Herstructurering voetbal

Het is wel een appels en peren vergelijking tenzij je alle regels overneemt. Dus geen hoge ballen meer richting 16, alles over de grond (zoals bij hockey) en de regels mbt fysiek contact ook overnemen. En geen afstandsschoten meer. Dan ook all the way met de nadruk op puur aanvallend spel zoals bij hockey het geval is. Maken we van voetbal lekker hockey zonder het daadwerkelijke hockey. Ik geloof dat ik dan maar afhaak en gewoon maar hockey ga volgen dan..
Bij hockey mag je toch gewoon door de lucht passen? Alleen niet in de cirkel.
 
Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe ik het schetste. Ik zal 'm proberen iets te verduidelijken.

PSV speelt tegen Sparta. Op het moment dat Sparta de bal heeft, wil PSV hoog druk gaan zetten door met het hele team naar voren te gaan en af te jagen. Sparta laat de bal naar achteren gaan zodat PSV, naar voren opschuift en stuurt tegelijkertijd een aantal man de diepte in, waar niemand meer van PSV staat. Ze geven de bal een ros naar voren over alles en iedereen heen en de spelers die voorin staan lopen zo op de keeper af.

Op het moment dat PSV de bal heeft, gaat Sparta met z'n allen achterin hangen om de spelers van PSV geen ruimte te geven. Ze kunnen immers niet meer een stukje van de goal af spelen, want de aanvallers van PSV kunnen staan waar ze willen zonder bang te hoeven zijn voor buitenspel. Sparta verovert de bal, de snelle jongens schieten naar voren en ze knallen de bal weg.

Ik zie echt niet in hoe het aanvallende voetbal van Bosz in de situatie zonder buitenspel hanteerbaar blijft. Je wordt geslacht op de counter.
Ben ik niet mee eens.
De basis van het voetbal is dat verdedigende ploegen het veld klein wil houden, aanvallende ploegen willen het veld groot houden. Het veld wordt met een buitenspelregel kleiner, omdat een groot deel van het veld letterlijk buitenspel is. Zonder buitenspel komt er zodoende meer ruimte en dat is in het voordeel van de aanvallende ploeg.

En zeg dat er bijvoorbeeld 2 spelers van de verdedigende ploeg voorin voorin gehouden wordt, dan hou je als aanvallende ploeg ook 2 spelers achterin. Dat betekent dat je ipv 10 tegen 10 druk zet, je 8 tegen 8 druk zet. Dat is absoluut in het voordeel van de aanvallende ploeg. Want verdedigers moeten daardoor meer lopen, terwijl aanvallers de bal makkelijker kunnen rondspelen. Ook wordt rugdekking geven lastiger, omdat verdigerders er langer over doen om naar de desbetrevende aanvaller toe te lopen, omdat er meer ruimte is.

Dat de bus extra wordt gebeurd zie ik niet gebeuren. De verdigende ploeg wil het veld altijd klein houden, of er nou buitenspel is of niet. Daarbij, op het moment dat de aanvallende partij terugzakt na balverlies, zal de verdedigende partij toch naar voren komen, omdat je lucht niet hoeft te dekken.
 
Vergelijk het hockey van de vorige eeuw met het huidige en je ziet wat ik bedoel.
Waarom kan niet hetzelfde gebeuren bij voetbal?
Er zijn altijd tactische aanpassingen geweest en dat zal dus ook gebeuren als de buitenspelregel eindelijk verdwijnt.
Binnen een (half?)jaar heeft men de eventuele valkuilen door en zijn er creatieve oplossingen voor bedacht.
Zo gaat het altijd bij evolutie, ook van een spel.
Idem. Ik heb die verandering meegemaakt en iedereen riep meteen "balletjes afwachten". Maar dan offer je ook een speler volledig op. Het viel uiteindelijk gek mee.
 
Idem. Ik heb die verandering meegemaakt en iedereen riep meteen "balletjes afwachten". Maar dan offer je ook een speler volledig op. Het viel uiteindelijk gek mee.
Het worden kluitjes van spelers zoals Mentos ook al aangaf. Je hebt geen middenveld meer. Je krijgt dat lange ballen spel zonder enige vorm van opbouw of serieuze tactiek. Als je het al wil doen moet je meer aan gaan passen qua regels om het spel niet een simpele bal in de diepte en wie het snelste is heeft 'm sport van te maken. Als dat je ding is prima, maar ik zie liever positie spel, tactiek, defensieve intelligentie en een normale veld bezetting als je het niet erg vindt..
 
Als we toch regels van andere sporten willen toepassen bij het voetbal stel ik voor dat doelpunten van buiten de 16-meter 3 punten opleveren en binnen de 16-meter maar 2.
 
Om even serieus te reageren dan: Afschaffen van de buitenspelregel is een dusdanig ingrijpende aanpassing waarvan we geen idee hebben wat de echte impact zal zijn dat ik er geen voorstander van ben. Technologie wordt vanaf nu alleen maar beter wat hopelijk het verstorende effect van het handhaven van de regel alleen maar makkelijker zal maken.
 
Een knuppel, mogen enkel nog de bal wegslaan met een knuppel.

Als de keeper hem dan op de helft van de tegenstander het publiek in slaat, mag hij vrij een rondje lopen via de 4 corner vlaggen en krijgt hij een extra punt erbij.
Laten we er dan ook vliegende bezemstelen bij pakken met 3 ringen ipv goals... En een hele kleine bal die 1 aangewezen speler moet gaan zoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan