Binnenlandse Politiek

Eens met je zienswijze en dank voor het uitleggen van mijn betoog.
Mikasa wil zelfs na jouw toelichting niet aannemen dat ik iets anders zeg dan hij denkt. Hij wil perse niet zien dat de Jonge zichzelf tegenspreekt en dingen verkondigt over de nog zo onbekende omikron variant waar "men" blijkbaar toch al "beleid" op maakt voor 2022 alsof het zeer gevaarlijk en zeer bedreigend zou zijn.
[ Terwijl, Mikasa, Hugo zelf toch echt het volk laat horen dat de deskundigen er nog weinig van weten. Is de angstzaaiende taal die hij weer uitslaat - " we moeten nu wel zo doorgaan want misschien wordt deze variant onbeheersbaar " -dan volgens jou nieuw beleid? ]
Ik heb helemaal niet inhoudelijk naar de uitspraken van De Jonge gekeken. Ik ageerde alleen op jouw beschuldiging over "de nieuwe bestuurscultuur". Daar heeft De Jonge niks mee van doen.

Dan inhoudelijk. Ik ben blij dat men voorzichtig is. Door de bank genomen reageert Nederland te laat. In het buitenland zijn er inmiddels wel bewijzen dat omikron razendsnel verspreid. Het is gewoon erg moeilijk wat te doen. Geen vuiltje aan de lucht en dan vervolgens zeggen dat er een ramp is, lijkt me ook verkeerd.
Nu naar jouw vraag aan mij;

Ik was inderdaad niet duidelijk.
Wat ik bedoel is dat wij , als handelsnatie snel geneigd zijn dit economisch mee te laten spelen in ons (politieke)denken en doen. Waarbij we sinds de jaren 90 steeds meer beinvloed worden door Angelsaksische en Amerikaanse zienswijzen en minder door 20e eeuwse sociale kijk op de maatschappij die ik meen nog wel te kunnen bespeuren in Scandinavische landen.
Zo is het Finse onderwijs er veel beter aan toe dan het Nederlandse. Omdat zij totaal niet zijn uitgegaan bij de inrichting van geld of winst maar van de mens.
Zij vroegen zich af hoe ze vooruitgang konden boeken door talent te ontwikkelen en vonden niet dat onderwijs een kostenpost was . Een wereld van verschil met onze opvattingen en werkwijze in het onderwijs kan ik je uit eigen ervaring zeggen.
Dat bedoel ik o.a. met de mens boven geld stellen.
Ik durf hier geen antwoord op te geven. Ik ben niet op de hoogte van het Finse onderwijs. Volgens mij is door de bank genomen inhoudelijk met het Nederlandse onderwijs niet zo veel mis? Al heb ik heus als vader wel opmerkingen/verbeteringen.
Ik ben het wel met je eens dat het tijd wordt de mens/wereld voorop te stellen. De welvaart is gemiddeld genomen in Nederland hoog, dus van minder belang. Wel oog houden voor de verdeling.
 
"Hoe gaan jullie het vertrouwen terugwinnen?". "Blood, sweat and tears" aldus Rutte.

Kunnen we geen poultje maken voor hoeveel lijken er uit de kast komen na 4 jaar Rutte IIII?

Wat ik mij afvraag, wat doet een CU nou nog eigenlijk in de coalitie? Ook het punt uit het regeerakkoord dat de minimum lonen in totaal met 7,5% gaan stijgen terwijl in dezelfde periode de inflatie al 10% is. Hierbij stijgen de uitkeringen gewoon mee, ook de AOW, maar niet zo hard als de uitkeringen. Had dit ook liever andersom gezien. AOW, heel je leven gewerkt en daaruit geen "beloning" klaarblijkelijk. Uitkeringtrekkers, nooit gewerkt maar wel "belonen". Uuuuhhh oke...

Gaswinning in noordzee word niet meer toegestaan, maar, "ze kunnen het niet beloven". Oftewel, na 4 jaar blijkt er toch nog veel geboord te zijn (lijk 1).

Miljarden naar stikstof beleid maar bezuinigen op de zorg. Echt ik vind het allemaal zo scheef.
Ik snap je punt omtrent indexeren maar is t niet logischer om inflatie te beteugelen? Iig voor de onderkant qua inkomens? Grootverbruikers van energie mogen wmb de pijn voelen, daar moeten stappen gezet worden qua vermindering verbruik en uitstoot?
 
Ik heb helemaal niet inhoudelijk naar de uitspraken van De Jonge gekeken. Ik ageerde alleen op jouw beschuldiging over "de nieuwe bestuurscultuur". Daar heeft De Jonge niks mee van doen.

Dan inhoudelijk. Ik ben blij dat men voorzichtig is. Door de bank genomen reageert Nederland te laat. In het buitenland zijn er inmiddels wel bewijzen dat omikron razendsnel verspreid. Het is gewoon erg moeilijk wat te doen. Geen vuiltje aan de lucht en dan vervolgens zeggen dat er een ramp is, lijkt me ook verkeerd.

Ik durf hier geen antwoord op te geven. Ik ben niet op de hoogte van het Finse onderwijs. Volgens mij is door de bank genomen inhoudelijk met het Nederlandse onderwijs niet zo veel mis? Al heb ik heus als vader wel opmerkingen/verbeteringen.
Ik ben het wel met je eens dat het tijd wordt de mens/wereld voorop te stellen. De welvaart is gemiddeld genomen in Nederland hoog, dus van minder belang. Wel oog houden voor de verdeling.
Het Nederlandse (mét name basis) onderwijs is vooral gericht op de grote middengroep en het proberen niet te laten vallen van de groep die moeite heeft met meekomen. Bezuinigingen hebben ervoor gezorgd dat er dusdanig veel cognitieve diversiteit in de groepen zit, dat er bijna geen regulier onderwijs te geven valt. De groep die eigenlijk meer uitdaging en prikkeling (en dus soms gewoon een hele andere manier van leren) nodig heeft is op veel scholen de Sjaak. En dat is niet zo gek. Niet alleen omdat het best complexe materie is, maar vooral ook omdat het gros van de basisschooldocenten zelf niet dat denkniveau heeft. Ik pleit voor veel meer universitair geschoolden op basisscholen, al zal daar financieel wel wat tegenover moeten staan.
 
Het Nederlandse (mét name basis) onderwijs is vooral gericht op de grote middengroep en het proberen niet te laten vallen van de groep die moeite heeft met meekomen. Bezuinigingen hebben ervoor gezorgd dat er dusdanig veel cognitieve diversiteit in de groepen zit, dat er bijna geen regulier onderwijs te geven valt. De groep die eigenlijk meer uitdaging en prikkeling (en dus soms gewoon een hele andere manier van leren) nodig heeft is op veel scholen de Sjaak. En dat is niet zo gek. Niet alleen omdat het best complexe materie is, maar vooral ook omdat het gros van de basisschooldocenten zelf niet dat denkniveau heeft. Ik pleit voor veel meer universitair geschoolden op basisscholen, al zal daar financieel wel wat tegenover moeten staan.
Het begin is gemaakt toch? Basisonderwijs gaat hoger beloond worden..
 
Ik heb helemaal niet inhoudelijk naar de uitspraken van De Jonge gekeken. Ik ageerde alleen op jouw beschuldiging over "de nieuwe bestuurscultuur". Daar heeft De Jonge niks mee van doen.

Dan inhoudelijk. Ik ben blij dat men voorzichtig is. Door de bank genomen reageert Nederland te laat. In het buitenland zijn er inmiddels wel bewijzen dat omikron razendsnel verspreid. Het is gewoon erg moeilijk wat te doen. Geen vuiltje aan de lucht en dan vervolgens zeggen dat er een ramp is, lijkt me ook verkeerd.

Ik durf hier geen antwoord op te geven. Ik ben niet op de hoogte van het Finse onderwijs. Volgens mij is door de bank genomen inhoudelijk met het Nederlandse onderwijs niet zo veel mis? Al heb ik heus als vader wel opmerkingen/verbeteringen.
Ik ben het wel met je eens dat het tijd wordt de mens/wereld voorop te stellen. De welvaart is gemiddeld genomen in Nederland hoog, dus van minder belang. Wel oog houden voor de verdeling.
Wat betreft de Jonge; het lijkt me hoog tijd worden om eens goed te kijken naar alle gevolgen van de huidige corona strategie
alvorens nu al over de mogelijke verschrikkingen van een nieuwe variant te beginnen.
Heeft het nieuwe kabinet al een opvolger klaar die wel de blik wat verruimt ?

Niet zoveel mis met het Nederlandse onderwijs zeg je? Jammer dat je nooit in een Finse school hebt rondgekeken.
Goed opgeleide professionals, kleine klassen, weinig uren, geen bemoeienis van managementslagen en ministeries.
De leraar heeft nog gezag en een goed salaris. Geen ordeproblemen.
Geen leerlingen die op 5 jarige leeftijd nog nooit de taal van het land gehoord of gezien hebben .
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Want hoewel daar ook de leerlingen minder uren maken zijn hun resultaten beter dan die van de kindertjes hier.

Niet zoveel mis hier?
Ondanks norm verlaging om slagingspercentages acceptabel te houden zakt het peil nog steeds.
Heb je de berichten gemist dat een KWART van de 15 jarigen niet meer in staat is een bijsluiter bij een medicijn
of een brief van de overheid te lezen?
En dat de leesvaardigheid op ALLE niveau's terugloopt, dus tot en met VWO toe?
 
Wat betreft de Jonge; het lijkt me hoog tijd worden om eens goed te kijken naar alle gevolgen van de huidige corona strategie
alvorens nu al over de mogelijke verschrikkingen van een nieuwe variant te beginnen.
Heeft het nieuwe kabinet al een opvolger klaar die wel de blik wat verruimt ?

Niet zoveel mis met het Nederlandse onderwijs zeg je? Jammer dat je nooit in een Finse school hebt rondgekeken.
Goed opgeleide professionals, kleine klassen, weinig uren, geen bemoeienis van managementslagen en ministeries.
De leraar heeft nog gezag en een goed salaris. Geen ordeproblemen.
Geen leerlingen die op 5 jarige leeftijd nog nooit de taal van het land gehoord of gezien hebben .
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Want hoewel daar ook de leerlingen minder uren maken zijn hun resultaten beter dan die van de kindertjes hier.

Niet zoveel mis hier?
Ondanks norm verlaging om slagingspercentages acceptabel te houden zakt het peil nog steeds.
Heb je de berichten gemist dat een KWART van de 15 jarigen niet meer in staat is een bijsluiter bij een medicijn
of een brief van de overheid te lezen?
En dat de leesvaardigheid op ALLE niveau's terugloopt, dus tot en met VWO toe?
Vreselijk dat NLse onderwijs, fatsoenlijk ENTER toepassen wordt niet geleerd.
 
Het Nederlandse (mét name basis) onderwijs is vooral gericht op de grote middengroep en het proberen niet te laten vallen van de groep die moeite heeft met meekomen. Bezuinigingen hebben ervoor gezorgd dat er dusdanig veel cognitieve diversiteit in de groepen zit, dat er bijna geen regulier onderwijs te geven valt. De groep die eigenlijk meer uitdaging en prikkeling (en dus soms gewoon een hele andere manier van leren) nodig heeft is op veel scholen de Sjaak. En dat is niet zo gek. Niet alleen omdat het best complexe materie is, maar vooral ook omdat het gros van de basisschooldocenten zelf niet dat denkniveau heeft. Ik pleit voor veel meer universitair geschoolden op basisscholen, al zal daar financieel wel wat tegenover moeten staan.
Helemaal eens. Ik heb namelijk zo'n kind. Maar door de bank genomen is het onderwijs goed. Het kan zeker wel verbeterd worden. Maar we zijn hier Kenia niet (zonder ook maar iets van Kenia te weten).
Daarmee beloon je de huidige docenten en dat komt ze toe. Maar dat salaris is nog altijd way too weinig voor iemand die net van de uni afkomt.
Ik vind dat persoonlijk wel vreemd. Mijn zus heeft de PABO gedaan. Die heeft aangegeven dat dat niveau echt niet hoog ligt. Ik dacht dat de meeste (alle?) docenten op de middelbare school universitair geschoold zijn. Ik zie in ons huidige stelsel* niet in waarom daar een gelijke beloning voor moet komen.

* Dat huidige stelsel waarbij opleiding en span of control beter beloond worden dan de daadwerkelijke bijdrage aan de maatschappij.
Wat betreft de Jonge; het lijkt me hoog tijd worden om eens goed te kijken naar alle gevolgen van de huidige corona strategie
alvorens nu al over de mogelijke verschrikkingen van een nieuwe variant te beginnen.
Heeft het nieuwe kabinet al een opvolger klaar die wel de blik wat verruimt ?

Niet zoveel mis met het Nederlandse onderwijs zeg je? Jammer dat je nooit in een Finse school hebt rondgekeken.
Goed opgeleide professionals, kleine klassen, weinig uren, geen bemoeienis van managementslagen en ministeries.
De leraar heeft nog gezag en een goed salaris. Geen ordeproblemen.
Geen leerlingen die op 5 jarige leeftijd nog nooit de taal van het land gehoord of gezien hebben .
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Want hoewel daar ook de leerlingen minder uren maken zijn hun resultaten beter dan die van de kindertjes hier.

Niet zoveel mis hier?
Ondanks norm verlaging om slagingspercentages acceptabel te houden zakt het peil nog steeds.
Heb je de berichten gemist dat een KWART van de 15 jarigen niet meer in staat is een bijsluiter bij een medicijn
of een brief van de overheid te lezen?
En dat de leesvaardigheid op ALLE niveau's terugloopt, dus tot en met VWO toe?
Ik heb geen idee of het klopt wat jij zegt over Finland. Ik lees vervolgens nog een kleine sneer naar buitenlanders.

Ik denk dat we even een ander referentiekader gebruiken hier. Jij spiegelt Nederland aan Finland (blijkbaar het summum). Tussen het summum en absoluut waardeloos zit nog wel heel veel ruimte. Zoals ik hierboven schreef, zie ik ook wel dat het onderwijs in Nederland veel verbetering nodig heeft. Ik ben het helemaal eens met Weltmeister. Maar dat wil niet zeggen dat het waardeloos is. Gemiddeld genomen is het onderwijs in Nederland prima. Ik denk dat de meeste kinderen op de wereld liever op een Nederlandse school zouden zitten dan op hun eigen school.

Ik vraag mij af of je "vroeger was alles beter" wel klopt. Je bent ongeveer van de leeftijd van mijn ouders. Mijn moeder was een uitzondering in haar tijd, want zij heeft een beroepsopleiding gedaan. Maar leren werd voor haar en haar zussen niet gestimuleerd. Mijn vader is min of meer op zijn 15e van school getrapt: jij kan toch niet leren, ga maar werken. Terwijl hij waarschijnlijk naast heel creatief ook behoorlijk goed is in de reken/kennisvakken, maar niet in taal. Zijn dat de voorbeelden van het vroegere toponderwijs?

In Nederland moet elke persoon een eindkwalificatie in het onderwijs hebben (HAVO, VWO of MBO). Hoe was dat vroeger?

Toevallig heb ik net een cursus begrijpelijk schrijven gevolgd. De meeste mensen (en zeker ouderen uit het geweldige onderwijs van vroeger) hebben heel veel moeite met lezen, met name bijsluiters en overheidsinformatie. Dat wordt namelijk geschreven door universitair geschoolden die liever dure woorden dan duidelijke taal gebruiken. Dat mensen dat niet begrijpen ligt niet aan de lezers, maar aan de schrijvers. Het is helemaal geen schande noch een teken van de teloorgang van het onderwijs, als jij niet op D1 of D2 niveau kunt lezen.

Laatste vraag: hoe weet jij dat het peil in het onderwijs zakt? Alleen omdat er meer HBO-universitair geschoolden zijn dan vroeger?
 
Helemaal eens. Ik heb namelijk zo'n kind. Maar door de bank genomen is het onderwijs goed. Het kan zeker wel verbeterd worden. Maar we zijn hier Kenia niet (zonder ook maar iets van Kenia te weten).

Ik vind dat persoonlijk wel vreemd. Mijn zus heeft de PABO gedaan. Die heeft aangegeven dat dat niveau echt niet hoog ligt. Ik dacht dat de meeste (alle?) docenten op de middelbare school universitair geschoold zijn. Ik zie in ons huidige stelsel* niet in waarom daar een gelijke beloning voor moet komen.

* Dat huidige stelsel waarbij opleiding en span of control beter beloond worden dan de daadwerkelijke bijdrage aan de maatschappij.

Ik heb geen idee of het klopt wat jij zegt over Finland. Ik lees vervolgens nog een kleine sneer naar buitenlanders.

Ik denk dat we even een ander referentiekader gebruiken hier. Jij spiegelt Nederland aan Finland (blijkbaar het summum). Tussen het summum en absoluut waardeloos zit nog wel heel veel ruimte. Zoals ik hierboven schreef, zie ik ook wel dat het onderwijs in Nederland veel verbetering nodig heeft. Ik ben het helemaal eens met Weltmeister. Maar dat wil niet zeggen dat het waardeloos is. Gemiddeld genomen is het onderwijs in Nederland prima. Ik denk dat de meeste kinderen op de wereld liever op een Nederlandse school zouden zitten dan op hun eigen school.

Ik vraag mij af of je "vroeger was alles beter" wel klopt. Je bent ongeveer van de leeftijd van mijn ouders. Mijn moeder was een uitzondering in haar tijd, want zij heeft een beroepsopleiding gedaan. Maar leren werd voor haar en haar zussen niet gestimuleerd. Mijn vader is min of meer op zijn 15e van school getrapt: jij kan toch niet leren, ga maar werken. Terwijl hij waarschijnlijk naast heel creatief ook behoorlijk goed is in de reken/kennisvakken, maar niet in taal. Zijn dat de voorbeelden van het vroegere toponderwijs?

In Nederland moet elke persoon een eindkwalificatie in het onderwijs hebben (HAVO, VWO of MBO). Hoe was dat vroeger?

Toevallig heb ik net een cursus begrijpelijk schrijven gevolgd. De meeste mensen (en zeker ouderen uit het geweldige onderwijs van vroeger) hebben heel veel moeite met lezen, met name bijsluiters en overheidsinformatie. Dat wordt namelijk geschreven door universitair geschoolden die liever dure woorden dan duidelijke taal gebruiken. Dat mensen dat niet begrijpen ligt niet aan de lezers, maar aan de schrijvers. Het is helemaal geen schande noch een teken van de teloorgang van het onderwijs, als jij niet op D1 of D2 niveau kunt lezen.

Laatste vraag: hoe weet jij dat het peil in het onderwijs zakt? Alleen omdat er meer HBO-universitair geschoolden zijn dan vroeger?
Wat ik over Finland schrijf trek je in twijfel.
Je leest een praktisch probleem dat ik vernoem als een sneer.
Je schijnt te geloven dat in ons voortgezet onderwijs iedereen universitair geschoold is.
En je denkt blijkbaar dat ik vind dat vroeger alles beter was.
Tegen zoveel misverstand valt weinig meer te zeggen.
 
Wat ik over Finland schrijf trek je in twijfel.
Ik zeg niet dat het niet waar is. Maar jij bent nu de bron dat Finland de heilige graal is in het onderwijs. Maar ik wil dat best van je aannemen, hoor. Dat doet niks af aan de rest van mijn post.
Je leest een praktisch probleem dat ik vernoem als een sneer.
Zo klonk het niet. Maar vergeet dat maar.
Je schijnt te geloven dat in ons voortgezet onderwijs iedereen universitair geschoold is.
Misschien is dat teveel mijn VWO blik?
En je denkt blijkbaar dat ik vind dat vroeger alles beter was.
Jij hebt toch over de teloorgang van het onderwijs. Dat impliceert toch dat het vroeger beter was?
Tegen zoveel misverstand valt weinig meer te zeggen.
Tja, je zou ook gewoon kunnen reageren op mijn vragen.
 
Ik zeg niet dat het niet waar is. Maar jij bent nu de bron dat Finland de heilige graal is in het onderwijs. Maar ik wil dat best van je aannemen, hoor. Dat doet niks af aan de rest van mijn post.

Zo klonk het niet. Maar vergeet dat maar.

Misschien is dat teveel mijn VWO blik?

Jij hebt toch over de teloorgang van het onderwijs. Dat impliceert toch dat het vroeger beter was?

Tja, je zou ook gewoon kunnen reageren op mijn vragen.
Er gaan best wat Nederlandse docenten op studiereis naar Finland om daar te kijken. Schijnt wel heel dicht bij de heilige graal te komen, zeg maar. ;)
 
Er gaan best wat Nederlandse docenten op studiereis naar Finland om daar te kijken. Schijnt wel heel dicht bij de heilige graal te komen, zeg maar. ;)
In plaats van docenten kunnen ze beter beleidsmakers naar Finland sturen. Die leraren kunnen maar relatief weinig veranderen.
Ja, dat klopt. Hoewel Finland compleet zerstört wordt door Estland. :giggle: Die doen echt iets goed.

Hmmm hier komt Nederland er inderdaad wel erg slecht af. Dat verrast me. Ik had nooit verwacht dat je in Polen zoveel beter af bent. Zou dat ook voor homoseksuele leerlingen gelden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan