MN223
Routinier
Ik noem rechts omdat dat voornamelijk de schreeuwers zijn die inspelen op onderbuikgevoelens van het volk. Onderbuikgevoelens die niet verdwijnen en een verdere voedingsbodem vormen wanneer we niet volledig worden ingelicht. Maar prima; maken we er populisme van. Totaal irrelevant verder.
Dat is waar, inderdaad niet relevant voor de rest van de discussie.
Ik vraag me af waar je jouw informatie vandaan haalt. Ik in elk geval uit vrij recente historie. Ben niet zo gek lang geleden afgestudeerd en heb gedurende 5-6 jaar op de universiteit ongeveer 10-15 finance en economiegerelateerde vakken gevolgd. Allemaal met dezelfde mythes. Of het nu gaat om de theorie van banken die handelen als "intermediairs" (zijn ze niet - ze zijn geldscheppers) of het "fractional reserve" systeem (klopt niets van) - dit leert men op universiteiten. Bij elke studie economie of finance. Dit is veel verder door te trekken; ook op Harvard leert men dit. En ja, de basis daarvan werd gelegd op het gymnasium, waar de mythe van ons economisch systeem onstaat. Ik ga verder niet serieus in op argument zoals "in middelbare schoolboeken staan wel vaker dingen die niet kloppen", als je het niet erg vindt.
Laat ik het dan omdraaien: ik zie niet in waarom dat foute verhaal van de middelbare school en verder precies een probleem is. Het is in andere vakgebieden ook geen probleem, waarom zou dat bij economie wel zo zijn? Idem voor colleges op de universiteit. Ook daar wordt maar een deel van het verhaal verteld, en de praktijk is anders of subtieler.
Met alle respect, maar dit toont aan dat je niet begrijpt hoe ons geldsysteem werkt. Een link naar een paper van de Bank of England van een aantal jaar geleden: klik
Daarin staat hetzelfde als dat ik noem: het gaat niet over het uitlenen van spaargeld. Dat is nooit (alleen) zo geweest en de laatste jaren helemaal niet meer. Maar, en dan kom ik toch terug op het middelbareschoolboekenverhaal: een dergelijk beeld helpt wel om te illustreren hoe geld kan "ontstaan", en meer relevantie heeft het volgens mij niet.
Het artikel is overigens ook wat te kort door de bocht. Gesteld wordt "So they are a liability of the bank, not an asset that could be lent out" en dat is maar de helft van het verhaal. Als ik 1000 euro bij de bank stort heeft de bank aan mij een schuld van 1000 euro. Die schuld is de liability. Maar de 1000 fysieke euro's die zij op dat moment in hun bezit hebben zijn wel degelijk een asset. Dat moet ook wel, een balans blijft immers een balans.
Ik heb nog talloze andere bronnen voor je die geloofwaardig genoeg zijn. Eigenlijk vind ik dat we hier wel kunnen stoppen wat betreft het debat over het geldsysteem, want zolang je mijn bezwaren en tekst afdoet als te kort door de bocht of achterhaald, komen we niets verder en moet ik opboksen tegen iemand die de waarheid ontkent. Mocht je daadwerkelijk een zinnige discussie willen voeren over geldschepping, dan kun je het best dergelijke bronnen checken.
Wat flauw. Als ik het zou beperkingen tot de opmerking "het is te kort door de bocht" zou je een punt hebben. Maar ik geef duidelijk aan waarom ik je beweringen te kort door de bocht vind. Daar kun je op ingaan. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en misschien klopt het ook wel helemaal niet. Dan kun je dat ook aangeven. En als je daar een bron bij geeft die helpt om je punt te onderbouwen neem ik die met plezier door. Maar een discussie afkappen omdat ik eerst bronnen moet checken die je zelf niet geeft, dat slaat natuurlijk nergens op. Over achterhaald heb ik het verder niet gehad, behalve in de context van het middelbareschoolboek, maar dat ging niet over jouw stelling.
Beter uitgelegd en veranderd. Heb vaak genoeg proberen te onderbouwen waarom. Dat centrale banken onafhankelijk zijn is exact het probleem en is voor mij alles behalve een argument.
Dat kan, ikzelf vind het geen enkel probleem en juist goed om monetair beleid en politiek gescheiden te houden. Voor je het weet heb je een staatshoofd die het land in de afgrond stort omdat het hem er op de korte termijn goed uit laat zien.
Dat je hier al eerder over geschreven hebt wist ik niet. Ik ben ook pas weer sinds kort op dit forum actief. Ik zal eens door oude berichten heen gaan.
Je leest niet wat ik zeg. Net zoals bij alle voorgaande punten krijg ik meer het idee dat je mijn stellingen maar probeert af te doen als te kort door de bocht of achterhaald zonder in te gaan op de inhoud. Zie ook mijn punt over geldschepping. Kan hier niets mee.
Ik lees wel wat je zegt: jouw stelling is dat QE geen geldschepping kan zijn omdat reserves niet aan het publiek worden uitgeleend en alleen in het interbancaire verkeer een rol spelen. Die stelling is te kort door de bocht, omdat de reserves wel degelijk bepalen hoeveel er aan het publiek kan worden uitgeleend. QE zelf is geen geldschepping maar leidt er indirect wel toe.
Je insinueert weer veel en dat alleen gebaseerd op mijn verzoek aan de overheid om de politiek eerlijk te laten zijn over deze hele QE-operatie daadwerkelijk voor bestemd is.
Ik insinueer helemaal niks, maar ik vraag je om het een en ander af te wegen tegen alternatieven.
Jep. We zijn netto spaarders/aflossers geworden door onze private schuldenberg. Aflossen kun je zien als sparen. Mag hopen dat dat niet zo ingewikkeld is. We zijn hierdoor netto consumptie-remmers en geen consumptie-drivers. Nogmaals ook hierover is enorm veel te vinden, niet door de minste economen.
Voor mij is het lood om oud ijzer. Wat wordt afgelost komt niet in de reële economie terecht, maar is daar eerder al wel in terechtgekomen.
Ok, ik kijk uit naar de onderbouwing wat betreft de correcte ordergrootte van 60%.
Met de natte vinger: Bij een staatsschuld van 60% van het BBP en rentepercentage van 5% betaal je 3% van het BBP aan rentelasten. Dat is geen probleem zolang die 3% terugkomt in de vorm van toegenomen economische groei.
Het rentepercentage stijgt met toenemende ratio, sterker nog, het stijgt bovenproportioneel. Ik neem aan dat je die grafieken wel kent (spread als functie van staatsschuld/BBP). Bij een schuld van 100% BBP is een opslag van 5% helemaal niet zo raar, maar met 10% rente betaal je ook 10% van het BBP aan rentelasten. En no way dat je in al redelijk ontwikkelde landen een groei van 10% haalt. Landen met een dergelijk hoge schuld maken zichzelf op de lange termijn alleen maar armer.