Coronavirus

Beste Mentos, mensen denken dat ze boven de natuur staan. Acceptatie dat we hebben verloren van een virus gaat dus never nooit gebeuren.

Maar dan nu met iets minder sarcasme. Ben het duizend procent met je eens. Ik zie virussen en natuurrampen sowieso niet sober in. Hoort bij het leven naar mijn mening. Maar die mening houd ik graag gedeisd. Het hele principe van elkaar helpen en in leven houden door allemaal economische trucjes en synthetische manipulatie van de natuur bevalt me niet.

Enfin, ik wijk af. Laten we het maar weer over corona hebben.
Survival of the fittest. Een cruciaal gegeven in de natuur om populaties gezond te houden. Helaas is het niet meer van toepassing op de mens, met als gevolg dat we de aarde verwoesten.
 
Zoals eerder vandaag aangegeven wat grafiekjes op basis van de cijfers die dagelijks naar buiten komen.
Wil wel eerst even Hugo de Jonge quoten:
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vraagt mensen 'een beetje op te passen' met het vergelijken van statistieken en cijfers over het coronavirus. ,,Wat we niet moeten doen is iedere dag opnieuw de statistieken, die eigenlijk nog heel jong zijn, van dag tot dag willen interpreteren."

Zoals hij aangeeft, het zijn prille cijfers, de meetperiode is vrij kort etc etc.

Vanaf t begin ben ik in excel lijstjes bij gaan houden (kennelijk verlies ik mij t liefst in cijfers in een situatie als deze??). Om daaruit grafiekjes te genereren. Hierbij genereer ik automatische trendlijnen om te kijken welke vorm van ontwikkeling waar te nemen is

DISCLAIMER: ga ajb deze dingen niet verder verspreiden, het is maar een globale interpretatie!

Besmettingen

trendlijn: exponetieel
kwaliteit data: beroerd, wel de gegevens die bekend zijn, maar lang niet iedereen wordt getest.

1584726506781.png

Ziekenhuisopnames
Trendlijn: Exponetieel
kwaliteit data: gemiddeld, begindagen ontbreken deels

1584726661716.png

Hiervan hoop ik dat we snel een trendbreuk zien, overigens houd in je achterhoofd dat:
- er ook mensen het ziekenhuis verlaten
- ziekenhuisopname niet gelijk is aan IC opname

De doden vind ik te macaber om een grafiek van te plaatsen, laten we niet vergeten dat t gros een familie achter laat en dat een klein dorp als Erp nu al 7 slachtoffers kent. Vooralsnog wil Excel d'r geen exponentiele functie in herkennen, maar dat komt omdat de data ook beperkt is.

Slotsom is, let op jezelf en jouw omgeving, denk niet dat t maar een griepje is. En doe aan sociale onthouding!
 
In Italië nu 47021 bevestigde besmettingen waarvan 4032 doden. Gaat hard daar.

Toch lijkt er een lichte stabilisering in de toename van het aantal besmettingen in Italië - en in Spanje. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er een afname is, maar een minder snelle toename. Waarschijnlijk loopt het aantal doden daar (ver?) op achter. De meesten liggen wéken op de IC, en overlijden dan alsnog.

Dit is een interessante site van datawetenschappers aan de TU Eindhoven. Plus waar mogelijk voorspellingen.
 
Toch lijkt er een lichte stabilisering in de toename van het aantal besmettingen in Italië


Klopt dat het stabiliseert, zie logaritmische schaal, maar met zoveel extra patiënten per dag gaat het gigantisch hard. Voordat de daling inzet ben je nog wel even bezig. Meest opvallende is, het aantal ernstig zieken van 7%, maar ook van het aantal closed cases, waarvan 44% in een begrafenis eindigt.
 

Klopt dat het stabiliseert, zie logaritmische schaal, maar met zoveel extra patiënten per dag gaat het gigantisch hard. Voordat de daling inzet ben je nog wel even bezig. Meest opvallende is, het aantal ernstig zieken van 7%, maar ook van het aantal closed cases, waarvan 44% in een begrafenis eindigt.

Ik vind dat laatste moeilijk te plaatsen. Het gros belandt niet in een ziekenhuis - hoe bepaal je dan wat een 'closed case' is?

Overigens voorspelt de TUe dat het totaal aantal besmettingen in Italië op zo'n 80 duizend uit gaat komen. Als dat klopt, is het land pas net over de helft. Dus inderdaad gaat het dan nog heel snel.
 
Hoe kan het dat Duitsland het zo goed onder controle heeft? Stilte voor de storm of hebben ze een beter beleid?
 
Hoe kan het dat Duitsland het zo goed onder controle heeft? Stilte voor de storm of hebben ze een beter beleid?
want 237 per 1mlj in een land dat minder dicht bevolkt is is beter dan 175 per 1mlj? Doden hebben ze vooralsnog minder, maar dat zegt vooralsnog heel weinig als je ziet hoe hard dat kan oplopen.

Beter gezegd, op basis waarvan vind jij dat Duitsland het beter onder controle heeft?
 
Ik heb het helaas te druk met school, maar zo een virus model opstellen lijkt me nou echt heel leuk om te doen. Dan kan ik eindelijk mijn kennis toepassen op een real-life situatie.

Ik zou beginnen met 4 states: gezonde burgers, geïnfecteerde burgers, gestorven burgers en herstelde burgers. Als rates heb je dan van gezond naar geïnfecteerd en van geïnfecteerd naar of gestorven of hersteld. En dan nog een hoop parameters toekennen aan deze rates. Kans op sterfte of herstel is dan afhankelijk van bv. leeftijd (al realiseer ik me nu dat je leeftijd niet zo makkelijk als parameter in je model kan stoppen) en kans op infectie is afhankelijk van een constante die gebaseerd is op het aantal contacten wat de gemiddelde Nederlander maakt (1 bij een vrij land, 0 bij quarantuine). Met dat soort parameters kun je relatief makkelijk al schattingen maken over hoe effectief je een bepaalde maatregel acht.

Hmmm ja, ik kan ook gewoon dit model opstellen en als mijn model dan superieur blijkt, dan kan ik het misschien als thesis opdragen. Enfin, dromen mag, toch?
 
Ben ik hier de enige die zich ook zorgen maakt over de enorme beperking van burgerrechten? Het is toch zonder precedent dat de staat onze bewegingsvrijheid zo stevig aan banden legt. Ik bedoel: deze ziekte moet bestreden worden - maar we mogen hier best streng op letten. Er sterven elke dag wereldwijd 24 duizend mensen aan aan armoede gerelateerde mensen. Elke dag. Nu wordt mondiaal alles platgelegd, economie afgebroken - 10 duizenden werklozen en vele duizenden faillissementen in Nederland alleen zijn eigenlijk onontkoombaar...
 
Ben ik hier de enige die zich ook zorgen maakt over de enorme beperking van burgerrechten? Het is toch zonder precedent dat de staat onze bewegingsvrijheid zo stevig aan banden legt. Ik bedoel: deze ziekte moet bestreden worden - maar we mogen hier best streng op letten. Er sterven elke dag wereldwijd 24 duizend mensen aan aan armoede gerelateerde mensen. Elke dag. Nu wordt mondiaal alles platgelegd, economie afgebroken - 10 duizenden werklozen en vele duizenden faillissementen in Nederland alleen zijn eigenlijk onontkoombaar...

Ik geloof dat in Israel ze n stapje verder gaan en de geheime diensten via gsm locaties ook contact-onderzoeken mogen uitvoeren. En er zullen meer shady stappen worden gezet. Ook nu je met minimale mediaandacht dingen kan daarvoeren die nu door de corona focus de voorpagina's niet halen.

Dat daarnaast de financiele/economische gevolgen groot gaan zijn staat vast vrees ik. De pandemie houd nog maanden aan verwacht ik, de nasleep op economie jaren vermoedelijk. En onrusten, oorlogen en vluchtelingenstromen zijn niet ondenkbaar.
 
Ben ik hier de enige die zich ook zorgen maakt over de enorme beperking van burgerrechten? Het is toch zonder precedent dat de staat onze bewegingsvrijheid zo stevig aan banden legt. Ik bedoel: deze ziekte moet bestreden worden - maar we mogen hier best streng op letten. Er sterven elke dag wereldwijd 24 duizend mensen aan aan armoede gerelateerde mensen. Elke dag. Nu wordt mondiaal alles platgelegd, economie afgebroken - 10 duizenden werklozen en vele duizenden faillissementen in Nederland alleen zijn eigenlijk onontkoombaar...
Ik zie nog weinig beperking van mijn burgerrechten, wel een sterk appel op mijn burgerplichten. Ook vraag ik mij af welk alternatief jij ziet voor deze situatie. Daarnaast, het wereldwijde sterftecijfer kan onze regering weinig invloed op uitoefenen, wat dat betreft zou het fair zijn om in deze vergelijking het Nederlandse sterftecijfer t.g.v. armoede te tonen.

Het kabinet heeft in de afgelopen weken maatregelen genomen:
9 maart -> oproep aan brabant + landsbreed aandacht voor hygiene en beperken van bijeenkomsten met meer dan 100 man
15 maart -> landsbreed beperken van bijeenkomsten en werken

De incubatietijd is, voor zover nu bekend 4 tot 12 dagen. Waar minder duidelijkheid over is is hoe snel de ernstig zieken van niet ziek naar het stadium IC-waardig gaan.
Als de genomen maatregelen effect hebben dan zou dat in de komende dagen wel zichtbaar moeten worden, we wachten af.
 
Goed, ga ik het toch voorzichtig aansnijden.. los van een aantal typische Baudet-momenten waarbij ik dacht "ah ja, toch een lul", vond ik eigenlijk dat zijn tegenstanders in het coronadebat te makkelijk over zijn argumenten heen stapten. Dat heeft hij over zichzelf afgeroepen met zijn stijl van spreken en debatteren, maar toch.

Rutte heeft wel degelijk geroepen dat we het virus beheerst rond zouden laten gaan om groepsimmuniteit op te bouwen, later werd gesteld dat dit eigenlijk onmogelijk is zonder vaccin. Men krabbelde gewoon terug.

Van Dissel heeft vervolgens woensdag aangegeven dat we met onze maatregelen tijd kopen, niets meer en niets minder, zodat er een vaccin kan worden ontwikkeld.

Om dan nu de piek volledig tegen te gaan en volledig onder controle te krijgen, is toch juist een algehele lockdown noodzakelijk? Daarmee koop je dan toch tijd? Baudet vloog op een gegeven moment uit de bocht en vergat zijn eigen punt, toen hij stelde dat het virus dan misschien wel zou uitsterven. Maar dat was, voor zover ik meekreeg uit zijn spreektijd, niet zijn punt. Hij wilde een lockdown om nu de ziekenhuizen te ontlasten, want volgens hun medische analyse (voor zover dat klopt) zitten dit weekend de IC-bedden vol.

Ik ben het er verder volledig mee eens dat hij ook een beetje deed alsof Nederland helemaal géén maatregelen heeft getroffen (Wilders ook), en dat is pertinent gelul. Maar als je de piek wil pletten, dan wil je nu juist toch de boel helemaal op slot gooien? En ja, op een gegeven moment moeten we er weer uit, maar op een gegeven moment moeten we ook uit de huidige situatie.

Je zou het kunnen omkeren, algehele lockdown en vervolgens gefaseerd "ontgrendelen"? Dan heb je toch juist het doel, het virus beheerst rond laten gaan, beter onder controle? Beter dan nu in ieder geval?

Verplichte disclaimer, ik ben ook geen expert.. :cool:
Timing is key, te vroege lockdown is net zo schadelijk als een te late.
 
Ik zie nog weinig beperking van mijn burgerrechten, wel een sterk appel op mijn burgerplichten. Ook vraag ik mij af welk alternatief jij ziet voor deze situatie. Daarnaast, het wereldwijde sterftecijfer kan onze regering weinig invloed op uitoefenen, wat dat betreft zou het fair zijn om in deze vergelijking het Nederlandse sterftecijfer t.g.v. armoede te tonen.

Het kabinet heeft in de afgelopen weken maatregelen genomen:
9 maart -> oproep aan brabant + landsbreed aandacht voor hygiene en beperken van bijeenkomsten met meer dan 100 man
15 maart -> landsbreed beperken van bijeenkomsten en werken

De incubatietijd is, voor zover nu bekend 4 tot 12 dagen. Waar minder duidelijkheid over is is hoe snel de ernstig zieken van niet ziek naar het stadium IC-waardig gaan.
Als de genomen maatregelen effect hebben dan zou dat in de komende dagen wel zichtbaar moeten worden, we wachten af.

Stel je het niet iets te luchtig voor?
Wat denk je van de gedwongen sluiting van horeca, musea, universiteiten, scholen, sportclubs, fitnessclubs? Niet meer bezoeken van verpleeghuizen? En ook: stoppen asielwetgeving (geen asielzoekers meer opnemen - wat mij overigens heel gevaarlijk lijkt, maar goed...) Begrijp me goed, ik vind het noodzakelijke maatregelen - behalve dan die asielzoekers. En we gaan beslist (nog) niet zo ver als China, dat het moment aangrijpt voor verdere biometrische controle van de bevolking. Maar het verleden leert wel dat noodmaatregelen en uitzonderingstoestanden tamelijk hardnekkig zijn - ook na een crisis. Nog steeds maken geheime diensten gebruik van verruimde bevoegdheden na 9/11. Veel kritiek van burgers hoef je niet te verwachten - want de keuze tussen veiligheid en vrijheid is doorgaans snel gemaakt.

Voor mij is deze crisis een kruispunt. Nu moeten we bouwen aan vertrouwen, citizen empowerment, samenwerking, solidariteit - vertrouwen vooral in wetenschap, media... We moeten over onze schaduw heen springen. Ook internationaal, nu de VS niet meer een wereldleider wil zijn in mondiale solidariteit.
 
Stel je het niet iets te luchtig voor?
Wat denk je van de gedwongen sluiting van horeca, musea, universiteiten, scholen, sportclubs, fitnessclubs? Niet meer bezoeken van verpleeghuizen? Begrijp me goed, ik vind het noodzakelijke maatregelen. En we gaan beslist (nog) niet zo ver als China, dat het moment aangrijpt voor verdere biometrische controle van de bevolking. Maar het verleden leert wel dat noodmaatregelen en uitzonderingstoestanden tamelijk hardnekkig zijn - ook na een crisis. Nog steeds maken geheime diensten gebruik van verruimde bevoegdheden na 9/11. Veel kritiek van burgers hoef je niet te verwachten - want de keuze tussen veiligheid en vrijheid is doorgaans snel gemaakt.

Voor mij is deze crisis een kruispunt. Nu moeten we bouwen aan vertrouwen, citizen empowerment, samenwerking, solidariteit - vertrouwen vooral in wetenschap, media... We moeten over onze schaduw heen springen. Ook internationaal, nu de VS niet meer een wereldleider wil zijn in mondiale solidariteit.
Misschien stel ik het te luchtig voor, maar volgens mij zijn er geen noodwetten aangenomen om zulks mogelijk te maken waarbij in de toekomst teruggegrepen kan worden op de instrument.
Dikgedrukte gedeelte, helemaal eens, maar daarin had al veel eerder geacteerd moeten worden, ben bang dat daarin reeds teveel schade aangericht is.
 
Misschien stel ik het te luchtig voor, maar volgens mij zijn er geen noodwetten aangenomen om zulks mogelijk te maken waarbij in de toekomst teruggegrepen kan worden op de instrument.
Dikgedrukte gedeelte, helemaal eens, maar daarin had al veel eerder geacteerd moeten worden, ben bang dat daarin reeds teveel schade aangericht is.

Het zou juridisch interessant zijn om de te onderzoeken wanneer oprekken van wetten (hier: politieverordeningen?) overgaat in noodwetgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan