Israël & Palestina

Status
Je kunt niet meer reageren.
Welke slachtofferrol? Daar heb ik het niet over man. Prima dat je beiden partijen hetzelfde beoordeeld (maar ook jij wijst 1 partij aan als aanstichter toch?!). Lijkt me normaal. Dat is hier echter niet de tendens in de discussie. Daar wordt door de meesten vooral gewezen naar Israël toch?! Beiden partijen hebben schuld aan al die gewelddadigheden toch!
De continue kolonisatie en discriminatie van Palestijnen is toch op geen enkele manier goed te praten?
 
Nou, de teksten die gebezigd worden hier af en toe komen toch redelijk in de buurt vind ik. Een nogal eenzijdige blik op de situatie ook zoals je het nu omschrijft. Waar is de rol die Palestijnen en ook het hele Midden Oosten hebben gespeeld die tot deze spanningen en misstanden hebben geleid??? De Israëli’s zijn echt geen lieverdjes maar die explosieve situatie in die regio is zeker zoveel schuld van de landen om Israël heen als van Israël zelf. Maar ja, dat is geen populaire mening natuurlijk. Als je niet voor de Palestijnen bent tegenwoordig krijg je al gauw een stempel opgedrukt. Beetje een BLM gevoel krijg ik daarbij.
Ga eens een paar weken naar Israël en omringende landen toe dan kom je er snel genoeg achter dat Israël echt niet het enige probleem is. Maar ja, beeldvorming van roeptoeters en media beïnvloedt veel mensen blijkbaar behoorlijk.
Grappig dat je dat zegt, want ik ben vorig jaar in Israel geweest...
 
Welke slachtofferrol? Daar heb ik het niet over man. Prima dat je beiden partijen hetzelfde beoordeeld (maar ook jij wijst 1 partij aan als aanstichter toch?!). Lijkt me normaal. Dat is hier echter niet de tendens in de discussie. Daar wordt door de meesten vooral gewezen naar Israël toch?! Beiden partijen hebben schuld aan al die gewelddadigheden toch!
Ja joh. Nuanceer maar weer hoor. Een regering die een ander volk hun land beetje bij beetje steelt, hun discrimineert, aanvalt, opsluit, scheidt van de buitenwereld, basisbehoeftes ontneemt en nog veel meer, maar laten we inzoomen op wat de Palestijnen terug doen. Laat anders aan de Palestijnen zien hoe voorbeeldig ze zich moeten gedragen, dan zijn ze vast snel van hun lijden verlost.

Wanneer een pestkop die zijn slachtoffer het hele jaar door aanpakt, en vervolgens zijn slachtoffer logischerwijs eens iets terugdoet, ben jij dan zo'n leraar die pas daarna tussenbeide komt en beide streng aanspreekt?
 
Ja joh. Nuanceer maar weer hoor. Een regering die een ander volk hun land beetje bij beetje steelt, hun discrimineert, aanvalt, opsluit, scheidt van de buitenwereld, basisbehoeftes ontneemt en nog veel meer, maar laten we inzoomen op wat de Palestijnen terug doen. Laat anders aan de Palestijnen zien hoe voorbeeldig ze zich moeten gedragen, dan zijn ze vast snel van hun lijden verlost.

Wanneer een pestkop die zijn slachtoffer het hele jaar door aanpakt, en vervolgens zijn slachtoffer logischerwijs eens iets terugdoet, ben jij dan zo'n leraar die pas daarna tussenbeide komt en beide streng aanspreekt?

Vind je laatste stuk best treffend op het hele conflict. Het zijn net een stel kleine kinderen op een schoolplein. Veel wijzen naar elkaar, zij doen het ook, maaaar zij deden het eerst, zij zus, zij dit, zij dat.

Het probleem is ook dat straks iemand moet toegeven dat zij meer hebben gedaan dan de ander, dat gaat natuurlijk niet gebeuren "want zij deden dit veel erger".

Voor mij is het allemaal lekker makkelijk roepen hoor, maar ik denk zo over al die oorlogen. Stel ontzettende kleuters. Het is godverdomme echt niet zo moeilijk om met al die verschillende meningen om te gaan hoor, zolang je als een volwassen vent kunt praten is er niks aan de hand. Laat die spelersraad van PSV maar overvliegen, die snappen dat blijkbaar wel.
 
Dit is het meest menselijke wat ik in een oorlog heb gezien, of de grootste mind-terror die je kan uitvoeren vooraf

 
De hele regio mag van mij geasfalteerd worden, Jeruzalem voorop. En er dan parkeerplaatsen van maken. Daar gaat niemand oorlog om voeren, de huidige partijen willen alleen maar de ander vernietigen.
 

31 Palestijnse kinderen dood maar Rutte noemt het zelfverdediging van Israel. Wat een grote klootzak is Rutte dat hij de oorlogsmisdaden van de Joden niet benoemt, maar alleen die van de Palestijnen. :sick:
 

31 Palestijnse kinderen dood maar Rutte noemt het zelfverdediging van Israel. Wat een grote klootzak is Rutte dat hij de oorlogsmisdaden van de Joden niet benoemt, maar alleen die van de Palestijnen. :sick:
Tja, “wij” hebben nu eenmaal altijd de kant van Israël gekozen wanneer puntje bij paaltje komt. En met “wij” bedoel ik uiteraard onze politiek. We zijn nu eenmaal de schoothondjes van de US wanneer het op de echt grote kwesties aankomt binnen het internationale toneel. Allemaal verklaarbaar, etc. Als je het allemaal echt plat slaat en rationaliseert kun je deze tweet van Rutte hem niet eens kwalijk nemen. Ook al zou hij diep in zijn hart iets anders vinden, dan nog “kan” hij bijna niet anders. Dat is hoe de kaarten al lang geleden geschud zijn en een reshuffle zit er voorlopig echt niet in.

Door zijn tweet zou je haast denken dat Hamas zomaar besloot wat raketten af te vuren, lol. Maar ook dat, het mixen van de volgorde van events, is niets nieuws.

Als je wat serieuze bronnen raadpleegt is het glashelder dat dit hele verhaal is begonnen met de jaarlijkse provocaties door de Israëlische police chief, toevalligerwijs (not) tijdens de start van de Ramadan. De plek waar Palestijnen tijdens hun zgn. heilige maand bijeenkomen werd “opeens” afgezet vanuit “veiligheidsoverwegingen”, waarna er een clash ontstond tussen Palestijnen en de Israëlische politie en er honderden gewonden vielen. Vervolgens kwamen de raketten en alle overige ellende.

Verder mogen mensen allerlei nuanceringen plaatsen bij het conflict, hun meningen erop nahouden en één van beide kanten verafschuwen om welke reden dan ook, maar dát is hoe de spanningen zijn ontstaan en niets anders. Zoals wel vaker wordt de wijze waarop e.e.a. is aangesticht buiten beschouwing gelaten, maar goed - what else is new?
 
Tja, “wij” hebben nu eenmaal altijd de kant van Israël gekozen wanneer puntje bij paaltje komt. En met “wij” bedoel ik uiteraard onze politiek. We zijn nu eenmaal de schoothondjes van de US wanneer het op de echt grote kwesties aankomt binnen het internationale toneel. Allemaal verklaarbaar, etc. Als je het allemaal echt plat slaat en rationaliseert kun je deze tweet van Rutte hem niet eens kwalijk nemen. Ook al zou hij diep in zijn hart iets anders vinden, dan nog “kan” hij bijna niet anders. Dat is hoe de kaarten al lang geleden geschud zijn en een reshuffle zit er voorlopig echt niet in.

Door zijn tweet zou je haast denken dat Hamas zomaar besloot wat raketten af te vuren, lol. Maar ook dat, het mixen van de volgorde van events, is niets nieuws.

Als je wat serieuze bronnen raadpleegt is het glashelder dat dit hele verhaal is begonnen met de jaarlijkse provocaties door de Israëlische police chief, toevalligerwijs (not) tijdens de start van de Ramadan. De plek waar Palestijnen tijdens hun zgn. heilige maand bijeenkomen werd “opeens” afgezet vanuit “veiligheidsoverwegingen”, waarna er een clash ontstond tussen Palestijnen en de Israëlische politie en er honderden gewonden vielen. Vervolgens kwamen de raketten en alle overige ellende.

Verder mogen mensen allerlei nuanceringen plaatsen bij het conflict, hun meningen erop nahouden en één van beide kanten verafschuwen om welke reden dan ook, maar dát is hoe de spanningen zijn ontstaan en niets anders. Zoals wel vaker wordt de wijze waarop e.e.a. is aangesticht buiten beschouwing gelaten, maar goed - what else is new?
Een artikel in De Standaard onderstreept je mening:

'

Trump stak lont in het kruitvat, Biden moet ze eruithalen​

Vol zelfvertrouwen door de steun van Donald Trump durfde de Israëlische president Netanyahu zeer ver te gaan in zijn politiek tegenover de Palestijnen. Joe Biden wou wegblijven uit het wespennest, maar dat wordt moeilijk. '

' Het kleine Israël, omringd door Arabische naties, heeft altijd de steun van de VS nodig gehad om te overleven. Een machtswissel in de VS heeft dan ook vaak ingrijpende gevolgen voor de Israëlisch-Palestijnse kwestie. De invloed van president Donald Trump was de afgelopen vier jaar heel groot. Door Trumps onvoorwaardelijke steun kon Bibi Netanyahu enkele jaren zeer groot dromen, al overspeelde hij daarmee wellicht zijn hand.'

' De woordvoerders van Buitenlandse Zaken en van het Witte Huis lopen op eieren. Nadat ze eerder al kritiek geuit hadden op de uithuiszettingen van Palestijnse families, veroordelen ze nu Hamas voor het afvuren van raketten op Israël. ‘Israël heeft het recht om zich te verdedigen’, zei Biden woensdag, maar ondertussen kloppen de Amerikaanse diplomaten overuren.
Volgens The Washington Post wordt er ook druk overlegd met Egypte, Jordanië en Qatar, landen die de Amerikaanse boodschap kunnen overbrengen aan Hamas. Rechtstreeks onderhandelen kan niet, want Hamas geldt in de VS als een terroristische organisatie.'

Trump heeft boter op zijn hoofd, en bloed aan zijn handen.
What else is new.

Maar: we kunnen nu wel doorgaan met analyseren, en ' nietus hij begon' . Niet constructief.

Oplossingen graag.

Tweestatenoplossing is blijkbaar een gepasseerd station?
Andere opties?
 
Met alles zo zwart wit bekijken als je doet blijft de oorlogsmisdaad tegen kinderen gewoon keihard overeind staan. Daar doet geen enkele nuance aan af. Ik kan er gewoon niet bij dat een leider dat zegt en goedpraat
Waarschijnlijk ben ik minder geinformeerd dan jij. Sorry.
Maar: ik probeer mij te verdiepen.

De oorlogsmisdaden tegen kinderen: wat bedoel je hiermee?

De media hebben het namelijk slechts over ' raketten van Hamas ten opzichte van onschuldige burgers', en over ' gerichte Israelische aanvallen' tegen Hamas leiders.

( Ik sta kritisch ten aanzien van ' de media' ; "The first casualty when war comes is truth". ) .
 
De oorlogsmisdaden tegen kinderen: wat bedoel je hiermee?

De 31 dode Palestijnse kinderen die de dood gevonden hebben doordat de Joden hun raketten afvuren. Wat de Palestijnen ook doen, kinderen die de dood vinden in een conflict is een oorlogsmisdaad.

Waar de oorzaak ook ligt in het conflict (naar mijn mening de Joden met landjepik sinds 68), dit kan je nooit of te nummer recht praten. Dat doet Rutte wel en dat is meer dan een grote schande.
 
De media:

' Gewelddadige confrontaties tussen Joden en Palestijnen gaan woensdagavond verder. De escalatie van het geweld zorgt voor burgerslachtoffers. Volgens Israël is een 6-jarige jongen omgekomen. Aan Palestijnse kant zijn 56 doden, onder wie 14 kinderen, gemeld.'

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210512_97360028

En:

' Twee Israëlische vrouwen zijn in de kuststad Ashkelon omgekomen door raketaanvallen vanuit de Gazastrook, melden de hulpdiensten. Het zijn de eerste dodelijke slachtoffers aan Israëlische kant sinds beide partijen elkaar bestoken. Vanochtend werd duidelijk dat er 25 Palestijnen om het leven waren gekomen bij Israëlische luchtaanvallen, onder wie negen kinderen. '

https://www.ad.nl/buitenland/negen-kinderen-gedood-bij-israelische-luchtaanvallen-twee-vrouwen-dood-door-palestijnse-raketten~a13d9102/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


"The first casualty when war comes is truth".
 
Tja. Israël "reageert" op aanvallen van Hamas en al het andere wat ze zelf hebben gedaan, bezettingen, nederzettingen bouwen, doorgaan met door koloniseren, moeten we niet met geweld oplossen, maar diplomatiek. Dat zal de westerse blik erop zijn, of dan toch van de overheden.

Heb ooit nog een boek gelezen over alle mogelijke oplossingen. De conclusie was, wat mij betreft, dat het vrijwel onmogelijk is. Dan staan we maar met het westen achter de natie die we ooit in het leven hebben geroepen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Twee Israëlische vrouwen zijn in de kuststad Ashkelon omgekomen door raketaanvallen vanuit de Gazastrook, melden de hulpdiensten

Tsja, in een oorlog mogen burgerslachtoffers vallen. Zo hard en lomp is oorlog.

blijft een feit dat het om doodziek van te worden dat allebei de kampen oorlogsmisdaden begaan. Elk kind aan beide kanten wat dood gaat is een oorlogsmisdaad. Maar nogmaals dat is niet mijn punt, waarom wel de Palestijnse oorlogsmisdaden veroordelen Maar niet de Joods oorlogsmisdaden?
 
Okee.

'Wij' hebben Israel in het leven geroepen:

' In 1917 komt de Britse overheid met de Balfour-verklaring. Balfour, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, spreekt daarin de intentie uit om in Palestina een “nationaal thuis voor het Joodse volk” te maken. Dit leidt tot grote onvrede bij de Arabische bevolking, die zich bedrogen voelt. '

' Het idee voor een eigen staat komt niet uit de lucht vallen. In de loop van de negentiende eeuw krijgen Joden in Centraal- en Oost-Europa steeds meer te maken met antisemitisme. Dat komt mede door de opkomst van nationalistische bewegingen.

( Binnen de Joodse gemeenschap is er intussen discussie over wat het betekent om Jood te zijn: is het alleen een religie of hoort daar ook een land bij? De Joden die verlangen naar een eigen land noemen zich Zionisten, naar de berg Zion vlak bij Jeruzalem. ' )

' een Joods-Oostenrijkse activist zag een eigen Joodse staat ( 1948) als oplossing voor de moeilijke positie van Joden in Europa. Die staat moest verrijzen in Palestina. Het idee sloeg aan. '

Maar dan zullen vervolgens er velen refereren aan ' de moeilijke positie van Joden in Europa ' .

( Godwin: ' As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches ' )


De moeilijke positie van Joden in Europa/ antisemitisme was wel een dingetje, denk ik ? Zowel in begin 1900 als in 1948.

Maar dan zijn we helaas weer terug bij af.

En dus schieten we niets op met deze ' discussie' .

' Nietus hij begon' .... gaat helaas niemand verder brengen .
 
Laatst bewerkt:
Okee.

'Wij' hebben Israel in het leven geroepen:

' In 1917 komt de Britse overheid met de Balfour-verklaring. Balfour, de Britse minister van Buitenlandse Zaken, spreekt daarin de intentie uit om in Palestina een “nationaal thuis voor het Joodse volk” te maken. Dit leidt tot grote onvrede bij de Arabische bevolking, die zich bedrogen voelt. '

' Het idee voor een eigen staat komt niet uit de lucht vallen. In de loop van de negentiende eeuw krijgen Joden in Centraal- en Oost-Europa steeds meer te maken met antisemitisme. Dat komt mede door de opkomst van nationalistische bewegingen.

( Binnen de Joodse gemeenschap is er intussen discussie over wat het betekent om Jood te zijn: is het alleen een religie of hoort daar ook een land bij? De Joden die verlangen naar een eigen land noemen zich Zionisten, naar de berg Zion vlak bij Jeruzalem. ' )

' een Joods-Oostenrijkse activist zag een eigen Joodse staat ( 1948) als oplossing voor de moeilijke positie van Joden in Europa. Die staat moest verrijzen in Palestina. Het idee sloeg aan. '

Maar dan zullen vervolgens er velen refereren aan ' de moeilijke positie van Joden in Europa ' .

( Godwin: ' As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches ' )


De moeilijke positie van Joden in Europa/ antisemitisme was wel een dingetje, denk ik ? Zowel in begin 1900 als in 1948.

Maar dan zijn we helaas weer terug bij af.

En dus schieten we niets op met deze ' discussie' .

' Nietus hij begon' .... gaat helaas niemand verder brengen .
Dat is ook weer wat kort door de bocht. Het huidige Israëlische grondgebied heeft heel wat leiders gehad, maar voor Christus was er al een koninkrijk Israël. Dat was dan weer niet zozeer het huidige Israël qua landgrenzen maar het overlapt wel. Er is sinds die tijd ook gewoon af en aan bewoning door Joden in het gebied geweest. Maar er is bijvoorbeeld Romeinse en Perzische overheersing geweest over het gebied.
Bij het vaststellen wie er "recht" heeft op het grondgebied van Israël ligt het er dus ook maar net aan welk tijdvak je gebruikt. Natuurlijk is de huidige vorm (de Britse mandaat-vorm) een kunstmatige staat. Maar het is ook weer niet een volledig gemaakte staat zonder enige historische basis.

Enerzijds snap ik de behoefte aan een eigen staat ook nog wel, maar je zou zeggen dat er een minder gewelddadige oplossing mogelijk is voor dit conflict. Laat Gaza en de Westerlijke Jordaanoever aan de Palestijnen. Alleen Jeruzalem zal dan een twistpunt blijven. Er is geen gouden oplossing ben ik bang en ik weet ook niet of ik de oplossing voor dit conflict nog ga meemaken.
 
Dat is ook weer wat kort door de bocht. Het huidige Israëlische grondgebied heeft heel wat leiders gehad, maar voor Christus was er al een koninkrijk Israël. Dat was dan weer niet zozeer het huidige Israël qua landgrenzen maar het overlapt wel. Er is sinds die tijd ook gewoon af en aan bewoning door Joden in het gebied geweest. Maar er is bijvoorbeeld Romeinse en Perzische overheersing geweest over het gebied.
Bij het vaststellen wie er "recht" heeft op het grondgebied van Israël ligt het er dus ook maar net aan welk tijdvak je gebruikt. Natuurlijk is de huidige vorm (de Britse mandaat-vorm) een kunstmatige staat. Maar het is ook weer niet een volledig gemaakte staat zonder enige historische basis.

Enerzijds snap ik de behoefte aan een eigen staat ook nog wel, maar je zou zeggen dat er een minder gewelddadige oplossing mogelijk is voor dit conflict. Laat Gaza en de Westerlijke Jordaanoever aan de Palestijnen. Alleen Jeruzalem zal dan een twistpunt blijven. Er is geen gouden oplossing ben ik bang en ik weet ook niet of ik de oplossing voor dit conflict nog ga meemaken.

Waarbij we ons weer kunnen afvragen of een historische rechtvaardiging genoeg is om het gewoon weer op te eisen. Of gaan we dan alles terugvragen uit de Nederlandse gloriedagen? "Israël" was al een poosje weg..
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Enerzijds snap ik de behoefte aan een eigen staat ook nog wel, maar je zou zeggen dat er een minder gewelddadige oplossing mogelijk is voor dit conflict. Laat Gaza en de Westerlijke Jordaanoever aan de Palestijnen. Alleen Jeruzalem zal dan een twistpunt blijven. Er is geen gouden oplossing ben ik bang en ik weet ook niet of ik de oplossing voor dit conflict nog ga meemaken.
Zelfs dat is helaas meerdere keren geprobeerd. Waarbij Isreal dit ook akkoord zou vinden (zelfs groter gebied). Echter extremistische partijen als Hamas gingen hier en gaan hier ook niet mee akkoord helaas. Dat maakt het nog lastiger allemaal.
 
Zo als zo vaak, dingen beginnen met reden 1 en eindigen vaak op het zelfde, geloof.
Toen Serviërs de Bosnische moslims afslachtte kregen ze ook likes uit Rusland, toen Bosnië wraak op hun nam stonden de Turken feest te vieren in Ankara, toen Kroaten hun afmaakte kwamen de Duitsers en Oostenrijkers ons helpen en kusjes geven. Begon om land, eindigde in geloof en support van je eigen geloof/bondgenoten. Hier heb je dat dus ook, sommige kiezen duidelijk hun kant en andere zijn diplomatiek correct maar je weet welk kant ze steunen.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan