Ik reageer met alle plezier op vragen van mensen als die niet beginnen om mijn woorden zonder tegen argumenten in twijfel te trekken en dingen te insinueren die ik niet zeg.
En nogmaals , implicaties die jij meent te zien en overhaaste conclusies die jij trekt , zijn voor jouw rekening.
Ik pretendeer iets van onderwijs te weten, sorry voor mijn onbescheidenheid, omdat ik in 1951 als kleuter daarmee kennis maakte en in 1965 na 6 jaar lagere school en 6 jaar Gymnasium ook nog eens een zeven en een half jaar durende studie Engels heb gevolgd waarna ik gedurende 36 jaar leraar ben geweest op 2 scholen in het dag onderwijs en 1 in het volwassenen onderwijs 's avonds.
Ik ben dus , vanuit diverse perspectieven , 56 jaar in aanraking geweest met onderwijs, van triest tot uitstekend ( pedagogisch en vakinhoudelijk ) niveau.
Daarnaast ben ik heel goed op de hoogte van het onderwijs in Finland, de gedachte gang erachter toen men lang geleden besefte dat het land behalve hout en nog wat spul weinig anders op de markt kon brengen dan menselijk talent. Dat was kostbaar en moest dus zo goed mogelijk ontwikkeld worden.
Je vraag hoe ik weet van wat jij teloorgang en ik achteruitgang noem van het Nederlandse onderwijs is makkelijk te beantwoorden. In 2021 , bron o.a. NOS, zit 24 procent van de 15 jarigen onder het Europees gemiddelde leesvaardigheid terwijl dat in 2003 - toen ik nog volop les gaf,
geintje - slechts 11 procent bedroeg.
Hoe dramatisch bijvoorbeeld de luistertoets Engels werd gestript toen invoering van de Tweede Fase hier een politiek succes moest worden, wil je niet weten.
En waarschijnlijk ook niet, dat toen ik in 2009 als persoonlijk experiment een leestoets VWO gaf van het examen 1996, dus van voór de invoering van het "Studiehuis", de hele klas onvoldoende haalde op eén na.
Te moeilijk, meneer.
Dat er andere vaardigheden nu beter ontwikkeld zijn zie ik ook , maar dat neemt niet weg dat ik weet waar ik het over heb als ik Finland op onderwijsgebied hoger aansla dan dit land.
Al was het maar omdat discipline en motivatie van leerlingen in Nederland niet meer helemaal top is op een aantal scholen.
En als je nu ook nog van me aan wil nemen dat een leraar in een opleiding die zeven jaar duurt meer leert dan in vier jaar of elders in vijf jaar destijds meer dan in drie jaar nu , wil ik , op verzoek best nog meer vragen van je beantwoorden.