Binnenlandse Politiek

Even googlen en snel conclusies lezen, maakt duidelijk dat een lijk privaatrechtelijk geen 'zaak' is en geen 'persoon', en dus van niemand is. Publiekrechtelijk licht het ietwat genuanceerder, maar ook daar is uiteindelijk het lijk van niemand. De wet op de lijkbezorging is de meest relevante wet en die kent een grote rol toe aan de erfgenamen, de enige beperking is als de overledene z'n lichaam aan de wetenschap heeft gedoneerd.

Dus, nu een lijk 'waarde' heeft gekregen, zal de wetgever dus moeten gaan bepalen wie eigenaar daarvan is. Zoals gewoonlijk doet de Nederlandse wetgever dat niet, en dan kom je dus met dit soort halve oplossingen, waaruit dan op termijn dan toch die nieuwe wetgeving tot stand gaat komen:).

Overigens , de consequentie: als de nabestaanden eigenaar zijn van het lichaam, dan zouden ze de organen dus ook kunnen verkopen?
 
Even googlen en snel conclusies lezen, maakt duidelijk dat een lijk privaatrechtelijk geen 'zaak' is en geen 'persoon', en dus van niemand is. Publiekrechtelijk licht het ietwat genuanceerder, maar ook daar is uiteindelijk het lijk van niemand. De wet op de lijkbezorging is de meest relevante wet en die kent een grote rol toe aan de erfgenamen, de enige beperking is als de overledene z'n lichaam aan de wetenschap heeft gedoneerd.

Dus, nu een lijk 'waarde' heeft gekregen, zal de wetgever dus moeten gaan bepalen wie eigenaar daarvan is. Zoals gewoonlijk doet de Nederlandse wetgever dat niet, en dan kom je dus met dit soort halve oplossingen, waaruit dan op termijn dan toch die nieuwe wetgeving tot stand gaat komen:).

Overigens , de consequentie: als de nabestaanden eigenaar zijn van het lichaam, dan zouden ze de organen dus ook kunnen verkopen?

Kopen of verkopen van organen is verboden volgens de wet op orgaandonatie.
 
Op dit moment wel, maar als je als nabestaande ergens eigenaar van zou zijn, zou je dat, per definitie, ook kunnen verkopen. Ik ken geen enkel juridisch eigendom wat je niet zou kunnen verkopen.

Sterker nog, je zou als eigenaar ook je toekomstige rechten op een lichaam kunnen verkopen, verpanden etc.

Overigens, ter clarificatie, ik ben hier geen voorstander van, ik probeer alleen logisch door te denken.
 
Qua ethiek heb je gelijk, en ik denk dat je ook het meerderheidsstandpunt in de samenleving verwoordt. Maar dat beantwoordt nog niet de vraag wie de beschikking heeft over het lichaam.

Dit is volgens mij pas een recent probleem, daar 50 jaar geleden of zo, een gestorven lichaam alleen maar problemen gaf en geen waarde vertegenwoordigde (vandaar dat religies daar uitgesproken instructies voor hebben, zodat de samenleving een beetje leefbaar blijft).

Maar zijn woorden als 'beschikking' of 'eigenaar' wel de juiste termen? Die passen in een bepaald paradigma, dat ervan uit gaat dat we dingen kunnen 'hebben' - zoals een stoel of een lamp. Maar bij een lichaam is dat helemaal niet zo duidelijk. Dat blijkt al uit hoe we over ons lichaam praten. We kunnen zeggen: 'ik heb een lichaam', maar ook 'ik ben mijn lichaam'. Lichamelijkheid is heel dubbelzinnig. Lichamelijkheid is sterk verbonden met een ervaring van 'zelf', veel meer dan een object of een stoel ooit zou kunnen zijn. We zijn lichamelijk - de relatie tot ons lichaam is écht anders dan tot wat zich buiten ons lichaam bevindt. Neem een klein experimentje: we zijn nooit bezig met het speeksel in ons mond, maar als je het uitspuugt in een glaasje, dan walg je van het idee om het weer op te drinken - terwijl het een minuutje eerder nog in je mond was. Omdat we ook ons lichaam zijn, is onze relatie tot andere menselijke lichamen ook heel anders dan tot andere objecten. We respecteren het, liefkozen het, we weten wanneer we het - soms bewust - pijn doen, et cetera. Dat geldt zelfs voor dode lichamen. We gaan niet met het lichaam van een geliefde overledene om zoals we met een lamp omgaan die 'het niet meer doet'. We herkennen daar nog steeds een 'zelf' in.

Ik denk dat daarom in de wetgeving ook niet wordt gesproken van 'eigendom', maar veel meer termen worden gebruikt als 'lichamelijke integriteit'

Ik vind dat je die ervaring zo veel als mogelijk moet respecteren. In woorden als 'eigendom' of 'beschikking' verdwijnt die ervaring. Een lamp kan je weggooien, want het is immers je eigendom. Je hebt er geen diepere ervaring van 'zelf' mee. Een lamp kan je zelfs verkopen. en dat is toch een beetje mijn angst als je lichamen gaat zien als 'eigendom'. De vraag om biologisch weefsel is sterk - niet alleen door patiënten, maar ook door de wetenschap. De kans op commercialisering lijkt mij heel sterk aanwezig als 'eigendom' de leidende term is. Dat lijkt me absoluut niet wenselijk. Ook hou ik de staat het liefste zo ver als mogelijk af van eigendom en lichaam - zelfs van dode lichamen. De verschrikkingen van de twintigste eeuw laten wel zien waarom.

Wat mij betreft vermijden we vragen als 'van wie is het lichaam?' zo veel als mogelijk. We kunnen ons beter afvragen: 'wat kan er nu het beste gebeuren?' (situationele ethiek). En dat is een vraag die nooit algemeen kan worden beantwoord - veel hangt af van de omstandigheden. Een arts moet daarom de ruimte krijgen een eigen afweging te maken. Wat mij betreft moet de nieuwe wet donorregistratie dan ook niet gaan over eigendom, maar verandert het de situatie. In principe zijn de organen nu beschikbaar - maar wat dat in de praktijk betekent, is niet altijd duidelijk. En dat moet vooral zo blijven.

Verder vind ik dat uit het oogpunt van lichamelijke integriteit de Nederlandse bevolking zo goed en zo veel als mogelijk moet worden geïnformeerd over de wetwijziging. Ik zet daar grote vraagtekens bij.
 
Op dit moment wel, maar als je als nabestaande ergens eigenaar van zou zijn, zou je dat, per definitie, ook kunnen verkopen. Ik ken geen enkel juridisch eigendom wat je niet zou kunnen verkopen.

Sterker nog, je zou als eigenaar ook je toekomstige rechten op een lichaam kunnen verkopen, verpanden etc.

Overigens, ter clarificatie, ik ben hier geen voorstander van, ik probeer alleen logisch door te denken.
Als het doel van de wetswijziging is om meer donoren te krijgen, dan zou een dergelijke maatregel moeten helpen. Als je een dood lichaam (of delen van) mag verkopen zullen meer bereid zijn donor te worden (leuk zakcentje voor je nabestaande). Ben er niet uit of ik dit een goede of slechte zaak vind.

Ook zou je dan mogen beslissen wat er met je organen gebeurt (verkopen, verkopen aan bepaalde mensen, gift alleen onder bepaalde voorwaarden, etc) . Ook dat is nu niet mogelijk. Alleen de staat/ziekenhuizen bepalen. Als jij uit principieel oogpunt zegt: "degene die mijn hart krijgt mag geen strafblad hebben", of "mijn longen zijn alleen voor niet rokers" dan is dat op het moment niet toegestaan. Voor een deel begrijp ik dat wel, je wil tenslotte geen discriminatie in de hand werken "mijn organen alleen naar iemand met het juiste geslacht/religie/seksuele geaardheid/politieke voorkeur/etc. ".

Maar je kunt je afvragen, waarom zou de staat dit mogen beslissen? Waarom zou je geen vrijheid hebben om te beslissen wat er met jouw lichaam gebeurt? Met welk recht, eigend de staat zich jouw lichaam toe?
 
“Magna Charta 50+”. Wat een degradatie voor Magna Charta zeg...
 
Bah, Henk Krol.

Foksuk-Henk-Krol.jpg
 
Hoewel ik er om kan lachen ben ik tevens van mening dat deze opmerking tegen Graus idd over t randje is

https://www.ad.nl/politiek/pvv-er-g...endebat-schandalig-dit-is-strafbaar~a752ce56/
Ach de partij die zelf meer dan wie dan ook uitdeelt moet niet zo kleinzerig zijn en ook een kunnen incasseren. Dion is wel eens vaker verbaasd geweest, bijv toen hij beschuldigd werd van het mishandelen van zijn zwangere ex.... Ik heb hem nooit iets horen roepen over de schandalige uitspraken van zijn eigen partijleider. Nee zoveel ballen heeft hij dan weer niet.
 
Ach de partij die zelf meer dan wie dan ook uitdeelt moet niet zo kleinzerig zijn en ook een kunnen incasseren. Dion is wel eens vaker verbaasd geweest, bijv toen hij beschuldigd werd van het mishandelen van zijn zwangere ex.... Ik heb hem nooit iets horen roepen over de schandalige uitspraken van zijn eigen partijleider. Nee zoveel ballen heeft hij dan weer niet.
Precies. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
 
Als het om honden gaat geen kwaad woord.. waarschijnlijk is Dion familie van Martin? ;P

_ Edit, zie inmiddels dat Martin geen r in zijn achternaam heeft: grap mislukt_:cautious:
 
Ach de partij die zelf meer dan wie dan ook uitdeelt moet niet zo kleinzerig zijn en ook een kunnen incasseren. Dion is wel eens vaker verbaasd geweest, bijv toen hij beschuldigd werd van het mishandelen van zijn zwangere ex.... Ik heb hem nooit iets horen roepen over de schandalige uitspraken van zijn eigen partijleider. Nee zoveel ballen heeft hij dan weer niet.
Precies. Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Beetje simpel, jongens. Graus, hoewel een griezel van een rare partij, heeft hier gewoon gelijk. Die mevrouw gaat haar boekje te buiten: ze staat in het huis van de democratie, niet op een zeepkist op de Dam of met een column in de krant.
 
Beetje simpel, jongens. Graus, hoewel een griezel van een rare partij, heeft hier gewoon gelijk. Die mevrouw gaat haar boekje te buiten: ze staat in het huis van de democratie, niet op een zeepkist op de Dam of met een column in de krant.
Nou ja, er zit toch een kern van waarheid in? Normaal maken ze wel onderscheid en nu mag het niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan