Video Assistant Referee (VAR)

Deze keer viel het uiteindelijk in ons voordeel uit, maar wat te denken van het VAR moment bij ons. Allereerst kan je er wel degelijk vraagtekens bij zetten of dit hands was of niet.

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat het vervolgens bijna 4(!) minuten moest duren bij een 4-0 stand om te bepalen of het wel/niet een strafschop was. Enorme vertraging van het spel, gelukkig bleef Malen koelbloedig en schoot hij de strafschop binnen.

Punt is wederom het volgende;

De VAR kijkt naar het handsmoment. Hij mag echter enkel de scheidsrechter terugroepen indien deze een 100% fout begaat. (De VAR oordeelde dus dat het GEEN strafschop voor PSV was). Vervolgens gaat de scheidsrechter zelf kijken en over-ruled hij vervolgens weer de VAR.

Tsja, ik heb het al eerder benoemd. Maar de VAR heeft op deze manier geen enkele meerwaarde.
 
Deze keer viel het uiteindelijk in ons voordeel uit, maar wat te denken van het VAR moment bij ons. Allereerst kan je er wel degelijk vraagtekens bij zetten of dit hands was of niet.

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat het vervolgens bijna 4(!) minuten moest duren bij een 4-0 stand om te bepalen of het wel/niet een strafschop was. Enorme vertraging van het spel, gelukkig bleef Malen koelbloedig en schoot hij de strafschop binnen.

Punt is wederom het volgende;

De VAR kijkt naar het handsmoment. Hij mag echter enkel de scheidsrechter terugroepen indien deze een 100% fout begaat. (De VAR oordeelde dus dat het GEEN strafschop voor PSV was). Vervolgens gaat de scheidsrechter zelf kijken en over-ruled hij vervolgens weer de VAR.

Tsja, ik heb het al eerder benoemd. Maar de VAR heeft op deze manier geen enkele meerwaarde.
Een pingel wel of niet krijgen als je al 4-0 voor staat is wel ff wat anders dan dat de 1-2 wordt afgekeurd.
 
Een pingel wel of niet krijgen als je al 4-0 voor staat is wel ff wat anders dan dat de 1-2 wordt afgekeurd.
Absoluut, maar dit zijn echter twee verschillende momenten en het 1-2 moment bij Ajax heb ik persoonlijk met geen woord over gerept. Het wordt ook helemaal niet aangehaald in mijn post.

Dus ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu met dit bericht citeerd c.q. quote?
 
Absoluut, maar dit zijn echter twee verschillende momenten en het 1-2 moment bij Ajax heb ik persoonlijk met geen woord over gerept. Het wordt ook helemaal niet aangehaald in mijn post.

Dus ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu met dit bericht citeerd c.q. quote?
Goed punt.
Ging mij over het positief uitvallen. Een pingel bij 4-0 krijgen heeft weinig te maken met positief uitvallen. Ja je krijgt m.maar t is er een louter voor de statistieken. Daarom zette ik.m.af tegen eem ander.moment dit weekend waar iets echt positief uitvalt. Had ook de goal vam ADO in Eindhoven kunnen gebruiken, maar dan zet ik t weer af tegen negatief uitvallen.

Al met al ben ik het wel eens dat t allemaal veel teveel tijd kost. Als de VAR 3 minuten moet turem voor de beslissing dan moet je het gewoon aan de scheids laten.
 
Niets. Ze kunnen ook zuivere speeltijd hanteren. Bijvoorbeeld 30 minuten per helft. Dan spelen ze waarschijnlijk nog meer dan ze nu doen. De 4e man kan best de tijdwaarneming doen. Doet hij ook wat nuttigs.
Ik denk dat zuivere speeltijd een relatief makkelijk middel is om veel discussie weg te halen. Zou al lang ingevoerd moeten zijn.
 
Zou een hoop geklier schelen, vermoed dat het grote geld er niet op zit te wachten...
Ja, de tweede grote redenen waarom het niet ingevoerd is/wordt:
1. Voetbal houdt niet van verandering
2. TV-zenders weten van te voren niet hoe laat een wedstrijd eindigt

Maar toch, het zou zo veel eerlijker zijn als het ingevoerd wordt. Daarnaast wordt het spelletje ook leuker om te kijken omdat tijdrekken minder nut heeft en dus na verloop van tijd minder zal gebeuren.
 
Goed punt.
Ging mij over het positief uitvallen. Een pingel bij 4-0 krijgen heeft weinig te maken met positief uitvallen. Ja je krijgt m.maar t is er een louter voor de statistieken. Daarom zette ik.m.af tegen eem ander.moment dit weekend waar iets echt positief uitvalt. Had ook de goal vam ADO in Eindhoven kunnen gebruiken, maar dan zet ik t weer af tegen negatief uitvallen.

Al met al ben ik het wel eens dat t allemaal veel teveel tijd kost. Als de VAR 3 minuten moet turem voor de beslissing dan moet je het gewoon aan de scheids laten.

Daarom ben ik van mening (al eerder gepost) dat de VAR het beslissingsrecht moet hebben. Gewoon spelen, de scheidsrechter heeft de leiding, de VAR mag beslissingen overrulen. Dan heb je minder invloed van het Thuis-publiek en kunnen de belangrijke beslissingen wat kalmer gemaakt worden. Gewoon spelen, als de VAR besluit dat een overtreding geel is geven ze dat door en maakt de scheidsrechter duidelijk dat de VAR een beslissing heeft gemaakt wanneer het spel dood ligt. Net als een onterechte gele kaart die tijdens de wedstrijd kan worden teruggedraaid.

Hou je alleen de totale willekeur over. Die kan je oplossen door een commissie elke week zaken door te nemen en te vergelijken met eerdere vergelijkbare situaties en laat de scheidsrechters daar maar een verklaring voor geven. Dan worden de scheidsrechters meer bewust, kan er meer begrip komen voor de beslissingen. Helemaal oplossen kan je het niet denk ik.

Ten slotte achteraf straffen uitbreiden. Swalbes, aanstellen, smerige overtredingen die zijn gemist door de VAR? Achteraf bestraffen, ongeacht of het al beoordeeld is of niet.
 
Ja, de tweede grote redenen waarom het niet ingevoerd is/wordt:
1. Voetbal houdt niet van verandering
2. TV-zenders weten van te voren niet hoe laat een wedstrijd eindigt

Maar toch, het zou zo veel eerlijker zijn als het ingevoerd wordt. Daarnaast wordt het spelletje ook leuker om te kijken omdat tijdrekken minder nut heeft en dus na verloop van tijd minder zal gebeuren.

Nou, je kan als mindere ploeg de boel alsnog gaan vertragen om ervoor te zorgen dat een tegenstander niet lekker in het spel komt. Ik denk dat je tweede reden de reden is waarom het niet snel zal gebeuren.

Er zijn ook andere methodes om het te versnellen. Sommige regels zijn er al maar worden niet/ nauwelijks nageleefd, zoals de tijd die de keeper krijgt om een bal uit de handen te schieten. Misschien harder straffen tegen tijd rekken. Vrije trappen waar geen geel voor wordt gegeven binnen de 20 sec laten nemen. Spelers die buiten het veld verzorgt moeten worden minimaal 2 minuten eraf laten.
 
Nou, je kan als mindere ploeg de boel alsnog gaan vertragen om ervoor te zorgen dat een tegenstander niet lekker in het spel komt. Ik denk dat je tweede reden de reden is waarom het niet snel zal gebeuren.

Er zijn ook andere methodes om het te versnellen. Sommige regels zijn er al maar worden niet/ nauwelijks nageleefd, zoals de tijd die de keeper krijgt om een bal uit de handen te schieten. Misschien harder straffen tegen tijd rekken. Vrije trappen waar geen geel voor wordt gegeven binnen de 20 sec laten nemen. Spelers die buiten het veld verzorgt moeten worden minimaal 2 minuten eraf laten.
Andersom zie je ook vaak dat spelers wel een vrije trap willen nemen, maar dit van de scheids niet mogen.
 
Schaf maar af, als Bazoer gewoon straffeloos in een gezicht mag trappen is het gewoon duidelijk dat je geen r**t aan de VAR hebt.
 
Ik keek met even het VAR moment tegen Heracles terug. Het probleem is volgens mij dat de handsregel te veel eigen interpretatie heeft, de simpelste manier om dit op te lossen is elke handsbal straffen.

Daarnaast, zoals in de comments onder het filmpje ook staat, geeft de VAR een mening bij de beelden. Dat is best sturend. Bij andere filmpjes van de VAR zie ik de persoon die VAR is niet gelijk oordelen en ook alleen zeggen dat hij wil dat hij naar de beelden gaat kijken. Misschien moeten daar ook regels voor komen?
 
Gaat er dan wel rood worden gegeven?
Ook niet, dus kun je het net zo goed afschaffen. ;) Nu zorgt het alleen voor irritatie en hinderlijke onderbrekingen. Of je moet het alleen gebruiken voor situaties die niet aan interpretatie onderhevig zijn - zoals buitenspel - en alle andere beslissingen aan de scheidsrechter overlaten.

Vrij bizar interview met Kamphuis na de wedstrijd trouwens. "Het raakmoment vond ik meevallen". Man man.
 
Terug
Bovenaan Onderaan