Natuur en milieu

Dat is een gigantische hoeveelheid stroom en nog een veel grotere hoop verliezen. Nu is 10% van de stroom in nederland groene stroom. Laten we dat even keer 35 doen. Kom ik op 350% groene stroom uit, tov de benodigde stroom. Dat is een rendement van 28%. Zelfs hele behoudende mensen zullen moeten toegeven dat dit erg laag is.

Zet ik er een factor 10 overheen, kom ik op een rendement uit van 2.8%. Wat natuurlijk helemaal nergens meer over gaat. Dus ik zou zeggen even terug naar de tekentafel.
Ik heb het over energie, niet alleen stroom. Alle benzine, diesel, gas en kolen die in vervoer of industrie gebruikt worden moeten ook vervangen worden. Dat is nog veel meer dan onze elektrische energie benodigdheden.

Daarnaast is een roundtrip efficiency van stroom -> waterstof -> stroom van 28% helemaal niet zo laag op dit moment.
 
Ik heb het over energie, niet alleen stroom. Alle benzine, diesel, gas en kolen die in vervoer of industrie gebruikt worden moeten ook vervangen worden. Dat is nog veel meer dan onze elektrische energie benodigdheden.

Dat maakt de berekening niet wezenlijk anders, dus ik blijf erbij dat je getallen noemt die absurd hoog zijn en nergens voor nodig zijn. Hoeveel procent van de energie moeten we daadwerkelijk omzetten?

Totaal aantal energiedragers per jaar nodig: 3000 PJ
Totaal aantal uit hernieuwbare bronnen: 233 PJ.

Als ik de 233*20 doe heb ik al 4660PJ. Dus dan heb ik al 1.5 keer meer energie beschikbaar dan we in totaal verbruiken in Nederland. Doe ik het keer 35 kom ik op 2.7 keer zoveel energie beschikbaar als benodigd.


Daarnaast is een roundtrip efficiency van stroom -> waterstof -> stroom van 28% helemaal niet zo laag op dit moment.

Als je dat niet laag vind, dan ben ik speechless. Een dieselmotor met 40% rendement wordt als extreem laag gezien.
 
Dat maakt de berekening niet wezenlijk anders, dus ik blijf erbij dat je getallen noemt die absurd hoog zijn en nergens voor nodig zijn. Hoeveel procent van de energie moeten we daadwerkelijk omzetten?

Totaal aantal energiedragers per jaar nodig: 3000 PJ
Totaal aantal uit hernieuwbare bronnen: 233 PJ.

Als ik de 233*20 doe heb ik al 4660PJ. Dus dan heb ik al 1.5 keer meer energie beschikbaar dan we in totaal verbruiken in Nederland. Doe ik het keer 35 kom ik op 2.7 keer zoveel energie beschikbaar als benodigd.




Als je dat niet laag vind, dan ben ik speechless. Een dieselmotor met 40% rendement wordt als extreem laag gezien.
Maar daar heeft CNG MrKrateos wel gelijk. Dat is een behoorlijk energieverslindende omzetting. Daarom zijn waterstofauto’s ook grote onzin.
Het wordt natuurlijk anders als die laatste omzetting er niet is. Zo zullen veel industrieën makkelijker met waterstof overweg kunnen dan met elektriciteit.
Maar jouw punt staat; waarom veel tijd, energie en geld steken in een vervuilende wijze van energieopwekking? Waarom zou het makkelijker zijn een thoriumkerncentrale te ontwerpen, bouwen en beheren dan een oplossing te zoeken voor energieopslag?
 
Dat maakt de berekening niet wezenlijk anders, dus ik blijf erbij dat je getallen noemt die absurd hoog zijn en nergens voor nodig zijn. Hoeveel procent van de energie moeten we daadwerkelijk omzetten?

Totaal aantal energiedragers per jaar nodig: 3000 PJ
Totaal aantal uit hernieuwbare bronnen: 233 PJ.

Als ik de 233*20 doe heb ik al 4660PJ. Dus dan heb ik al 1.5 keer meer energie beschikbaar dan we in totaal verbruiken in Nederland. Doe ik het keer 35 kom ik op 2.7 keer zoveel energie beschikbaar als benodigd.




Als je dat niet laag vind, dan ben ik speechless. Een dieselmotor met 40% rendement wordt als extreem laag gezien.
Dat maakt de berekening wel totaal anders, want we gebruiken 2x zoveel andere energie als elektriciteit (minstens). Dus da's een factor 3.

En inderdaad, een dieselmotor (die trouwens moeite heeft om 40% efficiency te halen) wordt als laag gezien. Maar verbrandingsmotoren blijven lage efficiencies hebben, door het carnot principe (al eerder een linkje over gestuurd). Brandstofcellen hebben een hogere efficiency, maar die zijn erg zwaar en duur. Nu heb ik wel de hoop dat daar nog wat verandering in komt (op mijn buurlab wordt er veel met brandstofcellen gewerkt), maar dat is voorlopig nog allemaal universiteitsschaal, en niet klaar voor industrie.
 
Maar daar heeft CNG MrKrateos wel gelijk. Dat is een behoorlijk energieverslindende omzetting. Daarom zijn waterstofauto’s ook grote onzin.
Het wordt natuurlijk anders als die laatste omzetting er niet is. Zo zullen veel industrieën makkelijker met waterstof overweg kunnen dan met elektriciteit.
Maar jouw punt staat; waarom veel tijd, energie en geld steken in een vervuilende wijze van energieopwekking? Waarom zou het makkelijker zijn een thoriumkerncentrale te ontwerpen, bouwen en beheren dan een oplossing te zoeken voor energieopslag?
Zeker, de industrie zal eerder waterstof willen (los van aluminium maken). Dus je zult sowieso waterstof uit renewables moeten trekken (dus waarschijnlijk vanuit elektriciteit). Als je een cel kan maken die direct waterstof kan maken, heb je een mooie stap gemaakt.

De lagere efficientie bij waterstof is nog niet inclusief het verlies door lekken. Zoals eerder vernoemd, kunnen we dat spul nog steeds niet goed vervoeren / lange termijn houden zonder dat het weglekt (is immers het kleinste molecuul mogelijk). Dat betekent natuurlijk niet alleen dat je meer moet produceren, maar ook dat je met je veiligheid zit.
 
Dat maakt de berekening wel totaal anders, want we gebruiken 2x zoveel andere energie als elektriciteit (minstens). Dus da's een factor 3.

Nee, de basis die ik laat zien is de energie levering per product. Dit is omgezet naar een standaard waarde, ongeacht de herkomst en alle energievormen zijn dus aan elkaar gelijk gesteld hierin.


Zoals eerder vernoemd, kunnen we dat spul nog steeds niet goed vervoeren / lange termijn houden zonder dat het weglekt (is immers het kleinste molecuul mogelijk).

De eerste grotere toepassingen worden op dit moment al gemaakt. Bijvoorbeeld binnenvaartschepen, met een capaciteit van 300kW.

En veilig opslaan van gassen is toch iets wat we al eeuwig doen. LNG heeft toch dezelfde moeilijkheden?
 
Nee, de basis die ik laat zien is de energie levering per product. Dit is omgezet naar een standaard waarde, ongeacht de herkomst en alle energievormen zijn dus aan elkaar gelijk gesteld hierin.




De eerste grotere toepassingen worden op dit moment al gemaakt. Bijvoorbeeld binnenvaartschepen, met een capaciteit van 300kW.

En veilig opslaan van gassen is toch iets wat we al eeuwig doen. LNG heeft toch dezelfde moeilijkheden?
Het veilig zal nog wel lukken. Maar autogas wordt zo onder een druk van 10-20 bar opgeslagen, CNG onder 200 bar en waterstof heeft 700 bar nodig om vloeibaar op te slaan. Komt daarbij dat waterstof, in tegenstelling tot het veel grotere LNG door alles heen lekt. Dus het is toch wel een heel stuk moeilijker.
 
Nee, de basis die ik laat zien is de energie levering per product. Dit is omgezet naar een standaard waarde, ongeacht de herkomst en alle energievormen zijn dus aan elkaar gelijk gesteld hierin.


De eerste grotere toepassingen worden op dit moment al gemaakt. Bijvoorbeeld binnenvaartschepen, met een capaciteit van 300kW.

En veilig opslaan van gassen is toch iets wat we al eeuwig doen. LNG heeft toch dezelfde moeilijkheden?
De standaard waarde in een jaar ja, de totale som. Dat kijkt dus niet naar de overbruggingen tussen peakload en de laagste load. Als de renewables het meest produceren, heb je er het minst aan, dus moet je meer omzetten met een slechte efficientie, etc etc.

LNG is een heel ander soort stof, veel makkelijker te houden. Waterstof is meer volumineus, kleiner en reageert sneller met omgeving. Is allemaal niet onmogelijk, maar we zijn er gewoon nog niet om dit op grote schaal te doen.
 
waterstof heeft 700 bar nodig om vloeibaar op te slaan.

Net als LNG, gekoeld opslaan en de boil off gebruiken om energie mee te maken. Niets geen rocket science en zeer simpele technologie.

Als de renewables het meest produceren, heb je er het minst aan, dus moet je meer omzetten met een slechte efficientie, etc etc.

Dan nogmaals de vraag: Hoeveel procent van de opgewekte energie moeten we daadwerkelijk omzetten?

En wat is het gemiddelde verbruik in Nederland en wat is de piekbelasting?
 
Net als LNG, gekoeld opslaan en de boil off gebruiken om energie mee te maken. Niets geen rocket science en zeer simpele technologie.



Dan nogmaals de vraag: Hoeveel procent van de opgewekte energie moeten we daadwerkelijk omzetten?

En wat is het gemiddelde verbruik in Nederland en wat is de piekbelasting?
Zeker een simpele technologie, dat is het probleem niet. Maar hoe hoog is de efficiency? Hoeveel energie stop je erin om 700 bar te creeeren en het te koelen? Doordat waterstof zo volumineus is en weinig energie per molecuul draagt, verlies je relatief veel met de omzetting gas -> liquid -> gas. Een paar jaar geleden was dat nog 60% verlies, ik weet niet hoe dat nu ligt. Het zal altijd een proces blijven waar je knetter veel verliest, want 700 bar + gekoeld houden is natuurlijk best wel wat.

De load is mooi op te zoeken bij Tennet Load. Dat is natuurlijk elektriciteit, geen andere vormen. Hier kun je ook verschillen zien tussen dag/nacht, week/weekend en zomer/winter. Dat zijn natuurlijk ook heel andere vormen van opslag, in duur van opslag, snelheid van omzetting en hoeveelheid van opslag. In deze week lag het tussen de 17 en 9 MW. Kun je een gedegen statistisch onderzoek naar doen, maar jij gelooft niet in statistiek ;P.

Een mooi beeld bij die discrepancy tussen demand en supply is te zien in dit verslag van de TU Delft Bron. Een figuur hieruit heb ik hieronder geplaatst:
demand.png
Dus de verwachte supply / demand curve van 1 dag, met de discrepancy daartussen aangegeven met het gekleurde vlak. Die supply is geeikt op zonne energie. Onze demand ligt het hoogst net voor de zon op is, en net na de zon over de piek is. De assen hebben arbitraire eenheden. Op het hoogtepunt van de zon-yield, heb je weer minder nodig. Deze mismatch wordt groter op het moment dat je meer zon hebt, omdat zon (obviously) snachts niks ophaalt, en overdag meer dan je nodig hebt. Voor 1 dag is dit wellicht nog te doen. Maar in de winter gaat de demand omhoog, en de supply omlaag. Dus je moet eigenlijk energy van de zomer naar de winter krijgen (bulkopslag). Of zo'n goed transport systeem dat je het van de andere kant vd wereld kan krijgen. Dan heb je geen opslag nodig. Maar ook dat is nog heel futuristisch. Voordeel van zon is wel dat je het aardig kan voorspellen, en er veel regelmaat in zit. In wind wat minder, natuurlijk.

In mijn optiek hebben we dus een "baseload supply" nodig, die de supply curve ten alle tijden omhoog brengt. Dus een stabiele elektriciteitsopwekker die jezelf in de hand hebt, en die altijd kan voldoen aan de minimale load. Dit scheelt al een groot deel van de discrepancy. Hiervoor acht ik - zoals inmiddels bekend - kernenergie zeer geschikt. Andere renewables leg je daar bovenop om - zeker overdag - extra te produceren. Als we volledig naar waterstof willen, moeten we dus ook overproduceren (flink), door de extra stappen die efficientie kosten.
 
Ik denk - in my humble opinion - dat je het opslag probleem onderschat. Niet alleen wat we nu al hebben, maar ook het probleem wat we gaan creëren door een tien of zelfs 50-voud zon en windbronnen neer te zetten. Leuke interessante technieken genoeg, zeker. Heb zelf bijvoorbeeld een afstudeerproject gedaan bij een start up, ocean grazer, die energie willen opslaan als potentiële energie op de zeebodem. Erg leuk, hoge efficiëntie en bijna klaar voor de markt, maar 't wordt spannend als het gaat om capaciteit, onderhoud en zeebodem leven. Wellicht een mooi puzzelstukje, en met al die puzzelstukjes komen we een eind. Zo ook veel andere dingen die ik langs heb zien komen. Maar we hebben echt bulk nodig, van dag naar nacht, en van zomer naar winter. Enorme hoeveelheden. Zoals gezegd, dit is nu al het grootste probleem, en het wordt een nog veel groter probleem. Gokken op de 'holy grail' in opslag vind ik gevaarlijk, te makkelijk en onverantwoord. En dan kan het al te laat zijn. Nee, dat punt moeten we voor zijn, door nu tenminste 1 kerncentrale (liefst meer, of een fking grote joekel :love:) neer te zetten en beginnen met een Thorium centrale. Misschien kun je daar wereldwijd marktleider worden, zou perfect zijn. Het zou iig niet de eerste Thorium reactor zijn, want een pilot heeft al wel bestaan.
Daarnaast gaat het me ook nog steeds om de hoeveelheid van energie, niet alleen de balans. Want als dingen met opslag tegen zitten, en/of als we nog meer gaan verbruiken (wat aan alle kanten de verwachting is), moeten we misschien wel van het huidige 3% (2018?) duurzaam, naar 300% of zelfs 500% gaan in de toekomst. Dus dat is al het een beetje tegenzit, het verbruik niet zakt, inwonersaantal blijft stijgen en de efficiëntie van opslag (omzetting) matig blijft. Dan snap ik het niet dat je energiebronnen nu al uitsluit. Ook al zou het duurder zijn.

Ik onderschat niks. Ik heb nl weinig over opslag gezegd, enkel dat er bij Tegenlicht hele interessante ontwikkelingen werden getoond :maniac:. Het is een hele grote uitdaging inderdaad. Maar ik zie het niet als onmogelijk.

De reden waarom ik bepaalde bronnen uit wil sluiten, is vanwege de nadelen/risico's. (Jij en ik sluiten toch ook fossil fuels uit voor de toekomst? Doet ook niet iedereen.)
Ik zie die mbt kernenergie anders dan jij doet. Gokken op de holy grail van opslag vind jij gevaarlijk. Ok. Dat kan, en is prima te beargumenteren. Ik vind inzetten op kernenergie gevaarlijk, te makkelijk en onverantwoord. En dat heb ik ook beargumenteerd.
Het is hoe je er naar kijkt, hoe je graag wil dat de toekomst er uit ziet. En in mijn toekomst is er in principe geen plek voor iets als kernenergie.


Over de rapporten en bronnen: Inderdaad, het lijkt erg alsof de rapporten gekleurd zijn, beide kanten op. Ik heb daarom ook een vrij kritische houding naar veel van die rapporten. Zeker ook omdat ik wel eens gekeken heb naar de 'experts' of 'onderzoekers', en tot de conclusie kwam dat die bij sommige rapporten niet beter gekwalificeerd zijn dan ik ben op dit moment. Absoluut niet allemaal, overigens, laat mij daar duidelijk in zijn. Maar ik spring ook geen gat in de lucht als er weer een 'kerncentrales zijn goed' rapport komt van de 'hup-kern' club.

(Oh ja, nog leuk minor puntje: Om kernwapens te ontmantelen, heb je een kerncentrale nodig (wil je het veilig doen). Aan gezien het aantal kernwapens voorlopig toeneemt, moet je ook kerncentrales houden :unsure::maniac:)

Stuur jij ff een mailtje naar Joe en Vladimir, met een cc naar o.a. Emmanuel en Boris? Met de mededeling dat ze hun wapens tot 2033 bij Borssele in kunnen leveren :grin:

Ook CCS blijft interessant, overigens. Er lopen nu studies die kijken of het vullen van CO2 in lege aardgasvelden voor stabilisering kan werken tegen aardbevingen. Zou nog eens een win-win scenario zijn. In Amerika gebeurt het wel meer, Enhanced Oil Production (of zoiets). Door CO2 in een bestaand gasveld te pompen, duw je het resterende olie naar boven. Werkt minder met gas (mengt wat beter), maar het is op zn minst interessant. Probleem is wel dat je voor dit soort probeersels nu ff niet moet aankloppen bij de Groningers.

Ben overigens nog steeds wel benieuwd hoe je kijkt naar het 'duurzame' en groene waterenergie, met het oog op biodiversiteit etc.

Maar goed, wij kijken hier duidelijk anders tegenaan, da's prima. Ik heb iig respect voor het feit dat je er tijd en moeite in stopt, onderzoek doet en een weloverwogen mening hebt. Is mij meer waard dan een pro-kern persoon, die er geen seconde over na heeft gedacht. Voor mij is het duidelijk dat het niet zonder kern kan, of ieder geval dat we het ons niet onnodig moeilijk moeten maken ('t is allemaal al moeilijk zat). Ik ben ook niet zo bang voor straling, ik loop immers ook wel eens in de zon. En echt, de hoeveelheid straling die mensen zelf opzoeken door in de zon te gaan bakken is enorm, en dan vrolijk bang zijn voor een kerncentrale vlak over de grens... Of wel gaan vliegen, terwijl je daar ook veel meer straling van in je lichaam krijgt. 't Is jammer dat er relatief weinig bekend is over een hogere achtergrondstraling en het menselijk lichaam over lange termijn. Maar ja, je kunt niet even een testje gaan uitvoeren op een stad :)maniac:). Bijna alle data gaat over Japanners, en zijn het gevolg van 'rampen' (als in, een bom is wel een ramp, maar is geen natuurramp). Volgens mij hebben de nazi wetenschappers in concentratiekampen ook wel wat tests gedaan met blootstelling aan straling, maar weet niet in hoeverre daar wat mee gedaan is. ((Sowieso een interessant ethisch punt, overigens. Er is best wel wat kennis gekomen over het menselijk lichaam uit die - daadwerkelijk afschuwelijke - tests. Vreselijk onethisch. Maar het is wellicht ook onethisch om die kennis niet te gebruiken, nu je het toch hebt ... Anders punt, ander topic, wel interessant))

Het probleem voor de hele energietransitie blijft gewoon dat de fossielen veels te goed zijn. In vrijwel alles zijn ze top, opslag, peakload, vervoer, (stralings)verwarming, plastics etc. Alleen jammer dat zoveel producten van die fossielen zo heerlijk excited gaan op de IR golflengtes die de aarde uitstraalt.

Het 'duurzame' heb ik mbt windenergie benoemd.
Mbt waterenergie: Als dit enkel kan met verwoestende technologieën, waarbij dieren vermoord, verstoord en/of verdreven worden, dan ben ik daar fel op tegen. Ze zoeken maar tot ze een ons wegen naar manieren om dat op een goede manier te doen. En dat kan. Zien we bijv. bij vistrappen bij stuwen in ons land. (wat geen energiewinning is, I know, maar om maar aan te geven dat er altijd technieken en simpele manieren zijn om de impact enorm te verkleinen). De grens van het toelaatbare is arbitrair. Zelfde als hoeveel verkeersdoden acceptabel zijn op een provinciale weg. In principe 0, maar het gegeven dat er wél doden vallen weerhoudt ons er niet van een weg aan te leggen of open te laten. Zelfde met energietechnieken. Het streven moet 0 impact zijn op biodiversiteit. Sterker nog: Het streven zou eigenlijk een positieve impact op de biodiversiteit moeten zijn.
(Wat bij de vergelijking met de provinciale weg niet op gaat. Ik zie weinig in paringsstroken om de verwekkingscijfers op de weg te verhogen ;P)

Straling van de zon is wel van een wat andere orde natuurlijk. Natuurlijk is lange blootstelling ontzettend slecht. Alleen gaan een aantal argumenten mbt kernafval niet op als je het over de zon hebt.

De noordelijke landen heeft alleen Noorwegen een groene productie (kernenergie zie ik niet als groen). Daar zijn nog hele grote stappen te maken om veel meer energie te gaan winnen.

Wat ondertussen wel duidelijk is geworden in het hele verhaal van de energietransitie is dat Nederland of welk land dan ook het niet alleen kan.

En ander groot probleem mbt de windmolens is het feit de bladen niet de reclyclen zijn, dus we met een gigantisch overschot aan afval zitten. Verre van groen, maar wordt buiten beschouwing gelaten in de hele berekening van groene energie.

Precies, samenwerking met betrouwbare partners (dus geen gas uit Rusland, of olie uit boevenstaatjes) zie ik ook als een belangrijke oplossing voor de energietransitie. Had ik in een eerdere post al benoemd, mbt Scandinavië en de aldaar aanwezige overproductie.

De bladen van de windmolens idd. Glasvezel, als ik me niet vergis. Recycling is op dit moment enkel nog downcycling en dus absoluut niet circulair. Een belangrijk nadeel van windenergie.
Bij zonneenergie vind ik de aluminiumframes een groot nadeel. Is wel goed te recyclen, maar kost een zwik energie. Nog erger is als er nieuw aluminium voor wordt gebruikt.

Zo heeft elke vorm duidelijke nadelen. Welke wegen zwaarder? Welke zijn makkelijker op te lossen? Kernenergie legt het hier voor mij met ruime afstand af tegen wind, zon, water en geothermie.

Bronnen, want ik heb alleen maar andere onderzoeken gezien. Ik heb altijd geleerd dat windmolens maar 2% van de dode vogels op zich nemen. Wat ik een heel acceptabel getal vind.
Daarnaast is al aangetoond windmolenparken op zee niet slecht zijn voor het marine milieu.

Dat verhaal mbt positieve effecten op het marine milieu ken ik ook idd.
Maar de negatieve kanten hoorde ik pas geleden voorbij komen bij een interview.
Ik ben er eens ingedoken waar dat vandaan komt.
Zie hier .
Het lijkt er nu op dat de positieve effecten het winnen van de negatieve effecten en er per saldo dus meer goede gevolgen zijn dan slecht. Maar dat neemt niet weg dat wat mij betreft er alles aan gedaan wordt om de negatieve effecten weg te nemen, zoveel als maar mogelijk is.


Daar is het waar voor mij de schoen wringt bij het verhaal van CNG MrKrateos , we gaan weer verder met oude 'bewezen' technieken. Leuk, maar wat levert het ons op over 30 jaar als we niet meer mogen uitstoten?

Daar heb ik dus ook moeite mee. We moeten vooruit. Niet achteruit en terugpakken naar wat we kennen en waarvan we al weten dat er belangrijke nadelen aan zitten.

Dit is wel heel erg doemdenken. Ik ben een huis aan het bouwen wat energieneutraal wordt. Om voor te zijn dat ik afhankelijk ben van stroomaanvoer, wordt er een batterijpakket geinstalleerd. Dit zorgt ervoor dat ik voor mijn huis bij normaal gebruik een autonomie heb van 24 uur. Autonomie betekend, koelkast, wasmachine of vaatwasser 1 keer draaien, diepvries, verwarmingsysteem, TV en internet.

Nee, geen doemdenken.
Dat was een korte 'als..dan' gedachtespinsel van mijn kant. Als toch zou blijken dat we het zonder kernenergie niet redden, dan nóg zou ik, tot op een zekere hoogte, zeggen dat we er niet aan moeten beginnen en eventuele tekorten dan maar voor lief moeten nemen. Dat was mijn punt.
 
Ik onderschat niks. Ik heb nl weinig over opslag gezegd, enkel dat er bij Tegenlicht hele interessante ontwikkelingen werden getoond :maniac:. Het is een hele grote uitdaging inderdaad. Maar ik zie het niet als onmogelijk.

De reden waarom ik bepaalde bronnen uit wil sluiten, is vanwege de nadelen/risico's. (Jij en ik sluiten toch ook fossil fuels uit voor de toekomst? Doet ook niet iedereen.)
Ik zie die mbt kernenergie anders dan jij doet. Gokken op de holy grail van opslag vind jij gevaarlijk. Ok. Dat kan, en is prima te beargumenteren. Ik vind inzetten op kernenergie gevaarlijk, te makkelijk en onverantwoord. En dat heb ik ook beargumenteerd.
Het is hoe je er naar kijkt, hoe je graag wil dat de toekomst er uit ziet. En in mijn toekomst is er in principe geen plek voor iets als kernenergie.

Nee, wij zouden er aan de onderhandeltafel samen helaas niet uitkomen, ben ik bang :S: .
Ik sluit overigens fossiele brandstoffen niet compleet uit, zeker niet op de korte termijn. Gas lijkt me heel erg noodzakelijk, en wanneer iets als CCS wordt toegepast kunnen andere fossielen ook best een (tijdelijke) plek hebben imo.

Stuur jij ff een mailtje naar Joe en Vladimir, met een cc naar o.a. Emmanuel en Boris? Met de mededeling dat ze hun wapens tot 2033 bij Borssele in kunnen leveren :grin:
Akkoord! :grin:

Het 'duurzame' heb ik mbt windenergie benoemd.
Mbt waterenergie: Als dit enkel kan met verwoestende technologieën, waarbij dieren vermoord, verstoord en/of verdreven worden, dan ben ik daar fel op tegen. Ze zoeken maar tot ze een ons wegen naar manieren om dat op een goede manier te doen. En dat kan. Zien we bijv. bij vistrappen bij stuwen in ons land. (wat geen energiewinning is, I know, maar om maar aan te geven dat er altijd technieken en simpele manieren zijn om de impact enorm te verkleinen). De grens van het toelaatbare is arbitrair. Zelfde als hoeveel verkeersdoden acceptabel zijn op een provinciale weg. In principe 0, maar het gegeven dat er wél doden vallen weerhoudt ons er niet van een weg aan te leggen of open te laten. Zelfde met energietechnieken. Het streven moet 0 impact zijn op biodiversiteit. Sterker nog: Het streven zou eigenlijk een positieve impact op de biodiversiteit moeten zijn.
(Wat bij de vergelijking met de provinciale weg niet op gaat. Ik zie weinig in paringsstroken om de verwekkingscijfers op de weg te verhogen ;P)
Gaat niet alleen om vissen die sterven, maar ook om het feit dat je de stroming van watermassa (het liefst zoveel mogelijk) verandert, daar je energie eruit haalt. Het landschap zal dus veranderen, rivieren stromen minder door, etc. Ik heb daar zelf niet zoveel problemen mee, maar goed, dat is duidelijk.

Straling van de zon is wel van een wat andere orde natuurlijk. Natuurlijk is lange blootstelling ontzettend slecht. Alleen gaan een aantal argumenten mbt kernafval niet op als je het over de zon hebt.
Is het van een andere orde? Op een gemiddelde dag zul je veel meer straling uit de kosmos krijgen dan wanneer je naast een kerncentrale woont / kernafval depot. Ik denk dat men onderschat hoe sterk de straling van de zon is. En daarbij geldt ook: Een beetje, geen probleem. Langdurig en veel: Wel een probleem.
Daar heb ik dus ook moeite mee. We moeten vooruit. Niet achteruit en terugpakken naar wat we kennen en waarvan we al weten dat er belangrijke nadelen aan zitten.
De oudheid van de techniek is totaal niet relevant. Gelukkig maar, want wind, zon, water en verbrandingsenergie zijn veel en veel ouder dan iets als kernenergie. Het is mij een raadsel waarom windmolens "vooruit" is, en kerncentrales "achteruit". Daarnaast valt er in kernenergie ook nog super veel nieuws te ontdekken, dus dat kun je ook zien als vooruit. Je moet gewoon rationeel naar alle opties kijken, voor en nadelen overwegen en dan keuzes maken. En dan maakt het echt geen reet uit wanneer die technieken zijn ontdekt. Hoort een beetje bij de 'progressie om de progressie' trend. 'Nieuw is per definitie beter'.
 
De oudheid van de techniek is totaal niet relevant. Gelukkig maar, want wind, zon, water en verbrandingsenergie zijn veel en veel ouder dan iets als kernenergie. Het is mij een raadsel waarom windmolens "vooruit" is, en kerncentrales "achteruit". Daarnaast valt er in kernenergie ook nog super veel nieuws te ontdekken, dus dat kun je ook zien als vooruit. Je moet gewoon rationeel naar alle opties kijken, voor en nadelen overwegen en dan keuzes maken. En dan maakt het echt geen reet uit wanneer die technieken zijn ontdekt. Hoort een beetje bij de 'progressie om de progressie' trend. 'Nieuw is per definitie beter'.

Ik snap dat je er zo naar kijkt op basis van hoe ik t zei, maar ik bedoel er mee:

Iets wat we eigenlijk al aan t afschrijven waren om bepaalde redenen, weer terug halen alsof dat hetgene is wat ons moet redden. Terwijl er nog werelden te winnen zijn bij andere technieken van hernieuwbare energie.

Dus geenszins wilde ik ermee zeggen dat nieuw per definitie beter is.
 
Ik snap dat je er zo naar kijkt op basis van hoe ik t zei, maar ik bedoel er mee:

Iets wat we eigenlijk al aan t afschrijven waren om bepaalde redenen, weer terug halen alsof dat hetgene is wat ons moet redden. Terwijl er nog werelden te winnen zijn bij andere technieken van hernieuwbare energie.

Dus geenszins wilde ik ermee zeggen dat nieuw per definitie beter is.
Een energiebron kan afgeschreven zijn om verkeerde redenen, en dat mag nooit een reden zijn om ermee te stoppen. Bij bijna alle vormen van energie zijn werelden te winnen.
Dus, zelfde antwoord: Je moet kijken welke opties je nu hebt, los van de staat van die opties in het verleden. Die doen er niet toe. Hoe wil je het maken in de toekomst.
 
Een energiebron kan afgeschreven zijn om verkeerde redenen, en dat mag nooit een reden zijn om ermee te stoppen. Bij bijna alle vormen van energie zijn werelden te winnen.
Dus, zelfde antwoord: Je moet kijken welke opties je nu hebt, los van de staat van die opties in het verleden. Die doen er niet toe. Hoe wil je het maken in de toekomst.

Dat is net het punt: ik vind dat het wordt afgeschreven om de juiste redenen ;)
 
De natuur als voorbeeld
Persoonlijk zie ik meer in een biologische manier om energie vrij te maken met als afval enkel bruikbare producten (zoals water). Dit soort studies, bacteriën die de moleculaire fabriekjes hebben om waterstof (ontstaan bij natuurlijk verval van uranium) om te zetten naar een voor hun bruikbare vorm van energie lijkt me daarin een mooi voorbeeld. Hetzelfde geld denk ik voor natuurlijke voorbeelden voor energie opslag, wat ook een rol kan spelen in de buffers-problematiek (vraag en aanbod beter alignen) waar het hier eerder over ging in de energiedicussie. (Denk bijvoorbeeld aan vetten en carbohydrates die verlengt worden bij overschot, en kunnen worden ingekort/geoogst bij schaarste. Ik denk dat we vaak het wiel opnieuw uitvinden, terwijl in veel biologische systemen de belangrijkste component (duurzaam) juist een essentieel onderdeel is. Daarom vind ik bijvoorbeeld het onderzoek dat Feringa doet (moleculaire motertjes gebaseerd op de technologie die voorkomt in bacterien en andere microorganismen) erg intressant. Ook in toekomstige energietransities zouden we een hoop kunnen leren door beter te kijken naar hoe verschillende levensvormen dingen doen om veel van de door ons gecreeerde problemen aan te pakken.

Jump naar Uranium mining:
Hoewel ik zogezegd ook bedenkingen heb bij kernenergie, vond ik dit dan wel een mooi pilot project. In het kort een groep die erin geslaagd is om met draadjes met een coating (die ook uit recycling van textiel te maken zou kunnen zijn) zware metalen en ook uranium uit zeewater kunnen worden gewonnen. Dit soort manieren van "mining", waar je iets wint maar de kwaliteit van de natuur er juist mee verbeteren kunt, spreken me meer aan dan de manier waarop het nu gemined wordt. Al vind ik dat daar nu te makkelijk aan voorbij gepraat wordt. Kernenergie is nu al duur, als je de voetprint ook gaat aanpakken op grond van minimale natuurschade wordt het nog veel onhoudbaarder. Hetzelfde gaat overigens op voor talloze andere resources die gemined worden, van bitcoin tot lithium, van goud tot steenkool. Dit soort verbruik moeten we echt aanpakken; veel meer richting circulair. Als we resources weer op waarde gaan schatten dan geeft dat ook (hopelijk) een veel beter besef om afval en verspilling terug te dringen.

Opwarming is slechts een onderdeel van problematiek
Klimaatproblematiek is een onderdeel van een veel groter probleem: habitat corruption (afbraak van levensruimte). Daar vallen naast extremere klimaatsveranderingen ook vervuiling, monocultivering, verschaling van (landbouw)grond, verwoestijning, vergiftiging en verlies van biodiversiteit onder. Dit proces gaan we ook met het versneld opbreken van de zwaarste elementen die we op aarde kunnen vinden (kernenergie) niet direct oplossen, al kun je argumenteren dat we het iets vertragen. Maar uiteindelijk creeer je enkel een evenwicht als je evenveel of minder afbreekt dan je in datzelfde tijdinterval opbouwt. Een ecosysteem heeft die opbouwers hard nodig, denk aan de rol van bacterie-, schimmels en planten in de natuur. Hetzelfde gaat op voor ons energieverbruik. Ik hoop vurig dat dit besef en de bijgaande doorbraken in de komende 100 jaar een flinke vlucht gaan maken. Dat lijkt nu wat utopisch, maar uiteindelijk zijn zelfs uitvindingen als het electriciteitsnet, het internet of zelfs het opwekken van kernenergie allemaal nog niet zo heel oud als je een beetje uit leert zoomen. Er kan dus denk ik zeker een hoop veranderen, zolang men maar blijft inzien dat onderzoek en wetenschap hiervoor zeer belangrijk is. In mijn ogen te belangrijk om aan marktwerking over te laten (waarbij de economische druk van investment-returns te veel de boventoon voert).

Sorry, een beetje breeder geworden dan vooraf gedacht, ik hoop dat het ondanks die warrigheid een beetje te volgen is hoe ik er tegenaan kijk.
 
Laatst bewerkt:
Ja... wat is dit nou weer?
Wat dacht je? De discussie begint wat dood te bloeden, laat ik eens een los filmpje droppen, popcorn erbij pakken en kijken hoe het zich ontvouwt?

Of heb je er nog een bepaalde gedachtegang & mening bij? :grin:
Die eerste drie vragen laat ik maar in hun waarde. Ik zie verder überhaupt niet zo in wat er mis is met het delen van een filmpje zonder er direct van alles omheen te typen. Om in te gaan op de enige zinvolle vraag: ik heb daar inderdaad een mening over, maar ben momenteel nogal druk. Kan er op een later moment prima dieper op in gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan