Steven Bergwijn (A)

IPF

Forummer van het jaar 2015
Jammer, volgens mij reageer ik inhoudelijk namelijk precies op de argumenten die jij aandraagt. Had voor iemand met titel Forummer van het jaar 2015 die tijd zat heeft vandaag wel iets meer verwacht in deze.
Ach zo een titel krijg je dan he, van de andere forummers ;)
Ik denk dat we het in essentie oneens zijn met elkaar. Daar waar je bijv vindt dat we goed geld hebben ontvangen voor Davy en Jurgen ben ik daar niet zo van overtuigd. Je hemelt bijv Weghorst op waardoor je die 11 miljoen als zijnde gerechtvaardigd verklaart terwijl ik hem een nietsnut vindt, nog veel beperkter dan Luuk en spelend voor de subtop van de Eredivisie, nooit van betekenis kunnen zijn in de topwedstrijden etc. En dan levert een verfijnde middenvelder als Pröpper die kampioen is geworden EN van PSV komt, 15 miljoen op. Dit terwijl Weghorst naar een competitie ging waar men niet snel grote bedragen betaalt daar waar Pröpper en Locadia naar een competitie gingen die van de gekkigheid niet weet hoe ze hun geld moeten uitgeven.... Naar dit soort factoren wil je niet kijken maar kom je met berekeningen van 40% meer geld ontvangen dan AZ... Laat ik duidelijk zijn: PSV moet 100% meer ontvangen dan AZ. Zij verkopen spelers die het 1 jaar goed doen in de kleine wedstrijden voor bedragen van boven de 20 miljoen. Vanuit dat perspectief bezien hebben we Gini en Memphis helemaal niet goed verkocht!

En voor de rest moet je je niet zo snel op je teen getrapt voelen als ik zeg “ach ik heb tijd zat”.... Anders kun je wel bezig blijven hier ;)

Ik begrijp heel goed wat dé strekking van het verhaal van jou en Ongezouten is maar ben het er gewoon niet mee eens omdat het niet op feiten gebaseerd is. "Nietsnut" Wout Weghorst, waarvoor AZ 11 miljoen heeft ontvangen, heeft in 124 wedstrijden 51 goals gemaakt. Dan kun je zeggen dat AZ meer voor zijn spelers ontvangt maar wij ontvingen voor Jurgen Locadia 16 miljoen die in 127 wedstrijden niet verder kwam dan 45 goals. Dan vergeten we even dat Wout Weghorst wel international is en Jurgen Locadia niet. Ik ben ook geen fan van Weghorst maar we moeten wel naar de feiten kijken. Pröpper verliet PSV daarnaast voor een bedrag dat dichter bij de 15 miljoen lag dan bij de 10 miljoen. (aldus Marcel Brands). Tevens was de transfer van Pröpper noodzakelijk door de vroege Europese uitschakeling en daarmee het tegenvallend bedrijfsresultaat wat hiermee gepaard ging afgelopen seizoen. Dan kun je zeggen ja AZ ontvangt 10 miljoen meer voor een speler... maar dit kun je absoluut niet vergelijken. Deze speler (Jahanbakshs) speelt op een andere positie, heeft aanzienlijk meer gescoord dan Pröpper, de onderhandelingspositie van zowel PSV toen (zwak) als AZ nu (sterk, goed bedrijfsresultaat) is veranderd, de marktomstandigheden zijn gewijzigd en er heeft een WK voetbal plaatsgevonden waar deze speler aan deel heeft genomen. Dat is dan appels met peren vergelijken. Ik ben persoonlijk tevens van mening gekeken naar de kwaliteiten van bijvoorbeeld een Locadia en Pröpper dat we zelfs goed geld hebben ontvangen voor twee beperkte voetballers. Natuurlijk weten wij nog niet de bedragen te vangen die Ajax op dit moment ontvangt maar ons met AZ vergelijken en dan ook nog beweren dat we het slechter doen wat transfers betreft is natuurlijk gewoon onzin.

Onder Reker hebben we sportief succesvolle jaren gehad maar uiteindelijk hebben we te weinig hiermee gedaan. De begroting kregen we zelfs met CL voetbal nauwelijks rond en aan de spelers waarmee we deze successen hebben behaald hebben we relatief te weinig verdiend. Dit met als resultaat een club vol schulden en zonder enig kapitaal. We hebben hier in principe de aansluiting met de rest van Europa al verloren. Tiny Sanders heeft 4 jaar lang moeten saneren en schrapen om de club er financieel weer boven op te krijgen en uiteraard is het dan lastig om spelers te behouden en tegen leuke bedragen nee te zeggen omdat hier financieel de ruimte gewoon niet voor was. Inmiddels zijn we 4 jaar verder onder Gerbrands en kunnen we stellen dat we aan de recente transfers (Arias; Pröpper; Locadia; Depay; Wijnaldum) goed hebben verdiend. De financien zien er stukken beter uit en ook wij, net als Ajax, zijn nu in de positie om nee te zeggen tegen bepaalde bedragen om zo wellicht ook een keer de hoofdprijs te gaan vangen (Lozano? Bergwijn?). Ik denk dat je alles in het perspectief moet zien en als ik kijk naar hoe we bezig zijn kan ik alleen maar een grote duim opsteken.
Als je dit soort dingen vindt, dan valt er ook lastig te discussiëren hè. En als je zo oppervlakkig naar je feiten kijkt kun je ook niet discussiëren. Dat Locadia ~150/50 staat is een gevolg van buitenspeler/spits zijn en blessures die hem voortdurend kwelde. Twee belangrijke punten waar je statistieken geen rekening mee houden.

Over Pröpper ga ik niet eens discussiëren. Als een sleutelspeler van ons succesjaar wordt gezien als 'beperkte speler' dan ben je niet goed wijs.

Weltmeister

Grappigste forummer van het jaar 2013
Volgens mij volg je de strekking van het geposte niet helemaal: het gaat er niet om dat PSV bijv 50 miljoen in totaal ontving en AZ bijv 35 miljoen, maar om wat we per speler ontvangen als kampioen van NL en een ploeg met veel meer naam dan AZ. In principe moeten de grote clubs denken dat ze bij AZ de koopjes kunnen ophalen en bij Ajax en PSV de veel duurdere categorie. De praktijk laat zien dat wij een Pröpper die kampioen was geworden en in de CL had gespeeld en nog een meerjarig contract had, voor bijna 10 miljoen minder hebben verkocht dan een speler van AZ. En dat ze een nietsnut als Weghorst voor 11 miljoen verkopen, verklaart een hoop. PSV heeft de laatste jaren de boot erg gemist als het gaat om de verkoop van spelers. AZ daarentegen heeft daarin veel progressie gemaakt. Dat is denk ik het verhaal.
Zulke dingen kun je alleen hard maken als je de contracten van de spelers kent. PSV haalt over het algemeen goede spelers, maar betaalt ook doorgaans niet de hoofdprijs. Op die manier zullen er wellicht allerlei clausules in de contracten van spelers zitten.

Kira

Basisspeler
Ik denk dat we het in essentie oneens zijn met elkaar. Daar waar je bijv vindt dat we goed geld hebben ontvangen voor Davy en Jurgen ben ik daar niet zo van overtuigd.
Het ligt ook aan de contracten van de spelers, de afspraken, je geldkas en de huidige situatie. Ik vind dat je daar te makkelijk overheen kijkt bij deze twee spelers. Met name Propper kreeg een oke aanbieding, op het moment van dat bod zat PSV in een situatie dat ze geen Europees voetbal konden spelen, waardoor ze een goede transfer konden gebruiken. Dan kun je als club veel lager bieden dan wanneer een club geen speler hoeft te houden. Dat heeft invloed en scheelt gauw een paar miljoen. Daarnaast ligt ook aan interesse van andere clubs. Als er twee clubs aan het bieden zijn krijg je ook meer. Dit kan het geval geweest zijn bij Weghorst en niet bij Propper. Vaak weet je dat ook niet.

Ik vind eerlijk gezegd niet dat je zoveel moet kijken wat een AZ of een Ajax doet. Die zitten steeds in andere situaties. Je kunt niet eisen dat je 100 procent meer moet krijgen dan een AZ want dat is gewoon handelen op emotie en niet rationeel de zaken bekijken.

Ik ben het niet eens met 49eurodat Propper een beperkte voetballer is per se, vind Locadia iets zwakker voor de top maar dat ter zijde, maar we kunnen wel moeilijk doen dat we zo weinig krijgen voor onze spelers. Maar aan de andere kant als Locadia en Propper zo goed in de markt staan waarom was er dan geen club die een grote bedrag over had voor die twee? Kennelijk had de Europese (sub)top nog geen vertrouwen in deze spelers. Dan kan het gebeuren dat je met een minder bedrag genoegen moet nemen. Zeker gezien vervangers haalbaar waren met die bedragen.

Ps, Bij Locadia was het ook zo dat hij al rond was in de zomerstop met een premier league club maar op het laatste moment had PSV dat toch gecanceld. Wanneer er weer zo een kans is voor zo een jongen moet je ook wel mee denken als club. Maar PSV had pech dat zijn vervanger meteen gebleseerd raakte en dat nog steeds is..

pss, *edit*
je hemelt bijv Weghorst op waardoor je die 11 miljoen als zijnde gerechtvaardigd verklaart terwijl ik hem een nietsnut vindt, nog veel beperkter dan Luuk en spelend voor de subtop van de Eredivisie, nooit van betekenis kunnen zijn in de topwedstrijden etc.
Ik wilde even toevoegen. Ik ben ook geen fan van Weghorst en ik snap dat jij hem minder vind dan een Luuk. Maar zijn statistieken zijn niet slecht, hij is ook nog eens international en nu staat hij i.t.t. Locadia wel in de basis van zijn nieuwe club Wolfsburg. Dus ik vind de term nietsnut een beetje te makkelijk. Daar maak je Weghorst te snel een gefaalde speler mee en doe je net alsof je Locadia vergelijkt met een spits van het niveau Emmen. Weghorst en Locadia hebben andere kwaliteiten. Maar als (centrale) spits en goalgetter is Weghorst gewoon gelijkwaardig.

Laatst bewerkt:
Zonder Bergwijn is PSV zo'n 20-25 % minder. Malen kan hier weinig aan doen omdat die de pech heeft dat Luuk in de spits staat en Lozano op rechtsbuiten geposteerd.

Penalty

Winnaar div. Wedstrijdvoor- spellingen
Bergwijn staat vandaag weer op het trainingsveld in Eindhoven. Doorstaat hij die (besloten) sessie, en ook die van morgen, dan lijkt hij klaar om thuis te spelen tegen Vitesse. Drie dagen later volgt het uitduel in de Champions League met Tottenham Hotspur.

link

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Bergwijn staat vandaag weer op het trainingsveld in Eindhoven. Doorstaat hij die (besloten) sessie, en ook die van morgen, dan lijkt hij klaar om thuis te spelen tegen Vitesse. Drie dagen later volgt het uitduel in de Champions League met Tottenham Hotspur.

link
Hopelijk heeft PSV genoeg aan 45min Bergwijn.

Der Jaufe

Assistent Bondscoach
Henk Spaan heeft wat geschreven over Bergwijn, hele artikel zit echter achter de betaalmuur van het Parool.

maar volgens voetbalprimeur staat dit
'Balverlies is er zelden bij. Bij elke geslaagde pass van een Ajax-speler staan de kranten vol over de buitenlandse clubs die nu weer hebben gebeld. Over Bergwijn lees je dat soort dingen nauwelijks. Stevie laat de telefoon rustig rinkelen en begint weer aan een dribbel. Sprekende voeten, dat werk.'
er in, en daar heeft hij wel n punt

Kronos

Assistent Bondscoach
Henk Spaan heeft wat geschreven over Bergwijn, hele artikel zit echter achter de betaalmuur van het Parool.

maar volgens voetbalprimeur staat dit

er in, en daar heeft hij wel n punt
Henk Spaan had laatst ook al verstandige teksten over o.a. Frenkie en De Ligt, die normaliter alleen maar bewierookt kunnen worden. Als ze niet goed spelen heeft men het plotseling vooral over andere spelers. Spaan blijkt op dit vlak verfrissend neutraal.

Tot nu toe dit seizoen is Stevie onze beste buitenspeler. Ook in de moeilijkste wedstrijden, vond ik hem een van de besten. In de schaduw van Luuk en Lozano groeit hij tot de beste PSV'er uit, en in de schaduw van Memphis en Gini en de mediahype rondom Frenkie en de Ligt groeit hij in de Nederlands Elftal. Ik ben echt trots op hem.

IPF

Forummer van het jaar 2015
Tot nu toe dit seizoen is Stevie onze beste buitenspeler. Ook in de moeilijkste wedstrijden, vond ik hem een van de besten. In de schaduw van Luuk en Lozano groeit hij tot de beste PSV'er uit, en in de schaduw van Memphis en Gini en de mediahype rondom Frenkie en de Ligt groeit hij in de Nederlands Elftal. Ik ben echt trots op hem.
Well said!