In dat kader (roet) ben ik wel benieuwd in hoeverre de branden zoals in Australie 2018-2019 en de Amerikaanse westkust wel niet bijdragen.
Overigens een mening over vliegverkeer hierin? Ik heb wel eens zijdelings iets opgevangen dat de hoogte van het vliegverkeer wel eens een grote invloed kan zijn. Dat de effecten van 8% minder kerosine op per extra km hoogte niet opwegen tegen een x% schadelijker effect van de uitstoot op die hoogtes?
edit:
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2012JD018204 na even googlen. Is dit iets dat op (wetenschappelijke) agenda's staat of is dit tot op heden volledig buiten beschouwing (temeer omdat die uitstoot in sommige modellen niet eens word meegerekend bij de uitstoot van landen)?
Klopt, (natuurlijke) bosbranden dragen heel veel bij aan roet in de atmosfeer. Daarom is het ook niet helemaal uit te bannen. Meestal wordt er natuurlijk wel naar de antropogene climate forcers gekeken, maar hoe men die dingen precies onderscheidt is in zekere mate natuurlijk arbitrair.
Ik heb niet per se veel kennis over vliegverkeer en hoogteafhankelijkheid, en weet dus ook niet in hoeverre het prominent op de wetenschappelijke agenda's staat. Heb de abstract gelezen, maar begreep dat het daar vooral over broeikasgassen gaat, niet per se over particulate matter/aerosolen (oftewel, daar zit ik momenteel weer wat verder vanaf).
Het interessante aan aerosolen is dus wel dat ze gemiddeld een koelend effect hebben, en dat ze ook wolkvorming induceren, wat ook weer koelend werkt. In beiden gevallen verhoog je de albedo aka de reflectie van de zon. Maakt dus wel uit wat voor aerosolen, want het zwarte roet absorbeert alle golflengtes (logischerwijs).