Coronavirus

Kinderen droomden allang niet meer van een muzikantenbestaan maar van een vlogger-bestaan... mar dat terzijde.

Het lastige van de zorgcapaciteit is dat deze achter de besmettingen na-ijlt. Op dit moment lopen de opnames ook sterk op (maar totaal aantal is nog vrij laag) waarvan het gros niet gevaccineerd. Met vrij rond laten gaan en ca. 50% bevolking gevaccineerd (40% volledig, 27% 1e prik) is het afwachten wat de opnames doen onder de groep jongeren (15-30jr) welke (nog) niet gevaccineerd zijn. Wat dat betreft snap ik dat men nog even op de rem trapt (feitelijk hadden ze mijns inziens minder open moeten gaan).

Wat dat betreft zie ik hierin nog steeds een preventieve sturing op opnames, omdat er nu nog teveel onzekerheid is, enige wat zichtbaar is is een groei van ruim 300% in een periode van een week. Wie weet stokt het over 1.5 week maar dan zit je ws wel boven de 100 opnames per dag. Is het nog wel weer de vraag of jongeren die in het ziekenhuis komen daar korter/gelijk/langer liggen dan de vorige groep.
Allereerst een smiley voor je vlogger-stelling. 😂Couldn’t agree more. Wat dat betreft zit Hugo heel dichtbij de waarheid met z’n DVD’tje: Schermpjes winnen het sowieso van live.


Ja, er is steeds een hele goede reden om het te doen. En iedereen lult weer mee. Want: de zorg. Ik ben van mening dat risico bij het leven hoort. Wij mogen alleen geen zorg weigeren, dus gijzel je de samenleving door altijd uit te moeten gaan van zorgcapaciteit. Iemand die risico neemt en daarmee een ander benadeelt wordt te allen tijden weer opgelapt voor een nieuwe kans. Beetje het Lewis Hamilton-principe zeg maar. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. En hoe zit dat dan voor mensen die werkzaam zijn in de evenementensector? Voor iedere klus testen? En uit eigen zak betalen? Ze hebben immers anderhalf jaar kunnen sparen? Er gaan bij mij dan hele andere rode vlaggen een rol spelen.
 
Allereerst een smiley voor je vlogger-stelling. 😂Couldn’t agree more. Wat dat betreft zit Hugo heel dichtbij de waarheid met z’n DVD’tje: Schermpjes winnen het sowieso van live.


Ja, er is steeds een hele goede reden om het te doen. En iedereen lult weer mee. Want: de zorg. Ik ben van mening dat risico bij het leven hoort. Wij mogen alleen geen zorg weigeren, dus gijzel je de samenleving door altijd uit te moeten gaan van zorgcapaciteit. Iemand die risico neemt en daarmee een ander benadeelt wordt te allen tijden weer opgelapt voor een nieuwe kans. Beetje het Lewis Hamilton-principe zeg maar. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. En hoe zit dat dan voor mensen die werkzaam zijn in de evenementensector? Voor iedere klus testen? En uit eigen zak betalen? Ze hebben immers anderhalf jaar kunnen sparen? Er gaan bij mij dan hele andere rode vlaggen een rol spelen.
Enige lastige is nu dat een deel een risico heeft genomen omdat meneer Hugo en zijn vrienden riep dat het allemaal kon.
Vooralsnog is testen voor toegang gratis bij mijn weten, dus ik als belastingbetaler betaal mee voor die mensen in de evenementenbranche die niet willen prikken maar wel willen feesten...
 
Enige lastige is nu dat een deel een risico heeft genomen omdat meneer Hugo en zijn vrienden riep dat het allemaal kon.
Vooralsnog is testen voor toegang gratis bij mijn weten, dus ik als belastingbetaler betaal mee voor die mensen in de evenementenbranche die niet willen prikken maar wel willen feesten...
Ja, die explosieve reactie viel te verwachten na een tijd helemaal niks mogen. Als ik mijn kind opvoed met nul snoep, weet je bijna zeker dat ze eenmaal op kamers (of stiekem) losgaat. Het gehele theaterseizoen had gewoon met voorwaarden door kunnen gaan. Eigenlijk bijna alles wel. Maar met voorwaarden en aanpassingen. Het enige wat ik enigszins had gereguleerd zijn vakanties naar het buitenland. Als we als Europa beter hadden samengewerkt had dat ook gekund, maar samenwerken blijkt lastig. Maar zodra er genoeg vaccins gezet zijn, moet het klaar zijn met de testsamenleving. Anders zijn we in mijn ogen niet goed bezig. En zijn we voorgelogen bovendien.
 
Ja, die explosieve reactie viel te verwachten na een tijd helemaal niks mogen. Als ik mijn kind opvoed met nul snoep, weet je bijna zeker dat ze eenmaal op kamers (of stiekem) losgaat. Het gehele theaterseizoen had gewoon met voorwaarden door kunnen gaan. Eigenlijk bijna alles wel. Maar met voorwaarden en aanpassingen. Het enige wat ik enigszins had gereguleerd zijn vakanties naar het buitenland. Als we als Europa beter hadden samengewerkt had dat ook gekund, maar samenwerken blijkt lastig. Maar zodra er genoeg vaccins gezet zijn, moet het klaar zijn met de testsamenleving. Anders zijn we in mijn ogen niet goed bezig. En zijn we voorgelogen bovendien.
Ja, ehm, hierin zitten wij volgens mij al een tijdje op 1 lijn.
 
Ja, die explosieve reactie viel te verwachten na een tijd helemaal niks mogen. Als ik mijn kind opvoed met nul snoep, weet je bijna zeker dat ze eenmaal op kamers (of stiekem) losgaat. Het gehele theaterseizoen had gewoon met voorwaarden door kunnen gaan. Eigenlijk bijna alles wel. Maar met voorwaarden en aanpassingen. Het enige wat ik enigszins had gereguleerd zijn vakanties naar het buitenland. Als we als Europa beter hadden samengewerkt had dat ook gekund, maar samenwerken blijkt lastig. Maar zodra er genoeg vaccins gezet zijn, moet het klaar zijn met de testsamenleving. Anders zijn we in mijn ogen niet goed bezig. En zijn we voorgelogen bovendien.
Als iedereen zijn vaccin heeft kunnen krijgen is het gewoon klaar. Dan is het reguliere zorg eerst, en mogen ongevaccineerde corona-patiënten achteraan sluiten. Een dingetje blijft natuurlijk dat zolang er Corona is dat je als gevaccineerde het ook kan krijgen als je met 600 man in een kleine slecht geventileerde kroeg gaan feesten. maar dat zijn even zorgen voor morgen.
Overigens dit stelt de Zwitserse minister van binnenlandse zaken:


Aber so oder so werden wir alle früher oder später in Kontakt mit dem Virus kommen. Dafür gibt es nur zwei Möglichkeiten: Ein kontrollierter Kontakt mit der Impfung, wenn man das so sagen kann, oder das Risiko, sich anzustecken.
 
Maar zodra er genoeg vaccins gezet zijn, moet het klaar zijn met de testsamenleving. Anders zijn we in mijn ogen niet goed bezig. En zijn we voorgelogen bovendien.
Toch echt een utopie vrees ik. En ik zou het niet framen als "voorliegen", maar simpelweg een gebrek aan kennis op het moment dat de strategie voor het eerst bepaald en gecommuniceerd werd. Sta mij toe om mezelf te quoten in alle ijdelheid:
Wat is het idee achter deze quote? We weten nu dat daar een belangrijke vooronderstelling in zat die nooit expliciet is gemaakt, namelijk dat je niet opnieuw geïnfecteerd kunt worden en niet opnieuw anderen kunt besmetten. Blijkt bij deze infectie dus wel degelijk het geval te zijn; je kunt het meerdere keren krijgen, maar wordt er over het algemeen wel veel minder ziek van. Die belofte van groepsimmuniteit is er in het begin nog wel als je net ziek of gevaccineerd bent, maar na verloop van tijd niet meer.

De belofte had dus niet groepsimmuniteit moeten zijn maar dat we het simpelweg niet zeker weten. Die varianten zijn er niet voor niets; komen op doordat ze zich gemakkelijker in de populatie verspreiden, ofwel doordat ze besmettelijker zijn ofwel doordat ze gemakkelijker mensen kunnen herbesmetten (Brazilie). Als je overdragen wilt voorkomen dan moet je simpelweg blijven vaccineren. En toch werd de strategie ingericht op groepsimmuniteit. Enfin, achteraf allemaal comfortabel lullen.

Het heeft wmb niet zo veel zin om nu eerdere uitspraken van Rutte&Co erbij te halen. Ze wisten (én weten) het simpelweg niet, handelen naar eer en geweten wanneer het aankomt op de te volgen strategie. Dat het beleid op andere vlakken te wensen over laat en er te weinig aandacht is geweest voor andere vakgebieden los van de tot profeten verheven virologen/medici is een ander verhaal.
We gaan niet ontkomen aan de nodige "boosters" en wellicht meer prikjes. Een zeer waarschijnlijk scenario, aangezien we helaas al een tijd in een (over)geglobaliseerd wereldje leven.
 
Toch echt een utopie vrees ik. En ik zou het niet framen als "voorliegen", maar simpelweg een gebrek aan kennis op het moment dat de strategie voor het eerst bepaald en gecommuniceerd werd. Sta mij toe om mezelf te quoten in alle ijdelheid:

We gaan niet ontkomen aan de nodige "boosters" en wellicht meer prikjes. Een zeer waarschijnlijk scenario, aangezien we helaas al een tijd in een (over)geglobaliseerd wereldje leven.
Helemaal eens. Maar daarmee blijf je dus dezelfde groepen benadelen.
 
Een dingetje blijft natuurlijk dat zolang er Corona is dat je als gevaccineerde het ook kan krijgen als je met 600 man in een kleine slecht geventileerde kroeg gaan feesten. maar dat zijn even zorgen voor morgen.
Ik ga d'r vanuit dat ik het vroeger of later ook gewoon krijg, bij voorkeur komende 2 weken nog niet zodat t vaccin z'n werking heeft.
En ja, dan kan ik het ook verspreiden, en in een heel negatief scenario kan ik dan nog steeds in het ziekenhuis belanden of in t houten kostuum. Maar de komende jaren in een kramp leven om maar zo min mogelijk risico's te lopen gaat m gewoon niet worden.
 
Laten we het hopen. Hoe dan ook blijkt vooralsnog de reisbranche machtiger dan de evenementenbranche.
De risico’s zijn niet altijd vergelijkbaar. In Umbrië in een huisje gaan zitten is niet te vergelijken met 3000 man in een tent bij een concert. Wat wel blijft is dat cultuur, zoals zo lang bij Rutte, op de laatste plaats staat. 10 man in het Kruitvat is geen probleem, maar 10 man in het Stedelijk Museum wel…
 
Weet nog dat ik mijn aanbetaling van een huisje aan de kust niet terugkreeg. Moest ook vooral solidair zijn, vonden ze. Nog een keer achteraan gemaild, toen het binnenlandse toerisme booming was. Of we op een later moment nog eens gebruik konden maken van.. Geen reactie. Mooi man.
Tja, mijn stokpaardje, de kermis (waar jij helemaal niks mee hebt) heeft t ook zwaar, zat gemeenten die t niet laten doorgaan en van de beloofde €10mlj hebben ze nog maar heel weinig gezien). Ook geen sterke lobby zullen we maar zeggen.
 
De risico’s zijn niet altijd vergelijkbaar. In Umbrië in een huisje gaan zitten is niet te vergelijken met 3000 man in een tent bij een concert. Wat wel blijft is dat cultuur, zoals zo lang bij Rutte, op de laatste plaats staat. 10 man in het Kruitvat is geen probleem, maar 10 man in het Stedelijk Museum wel…
Eens hoor.
 
Tja, mijn stokpaardje, de kermis (waar jij helemaal niks mee hebt) heeft t ook zwaar, zat gemeenten die t niet laten doorgaan en van de beloofde €10mlj hebben ze nog maar heel weinig gezien). Ook geen sterke lobby zullen we maar zeggen.
Hehe, true. Maar ook zij zijn de Sjaak. Zoals deze crisis teveel in dezelfde hoek mensen het zelf maar op moeten lossen. Kun je wel heel boos worden op stoute jongeren enzo, maar daar moet het beleid in mijn ogen toch boven staan.
 
Tja, mijn stokpaardje, de kermis (waar jij helemaal niks mee hebt) heeft t ook zwaar, zat gemeenten die t niet laten doorgaan en van de beloofde €10mlj hebben ze nog maar heel weinig gezien). Ook geen sterke lobby zullen we maar zeggen.
Wat verbazingwekkend is hoe weinig intelligent zaken zijn aangepakt. Men zou toch nu wel een beetje moeten kunnen inschatten wanneer de risico’s groot zijn. Een kermis in een kleine binnenstad is toch anders dan een kermis die ruim is opgezet op een groot terrein. Waarschijnlijk is de sfeer anders, maar dat is dan maar even zo.
 
Wat verbazingwekkend is hoe weinig intelligent zaken zijn aangepakt. Men zou toch nu wel een beetje moeten kunnen inschatten wanneer de risico’s groot zijn. Een kermis in een kleine binnenstad is toch anders dan een kermis die ruim is opgezet op een groot terrein. Waarschijnlijk is de sfeer anders, maar dat is dan maar even zo.
Aan het einde van het verhaal zijn de uitzonderingen in de klas altijd lastig. De dommerds kun je niet laten bungelen, dat is zielig. De slimmerds moeten zichzelf maar redden. Verder 1 tempo en 1 manier. Gemiste kans, vind ik.
 
Zolang we besmettingen blijven tellen ipv zorgcapaiteit (en zelfs daar kun je op een gegeven moment een streep trekken) blijf je dit houden. Komende winter kunnen de basisscholen wel open blijven MITS kinderen gevaccineerd worden. Daarna iedereen verplicht een booster. Daarna een booster én een negatieve test. Ik vind dat we volledig doorslaan naar een testsamenleving. Als kind droom je niet meer van een muzikantenbestaan, maar van een een handeltje in zelftesten, mondkapjes en naalden.
Hou Engeland de komende 6 weken in de gaten. Die hebben gedaan wat jij wil. Ik sta er wel achter, maar het is wel een risico. Het kan zomaar ook desastreus uitpakken. Nog eventjes geduld dus, want als het hier wel goed gaat, zullen vele landen volgen,.
 
Laten we het hopen. Hoe dan ook blijkt vooralsnog de reisbranche machtiger dan de evenementenbranche.
Niet zozeer de branche, maar de mensen. Vakantie is, vooral in Nl, een grondrecht geworden, dat mensen zich niet af laten pakken en waarvoor ze alle risicos op de koop toenemen. De drang naar evenementen is veel minder. En dan is er vooral het verschil in leeftijdsgroepen. De ouderen geven minder om evenementen en zijn bijzonder gehecht aan hun vakanties, en de jongeren omgekeerd. En ouderen zijn met meer, hebben meer macht en, niet onbelangrijk, gaan stemmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan