Israël & Palestina

Der Jaufe

Bondscoach
Bij de RK-kerk ben ik daar niet zo van onder de indruk. Ze hebben ook al eens benoemd dat kinderen misbruiken niet mag. Toch zetten ze geen consequenties op het verbloemen van die daden.
Och t is ook nooit goed. Als de RK kerk niks had gezegd over t gedrag van Israël had men wat te zeiken gehad. Nu nemen ze stelling en is t nog niet goed.

ELPSV

Supporter
Och t is ook nooit goed. Als de RK kerk niks had gezegd over t gedrag van Israël had men wat te zeiken gehad. Nu nemen ze stelling en is t nog niet goed.
Als instantie dat zich al eeuwen positioneert als hét moreel kompas van de RK-en, mag je verwachten dat ze onder álle omstandigheden het principe 'practice what you preach' toepassen. En dat doen ze niet. Lijkt mij dan ook volstrekt normaal om dan vraagtekens te zetten bij hetgeen ze allemaal zeggen, of in ieder geval de motivatie dr achter.

Laatst bewerkt:

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Als je denkt dat scheiding van kerk en staat dat inhoud dan heb je daar n verkeerd beeld bij.
Nou, dat weet ik niet.
De kwestie speelt tussen 2 volkeren die niks met de RK-kerk te maken hebben. Heeft ook niets met waardes o.i.d. te maken. Hier een kant in kiezen is dus een politiek iets, en dat hoort mijns inziens een geloofsorganisatie zich niet mee te bemoeien. Als een ayatollah of imam zou oproepen om Spaans baskenland autonomie te geven, zou ik dat ook gek vinden.

Der Jaufe

Bondscoach
Nou, dat weet ik niet.
De kwestie speelt tussen 2 volkeren die niks met de RK-kerk te maken hebben. Heeft ook niets met waardes o.i.d. te maken. Hier een kant in kiezen is dus een politiek iets, en dat hoort mijns inziens een geloofsorganisatie zich niet mee te bemoeien. Als een ayatollah of imam zou oproepen om Spaans baskenland autonomie te geven, zou ik dat ook gek vinden.
Tja, als de RK kerk nu zou zeggen, dit zijn de grenzen en nu niet meer zeiken zou ik het met je eens zijn. Dat de RK-kerk zich uitspreekt tegen onrechtvaardigheid (nl land claimen dat niet van jou is, mensen verjagen etc. lijkt mij niet meer dan logisch. Hoop ook dat de NLse politiek zich hier over uitspreekt. Overigens is je vergelijking niet sterk. Stel dat NL België wil annexeren dan zou ik het niet vreemd vinden als een ayatollah of imam zegt dat dat niet een goede actie is.

Bacchus

#JeSuisSjakie
Medewerker
Stel dat NL België wil annexeren dan zou ik het niet vreemd vinden als een ayatollah of imam zegt dat dat niet een goede actie is.
Ligt eraan. Als nederland daarbij zegt dat het geannexeerde deel Islamitisch wordt, denk ik dat we allemaal de reactie wel kunnen raden.

IPF

Forummer van het jaar 2015
Nou, dat weet ik niet.
Ze kiezen geen kant volgens mij: ze zeggen dat het zeer onverstandig is om zoiets te doen. Ze drukken zich allerminst uit als een partij die voor een kant kiest. Dat hebben ze al vaker gedaan omwille van de wereldvrede. Of dat echt hun bedoeling is enzo weet ik allemaal niet, maar het is niets nieuws iig.
En waarom mag een geestelijke zich niet uitspreken over de gruweldaden in de wereld? Als ze echt de universele waarden van hun geloof gedaan willen krijgen, dan moeten ze zelfs zeggen wat ze vinden van onrecht, onderdrukking en misdaden tegen de mensheid. Dat heeft er dan ook niets mee te maken dat ze over twee volkeren praten die een ander geloof er op na houden.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Ze kiezen geen kant volgens mij: ze zeggen dat het zeer onverstandig is om zoiets te doen. Ze drukken zich allerminst uit als een partij die voor een kant kiest. Dat hebben ze al vaker gedaan omwille van de wereldvrede. Of dat echt hun bedoeling is enzo weet ik allemaal niet, maar het is niets nieuws iig.
En waarom mag een geestelijke zich niet uitspreken over de gruweldaden in de wereld? Als ze echt de universele waarden van hun geloof gedaan willen krijgen, dan moeten ze zelfs zeggen wat ze vinden van onrecht, onderdrukking en misdaden tegen de mensheid. Dat heeft er dan ook niets mee te maken dat ze over twee volkeren praten die een ander geloof er op na houden.
Ik vind 'm raar omdat ze in landen waar ze wél stevige invloed hebben/hadden, dit vaak hebben nagelaten.

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Ik vind 'm raar omdat ze in landen waar ze wél stevige invloed hebben/hadden, dit vaak hebben nagelaten.
Dat is wellicht zo, maar dan is het toch mooi dat de huidige "leiding" van het Vaticaan wel probeert, gezien de invloed die ze hebben? De huidige paus staat er toch sowieso een beetje om bekend dat ie z'n best doet het wat meer van deze tijd te maken? Voor zover dat mogelijk is binnen een dergelijk instituut. Ben geenszins van de kerk, maar de mensen van nu zijn de mensen van toen niet. Snap dat het een tikkie over versimpeld is, maar ik hoop dat m'n punt een beetje overkomt.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Dat is wellicht zo, maar dan is het toch mooi dat de huidige "leiding" van het Vaticaan wel probeert, gezien de invloed die ze hebben? De huidige paus staat er toch sowieso een beetje om bekend dat ie z'n best doet het wat meer van deze tijd te maken? Voor zover dat mogelijk is binnen een dergelijk instituut. Ben geenszins van de kerk, maar de mensen van nu zijn de mensen van toen niet. Snap dat het een tikkie over versimpeld is, maar ik hoop dat m'n punt een beetje overkomt.
Ik snap wat je bedoelt. En deze mag misschien wat vernieuwing brengen, ik zie nog steeds geen radicale omslag. Ze zouden in nogal wat arme landen een verschil kunnen maken....

Bovenaan Onderaan