Coronavirus

Mooi, En dat was de civiele zaak, strafrechtzaak volgt nog waarin celstraf op voorhand niet uitgesloten is.

Mooi, En dat was de civiele zaak, strafrechtzaak volgt nog waarin celstraf op voorhand niet uitgesloten is.
Zou toch geweldig zijn als sywierd de bak in moet. Dan hang ik de vlag uit, met z’n pedantje toontje.

Nou, ja, mooi. Het lijkt alsof ze er drie miljoen p.p. aan overhouden.

Nou, ja, mooi. Het lijkt alsof ze er drie miljoen p.p. aan overhouden.
Blijkt nog anders te zitten, volgende staat in het artikel:

De 20,7 miljoen euro moet per direct worden terugbetaald en geldt als een voorschot. Het werkelijk terug te betalen bedrag moet nog worden bepaald. Van Lienden en co. maakten bij elkaar zo'n 29,3 miljoen euro winst.

Vandaag 5 jaar geleden begon de coronacrisis in Nederland. Bizar dat het alweer zo lang geleden is en je vergeet ook snel hoe het was.
De NOS heeft een kleine compilatie gemaakt. Ik vind het vrij bijzonder om terug te zien wat voor een shitperiode we gehad hebben.

Vandaag 5 jaar geleden begon de coronacrisis in Nederland. Bizar dat het alweer zo lang geleden is en je vergeet ook snel hoe het was.
De NOS heeft een kleine compilatie gemaakt. Ik vind het vrij bijzonder om terug te zien wat voor een shitperiode we gehad hebben.

Ik ben er nog altijd deels chronisch ziek door, vergeten zal ik het dus niet snel. Twee (voor mijn gevoel, want het voelde alsof ik dood zou gaan) bijna-dood ervaringen en meerdere tripjes ziekenhuis. Vooral die eerste nacht met corona was leuk. Terwijl op het nieuws je verhalen hoorde zoals in Bergamo (na de CL wedstrijd Atalanta - Valencia), werd ik zo benauwd dat ik het gevoel had dat mijn lichaam letterlijk dood zou gaan van vermoeidheid. Testen deed men nog niet, alleen bij zorgpersoneel. De huisarts aan de lijn zei dat het wel goed moest komen, want ''uw zoon is toch 25 en gezond?'' (mijn moeder deed het gesprek aan de telefoon, ik kon letterlijk niet praten van vermoeidheid). 5 jaar later gaat het naar omstandigheden oke, ik kan werken en redelijk mijn leven leven, maar draag nog altijd chronische klachten met mij mee die de rest van mijn leven zullen blijven. Vooral die eerste versie van het virus was voor sommige mensen echt heel naar en ik ben niet de enige. Iemand waar ik sinds een jaar goed bevriend mee ben geraakt is 25, geen onderliggend lijden en eindigde door covid in een rolstoel, waarschijnlijk voor altijd.

Ik geef mensen nog altijd het advies mee niet met dit virus te sollen. Gewoon 'griep' is het zeker niet, want ik heb in mijn leven heel vaak griep gehad, maar daar herstelde ik altijd zonder problemen van. Ja, de kans is vrij groot dat jij er zonder kleerscheuren doorheen komt, maar er is ook een kans (eentje die groter is dan je denkt) dat het een hele andere kant op kan gaan. Probeer het niet (te vaak) uit te vinden, zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Ik ben er nog altijd deels chronisch ziek door, vergeten zal ik het dus niet snel. Twee (voor mijn gevoel, want het voelde alsof ik dood zou gaan) bijna-dood ervaringen en meerdere tripjes ziekenhuis. 5 jaar later gaat het naar omstandigheden oke, ik kan werken en redelijk mijn leven leven, maar draag nog altijd chronische klachten met mij mee die de rest van mijn leven zullen blijven. Vooral die eerste versie van het virus was voor sommige mensen echt heel naar en ik ben niet de enige. Iemand waar ik sinds een jaar goed bevriend mee ben geraakt is 25, geen onderliggend lijden en eindigde door covid in een rolstoel, waarschijnlijk voor altijd.

Ik geef mensen nog altijd het advies mee niet met dit virus te sollen. Gewoon 'griep' is het zeker niet, want ik heb in mijn leven heel vaak griep gehad, maar daar herstelde ik altijd zonder problemen van. Ja, de kans is vrij groot dat jij er zonder kleerscheuren doorheen komt, maar er is ook een kans (eentje die groter is dan je denkt) dat het een hele andere kant op kan gaan. Probeer het niet (te vaak) uit te vinden, zou ik zeggen.
Heftig zeg! Ik snap dat jij het inderdaad niet zal vergeten dan. Ik ken niemand in mijn omgeving met long covid, maar dat is dan puur geluk denk ik.

De enige blijvende consequentie die wij eraan over hebben gehouden is dat mijn vriendin nooit echt goed afscheid heeft kunnen nemen van haar oma die tijdens de crisis kanker kreeg en overleed. Daar heeft ze het nog steeds moeilijk mee, maar dat staat natuurlijk in schril contrast met nu nog steeds fysieke klachten hebben die je leven belemmeren.

Ik ben er nog altijd deels chronisch ziek door, vergeten zal ik het dus niet snel. Twee (voor mijn gevoel, want het voelde alsof ik dood zou gaan) bijna-dood ervaringen en meerdere tripjes ziekenhuis. 5 jaar later gaat het naar omstandigheden oke, ik kan werken en redelijk mijn leven leven, maar draag nog altijd chronische klachten met mij mee die de rest van mijn leven zullen blijven. Vooral die eerste versie van het virus was voor sommige mensen echt heel naar en ik ben niet de enige. Iemand waar ik sinds een jaar goed bevriend mee ben geraakt is 25, geen onderliggend lijden en eindigde door covid in een rolstoel, waarschijnlijk voor altijd.

Sterkte!
Ja de één houdt er meer klachten aan over dan de ander. Mijn vrouw en ik hebben dezelfde klachten er aan overgehouden. Bij verkoudheid meer last van benauwdheid. Kortom: vaker gebruik van het pufje salbutamol. Bij fitheid niet het idee dat ik er eerder moe van wordt.

Heftig zeg! Ik snap dat jij het inderdaad niet zal vergeten dan. Ik ken niemand in mijn omgeving met long covid, maar dat is dan puur geluk denk ik.

De enige blijvende consequentie die wij eraan over hebben gehouden is dat mijn vriendin nooit echt goed afscheid heeft kunnen nemen van haar oma die tijdens de crisis kanker kreeg en overleed. Daar heeft ze het nog steeds moeilijk mee, maar dat staat natuurlijk in schril contrast met nu nog steeds fysieke klachten hebben die je leven belemmeren.
Het is heel willekeurig inderdaad. Ik heb meerdere in mijn vriendenkringen, waaronder twee vrienden die tot een van mijn vastere vriendengroepen behoren en ik dus ook al kende voor covid. Die zijn allebei ook wel redelijk hersteld, maar hebben net zoals ik restklachten. Vooral chronische pijn en verminderde energie/concentratie. Maar die 'nieuwere' vriendin eindigde dus in een rolstoel, nota bene van een latere vesie van het virus. Ik realiseerde mij pas hoeveel mensen het eigenlijk hebben toen ik een facebook groep met lotgenoten instapte. En ja, alle leeftijden en achtergronden.

Ik ben er nog altijd deels chronisch ziek door, vergeten zal ik het dus niet snel. Twee (voor mijn gevoel, want het voelde alsof ik dood zou gaan) bijna-dood ervaringen en meerdere tripjes ziekenhuis. Vooral die eerste nacht met corona was leuk. Terwijl op het nieuws je verhalen hoorde zoals in Bergamo (na de CL wedstrijd Atalanta - Valencia), werd ik zo benauwd dat ik het gevoel had dat mijn lichaam letterlijk dood zou gaan van vermoeidheid. Testen deed men nog niet, alleen bij zorgpersoneel. De huisarts aan de lijn zei dat het wel goed moest komen, want ''uw zoon is toch 25 en gezond?'' (mijn moeder deed het gesprek aan de telefoon, ik kon letterlijk niet praten van vermoeidheid). 5 jaar later gaat het naar omstandigheden oke, ik kan werken en redelijk mijn leven leven, maar draag nog altijd chronische klachten met mij mee die de rest van mijn leven zullen blijven. Vooral die eerste versie van het virus was voor sommige mensen echt heel naar en ik ben niet de enige. Iemand waar ik sinds een jaar goed bevriend mee ben geraakt is 25, geen onderliggend lijden en eindigde door covid in een rolstoel, waarschijnlijk voor altijd.

Heftig verhaal....
Maakt me meteen weer pissig op die antivaxxers.

Als zorgpersoneel ergerde ik mij kapot aan al die antivaxers en lui die zeiden dat het allemaal onzin is, maar als je doormaakt wat jij hebt gedaan moet je toch helemaal gek worden van die figuren

Buitenspelgoal Wat een heftig verhaal Ik ben blij dat je het wat beter maakt nu en dat je het goed oppakt. Maar wat een ontzettende pech dat zowel jij en vrienden long covid hebben. Ik had al iets met angst(iets persoonlijks )om het daar even bij te houden maar was zelf doodsbang om het te krijgen.
.

Dit gaat niet over huidige versie van Corona toch?

Heftig verhaal....
Maakt me meteen weer pissig op die antivaxxers.
Hoewel ik je boosheid deel snap ik sommige ''antivaxxers'' ergens nog wel. Ik vond de hele vaccinatiecampagne ook wat schimmig en slecht gemanaged. Een hoop marktwerking en grote farmaceuten die tegen elkaar op probeerde te boksen (de coronacrisis liet wat mij betreft dan ook weer eens mooi zien wat er allemaal mis is met ons kapitalistische systeem) en gehaaste informatiecampagnes. Ik snap de achterdocht van mensen wel, zeker als je zelf of je familie niet ernstig ziek is/was geweest van covid. Over de zeer matige aanpak en management van de overheid kan ik nog wel een heel boekwerk schrijven, maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Waar ik wel absoluut boos op was en soms nog ben? De mensen die alle regels aan hun laars lapten. Omdat het niet erg zou zijn, of ze hadden het zelf al gehad en het was prima gegaan etc. Die mensen snappen niet hoe virussen werken en hoe groot het verschil per persoon kan zijn. Die personen beseffen zich niet, of geven niks om het gegeven dat ze mogelijk de oma, vader, zoon etc. van iemand anders hebben helpen doden door zich niet aan maatregelen te houden en daarmee mogelijk zelf dat virus lekker hebben verspreid. Of anderen long covid hebben opgeleverd. Ik snap dat de maatregelen vervelend waren, zeker toen ze langer duurden en een paar keer opnieuw ingingen, maar het was allemaal geen grapje. Het toonde voor mij eveneens aan dat mensen vooral met zichzelf bezig zijn en de hakken al snel in het zand gaan als er (tijdelijk) vrijheden opgegeven moeten worden voor anderen. Voor veel mensen geldt dat ze vaak eerst iets moeten ondergaan voordat ze de ernst ervan inzien. En dan was dit covid, wat nog redelijk mild was kwa aantallen mensen die er dood aan gingen/ernstig ziek van werden. Tenminste, als je het vergelijkt met wat ons mogelijk te wachten staat als een virus als vogelgriep zich aanpast aan mensen en vervolgens een hoge besmettingsgraad ontwikkelt. Onder vogels ligt de mortality rate boven de 50%. Ik wens mensen daar succes mee als dit ooit zo besmettelijk wordt als covid.

Als zorgpersoneel ergerde ik mij kapot aan al die antivaxers en lui die zeiden dat het allemaal onzin is, maar als je doormaakt wat jij hebt gedaan moet je toch helemaal gek worden van die figuren
Mijn vriendin werkte ook in de zorg en deelt je frustratie.

Buitenspelgoal Wat een heftig verhaal Ik ben blij dat je het wat beter maakt nu en dat je het goed oppakt. Maar wat een ontzettende pech dat zowel jij en vrienden long covid hebben. Ik had al iets met angst(iets persoonlijks )om het daar even bij te houden maar was zelf doodsbang om het te krijgen.

Dit gaat niet over huidige versie van Corona toch?
In mindere mate, maar ik zou er nog steeds voorzichtig mee zijn. Van de huidige versie van covid wordt je niet heel ziek, maar ook hier kunnen mensen (ook volledig gezonde mensen!) long covid door ontwikkelen. Daarin blijft het virus anders dan een griepvirus, wat dit soort klachten doorgaans niet veroorzaakt.

Terug
Bovenaan Onderaan