Natuur en milieu

Dat sowieso...
Of eigenlijk zouden we daar al lang mee bezig moeten zijn.

Maarja... de heilige economische groei hè.
"Koop die auto", etc. :rolleyes:
De wegwerpmaatschappij, het 10 jurkjes online bestellen en 9 terugsturen (met alle extra vervoersbewegingen etc..) ieder jaar maar ver op vakantie gaan enzo. En ja, we hebben die luxe, maar moeten we daar dan ook gebruik van maken...
 
De wegwerpmaatschappij, het 10 jurkjes online bestellen en 9 terugsturen (met alle extra vervoersbewegingen etc..) ieder jaar maar ver op vakantie gaan enzo. En ja, we hebben die luxe, maar moeten we daar dan ook gebruik van maken...
Wat dat betreft moeten we stemmen op partijen die ons zoveel mogelijk armoede willen bezorgen. Partij tegen de burger misschien?

:sneaky:
 
Misschien moeten we ook eens gaan nadenken over consuminderen...
Ik kom nu toevallig wat artikelen tegen van mensen die zich focussen op fossil fuel burners. Niet omdat ze pro fossil zijn, maar omdat ze verwachten dat - met name in Afrika en Azie - de populatie en welvaart toeneemt, en dat wss tot hogere afname in fossiele energie zal leiden. Zoals ik het begrijp, doen ze dus meer onderzoek naar hoe je het kwaad zoveel mogelijk in toom kan houden, door de 'beste' (minst slechte) producten over te houden.

Zou je ook kunnen zien als consuminderen. Maar dat even tussendoor, want uiteindelijk heb ik het artikel nog niet eens grondig gelezen.
 
Ik kom nu toevallig wat artikelen tegen van mensen die zich focussen op fossil fuel burners. Niet omdat ze pro fossil zijn, maar omdat ze verwachten dat - met name in Afrika en Azie - de populatie en welvaart toeneemt, en dat wss tot hogere afname in fossiele energie zal leiden. Zoals ik het begrijp, doen ze dus meer onderzoek naar hoe je het kwaad zoveel mogelijk in toom kan houden, door de 'beste' (minst slechte) producten over te houden.

Zou je ook kunnen zien als consuminderen. Maar dat even tussendoor, want uiteindelijk heb ik het artikel nog niet eens grondig gelezen.
Dat inderdaad, de opkomende economieën en toenemende welvaart is een groot risico.
 
De wegwerpmaatschappij, het 10 jurkjes online bestellen en 9 terugsturen (met alle extra vervoersbewegingen etc..) ieder jaar maar ver op vakantie gaan enzo. En ja, we hebben die luxe, maar moeten we daar dan ook gebruik van maken...
Wat dat betreft zou het goed zijn als fabrikanten verplicht hun producten weer in zouden moeten nemen. Dan wordt niet-duurzame rotzooi verkopen een heel stuk minder interessant.
 

Energy storage, waar ik eerder over berichtte.
 

Energy storage, waar ik eerder over berichtte.

Mooie projecten (Y)

Die aflevering van Tegenlicht waar ik eerder over berichtte zit vol met dit soort initiatieven. Nogmaals, dikke aanrader voor geïnteresseerden!
 

Zelfs met 'hulp' van het coronavirus lukt het het kabinet niet om de klimaatdoelen te halen. :confused:

Het Parijs akkoord hield in dat de bovengrens van opwarming 2 graden zou zijn. Daarbij werd het streven uitgesproken dat het maximaal 1,5e graad zou moeten worden.
Nou zegt een streven helemaal niks in politieke kringen. Een streven is er om opzij te zetten met lamme excuusjes en er mee weg komen.
Hoofdreden waarom de klimaatwet die in 2018 is vastgelegd door de Tweede Kamer een slechte wet is. Dat staat vol met niet afdwingbare strevens.
Nou zou je kunnen zeggen dat 'dat beter is dan niks'. 'Het is een mooi begin.'.
Maar daar hebben we echt niks aan, aan een mooi begin. We hebben nog 9 jaar om een gigantische reductie in CO2 emissies te bewerkstelligen, om zodoende nog binnen die 1,5e graad opwarming te blijven. Dat is ontzettend kort!
Gaan we er ons dan maar bij neer leggen dat het 2 graden wordt?

Zie hier een aantal verschillen tussen 1,5 en 2 graden opwarming (beide plaatjes komen op hetzelfde neer, gewoon wat andere grafische weergave) :


external-content.duckduckgo.com.png external-content.duckduckgo.com.jpg


Beide plaatjes zijn gebaseerd op getallen van IPCC.

Dat zijn schokkende verschillen! o.O
En dan staan daar de verschillende soorten aan economische impact niet eens bij! Hoe erger de klimaatverandering, hoe groter de impact op de economie gaan zijn! Dat gaat om gigantische bedragen. Oogsten die mislukken, landbouwgronden die onbruikbaar worden, natuurrampen die zn weerga niet kennen, meer kans op pandemieën, etc. etc. etc. Dat kost oneindig veel meer dan NU fors investeren in klimaatmaatregelen!
En nóg dringt de urgentie niet door bij de politiek. Kijken we naar de Nederlandse politiek: Ook partijen die klimaat als speerpunt zeggen te hebben, stemmen in de Tweede Kamer tegen voorstellen die pro-klimaat zijn (D66 heeft er een handje naar, coalitiecompromissen?), of komen met een Klimaatwet dat volledig is uitgekleed van maatregelen die echte impact hebben, om maar zoveel mogelijk partijen mee te krijgen (op initiatief van GL en D66, na compromissen met 6 andere partijen, waaronder VVD en CDA). En dan heb ik het natuurlijk nog niet over partijen die het sowieso allemaal niet zoveel lijkt te interesseren.

Als die plaatjes en het bijbehorende rapport van IPCC de urgentie niet aantonen, dan houdt het op. De tijd van argumenten is al lang voorbij. Argumenten helpen niet, want die liggen al lang op tafel en er wordt niks tot nauwelijks iets mee gedaan.
Het is tijd voor actie! En dat was het al in de jaren 70, na het rapport van de club van Rome. Toen hadden relatief simpele en goedkope aanpassingen een wereld van verschil kunnen maken. Hoe langer maatregelen uitblijven, hoe moeilijker, duurder en lastiger het wordt om tot je doel te komen. Of anders gezegd: Elke ton CO2 die niet wordt uitgestoten, kan in de jaren daarna ook geen negatieve impact hebben op de klimaatverandering. Hoe langer die ton CO2 wél jaarlijks wordt uitgestoten, hoe langer die wél een negatieve impact heeft. Elk jaar weer.
De tijd voor actie was dus gisteren. Maar als gisteren niet lukt, dan is vandaag de één na beste optie.

Maar het is niet enkel de politiek die de urgentie niet ziet.
Ook de bevolkingen wereldwijd over het algemeen niet, behalve degenen die er direct last van hebben. In die laatste groep zitten meer mensen uit arme landen dan rijke landen. En dat zijn ook de mensen die de minst impact hebben, en over t algemeen wel andere dingen aan hun hoofd hebben. Maar in welk (welvarend) land staat er nou wél een merendeel van de bevolking op om te eisen dat het roer om moet? Het blijven vooralsnog minderheden. Zie hoe er gestemd wordt in die landen.
Terug inzoomend op NL: kijk naar de peilingen, en je weet genoeg. Partijen die klimaat als speerpunt zeggen te hebben, staan op verlies (op PvdD na).
De vragen die ik dan heb: Dringt het niet door? Wordt het opzij gezet als 'doemdenken'? Is het 'inconvenient'? Is het een bepaalde vorm van luiheid? Angst om gewoontes aan te moeten passen?
Is er echt vertrouwen in dat partijen die tot nu toe weinig tot niks met klimaat hebben gedaan, dat de komende jaren ineens wel doen, en wel op zo'n schaal dat de reducties die nodig zijn om onder die 1,5e graad te blijven?

De tijd voor acties is NU:

- Mega investeringen in schone energie, startend vanaf vandaag. Nog een laatste punt over kernenergie dan: Het mag duidelijk zijn dat kernenergie geen enkele rol kan spelen in de reductie die nu nodig is, tot 2030 om binnen die 1,5e graad te blijven. Het duurt zo'n 20 jaar voordat een centrale operationeel is. Dat is 11 jaar te laat! Niet aan beginnen. Niet in investeren. Het is zinloos, want het komt te laat.
- Grote omslag naar een plantaardig dieet. En dan heb ik het niet over 10% ofzo. Maar rigoreus. Reductie van minstens 50% van de veestapel, meer is beter (75%+). Vlees veel duurder maken. BBQ's kunnen best met een hoop stukken minder (ja, ik spreek jou ook aan), en er kunnen met gemak elke week vleesloze dagen op het menu gezet worden.
Ter ondersteuning hiervan:
Global-land-use-graphic-768x485.png

Nog zo'n confronterend plaatje. Van al het land dat geschikt is voor ons om te wonen, werken en leven, is 50% geschikt voor agricultuur. Daarvan wordt 77% nu gebruikt voor een veestapel dat slechts 18% van de caloriën en 37% van de proteïnen levert. :oops:
Het móet anders. Het kán anders!

-Landbouw volledig anders inrichten. Natuurinclusief, zonder uitzondering. Het kán. Sowieso kunstmest uitbannen.
-Compleet anders kijken naar transport en als een dolle daarin zorgen dat transport CO2 neutraal wordt. Veel meer lokaal gaan produceren. Globalisering voor een belangrijk deel zsm terugdraaien.
-Economie zsm circulair maken. Nieuwe grondstoffen veel duurder maken. Circulaire oplossingen goedkoper.
- etc. etc etc.

De lijst is natuurlijk nog veel langer. Maar het gaat me nu ook niet om een volledig lijst op te sommen, maar om de urgentie aan te tonen.
Het suffe slakkengangetje waarin we nu zitten gaat ons naar minstens 2 graden opwarming brengen. Sterker nog, dat is zelfs naar bijna 3 graden opwarming. Voor 2 graden is een gigantische versnelling nodig. Laat staan voor 1,5e graad! En dat is toch echt waar we onder moeten blijven, zie de eerste plaatjes en het IPCC rapport...

Zo... dat moest ik ff kwijt. Dank voor uw aandacht.

En omdat we een paar dagen voor de verkiezingen zitten nog een bijpassende slotzin:
Stem verstandig, stem vóór rigoreuze klimaatmaatregelen. Een belangrijker item is er nu niet. Alle andere items zijn ervan afhankelijk.
 
Filmpje posten à la Brainz. Beetje oud ondertussen, maar nog steeds schrikbarend. Belastinggeld besteden aan het aanleggen van windparken voor databases van Microsoft. Ik hoop diep van binnen dat het fake news betreft. Zoiets als dit moet toch niet kunnen in zo'n klein land als Nederland :mad:
 
Al eerder langs gekomen. Het is ook voor de opslag van jouw data. En liver dit dan met een dieselmotor hetzelfde in Tunesië aanleggen....

daarnaast heb ik er toen al uitgebreid op gereageerd...
Gewoon Microsoft en ze de deur wijzen. Hier geen ruimte voor melkende multinational bedrijven. Laat ze zelf maar iets bouwen, in hun eigen land, van hun eigen centen.
 
ELPSV ik hoef de discussie niet weer helemaal opnieuw te beginnen, maar als je deze informatie van het IPCC wil volgen, waarom volg je dan niet hun scenario's aangaande kernenergie? Die wuif je tot nu toe weg met 'Ik ben ervan overtuigd dat het zonder kan', terwijl in alle groene (groen genoeg) scenario's van het IPCC kern een plek heeft.
Ik ben wel met je eens dat de tijd begint te dringen, dus het is nu of nooit.
 
ELPSV ik hoef de discussie niet weer helemaal opnieuw te beginnen, maar als je deze informatie van het IPCC wil volgen, waarom volg je dan niet hun scenario's aangaande kernenergie? Die wuif je tot nu toe weg met 'Ik ben ervan overtuigd dat het zonder kan', terwijl in alle groene (groen genoeg) scenario's van het IPCC kern een plek heeft.
Ik ben wel met je eens dat de tijd begint te dringen, dus het is nu of nooit.

Ik spreek nergens tegen dat kernenergie voordelen heeft mbt CO2 uitstoot.
Als je enkel daar naar kijkt, dan is kernenergie idd een prima optie. Maar ik kijk dus naar meer. IPCC doet dat niet per se.

Maar dan nog. Ook al ben je overtuigt van kernenergie. Het gaat ons nu niet helpen, omdat het grotendeels binnen nu en 2030 moet gebeuren. Dan is kernenergie gewoon te laat.
Het was het laatste punt dat ik er over wilde maken (echt waar :) ).

Onder aan de streep gaat het er om dat we het er met een meerderheid van de bevolking over eens zijn dat rigoreuze ingrepen nodig zijn en dat we alles op alles moeten zetten om die 1,5e graad stijging de absolute max te laten zijn. Als we elkaar daar in kunnen vinden en aan de slag gaan met zaken die gewoon binnen nu en max enkele jaren geregeld zijn, dan zetten we zoden aan de dijk.
Kunnen we tegelijkertijd een hoop onafhankelijke knappe koppen eens goed laten denken, rekenen en meten of kernenergie voor de periode van na 2040 onvermijdelijk is of niet. Én andere knappe koppen laten werken aan nieuwe technieken, m.n. in opslag en transport van energie.
 
Ik spreek nergens tegen dat kernenergie voordelen heeft mbt CO2 uitstoot.
Als je enkel daar naar kijkt, dan is kernenergie idd een prima optie. Maar ik kijk dus naar meer. IPCC doet dat niet per se.

Maar dan nog. Ook al ben je overtuigt van kernenergie. Het gaat ons nu niet helpen, omdat het grotendeels binnen nu en 2030 moet gebeuren. Dan is kernenergie gewoon te laat.
Het was het laatste punt dat ik er over wilde maken (echt waar :) ).

Onder aan de streep gaat het er om dat we het er met een meerderheid van de bevolking over eens zijn dat rigoreuze ingrepen nodig zijn en dat we alles op alles moeten zetten om die 1,5e graad stijging de absolute max te laten zijn. Als we elkaar daar in kunnen vinden en aan de slag gaan met zaken die gewoon binnen nu en max enkele jaren geregeld zijn, dan zetten we zoden aan de dijk.
Kunnen we tegelijkertijd een hoop onafhankelijke knappe koppen eens goed laten denken, rekenen en meten of kernenergie voor de periode van na 2040 onvermijdelijk is of niet. Én andere knappe koppen laten werken aan nieuwe technieken, m.n. in opslag en transport van energie.
Eens met het laatste gedeelte, hoewel veel van dat rekenwerk van die knappe koppen al aardig op weg is. En dat presenteren ze dan wel eens in zo'n assessment.

Verder, meer als toevoeging dan als tegenwoord, moet er ook meer onderzoek komen naar de relatie uitstoot <-> radiative forcing, en dan vooral per climate forcer. Men heeft het de hele tijd over CO2, maar dat is natuurlijk slechts een deel van het verhaal. Misschien zijn sommige andere forcers wel makkelijker te verkleinen (op korte termijn), waardoor je een korte klap kan maken, die langer doorwerkt. Ik doe nu zelf onderzoek naar roet (zoals ik ongetwijfeld al 80x heb gezegd), en roet blijft maar een paar weken in de atmosfeer. Maar het wordt zo langzamerhand wel duidelijk dat het na CO2 de grootste antropogene forcer is. Dat zou dus nog een mooie korte klap zijn, als je het bij de bron aanpakt, ben je in een paar maand een stuk verder.
Alleen jammer dat dat zo moeilijk kan, aangezien veel roet ontstaat bij het verbranden van hout. Dat is op wereldschaal moeilijk tegen te gaan.

En de climate coolers (zoals veel andere aerosolen) nog beter onderzoeken, want de onzekerheid daarin is nog erg groot.
 
Dat zou dus nog een mooie korte klap zijn, als je het bij de bron aanpakt, ben je in een paar maand een stuk verder.
Alleen jammer dat dat zo moeilijk kan, aangezien veel roet ontstaat bij het verbranden van hout. Dat is op wereldschaal moeilijk tegen te gaan.

Dus mogen we niet meer de BBQ aansteken?

Het gaat ons nu niet helpen, omdat het grotendeels binnen nu en 2030 moet gebeuren. Dan is kernenergie gewoon te laat.

Ligt aan de bouwtijd. In de beginjaren van deze eeuw deden ze een kleine 5 jaar over het bouwen. Als je morgen beslist dat er in Amsterdam een kerncentrale komt ipv die vissenkom die ze ook wel de Johan Cruijff Arena noemen, dan kan deze in 2029 prima operationeel zijn.

PS: Ik geloof nog steeds niet dat kerncentrales de oplossing biedt die nodig is...
 
Dus mogen we niet meer de BBQ aansteken?
Ik ben een wetenschapper, niet een politicus. Ik wil graag zoveel mogelijk kennis vergaren aangaande energie en milieu, zodat beleidsbepalers beslissingen kunnen maken. Als het blijkt dat BBQ'en een enorme impact heeft (bij wijze van), dan kan het misschien wel uit daar wat voor te verzinnen ja.

Nu denk ik niet dat BBQ's een heel significante bijdrage hebben ten opzichte van auto's, biomassa/kolencentrales en dergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan