Euro / Europese Unie

Relix

Aanvoerder
Dank rico ! Gezien de gezamelijk munt en de ECB steunpakketten lijkt me dat we ook in andere gevallen Italië wel zullen moeten steunen. Als op deze manier er minder rente naar beleggers verdampt klinkt het op zich wel verstandig?

Maar misschien zie ik dat verkeerd. Zowieso vind ik de hele financiele markt en t systeen van beleggen maar n raar spelletje met fictieve bedragen die opeens groeien of verdampen. :confused:

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Het is wel weer zo dat de zuidelijke landen weer de begrotingsregels niet gevolgd hebben en nu geen reserves hebben. Moet Nederland daarvoor blijven betalen?

rico

Assistent Coach
Dank rico ! Gezien de gezamelijk munt en de ECB steunpakketten lijkt me dat we ook in andere gevallen Italië wel zullen moeten steunen. Als op deze manier er minder rente naar beleggers verdampt klinkt het op zich wel verstandig?

Maar misschien zie ik dat verkeerd. Zowieso vind ik de hele financiele markt en t systeen van beleggen maar n raar spelletje met fictieve bedragen die opeens groeien of verdampen. :confused:
Het is wel weer zo dat de zuidelijke landen weer de begrotingsregels niet gevolgd hebben en nu geen reserves hebben. Moet Nederland daarvoor blijven betalen?
Een beetje wat Mikasa zegt. Het is natuurlijk wel zuur dat Nl sterk bezuinigd heeft en z'n staatsschuld tot onder 60% BBP heeft gebracht, terwijl bv Italie vrijwel niks heeft bezuinigd, bijna geen enkele impopulaire maatregel heeft genomen, z'n bankensector niet heeft gereorganiseerd en z'n staatsschuld heeft laten oplopen tot meer dan 130% BBP. En nu moeten de Nl belastingbetalers, die dus 10 jaar uitgeknepen zijn, mede opdraaien voor de schuld van landen die bijna niks gedaan hebben. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, maar het zou wel verstandig zijn als de zuidelijke landen (en daar hoort ook bv Frankrijk toe), nu eindelijk eens hun rotzooi op gaan ruimen.

Relix

Aanvoerder
Een beetje wat Mikasa zegt. Het is natuurlijk wel zuur dat Nl sterk bezuinigd heeft en z'n staatsschuld tot onder 60% BBP heeft gebracht, terwijl bv Italie vrijwel niks heeft bezuinigd, bijna geen enkele impopulaire maatregel heeft genomen, z'n bankensector niet heeft gereorganiseerd en z'n staatsschuld heeft laten oplopen tot meer dan 130% BBP. En nu moeten de Nl belastingbetalers, die dus 10 jaar uitgeknepen zijn, mede opdraaien voor de schuld van landen die bijna niks gedaan hebben. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, maar het zou wel verstandig zijn als de zuidelijke landen (en daar hoort ook bv Frankrijk toe), nu eindelijk eens hun rotzooi op gaan ruimen.
Ja, dat is ook wel zo denk ik. T klinkt altijd wel overtuigend maar ik kan me ook aan de andere kant goed voorstellen dat we zelf ook hier en daar de kantjes er wel vanaflopen (NL heeft ook wat vuile truckjes qua belastingen e.d.). Misschien dat er in ruil voor eurobonds ook meer macht richting EU gaat om te zorgen dat 'die landen' in ruil voor de eurobonds toch iets moeten gaan opofferen qua begrotingszeggenschap?

rico

Assistent Coach
Ja, dat is ook wel zo denk ik. T klinkt altijd wel overtuigend maar ik kan me ook aan de andere kant goed voorstellen dat we zelf ook hier en daar de kantjes er wel vanaflopen (NL heeft ook wat vuile truckjes qua belastingen e.d.). Misschien dat er in ruil voor eurobonds ook meer macht richting EU gaat om te zorgen dat 'die landen' in ruil voor de eurobonds toch iets moeten gaan opofferen qua begrotingszeggenschap?
Dat is er al, dat heet het Stabiliteitspact. Plus de EU moet elk jaar de begroting van elk land goedkeuren. Alleen trekken de meeste landen zich daar niks van aan.

Mohr

Routinier
Tja, dat heeft te maken met een cultuuromslag en een hele organisatie die dat moet faciliteren en controleren. Dat is één van de moeilijkste zaken in een organisatie. Denk alleen maar aan elk bedrijf waar je hebt gewerkt en hoevaak je samen hebt afgesproken om iets voortaan anders te doen. Hoevaak lukt dat? En als het lukt hoeveel energie is daar ingegaan? En als je het kleiner maakt: hoeveel relaties ken je die stuk gegaan zijn nadat ze gingen samenwonen of zelfs op vakantie zijn gegaan. Dat waren ook twee culturen die zich moesten aanpassen,

Relix

Aanvoerder
Kritisch stukje over economische schade die het Nederlandse belastingsysteem voor multinationals voor overige EU landen betekend.

In plaats van de kritiek op overige landen (en het niet voldoen aan europese begrotingen) lijkt het me ook wel eens verstandig om de hand in eigen boezem te steken. We stelen de kruimels met deze constructies (het aantrekken van dit soort constructies levert Nederland geld op) maar we zijn er tevens ook onze eigen europese systeem (de euro) mee aan het ondermijnen. Het geld dat ermee verdampt komt terrecht bij de grote spelers terwijl de schade voornamelijk door de overige euro-landen word opgevangen (gemiste belastingen). En dan klagen wij weer dat wij nederlanders de rest financieel moeten helpen. Het is "een beetje krom" op zijn zachtst gezegd.

Toch wel iets om serieus te nemen nu de steun voor de VVD (toch de voorvechter van deze "bedrijfsvriendelijke constructies") zo toeneemt.

Bovenaan Onderaan