Kookkunsten / recepten

Ja, dat is babyvoeding volgens een deel van het forum, maar hoezo breng je dit op? In een Smoothie zou ik eerder yoghurt doen dan melk.
Hangt af van hoe vloeibaar je hem wil. Met yoghurt, bevroren fruit en banaan wordt het een stuk dikker, en heb je een lepel nodig. Met melk kun je het drinken.

Overigens gebruik ik het vaak beiden, en dan de verhouding afhankelijk van de andere ingredienten. Hoe meer grapefuit / sinaasappelsap, hoe minder melk, etc.
 
Hangt af van hoe vloeibaar je hem wil. Met yoghurt, bevroren fruit en banaan wordt het een stuk dikker, en heb je een lepel nodig. Met melk kun je het drinken.

Overigens gebruik ik het vaak beiden, en dan de verhouding afhankelijk van de andere ingredienten. Hoe meer grapefuit / sinaasappelsap, hoe minder melk, etc.
Yoghurt en een beetje water kan ook.
 
Ik heb een vraag:

Ik ben de laatste tijd aan het oefenen om goeie fried rice te maken (het water loopt me bij het woord al in de mond) en op filmpjes zie ik dat je nadat je de olie in de wok hebt gedaan moet wachten tot het zo heet is geworden dat de olie begint te roken, vervolgens de olie uit de wok moet gooien en vervolgens te beginnen. Dit heb ik geprobeerd en het gerecht was erg goed gelukt. Echter is mij altijd geleerd dat het schadelijk is wanneer je olie zo ver verhit totdat de olie begint te roken. Daarom vroeg ik me af hoe dit precies zit? Het is namelijk wel belangrijk dat je pan zo heet is dat je de rijst echt gaat bakken.

Zijn hier wokmasters die me hierbij kunnen helpen?
 
Echter is mij altijd geleerd dat het schadelijk is wanneer je olie zo ver verhit totdat de olie begint te roken. Daarom vroeg ik me af hoe dit precies zit? Het is namelijk wel belangrijk dat je pan zo heet is dat je de rijst echt gaat bakken

Daarom gebruiken ze in Aziatische keuken pindaolie en die mag je wel verhitten tot de hoge temperaturen en is dan niet schadelijk.

Koud geperste olijfolie mag je idd niet te hoog verhitten.

Egg fried rice:

 
Je moet vooral niet de fout maken door hetzelfde te koken maar dan het vlees weg te laten. Natuurlijk is het dan saaier, zeker als het gerecht initieel rondom het vlees is samengesteld. Er zijn echter vreselijk veel heerlijke gerechten / recepten zonder vlees. Met vooral groenten kun je super veel. De vrouw en ik houden allebei van (experimenteel) koken, dus veel verschillende dingen passeren de revue.

We halen sinds kort ook eens in de zoveel tijd een pakket met streekproducten op, die door boeren in de buurt wordt samengesteld. Groenten, aardappelen, maar ook ambachtelijke yoghurt bijvoobeeld. Super vers, altijd seizoensproducten en vaak lekkerder dan in de supermarkt. Daarnaast is het leuk dat je niet precies weet wat je krijgt, en dat je dan dus van al het spul wat moois moet maken.

HelloFresh ook wel eens gedaan, maar dat vind ik wel wat aan de prijzige kant. Wel lekker, overigens.

Dan ben ik nu heel benieuwd wat experimenteel koken is voor jouw? Geef eens aan paar recepten hier weer, zodat ik een idee kan krijgen of ik het ook kan doen?

En streekproducten zijn de bomb! Lekker vers, niet door de molen van de grote transporteurs gegaan. Lokaal, je weet wie je geld krijgt en er ook voor werkt.


Hellofresh, vind ik maar niets. Heel veel goedkope groente, weining echte variatie in de kwaliteitsgroente. Ik laat het lekker links liggen.
 
Dan ben ik nu heel benieuwd wat experimenteel koken is voor jouw? Geef eens aan paar recepten hier weer, zodat ik een idee kan krijgen of ik het ook kan doen?

En streekproducten zijn de bomb! Lekker vers, niet door de molen van de grote transporteurs gegaan. Lokaal, je weet wie je geld krijgt en er ook voor werkt.


Hellofresh, vind ik maar niets. Heel veel goedkope groente, weining echte variatie in de kwaliteitsgroente. Ik laat het lekker links liggen.
Waarom plaats jij dit politieke issue in het kook-topic???
 
Dan ben ik nu heel benieuwd wat experimenteel koken is voor jouw? Geef eens aan paar recepten hier weer, zodat ik een idee kan krijgen of ik het ook kan doen?

En streekproducten zijn de bomb! Lekker vers, niet door de molen van de grote transporteurs gegaan. Lokaal, je weet wie je geld krijgt en er ook voor werkt.


Hellofresh, vind ik maar niets. Heel veel goedkope groente, weining echte variatie in de kwaliteitsgroente. Ik laat het lekker links liggen.
Nou ja, experimenteel is misschien een groot woord, maar ik bedoel je dat ik het leuk vind om te koken met wat ik in huis heb. Iets wat ik in studententijd heb ontwikkeld (zodat ik niet naar de winkel hoefde, haha). Dus zonder recept, of recepten proberen samen te voegen etc. Of spullen te kopen die je niet vaak gebruikt, en kijken wat je ermee gaat doen. Zelfde principe met zo'n box uit de streek.
 
Nou ja, experimenteel is misschien een groot woord, maar ik bedoel je dat ik het leuk vind om te koken met wat ik in huis heb. Iets wat ik in studententijd heb ontwikkeld (zodat ik niet naar de winkel hoefde, haha). Dus zonder recept, of recepten proberen samen te voegen etc. Of spullen te kopen die je niet vaak gebruikt, en kijken wat je ermee gaat doen. Zelfde principe met zo'n box uit de streek.

Doet mij denken aan de troep van Ben Boon:

10984041_864644780248918_1843317704593870542_n.jpg


ben boon 2.jpg
 

Bijlagen

  • ben boon 1.jpg
    ben boon 1.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 3
Oh, HelloFresh heeft ook zeker nadelen. Dat vooropgesteld. Kies vooral voor het gemak op het moment. Kom ik later nog wel eens op terug gok ik.
 
Nou sorry mannen. Ik ben niet blij geworden van vegetarische gehakt en spek door mijn bonen. Dat doen we niet nogmaals.

Morgen nog wel eens kijken hoe de linzen in de pastasaus smaken.
Moet je ook naar mij luisteren. :p Vegagehakt is gewoon meh en een bonengerecht heeft geen gehakt nodig (maar misschien jouw gerecht wel, ik denk aan taco's/enchiladas/buritos met veel verschillende bonen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan