Binnenlandse Politiek

Wachtgeld krijg je ook als je zelf opstapt, gedurende minimaal 2 jaar (ook als je slechts 1 dag hebt gewerkt als kamerlid lid van de kamer bent geweest), en je hebt géén sollicitatieplicht. Da's toch nogal een verschil.

:unsure: Dat klopt niet. :rolleyes:
Voor iedere Ex-Kamerlid geldt een sollicitatieplicht, net als iedereen die WW ontvangt.
Een oud-politicus krijgt net zo lang wachtgeld als hij of zij in de politiek heeft gezeten met een maximum van 3 jaar en 2 maanden.
Als je langer dan 3 maanden politicus bent geweest heb je recht op minstens 2 jaar wachtgeld en als je korter dan 3 maanden in functie was krijg je maximaal 6 maanden wachtgeld.
 
:unsure: Dat klopt niet. :rolleyes:
Voor iedere Ex-Kamerlid geldt een sollicitatieplicht, net als iedereen die WW ontvangt.
Een oud-politicus krijgt net zo lang wachtgeld als hij of zij in de politiek heeft gezeten met een maximum van 3 jaar en 2 maanden.
Als je langer dan 3 maanden politicus bent geweest heb je recht op minstens 2 jaar wachtgeld en als je korter dan 3 maanden in functie was krijg je maximaal 6 maanden wachtgeld.

Iedere Ex-Kamerlid:rolleyes:
 
Om een referendum over de Donorwet mogelijk te maken zijn handtekeningen nodig, veel handtekeningen.


*Link verwijderd*
Groet Fleur
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Om een referendum over de Donorwet mogelijk te maken zijn handtekeningen nodig, veel handtekeningen.


*Link verwijderd*
Groet Fleur
De wet is er al door. Het raadgevend referendum loopt op z'n laatste benen. Je hebt genoeg tijd om een keuze te maken voordat de roverheid je organen opeist.
Hoewel ik primair tegen deze wet ben zie il geen heil in het organiseren van een geldverslindend referendum wat geen reet toevoegt.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
De wet is er al door. Het raadgevend referendum loopt op z'n laatste benen. Je hebt genoeg tijd om een keuze te maken voordat de roverheid je organen opeist.
Hoewel ik primair tegen deze wet ben zie il geen heil in het organiseren van een geldverslindend referendum wat geen reet toevoegt.

Geef aan wat je wil en klaar. De laatste zin van der Jaufe ben ik t volledig mee eens, laat dat referendum maar zitten wmb.
 
Geef aan wat je wil en klaar. De laatste zin van der Jaufe ben ik t volledig mee eens, laat dat referendum maar zitten wmb.
Inderdaad, als iedereen gewoon zou aangeven of hij donor wil of niet, was deze wet niet eens nodig. Maar ja dat is voor sommige te veel gevraagd kennelijk.
 
Inderdaad, als iedereen gewoon zou aangeven of hij donor wil of niet, was deze wet niet eens nodig. Maar ja dat is voor sommige te veel gevraagd kennelijk.

Ik denk dat veel mensen niet weten hoe ze zich moeten opgeven als donor, en andere het wel prima vinden geen donor te zijn.
 
Ik denk dat veel mensen niet weten hoe ze zich moeten opgeven als donor, en andere het wel prima vinden geen donor te zijn.
Dat eerste probleem zou kunnen opgelost worden door meer voorlichting te geven, en dat tweede probleem, ja ik vind het ook prima als je geen donor wilt zijn, dat is ieders zijn eigen keuze, maar ik vind het niet prima als mensen hun keuze niet doorgeven.
 
Dat eerste probleem zou kunnen opgelost worden door meer voorlichting te geven, en dat tweede probleem, ja ik vind het ook prima als je geen donor wilt zijn, dat is ieders zijn eigen keuze, maar ik vind het niet prima als mensen hun keuze niet doorgeven.

1. De vraag is dan ook weer of mensen het de moeite wel waard vinden zich op te geven als donor.

2. Waarom zou je je keuze doorgeven als je geen donor wilt zijn (met het huidige systeem)? Dan is het toch prima om niks door te geven, want het resultaat is hetzelfde?
 
1. De vraag is dan ook weer of mensen het de moeite wel waard vinden zich op te geven als donor.

2. Waarom zou je je keuze doorgeven als je geen donor wilt zijn (met het huidige systeem)? Dan is het toch prima om niks door te geven, want het resultaat is hetzelfde?

1. Dat ze er geen moeite voor doen is de reden dat ze deze wet veranderen

2. Omdat het nu onduidelijk is of de persoon niks door geeft omdat hij of zij geen donor wil zijn of omdat hij of zij er gewoon nog niet de moeite voor heeft gedaan om een keuze te maken. Als je nee door geeft is voor nabestaanden ook handiger want die weten dan wat die persoon wilde.
 
Het fundamentale onderliggende probleem is natuurlijk: wie ie eigenaar van een gestorven lichaam. Het is waarschijnlijk zo, dat de overleden persoon dat niet meer zelf kan zijn, al zijn andere 'bezittingen' zijn op het moment van doodgaan immers ook niet meer van hem. Daarnaast moet je een persoon, dan wel rechstpersoon zijn om bezit te kunnen hebben, een overledene is geen van beiden.

Wie is dan wel de eigenaar: de nabestaanden of de overheid? Voor beiden is wel wat te zeggen. De overheid zegt nu, met de donorwet, dat lichaam is van ons, maar we houden er rekening mee wat de overledene gewild heeft en wat de nabestaanden willen. Overigens lijkt die wil van de overledene mij ook enigszins problematisch, daar je natuurlijk niet de wil kent op het moment vlak voor overlijden. De tegenstanders van de donorwet zeggen, dat lichaam is van de nabestaanden.

Kortom, een filosofisch probleem: kom er maar in De Bondscoach
 
Het fundamentale onderliggende probleem is natuurlijk: wie ie eigenaar van een gestorven lichaam. Het is waarschijnlijk zo, dat de overleden persoon dat niet meer zelf kan zijn, al zijn andere 'bezittingen' zijn op het moment van doodgaan immers ook niet meer van hem. Daarnaast moet je een persoon, dan wel rechstpersoon zijn om bezit te kunnen hebben, een overledene is geen van beiden.

Wie is dan wel de eigenaar: de nabestaanden of de overheid? Voor beiden is wel wat te zeggen. De overheid zegt nu, met de donorwet, dat lichaam is van ons, maar we houden er rekening mee wat de overledene gewild heeft en wat de nabestaanden willen. Overigens lijkt die wil van de overledene mij ook enigszins problematisch, daar je natuurlijk niet de wil kent op het moment vlak voor overlijden. De tegenstanders van de donorwet zeggen, dat lichaam is van de nabestaanden.

Kortom, een filosofisch probleem: kom er maar in De Bondscoach

Als donor is het een beetje zoals met de bezittingen, een groot deel is van de erfgenamen, een deel voor de overheid. En wat betreft donatie van organen: dat kun je nog tegengaan. De deelwijze donatie van je erfgoed aan de overheid niet.
 
Laatst bewerkt:
Het fundamentale onderliggende probleem is natuurlijk: wie ie eigenaar van een gestorven lichaam. Het is waarschijnlijk zo, dat de overleden persoon dat niet meer zelf kan zijn, al zijn andere 'bezittingen' zijn op het moment van doodgaan immers ook niet meer van hem. Daarnaast moet je een persoon, dan wel rechstpersoon zijn om bezit te kunnen hebben, een overledene is geen van beiden.

Wie is dan wel de eigenaar: de nabestaanden of de overheid? Voor beiden is wel wat te zeggen. De overheid zegt nu, met de donorwet, dat lichaam is van ons, maar we houden er rekening mee wat de overledene gewild heeft en wat de nabestaanden willen. Overigens lijkt die wil van de overledene mij ook enigszins problematisch, daar je natuurlijk niet de wil kent op het moment vlak voor overlijden. De tegenstanders van de donorwet zeggen, dat lichaam is van de nabestaanden.

Kortom, een filosofisch probleem: kom er maar in De Bondscoach

Tja, lastig... Ik vind dat ethiek altijd zo veel als mogelijk rekening moet houden met de omstandigheden. Dat vind ik moeilijk aan deze kwestie. Op het eerste gezicht lijkt het goed verdedigbaar. Het is een donorwet die is gegrond in het zogeheten utilisme. Volgens deze theorie kan je een handeling 'goed' noemen, als ze het geluk van zo veel als mogelijk mensen vergroot. Volgens deze theorie is het dus goed als met de organen van één - nota bene dode - persoon meerdere mensen kunnen worden gered. Wat kun je daar tegen hebben?

Maar nadeel van het utilisme is dat het geen rekening houdt met de omstandigheden, zoals persoonlijke affecties en wensen - bijvoorbeeld van nabestaanden. Je zou toch maar arts zijn, en tegen een moeder moeten vertellen dat je het recht hebt het lichaam van haar pas overleden zoon open te snijden, om de organen eruit te halen voor anderen - terwijl die moeder dat écht niet wilt. Dat zijn discussies die je helemaal niet wilt hebben. Aan de andere kant: op die manier verandert er nooit wat, en het utilisme is beslist een belangrijke theorie.

Ik ken de wet niet, maar ik zou zeggen: prima als op die manier vele levens kunnen worden gered, maar laat in de praktijk ook ruimte - vooral aan artsen - om ervan af te wijken. Het leven is niet zo overzichtelijk. Mensen zijn bijvoorbeeld slordig, en vergeten kenbaar te maken dat ze hun organen niet willen doneren - terwijl geliefden weten dat ze dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Geef artsen de ruimte voor een eigen professionele afweging, gebaseerd op de praktijk. En zorg voor vakken medische ethiek bij de opleiding!!
 
Als donor is het een beetje zoals met de bezittingen, een groot deel is van de erfgenamen, een deel voor de overheid. En wat betreft donatie van organen: dat kun je nog tegengaan. De deelwijze donatie van je erfgast aan de overheid niet.

Ik vraag het me af? Je bezittingen zijn voor je erfgenamen, alleen heft de overheid er een belasting op, zoals ze dat op zoveel dingen doet. Dat zou impliceren dat het lichaam dus ook van de erfgenamen is? Kan de overheid dan een belasting in-kind heffen, een paar organen? Interessant.
 
Tja, lastig... Ik vind dat ethiek altijd zo veel als mogelijk rekening moet houden met de omstandigheden. Dat vind ik moeilijk aan deze kwestie. Op het eerste gezicht lijkt het goed verdedigbaar. Het is een donorwet die is gegrond in het zogeheten utilisme. Volgens deze theorie kan je een handeling 'goed' noemen, als ze het geluk van zo veel als mogelijk mensen vergroot. Volgens deze theorie is het dus goed als met de organen van één - nota bene dode - persoon meerdere mensen kunnen worden gered. Wat kun je daar tegen hebben?

Maar nadeel van het utilisme is dat het geen rekening houdt met de omstandigheden, zoals persoonlijke affecties en wensen - bijvoorbeeld van nabestaanden. Je zou toch maar arts zijn, en tegen een moeder moeten vertellen dat je het recht hebt het lichaam van haar pas overleden zoon open te snijden, om de organen eruit te halen voor anderen - terwijl die moeder dat écht niet wilt. Dat zijn discussies die je helemaal niet wilt hebben. Aan de andere kant: op die manier verandert er nooit wat, en het utilisme is beslist een belangrijke theorie.

Ik ken de wet niet, maar ik zou zeggen: prima als op die manier vele levens kunnen worden gered, maar laat in de praktijk ook ruimte - vooral aan artsen - om ervan af te wijken. Het leven is niet zo overzichtelijk. Mensen zijn bijvoorbeeld slordig, en vergeten kenbaar te maken dat ze hun organen niet willen doneren - terwijl geliefden weten dat ze dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Geef artsen de ruimte voor een eigen professionele afweging, gebaseerd op de praktijk. En zorg voor vakken medische ethiek bij de opleiding!!
Qua ethiek heb je gelijk, en ik denk dat je ook het meerderheidsstandpunt in de samenleving verwoordt. Maar dat beantwoordt nog niet de vraag wie de beschikking heeft over het lichaam.

Dit is volgens mij pas een recent probleem, daar 50 jaar geleden of zo, een gestorven lichaam alleen maar problemen gaf en geen waarde vertegenwoordigde (vandaar dat religies daar uitgesproken instructies voor hebben, zodat de samenleving een beetje leefbaar blijft).
 
Ik vraag het me af? Je bezittingen zijn voor je erfgenamen, alleen heft de overheid er een belasting op, zoals ze dat op zoveel dingen doet. Dat zou impliceren dat het lichaam dus ook van de erfgenamen is? Kan de overheid dan een belasting in-kind heffen, een paar organen? Interessant.

Het lichaam is - net als de inhoud van je koelkast - bedervelijke waar die slechts kortstondig enige waarde heeft (en bovendien voor een beperkte groep mensen). Ik ben zelf ook wel van het 'weggooien is zonde' principe. Maar als de oude eigenaar er een stickertje opplaatst met 'gelieve weg te werpen bij mijn overlijden' dan respecteer ik dat uiteraard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan