de grasmat getekend? Die rode lijn ligt achter de blauwe lijn van de voet van Mauro?

Als de lijntjes recht zijn, is dit echt geen buitenspel. Toch? Ik zie het niet namelijk.
Hetgene wat mij niet duidelijk is, die rode lijn vanaf de schouder van de Vitesse speler, hoe bepalen ze waar die de grond "raakt"? Op basis van die plek trekken ze namelijk de rode buitenspellijn.
Ik heb Photoshop er even bijgepakt en heb die rode lijn vanaf de schouder, qua positie op dezelfde plek gelaten maar wat korter gemaakt. En dan is dit het resultaat:

BuitenspelVitesse.jpg

Ik ben overigens van mening dat dit een goal is, als het zo lastig te bepalen of het buitenspel is, heeft de aanvallende partij voordeel.
 
Kan me de woede bij PSV goed voorstellen. Er zit simpelweg te weinig beleid in. Het is allemaal nog te arbitrair, te stuurbaar. Niet alleen in de ED, ook in buitenlandse competities en in de CL. Ik vind nog steeds dat we vorig seizoen historisch hard genaaid zijn tegen Chelsea en dit seizoen hadden in de competitie na drie speelronden al twee keer een belachelijke rode kaart geïncasseerd waar niet eens werd ingegrepen.

We zitten van alles weg te automatiseren ten koste van vele jobs, maar wat zou het toch fijn zijn als het beroep scheidsrechter/VAR redundant wordt door een objectieve computer...
Het gaat in het voetbal helaas niet meer over mooie individuele acties van spelers, maar de discussies in het voetbal gaan alleen nog maar over discutabele beslissingen van scheidsrechters en VAR's. Er is steeds minder plezier te beleven aan het voetbal. Zeker nu zich ook nog alles klinisch in lege stadions afspeelt.
Het betaald voetbal is bezig zichzelf kapot te maken.
 
Hetgene wat mij niet duidelijk is, die rode lijn vanaf de schouder van de Vitesse speler, hoe bepalen ze waar die de grond "raakt"? Op basis van die plek trekken ze namelijk de rode buitenspellijn.
Ik heb Photoshop er even bijgepakt en heb die rode lijn vanaf de schouder, qua positie op dezelfde plek gelaten maar wat korter gemaakt. En dan is dit het resultaat:

Bekijk bijlage 2583

Ik ben overigens van mening dat dit een goal is, als het zo lastig te bepalen of het buitenspel is, heeft de aanvallende partij voordeel.
Dat is een goede vraag. Een echt computerprogramma zou dit snel in 3D kunnen uitwerken, maar het is blijkbaar handwerk. Als aanname zou je ook een horizontale lijn vanuit de voet kunnen trekken? En dan het snijpunt gebruiken?
 
Dat is een goede vraag. Een echt computerprogramma zou dit snel in 3D kunnen uitwerken, maar het is blijkbaar handwerk. Als aanname zou je ook een horizontale lijn vanuit de voet kunnen trekken? En dan het snijpunt gebruiken?
Dat is wel interessant, als je net zoals doellijn technologie een programma maakt om te bepalen of iets wel of geen buitenspel is. Zou er niet bepaald een fan van zijn, maar het is dan wel absoluut en hoeven wij minder te zeiken (of juist meer?).
 
Je ziet toch de rode lijn van de schouder naar de grasmat getekend? Die rode lijn ligt achter de blauwe lijn van de voet van Mauro?

Als de lijntjes recht zijn, is dit echt geen buitenspel. Toch? Ik zie het niet namelijk.
Echt? Kijk eens naar zijn rechterschouder en zijn hoofd dan. De rode lijn loopt langs zijn linkerschouder maar de rechter en zijn hoofd zijn echt wel voorbij de voet van Mauro. Buitenspel gewoon. Maar dat er zo lang over gesproken wordt is veelzeggend. Keur je hem goed is het begrijpelijk, keur je hem op basis van de beelden goed dan vind ik het een mispeer en had de die lamlul van Makkelie gewoon goed moeten kijken. Wat echter beklijft na gisteren dat 2 dubieuze beslissingen de uitslag bepaald hebben en dat kan niet de bedoeling zijn. Daarnaast is het opvallend dat het wéér Makkelie en Nijhuis zijn die PSV benadelen. Opvallend gewoon. Verder was het een zaadpot van PSV kant en moet het veel beter.
 
Het gaat in het voetbal helaas niet meer over mooie individuele acties van spelers, maar de discussies in het voetbal gaan alleen nog maar over discutabele beslissingen van scheidsrechters en VAR's. Er is steeds minder plezier te beleven aan het voetbal. Zeker nu zich ook nog alles klinisch in lege stadions afspeelt.
Het betaald voetbal is bezig zichzelf kapot te maken.
Zeker als de UEFA de financiële kloof tussen de rijke en arme clubs alleen nog maar groter maakt en de beloningen in CL en EL zover uit elkaar liggen. Er blijven uiteindelijk nog 8-10 clubs over binnen Europa die de dienst uitmaken en alles winnen. Geen reet meer aan.
 
Echt? Kijk eens naar zijn rechterschouder en zijn hoofd dan. De rode lijn loopt langs zijn linkerschouder maar de rechter en zijn hoofd zijn echt wel voorbij de voet van Mauro. Buitenspel gewoon. Maar dat er zo lang over gesproken wordt is veelzeggend. Keur je hem goed is het begrijpelijk, keur je hem op basis van de beelden goed dan vind ik het een mispeer en had de die lamlul van Makkelie gewoon goed moeten kijken. Wat echter beklijft na gisteren dat 2 dubieuze beslissingen de uitslag bepaald hebben en dat kan niet de bedoeling zijn. Daarnaast is het opvallend dat het wéér Makkelie en Nijhuis zijn die PSV benadelen. Opvallend gewoon. Verder was het een zaadpot van PSV kant en moet het veel beter.
Je moet het voorste lichaamsdeel wel eerst op de grond projecteren, voordat je een lijn trekt. Anders kun je helemaal niet vergelijken.
 
Dat is een goede vraag. Een echt computerprogramma zou dit snel in 3D kunnen uitwerken, maar het is blijkbaar handwerk. Als aanname zou je ook een horizontale lijn vanuit de voet kunnen trekken? En dan het snijpunt gebruiken?
Als je een x aantal camera's ophangt op een bepaalde manier dan kun je een 3d veld maken. Inclusief spelers. Maar dat is een dure grap. Dit soort technieken worden in Hollywood gebruikt. Die zijn aan de prijs. Ik zou heel dat var buitenspel gepiel even parkeren tot er een iets beter systeem is. Waar ze nu mee moeten werken is gepiel op de vierkante millimeter. Gewoon mee wachten en lekker aan de veldarbiters overlaten. Voor buitenspel wordt sowieso vrij goed gefloten zonder var.
 
Als je een x aantal camera's ophangt op een bepaalde manier dan kun je een 3d veld maken. Inclusief spelers. Maar dat is een dure grap. Dit soort technieken worden in Hollywood gebruikt. Die zijn aan de prijs. Ik zou heel dat var buitenspel gepiel even parkeren tot er een iets beter systeem is. Waar ze nu mee moeten werken is gepiel op de vierkante millimeter. Gewoon mee wachten en lekker aan de veldarbiters overlaten. Voor buitenspel wordt sowieso vrij goed gefloten zonder var.
Ze hadden bij NOS toch een tijdje ijzeren rinus? Die ging toch al naar 3D? Is jaren terug.
 
Kan me de woede bij PSV goed voorstellen. Er zit simpelweg te weinig beleid in. Het is allemaal nog te arbitrair, te stuurbaar. Niet alleen in de ED, ook in buitenlandse competities en in de CL. Ik vind nog steeds dat we vorig seizoen historisch hard genaaid zijn tegen Chelsea en dit seizoen hadden in de competitie na drie speelronden al twee keer een belachelijke rode kaart geïncasseerd waar niet eens werd ingegrepen.

We zitten van alles weg te automatiseren ten koste van vele jobs, maar wat zou het toch fijn zijn als het beroep scheidsrechter/VAR redundant wordt door een objectieve computer...
Begin al eens met buitenspel afschaffen. Dat maakt het al veel gemakkelijker.
Wat is er op tegen? Er zijn veel meer voordelen dan nadelen.
 
Begin al eens met buitenspel afschaffen. Dat maakt het al veel gemakkelijker.
Wat is er op tegen? Er zijn veel meer voordelen dan nadelen.
Dan krijg je echt een ander spelletje, waarbij een stuk tactiek/strategie vervalt. Het veld wordt noodgedwongen langer omdat verdedigers achter moeten blijven. Kleinere clubs met mindere spelers krijgen het daardoor veel lastiger omdat het veel meer 1 op 1 duels worden.

Wat mij betreft gewoon buitenspel behouden. Bij twijfel door laten spelen. Kan de VAR het niet direct zien (na 1 of twee herhalingen) is het geen buitenspel. Dan heb je in de praktijk gewoon een marge van maximaal 5(?) cm. Dan hou je nog twijfelgevallen en nog dat er na de wedstrijd lijntjes worden getrokken waaruit blijkt dat het anders was. Maar het is wel minder vertraging in de wedstrijd en de spelers weten waar ze aan toe zijn: bij een minimale buitenspel loop je een risico.
 
Terug
Bovenaan Onderaan