MN223
Routinier
MN223 Ik vind deze toon van discussiëren al meer uitnodigend. Wellicht lag het aan mij en raak ik getriggerd wanneer je herhaaldelijk zegt dat ik te kort door de bocht ben of met achterhaalde stellingen komGoed, aanstellerij van mijn kant wellicht. Lange tenen hebben hoort gelukkig helemaal bij deze tijd. Ik zal proberen in te gaan op jouw punten:
Ach, aanstellerij, dat lijkt me niet. Uiteindelijk gaat de discussie nog steeds over de inhoud, dus zo lang waren die tenen nou ook weer niet.
Ik ben het met je eens dat dat foute verhaal van de middelbare school geen probleem zou moeten zijn, maar dan wel op de voorwaarde dat het beeld op de universiteit wordt genuanceerd/gecorrigeerd waar nodig. Mijn observatie is dat dat niet gebeurt en dat we op de uni steeds dieper in een mythe terecht komen wat betreft het economische/monetaire systeem. Eens dat je uiteindelijk het meest leert in de praktijk, maar het schrijnende vind ik dat die praktijk weer volledig gestoeld is op de onjuiste theorie van de universiteit.
Ik heb wat dingen van Koo bekeken, en in de basis is dat gewoon in lijn met wat wordt aangeleerd. Hij laat zien hoe dat in bepaalde gevallen uitwerkt, en dat is hartstikke instructief, maar het adagium "als je als overheid bezuinigt terwijl de private sector op zijn gat ligt kom je alleen maar in een nog diepere recessie" is in feite klassieke Keynesiaanse economie. Waar Koo aan voorbij gaat - en wat de echte oplossing zou zijn - is hoe je de private sector weer aan kunt zwengelen en van hun fixatie op schuldpositie af kunt helpen. Extra overheidsbestedingen omdat de private sector desinvesteert is in feite een lapmiddel.
Ik denk dat het belangrijk is om te begrijpen dat elke euro in omloop gelijk is aan schuld. Die 1000 euro is ooit gecreëerd als schuld. Zoals je zegt, kijkend naar een bankbalans: 1000 euro als "asset" op de bankbalans in de vorm van een verstrekte lening of centrale bankreserve; 1000 euro als "liability op de bankbalans, want die 1000 euro staat op jouw rekening. Eerder zei je volgens mij dat de rente op die 1000 euro de "asset" van de bank is, maar dat is niet zo. Die rente is geen balans-item, maar een P&L / winst&verlies-item. Komt uiteindelijk in het netto rente inkomen (bovenaan de P&L), werkt daarmee door naar het netto inkomen (onderaan de P&L) en verplaatst zich daarmee naar het eigen vermogen van de bank terecht. Rechts, aan de andere kant van de balans dus (-:
Dat van die rente stond er niet zo handig. Wat ik bedoelde was dat de bank sec niet rijker wordt het op de balans zetten van een lening, maar enkel van de renteinkomsten.
Ik blijf erbij dat centrale bankreserves geen rol spelen in de kredietverlening; dat dit een misvatting is van het hele QE-programma. Ik heb even voor je gekeken en het relevante YouTube filmpje van Richard Koo terug kunnen vinden. Ik hoop dat je binnenkort ergens een moment kunt vinden om deze te bekijken - het is een lang filmpje; een opname van zijn conferentie in Duitsland - en ben benieuwd of je hier erna hetzelfde over denkt. Koo heeft als Japanner een aantal jaar bij de FED gewerkt en is momenteel hoofdeconoom bij de Japanse zakenbank Nomura.
Waar Koo aan voorbij gaat is wat de situatie zou zijn geweest zonder QE. Een beetje het correlatian doesn't imply causation verhaal, maar dan omgekeerd. Dat de kredietverstrekking niet toenam ondanks de groei van de reserves, betekent niet dat er geen verband is, maar betekent in dit geval dat er ook nog andere effecten een rol spelen. Bijvoorbeeld strengere richtlijnen aan financiële instellingen die op hetzelfde moment werden ingevoerd, strengere voorwaarden aan private leningen zoals hypotheken en een dalende huizenmarkt. Zonder QE was de hoeveelheid leningen nóg lager geweest. Het beschikbare geld zou nog kleiner zijn geweest, de rente hoger, de vraag naar kredieten nog lager, de huizenprijs daarmee ook lager, en daarmee de omvang van de private leningen nog kleiner. En wat ik hier voor huizen schrijf geldt in feite voor de hele private sector.
Verder lopen er nu wat dingen door elkaar. Want de boodschap van Koo is "overheden hadden het wegvallen van private investeringen moeten opvangen door extra te lenen en uit te geven; maar landen als Spanje en Italië konden dat niet, want ze waren gehouden aan de 3% regel". Maar die regel is direct na de kredietcrisis tijdelijk opgeschort. In Italië is het begrotingstekort in de jaren na de kredietcrisis toegenomen van minder dan 2% naar bijna 6% van het BBP. De overheid ging meer uitgeven en de staatsschuld ook. Ook Nederland heeft in die jaren een begrotingstekort gehad dat de 3% voorbij ging. In Nederland nam de staatsschuld tussen 2007 en 2011 toe van 40% van het BBP naar 70% van het BBP. Allemaal dus in feite precies volgens de wens van Koo.
Maar de kredietcrisis was in 2007, de recessie duurde tot ongeveer 2013 (de presentatie van Koo dateert van 2012). Sindsdien is de economie ieder jaar gegroeid, in Nederland maar ook in Italië. In Nederland zijn de investeringen op gang gekomen, de private schulden nemen toe, het begrotingstekort is afgenomen tot zelfs een begrotingsoverschot en de staatsschuld staat weer ruim onder de 60%. In Nederland is in die jaren een hoop geherstructureerd, qua overheidsfinanciën, pensioenen, noem maar op. Allemaal netjes anticyclisch beleid waar we nu de vruchten van plukken. En in Italië? Daar is de staatsschuld nog even hoog als in 2013 en is men drukker geweest met allerlei regeringen vormen en met een premier die rechtzaken over corruptie en verkrachting probeert te ontlopen, dan met - nog veel harder dan in Nederland noodzakelijke - hervormingen.