PSV Nieuws Algemeen

Ok.. wow leuk filmpje. Het is allemaal heel moeilijk voor te stellen en zo te lezen ben jij veel langer vrijwilliger geweest dan ik. (Ik mocht af en toe mee met mijn vrouw ;))

Helaas zijn we in Eindhoven niet heel veel verder gekomen dan Marcus van Eindhoven. Wel gaaf en vreemd dat ik tijdens een keer mee helpen in het graf van Marcus heb mogen staan bij die betreffende opgraving bij de Catharina kerk. Vooral de verhalen van Nico(Arts) waren leerzaam.
Ah leuk, ik heb ook meegewerkt aan de grote opgraving op het Catharinaplein. Echt een superervaring! En ook met Nico heb ik veel samengewerkt.

PICT1496_Original.jpeg
 
Ik ben een aantal jaren als vrijwilliger bezig geweest met de (oude) historie van Eindhoven en een jaar of 5 geleden teleurgesteld afgehaakt. Ik had zoveel mooie plannen en ik heb zelf veel geïnvesteerd (tijd en geld) om het verleden van Eindhoven op een moderne manier zichtbaar te maken. De gemeente liet het volledig afweten toen het project bijna af was. Ik heb toen mijn project versneld afgemaakt en gratis weggegeven en ben er helemaal mee gestopt. Ik ben zelf niet eens meer bij de onthulling van het project geweest. Eeuwig zonde, maar ja, zo lopen die dingen blijkbaar.
Klinkt wl als typisch Eindhovense beleidsvoering eerlijk gezegd. Ook telkens met die hoogbouw. De meest fantastische plannen, en uiteindelijk gaat het of niet door, of de toren wordt zowat gehalveerd omdat omwonenden aan het janken zijn. Zo ook dat plan met die drie grote torens bij het station; vol bombarie aangekondigd en ondertussen is er nog geen heipaal gezet.
 
Klinkt wl als typisch Eindhovense beleidsvoering eerlijk gezegd. Ook telkens met die hoogbouw. De meest fantastische plannen, en uiteindelijk gaat het of niet door, of de toren wordt zowat gehalveerd omdat omwonenden aan het janken zijn. Zo ook dat plan met die drie grote torens bij het station; vol bombarie aangekondigd en ondertussen is er nog geen heipaal gezet.
Eindhoven is een dorp dat wanhopig een grote stad probeert te zijn (en daar nogal in faalt). Juist dat dorpse (en gemoedelijke) zouden ze moeten omarmen, want dat maakt Eindhoven Eindhoven. Maar ja dat is alleen mijn mening.
 
Eindhoven is een dorp dat wanhopig een grote stad probeert te zijn (en daar nogal in faalt). Juist dat dorpse (en gemoedelijke) zouden ze moeten omarmen, want dat maakt Eindhoven Eindhoven. Maar ja dat is alleen mijn mening.
Nou, ik vind wat ze met Strijp-S hebben gedaan wel briljant. Gedeeltes van het industriële verleden behouden en daar een woon-werkomgeving van maken. Het verleden van Eindhoven is deels platgebombardeerd en deels door eigen toedoen vernietigd, dus dan zie ik graag dat ze inzetten op het futuristische, en dus veel hoogbouw maar juist het dorpse, de omwonenden houden dat tegen. Vrij storend. Je woont in een stad, maar je wil eigenlijk dat er niets of niemand meer bijkomt. Da's voor mij hetzelfde als bij een luchthaven gaan wonen en dan gaan klagen over geluidsoverlast.
 
Ah leuk, ik heb ook meegewerkt aan de grote opgraving op het Catharinaplein. Echt een superervaring! En ook met Nico heb ik veel samengewerkt.

Bekijk bijlage 6071
Ja gaaf, dat moest ook wel. Ik ben eigenlijk maar een buitenstaander die af en toe heeft mogen proeven.
Klinkt wl als typisch Eindhovense beleidsvoering eerlijk gezegd. Ook telkens met die hoogbouw. De meest fantastische plannen, en uiteindelijk gaat het of niet door, of de toren wordt zowat gehalveerd omdat omwonenden aan het janken zijn. Zo ook dat plan met die drie grote torens bij het station; vol bombarie aangekondigd en ondertussen is er nog geen heipaal gezet.
Ik heb mij nooit zo bezig gehouden met het beleid op dat gebied... ik was meer gefocust op de geluidsoverlast van Eindhoven Airport. De uiteindelijke reden dat ik het huis heb verkocht en vertrokken ben uit NL. Maar dat Eindhoven meer had kunnen doen met de cultuur was wel duidelijk.

Los van Eindhoven. Uit Nico's woorden begreep ik dat hij niet alles nu opgegraven wou hebben om ook nog iets na te laten voor latere generaties.
 
Klopt, zo zijn er in het centrum zonder pardon al heel wat prachtige oude panden tegen de vlakte gegaan om plaats te maken voor zielloze brutalistische betonblokken. Maar laatst is er dus een zo'n lelijk ding, de Van Mierlo Bank , tegen de vlakte gegaan aan het stadhuisplein, en nu hebben ze wel delen intact gehouden (ook de begane grond van de hondslelijke ABN Amro bank die er tegenaan geplakt zat) want het zou een cultuurhistorische waarde hebben :lmao::FP: Elke keer als ik daar voorbij kom denk ik, waarom deze lelijke wand in stand houden? Maar goed, beter laat dan nooit enig historisch besef zullen we maar zeggen.
Ja, Eindhoven en historisch besef.
Je zult in de buurt van de Woenselse Watermolen geboren zijn en nu die walgelijk lelijke gebouwen aan de Fellenoord en het begin van de Boschdijk zien, telkens als je er langs fietst.
Wat hadden we een mooi oud Raadhuis tot mid jaren 60.

Ook hadden we naast het van Abbe nog 3 fraaie musea kunnen hebben; het Evoluon voor de toekomst, de mooie Antonius van Padua, oftewel Steentjeskerk voor met name het heden, alsmede het Prehistorisch Dorp voor het verleden.

Wat we gaan krijgen is VONK :sad:, met Horeca en asfalt parkeerterrein in het enige stukje Genneper Parken waar nog niet alle groen verdwenen is.

Het beetje historisch besef legt het nog steeds af tegen projectontwikkelaars met dollartekens in de ogen .
Of projectjongens/makelaars die geen sociale woningen willen bouwen omdat dat te weinig oplevert.
Hun zielige verhalen alsof ze dan aan de bedelstaf dreigen te raken is toch om te :braak: ?
 
Nou, ik vind wat ze met Strijp-S hebben gedaan wel briljant. Gedeeltes van het industriële verleden behouden en daar een woon-werkomgeving van maken. Het verleden van Eindhoven is deels platgebombardeerd en deels door eigen toedoen vernietigd, dus dan zie ik graag dat ze inzetten op het futuristische, en dus veel hoogbouw maar juist het dorpse, de omwonenden houden dat tegen. Vrij storend. Je woont in een stad, maar je wil eigenlijk dat er niets of niemand meer bijkomt. Da's voor mij hetzelfde als bij een luchthaven gaan wonen en dan gaan klagen over geluidsoverlast.
WTF? Had jij mijn post al gelezen voordat ik hem gepost had?

Ik ben het totaal niet met je eens Ongezouten over wonen bij de luchthaven. Jij het waarschijnlijk asfalt voor je deur liggen... dat wil niet zeggen dat het 20 of 30 jaar later een snelweg ligt.
Toen ik er kwam was er in een Eindhoven een militaire luchthaven.. een beetje als die straat voor je neus. Toen kwam er een mijnheer Eurlings.. toen nog iemand die zitting had in het kabinet die het heel vrijblijvend gepushed heeft zodat er een commerciële luchthaven kwam met een militaire vergunning. (Gelukkig werd hij niet veel later de grote man bij de KLM).

Tot 2015 was het te doen, maar met 65 maal per dag opstijgen in een geluidsfuik is anders.. Gelukkig was in 2018 mijn huis zo goed als vrij van hypotheek verkocht... Maar praat mij niet over mensen die klagen over Eindhoven Airport.. Weet waarover je praat voordat je iemand daarop veroordeeld Ongezouten.. :zien:
 
Eindhoven is een dorp dat wanhopig een grote stad probeert te zijn (en daar nogal in faalt). Juist dat dorpse (en gemoedelijke) zouden ze moeten omarmen, want dat maakt Eindhoven Eindhoven. Maar ja dat is alleen mijn mening.
Ik denk dat dat een ontwikkeling is die niet te stoppen is. Het is geen Helmond. Eindhoven heeft daarvoor veel te veel import... Bij het verkopen van ons huis was er een Chinese, Griekse, Indaase. Venuzuelaanse, Indaase en een Nederlandse kijker.. Om even aan te geven hoe de zaken ervoor staan. Neemt niet weg dat het jammer is dat het Eindhovense culturele vervangen is door de culturen die er tegenwoordig wonen. Qua eten vind ik het fantastisch te zien wat er tegenwoordig allemaal in Eindhoven zit. Qua prijs is het een stukje lastiger overigens.
 
Nou, ik vind wat ze met Strijp-S hebben gedaan wel briljant. Gedeeltes van het industriële verleden behouden en daar een woon-werkomgeving van maken. Het verleden van Eindhoven is deels platgebombardeerd en deels door eigen toedoen vernietigd, dus dan zie ik graag dat ze inzetten op het futuristische, en dus veel hoogbouw maar juist het dorpse, de omwonenden houden dat tegen. Vrij storend. Je woont in een stad, maar je wil eigenlijk dat er niets of niemand meer bijkomt. Da's voor mij hetzelfde als bij een luchthaven gaan wonen en dan gaan klagen over geluidsoverlast.
Inderdaad Stijp-S is briljant. Extra leuk, omdat daar ooit mijn werkplek was en die van mijn vader en moeder zelfs. (Niet dat ik die periode van mijn vader en moeder ooit heb beleeft). De woningen zijn daar gelijk met alles wat er verder aan horeca leeft opgeleverd. De perfecte combinatie.
 
Ik denk dat dat een ontwikkeling is die niet te stoppen is. Het is geen Helmond. Eindhoven heeft daarvoor veel te veel import... Bij het verkopen van ons huis was er een Chinese, Griekse, Indaase. Venuzuelaanse, Indaase en een Nederlandse kijker.. Om even aan te geven hoe de zaken ervoor staan. Neemt niet weg dat het jammer is dat het Eindhovense culturele vervangen is door de culturen die er tegenwoordig wonen. Qua eten vind ik het fantastisch te zien wat er tegenwoordig allemaal in Eindhoven zit. Qua prijs is het een stukje lastiger overigens.
Ik vind persoonlijk ook dat al die culturen een toevoeging voor Eindhoven, of het nu Drenthen zijn of Indiers. Dat is al ingezet met de werknemers van Philips in eind 19e eeuw. Wist je trouwens dat de meeste Eindhovenaren toen niet voor Philips mochten werken omdat het een ‘protestants’ bedrijf was? Als we er nou voor zorgen dat we de positieve dingen proberen te bewaren en afscheid nemen van de negatieve? Dan zou het er al een stuk mooier uit zien. 🙂
 
WTF? Had jij mijn post al gelezen voordat ik hem gepost had?

Ik ben het totaal niet met je eens Ongezouten over wonen bij de luchthaven. Jij het waarschijnlijk asfalt voor je deur liggen... dat wil niet zeggen dat het 20 of 30 jaar later een snelweg ligt.
Toen ik er kwam was er in een Eindhoven een militaire luchthaven.. een beetje als die straat voor je neus. Toen kwam er een mijnheer Eurlings.. toen nog iemand die zitting had in het kabinet die het heel vrijblijvend gepushed heeft zodat er een commerciële luchthaven kwam met een militaire vergunning. (Gelukkig werd hij niet veel later de grote man bij de KLM).

Tot 2015 was het te doen, maar met 65 maal per dag opstijgen in een geluidsfuik is anders.. Gelukkig was in 2018 mijn huis zo goed als vrij van hypotheek verkocht... Maar praat mij niet over mensen die klagen over Eindhoven Airport.. Weet waarover je praat voordat je iemand daarop veroordeeld Ongezouten.. :zien:
Ik heb het over mensen die er voor kozen om in de nieuwe wijk Meerhoven te gaan wonen, in de wetenschap dat er een commerciële luchthaven vlakbij ligt, om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Je kiest er in dat geval met volle verstand voor om bij een luchthaven in de buurt te gaan wonen. Jij woonde er al toen het nog welschap was. Dat is wat anders. Misschien dat de klagers in de stad daar ook al sinds het jaar stilletjes wonen, en dus de progressie niet kunnen waarderen, maar ik denk niet dat dat een grote meerderheid betreft. Ben wel benieuwd in welk land je nu woont trouwens ;)
 
Ik vind persoonlijk ook dat al die culturen een toevoeging voor Eindhoven, of het nu Drenthen zijn of Indiers. Dat is al ingezet met de werknemers van Philips in eind 19e eeuw. Wist je trouwens dat de meeste Eindhovenaren toen niet voor Philips mochten werken omdat het een ‘protestants’ bedrijf was? Als we er nou voor zorgen dat we de positieve dingen proberen te bewaren en afscheid nemen van de negatieve? Dan zou het er al een stuk mooier uit zien. 🙂
Dat wist ik inderdaad niet. Dan is er door de eeuw heen best veel veranderd, want mijn ouders en ook mijn overige familie die werkzaam waren voor Philips waren RK.

Positieve dingen bewaren, afscheid nemen van negatieve dingen en vooral niet achterom kijken, genieten van nu en vooruit kijken.. het klinkt als DE slogan voor 2024.
 
Ik heb het over mensen die er voor kozen om in de nieuwe wijk Meerhoven te gaan wonen, in de wetenschap dat er een commerciële luchthaven vlakbij ligt, om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Je kiest er in dat geval met volle verstand voor om bij een luchthaven in de buurt te gaan wonen. Jij woonde er al toen het nog welschap was. Dat is wat anders. Misschien dat de klagers in de stad daar ook al sinds het jaar stilletjes wonen, en dus de progressie niet kunnen waarderen, maar ik denk niet dat dat een grote meerderheid betreft. Ben wel benieuwd in welk land je nu woont trouwens ;)
Dat begrijp ik. Maar de appartementen van Strijp S zijn gelijktijdig opgeleverd met de rest, de bebouwing is hoog dus ik denk dat de overlast (bijvoorbeeld Groenewoudse weg) best meevalt daar.
Wist je dat ze op Meerhoven veel minder last hebben dan in de geluidsfuik van de Achtse Barrier(bovenste helft).

Waar ik woon, wist je volgens mij al. Maar ik woon nu in het zuiden van Hongarije aan de goede kant van Pécs. Tja.... het huis verkopen stond op de 1ste plek van onze todo lijst, maar waar naartoe dan.
Huizen in de omgeving van Eindhoven bekeken, maar toen waren we eruit.. Voor het eerst te gast in 1987 in Hongarije... mooi land, vriendelijke mensen, maar hadden we toen gedacht dat we ooit hier permanent zouden gaan wonen.. echt niet. Maar 30 jaar later kochten we hier ons nieuwe huis om hier permanent te huisvesten. :) En mijn oude werkgever werd de opdrachtgever in een soort ZZP constructie ;)
 
Dat is niet zoals ik nu tegen Hongarije aan kijk met die rare Orban aan de macht.
Dat kan ik mij helemaal voorstellen, maar dan moet je daar even verder in verdiepen. (Iets met EU gelden en opkopen kritische media) Maar dit is niet het juiste topic, Overigens heeft Orban de oppositie buitenspel gezet (noodtoestand, vanwege de oorlog in Oekraine).
 
Ik vind persoonlijk ook dat al die culturen een toevoeging voor Eindhoven, of het nu Drenthen zijn of Indiers. Dat is al ingezet met de werknemers van Philips in eind 19e eeuw. Wist je trouwens dat de meeste Eindhovenaren toen niet voor Philips mochten werken omdat het een ‘protestants’ bedrijf was? Als we er nou voor zorgen dat we de positieve dingen proberen te bewaren en afscheid nemen van de negatieve? Dan zou het er al een stuk mooier uit zien. 🙂
Ja, zo mocht Ben van Gelder niet naar PSV toen hij op het Sint Joriscollege zat, want die club was niet R.K.
Overigens geheel eens dat het leven aangenamer wordt als het positieve meer aandacht krijgt dan het negatieve.
Ik heb het over mensen die er voor kozen om in de nieuwe wijk Meerhoven te gaan wonen, in de wetenschap dat er een commerciële luchthaven vlakbij ligt, om vervolgens te gaan klagen over geluidsoverlast. Je kiest er in dat geval met volle verstand voor om bij een luchthaven in de buurt te gaan wonen. Jij woonde er al toen het nog welschap was. Dat is wat anders. Misschien dat de klagers in de stad daar ook al sinds het jaar stilletjes wonen, en dus de progressie niet kunnen waarderen, maar ik denk niet dat dat een grote meerderheid betreft. Ben wel benieuwd in welk land je nu woont trouwens ;)
Zo weet ik nog dat er het fraaie vogel- en apenpark Animali was in Eindhoven.
Vervolgens werd daar de wijk de Roosten nieuw naast gebouwd.
Waren er, eerlijk waar, figuren die gingen klagen bij de gemeente dat ze 's morgens gewekt werden door dierengeluiden.
Hoeveel gekker wil je het hebben? ;)
Dat wist ik inderdaad niet. Dan is er door de eeuw heen best veel veranderd, want mijn ouders en ook mijn overige familie die werkzaam waren voor Philips waren RK.

Positieve dingen bewaren, afscheid nemen van negatieve dingen en vooral niet achterom kijken, genieten van nu en vooruit kijken.. het klinkt als DE slogan voor 2024.
Natuurlijk waren er veel katholieken werknemers bij Philips, maar argwaan tegen dat niet-katholieke bedrijf was er geruime tijd.
Hoorde bij de verzuiling in die tijd want andersom kreeg je op het protestante EPL geen vaste aanstelling als docent indien je niet belijdend protestant was.

De slogan is okay, maar achterom kijken moet toch echt wel.
Anders worden teveel zaken vergeten die niet vergeten mogen worden om herhaling ervan te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan