Binnenlandse Politiek

Veel te positief. Alle kernreactors die nu gebouwd worden hebben meer dan 10 jaar bouwvertraging . Om over de kosten maar niet te praten. conclusie we zijn al 15 jaar te laat mer kernenergie voor de co2 neutrale wereld in 2050. Plan kan de prullenbak in.

Bron
Maar om dan nog later te starten heeft nog minder zin. Ben allang blij dat kernenergie geen absolute no meer is.
 
Het wordt heel interessant om dit te volgen.

Zoals je zelf zegt zijn het aanbrengen van windmolens er al zo veel omwonenden die met legaal procederen of met dreigen de zaken te frustreren.
Het zal mij benieuwen of dit met een kerncentrale gaat lukken.

Ook in de omgeving van Eemshaven wonen mensen. Mensen die al gefrustreerd zijn vanwege gaswinning. Die voelen zich al uitgemolken door de 'Randstad'...

Spannend. Heel spannend.
Klopt, het zal spannend worden. Ik vraag me overigens wel af of wat voor meer processen zal zorgen: Alle windmolens die evenveel opbrengen als 1 kerncentrale bij elkaar, of de kerncentrale zelf.

Conclusie: Men praat leuk, maar als het puntje bij het paaltje komt, word je vaak tegengewerkt.

Ik vind overigens zeker dat die kerncentrales niet het enige moet zijn als het gaat om energieplannen. Het moet een mix zijn, waarin opslag en transport een cruciale rol hebben. Niet alles op 1 puzzelstukje gooien.
 
Veel te positief. Alle kernreactors die nu gebouwd worden hebben meer dan 10 jaar bouwvertraging . Om over de kosten maar niet te praten. conclusie we zijn al 15 jaar te laat mer kernenergie voor de co2 neutrale wereld in 2050. Plan kan de prullenbak in.

Bron
Voordat je überhaupt kan bouwen ben je eerst 10 jaar bezig met milieu organisaties en draagvlak vinden. Een kerncentrale moet je 'm.i. Europees aanbesteden overigens. Het heeft geen zin om per land zo'n ding neer te planten..
 
Voordat je überhaupt kan bouwen ben je eerst 10 jaar bezig met milieu organisaties en draagvlak vinden. Een kerncentrale moet je 'm.i. Europees aanbesteden overigens. Het heeft geen zin om per land zo'n ding neer te planten..
Er zijn in Nederland helemaal geen aannemers die dat kunnen, dus je moet wel Europees aanbesteden. Daarnaast is dat gewoon een verplichting boven een bepaald bedrag en daar gaan we wel aan komen met zo'n centrale.

Het maakt toch in feite niet echt uit waar die centrale komt? Als het misgaat, zijn we overal in Nederland de klos. Dus dan ergens in plaats van een overbodige kolencentrale zou ik zeggen.
 
Er zijn in Nederland helemaal geen aannemers die dat kunnen, dus je moet wel Europees aanbesteden. Daarnaast is dat gewoon een verplichting boven een bepaald bedrag en daar gaan we wel aan komen met zo'n centrale.

Het maakt toch in feite niet echt uit waar die centrale komt? Als het misgaat, zijn we overal in Nederland de klos. Dus dan ergens in plaats van een overbodige kolencentrale zou ik zeggen.
Niet mbt misgaan, maar puur financieel kun je de kosten delen.. plus een centrale is genoeg voor Europa..
 
Wie kan het nog volgen?

Nieuwe bestuurscultuur?
De hele en halve leugenaars c.q. klungelaars uit het vorige kabinet laten een minister van Volksgezondheid wat leuteren over een omikronvariant waar we volgens hemzelf nog niets van weten maar waar hij alvast wel weer "voorspelt" dat die in januari en februari zal toeslaan ( hoezo als de eerste berichten zeggen dat die mild van aard is? ) , terwijl tegelijkertijd het kabinet wil bezuinigen op de zorg.
Applaus voor de harde werkers in die zorg, jullie hebt een eenmalige fooi gehad en zoek het verder maar uit.
Is dat de lange termijn visie van dit "nieuwe kabinet"?

Wat zijn precies de maatregelen om het aantal miljonairs enerzijds en voedselbank bezoekers anderzijds terug te dringen, om gepensioneerden na 13 jaar eens te compenseren voor ruim wintig procent koopkrachtverlies nu er zo'n 1700 miljard euro in de pensioenpot zit, (en pas op jongeren, want ook jullie lopen risico's in het nieuwe stelsel ), en nog meer zaken die afgelopen periodes de verschuiving van sociale naar a-sociale politiek - leve de multi national en aandeelhouders -te gaan keren ten goede?

Nieuwe politiek? Hoezo?
 
Je gooit wel wat dingen door elkaar. Je begint over het nieuwe kabinet en gaat dan klagen over een minister uit het vorige kabinet.

Ik vind het klagen over de gemiddeld rijkste groep Nederlanders vaak ook zorgelijk. Die hebben allemaal tonnen verdiend aan hun met guldens gekochte huis, terwijl een twintiger van nu niet eens een huis kan betalen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Mijn ouders hebben helaas nooit een huis gekocht. Maar ook zij komen prima rond.

Ik moet zeggen dat ik verder nog niet helemaal in de plannen zit. Bezuinigen op zorg lijkt me vreemd. Ik hoor alleen over plannen om zaken te verbeteren? Maar nogmaals, ik moet er nog ff induiken.
 
Je gooit wel wat dingen door elkaar. Je begint over het nieuwe kabinet en gaat dan klagen over een minister uit het vorige kabinet.

Ik vind het klagen over de gemiddeld rijkste groep Nederlanders vaak ook zorgelijk. Die hebben allemaal tonnen verdiend aan hun met guldens gekochte huis, terwijl een twintiger van nu niet eens een huis kan betalen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Mijn ouders hebben helaas nooit een huis gekocht. Maar ook zij komen prima rond.

Ik moet zeggen dat ik verder nog niet helemaal in de plannen zit. Bezuinigen op zorg lijkt me vreemd. Ik hoor alleen over plannen om zaken te verbeteren? Maar nogmaals, ik moet er nog ff induiken.
De letterlijke tekst uit het akkoord is:
De coronacrisis heeft het uiterste van de zorg gevraagd en doet dat nog steeds. De werkdruk, het ziekteverzuim en de personeelstekorten zijn door de crisis nog verder verhoogd. Werken in de zorg moet aantrekkelijker worden. Daarom zijn de salarissen verhoogd. Van werkgevers vraagt dit daarnaast goed werkgeverschap, waaronder gerichte verbeteringen in waardering en de onregelmatigheidstoeslag. Een opleidingsakkoord in de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) sector ondersteunt dit. Wij zorgen voor meer zeggenschap, een aanpak van de regeldruk, goede (bij)scholing en een betere samenwerking tussen (in)formele zorgverleners. Ook moet meer uren werken in de zorg lonend zijn.
Bron: https://www.kabinetsformatie2021.nl...aar-de-toekomst/coalitieakkoord-2021-2025.pdf
(pagina 35)

Daar haal ik ook niet uit dat er bezuinigd wordt. Dus dit heeft meneer Antenor even uit z'n duim gezogen.
 
Je gooit wel wat dingen door elkaar. Je begint over het nieuwe kabinet en gaat dan klagen over een minister uit het vorige kabinet.

Ik vind het klagen over de gemiddeld rijkste groep Nederlanders vaak ook zorgelijk. Die hebben allemaal tonnen verdiend aan hun met guldens gekochte huis, terwijl een twintiger van nu niet eens een huis kan betalen. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Mijn ouders hebben helaas nooit een huis gekocht. Maar ook zij komen prima rond.

Ik moet zeggen dat ik verder nog niet helemaal in de plannen zit. Bezuinigen op zorg lijkt me vreemd. Ik hoor alleen over plannen om zaken te verbeteren? Maar nogmaals, ik moet er nog ff induiken.
Gezien het oplopen van de kosten voor de zorg (vergrijzing, nieuwe technieken, etc) zouden de kosten met 7 miljard stijgen om het kwalitatief gelijk te houden. In het voorstel staat dat ze het slechts met 2,5 miljard laten stijgen. Ze willen dus 4,5 miljard minder meer geven om het gemakkelijk uit te leggen. Er zijn verder geen concrete plannen voor. Ik hoorde gisteren zelfs ergens dat het plan was om dat in te laten gaan na deze regeer periode. Dus dat mag het volgende kabinet oplossen? (Ik ben er verder niet ingedoken)

Verder heeft Antenor wel een punt natuurlijk. Ook al gaat het poppetje weg hebben we nu wel een nieuw kabinet dat uit dezelfde groepen bestaat; ze gaan alleen andere poppetjes aanwijzen.

Verder lijkt het een herstelkabinet te worden; Veel van de plannen is het terugdraaien van beslissingen die een Rutten kabinet heeft genomen. Basisbeurs terug, minister van volkshuisvesting terug, de belofte dat de slachtoffers van de aardbevingen in Groningen gecompenseerd worden, de belofte dat de slachtoffers van de toeslag affaire gecompenseerd worden, de verhuurdersheffing wordt stopgezet....
 
De letterlijke tekst uit het akkoord is:
De coronacrisis heeft het uiterste van de zorg gevraagd en doet dat nog steeds. De werkdruk, het ziekteverzuim en de personeelstekorten zijn door de crisis nog verder verhoogd. Werken in de zorg moet aantrekkelijker worden. Daarom zijn de salarissen verhoogd. Van werkgevers vraagt dit daarnaast goed werkgeverschap, waaronder gerichte verbeteringen in waardering en de onregelmatigheidstoeslag. Een opleidingsakkoord in de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) sector ondersteunt dit. Wij zorgen voor meer zeggenschap, een aanpak van de regeldruk, goede (bij)scholing en een betere samenwerking tussen (in)formele zorgverleners. Ook moet meer uren werken in de zorg lonend zijn.
Bron: https://www.kabinetsformatie2021.nl...aar-de-toekomst/coalitieakkoord-2021-2025.pdf
(pagina 35)

Daar haal ik ook niet uit dat er bezuinigd wordt. Dus dit heeft meneer Antenor even uit z'n duim gezogen.
Daarom zijn de salarissen verhoogd? Niks van gemerkt bij moeders de vrouw.
 
Gezien het oplopen van de kosten voor de zorg (vergrijzing, nieuwe technieken, etc) zouden de kosten met 7 miljard stijgen om het kwalitatief gelijk te houden. In het voorstel staat dat ze het slechts met 2,5 miljard laten stijgen. Ze willen dus 4,5 miljard minder meer geven om het gemakkelijk uit te leggen. Er zijn verder geen concrete plannen voor. Ik hoorde gisteren zelfs ergens dat het plan was om dat in te laten gaan na deze regeer periode. Dus dat mag het volgende kabinet oplossen? (Ik ben er verder niet ingedoken)

Verder heeft Antenor wel een punt natuurlijk. Ook al gaat het poppetje weg hebben we nu wel een nieuw kabinet dat uit dezelfde groepen bestaat; ze gaan alleen andere poppetjes aanwijzen.

Verder lijkt het een herstelkabinet te worden; Veel van de plannen is het terugdraaien van beslissingen die een Rutten kabinet heeft genomen. Basisbeurs terug, minister van volkshuisvesting terug, de belofte dat de slachtoffers van de aardbevingen in Groningen gecompenseerd worden, de belofte dat de slachtoffers van de toeslag affaire gecompenseerd worden, de verhuurdersheffing wordt stopgezet....

Ik heb ook wel de indruk dat er mensen zijn die toch nooit tevreden zouden zijn tenzij er een volledig nieuw kabinet komt. Maar dat gaat niet gebeuren, want er is niet een briljante nieuwe partij die ineens de grootste wordt. Dus dit is een resultaat van de democratie.

Verder lijkt mij dat jouw laatste alinea juist hoop zou moeten bieden (wat jij ook wel impliceert).
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Verder heeft @Antenor wel een punt natuurlijk. Ook al gaat het poppetje weg hebben we nu wel een nieuw kabinet dat uit dezelfde groepen bestaat; ze gaan alleen andere poppetjes aanwijzen.
Dat is niet wat hij zegt. Hij verwacht nieuwe dingen van het nieuwe kabinet, maar klaagt over de huidige minister. Het nieuwe kabinet is toch nog niet aangetreden? Even wachten met klagen, ook al zijn de nieuwe ministers straks lid van dezelfde clubs. Er zullen toch veel nieuwe gezichten te zien zijn.
Verder lijkt het een herstelkabinet te worden; Veel van de plannen is het terugdraaien van beslissingen die een Rutten kabinet heeft genomen. Basisbeurs terug, minister van volkshuisvesting terug, de belofte dat de slachtoffers van de aardbevingen in Groningen gecompenseerd worden, de belofte dat de slachtoffers van de toeslag affaire gecompenseerd worden, de verhuurdersheffing wordt stopgezet....
Zeker. Dat wordt ze door de rentestand ook wel iets makkelijker gemaakt.
 
De letterlijke tekst uit het akkoord is:
De coronacrisis heeft het uiterste van de zorg gevraagd en doet dat nog steeds. De werkdruk, het ziekteverzuim en de personeelstekorten zijn door de crisis nog verder verhoogd. Werken in de zorg moet aantrekkelijker worden. Daarom zijn de salarissen verhoogd. Van werkgevers vraagt dit daarnaast goed werkgeverschap, waaronder gerichte verbeteringen in waardering en de onregelmatigheidstoeslag. Een opleidingsakkoord in de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) sector ondersteunt dit. Wij zorgen voor meer zeggenschap, een aanpak van de regeldruk, goede (bij)scholing en een betere samenwerking tussen (in)formele zorgverleners. Ook moet meer uren werken in de zorg lonend zijn.
Bron: https://www.kabinetsformatie2021.nl...aar-de-toekomst/coalitieakkoord-2021-2025.pdf
(pagina 35)

Daar haal ik ook niet uit dat er bezuinigd wordt. Dus dit heeft meneer Antenor even uit z'n duim gezogen.
Dat heeft hij niet uit zijn duim gezogen. In absolute getallen wordt er niet bezuinigd, er gaat 2,5 miljard meer naar toe. Maar procentueel/ verhouding wordt er wel bezuinigd. Er zou 7 miljard extra naar toe moeten als je dezelfde kwaliteit wil blijven leveren voor de komende tijd.

Ik denk overigens dat een verandering nodig is, gezien de enorme bak met geld die er nu al naar toe gaat en zal blijven stijgen. Ik denk dat het vooral functioneler ingericht zou moeten worden. Hoe weet ik helaas ook niet, maar ik denk dat er een behoorlijke slag te halen valt in de automatisering, te beginnen met het invoeren van dezelfde software pakketen voor alle zorginstellingen.

Wat me vooral opvalt in de tekst is dat het kabinet vooral uit lijkt te gaan van marktwerking om de problemen op te lossen. Daar ben ik geen voorstander van voor noodzakelijke zaken in een samenleving.

Ik heb ook wel de indruk dat er mensen zijn die toch nooit tevreden zouden zijn tenzij er een volledig nieuw kabinet komt. Maar dat gaat niet gebeuren, want er is niet een briljante nieuwe partij die ineens de grootste wordt. Dus dit is een resultaat van de democratie.

Verder lijkt mij dat jouw laatste alinea juist hoop zou moeten bieden (wat jij ook wel impliceert).
Dan heb ik dat verkeerd geschreven. Ik heb 0 vertrouwen in Rutten en het kabinet. Het is een goede eigenschap om ongelijk toe te geven en daar op terug te komen. Als je een hele regeerperiode moet besteden om je eigen gecreëerde rotzooi op te ruimen dan is dat meer een teken dat je weinig goed hebt gedaan de afgelopen 3 kabinetten.

Vooral de voornemens om dingen te herstellen (Groningen, toeslag affaire) die al lang opgelost hadden moeten zijn... Het is pappen en nathouden. Mooie woorden en verder doorgaan met wat je dan ook doet. 0 vertrouwen.
 
Dat is niet wat hij zegt. Hij verwacht nieuwe dingen van het nieuwe kabinet, maar klaagt over de huidige minister. Het nieuwe kabinet is toch nog niet aangetreden? Even wachten met klagen, ook al zijn de nieuwe ministers straks lid van dezelfde clubs. Er zullen toch veel nieuwe gezichten te zien zijn.

Zeker. Dat wordt ze door de rentestand ook wel iets makkelijker gemaakt.
Tja, maar andere poppetjes onder hetzelfde regiem is niet hoopgevend. Dit is waarschijnlijk een verschil van inzicht tussen ons; gaat het om de poppetjes of de groep die de poppetjes aanstuurt. Beide is niet waar natuurlijk maar om het zo te zeggen;

Had jij vertrouwen in het beleid van de taliban toen ze Afghanistan heroverde? Ook daar was het de oude top met wat nieuwe gezichten erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan