Auto's

Astra station, 5 jaar oud. Na een paar jaar de oude Polo van mn schoonpa, nu onze eerste echte familiebak. Man wat een ruimte vergeleken met die Polo. Nu al zin in de auto inpakken voor de vakantie
Haha mooi, er schuilt een burgerman in ons allemaal. 😁
Benzine? Of al hybride enzo?

Qua prijs redelijk gelijk leasen. Moet binnen 2 weken een keus maken dan verloopt me APK (in juni) en 6 weken levertijd.
Welke kiest het forum haha? De Picanto of de Hyuandai i10??
Wellicht dat hier wat meer mensen met verstand/interesse kijken Ralf Edström - in de chat sneeuwt zo’n vraag snel onder. ;)

Om me heen gaan steeds meer mensen over tot elektrisch rijden. Ik verdiep me er inmiddels ook een klein beetje in. Zijn er hier mensen met kennis/ervaring mbt de Skoda Enyac?
Ik rijd al jaren Volvo, maar vind de elektrische variant wat aan de kleine kant. Bovendien is Volvo gewoon duur. Ook bij reparaties. Misschien dat ik een keer een switch moet maken dus.

Om me heen gaan steeds meer mensen over tot elektrisch rijden. Ik verdiep me er inmiddels ook een klein beetje in. Zijn er hier mensen met kennis/ervaring mbt de Skoda Enyac?
Ik rijd al jaren Volvo, maar vind de elektrische variant wat aan de kleine kant. Bovendien is Volvo gewoon duur. Ook bij reparaties. Misschien dat ik een keer een switch moet maken dus.
Geen ervaring, paar jaar terug voor een Auris gegaan, rijden langjarig gemiddeld daarmee 1 op 23.5, maar dat terzijde.

Is vol elektrisch handig voor jullie, oftewel, zou je vaak onderweg moeten laden of kan het veelal thuis. Heb je een oprit zodat je zelf kan laden (en evt je zonnepanelen verder kan benutten). Skoda hoor ik over de traditionele auto's veel positieve geluiden over, full electric heb ik geloof ik 1 collega die er 1 rijdt, die is wel happy ermee.

Geen ervaring, paar jaar terug voor een Auris gegaan, rijden langjarig gemiddeld daarmee 1 op 23.5, maar dat terzijde.

Is vol elektrisch handig voor jullie, oftewel, zou je vaak onderweg moeten laden of kan het veelal thuis. Heb je een oprit zodat je zelf kan laden (en evt je zonnepanelen verder kan benutten). Skoda hoor ik over de traditionele auto's veel positieve geluiden over, full electric heb ik geloof ik 1 collega die er 1 rijdt, die is wel happy ermee.
Zonnepanelen en eigen erf met oprit ✅
Heb het idee dat het prima auto’s zijn, zonder dat je zoals bij bijv Volvo ook veel voor het merk betaalt.

Ben vooral altijd benieuwd naar wat er in de winter qua actieradius overblijft. Mijn vriendin en ik hebben voornamelijk familie (en een aantal vrienden) op afstand, dus zou graag bij voorkeur op 1 lading (thuis) op en neer kunnen.

Heb je een oprit zodat je zelf kan laden (en evt je zonnepanelen verder kan benutten).
Niet overal nodig. Ik heb geen oprit maar wel een laadpaal op eigen grond. Gemeente heeft een mooi kabelgootje aangelegd in het trottoir om de kabel in weg te werken als we de auto van mijn vrouw willen laden.

Zelf rijdt ik een full-hybrid. Die laadt zichzelf op door bij te laden op de motor of door het afremmen. Zodra de accu vol genoeg is schakelt ie dan over op de electromotor. Ideaal. Ik heb het wel eens bijgehouden en ik kan het halen om 50% van de tijd electrisch te rijden. Moeten er wel niet te veel snelwegen tussen zitten want dan haal ik ongeveer 40%. Wat mij vooral nog tegenhoudt om volledig electrisch te gaan rijden is dat als je langs de weg moet laden dit gewoon zonde van de tijd is. Ik zie me op vakantie ook niet halverwege Frankrijk eerst een tijd moeten wachten tot ik verder kan. Gooi hem liever vol en weer doorrrrr. Bovendien zie ik het nog gebeuren in de toekomst dat er wachtrijen onstaan om te laden. Er komen wel steeds meer laadpunten bij maar ik vrees dat het er te weinig zullen zijn.
Bovendien, ik heb de luxe zelf een laadpaal te hebben, maar hier in de wijk (300 huishoudens zoiets) hebben we wel 2 openbare laadpunten.

Ben vooral altijd benieuwd naar wat er in de winter qua actieradius overblijft. Mijn vriendin en ik hebben voornamelijk familie (en een aantal vrienden) op afstand, dus zou graag bij voorkeur op 1 lading (thuis) op en neer kunnen.
Die kakt behoorlijk in. Als ik naar die van mijn vrouw kijk. Merk het zelfs ook bij die hybid van mij.

Niet overal nodig. Ik heb geen oprit maar wel een laadpaal op eigen grond. Gemeente heeft een mooi kabelgootje aangelegd in het trottoir om de kabel in weg te werken als we de auto van mijn vrouw willen laden.
Verschilt sterk per gemeente wat er toegestaan is op dit gebied. Mooi dat jouw gemeente met die goottegels werkt!

Aangezien ik gemiddeld 12-14 weken in Kroatië zit wil ik een tweedehands auto kopen om daar neer te zetten. Voornaamste eis: ruimte. Want er moet een kinderwagen en 2 koffers in kunnen. Ik wil er ook niet een fortuin aan uitgeven omdat het een extra auto is, dus kom ik uit op:

Ford S-Max / Galaxy
VW Touran
Mazda 5
Opel Zafira C

En dan van 2010 - 2014.

Iemand ervaring met 1 van deze auto's?

Aangezien ik gemiddeld 12-14 weken in Kroatië zit wil ik een tweedehands auto kopen om daar neer te zetten. Voornaamste eis: ruimte. Want er moet een kinderwagen en 2 koffers in kunnen. Ik wil er ook niet een fortuin aan uitgeven omdat het een extra auto is, dus kom ik uit op:

Ford S-Max / Galaxy
VW Touran
Mazda 5
Opel Zafira C

En dan van 2010 - 2014.

Als ik het lijstje zie gaat het vooral om een praktische auto en niet zozeer passie.
Ik zou dan ook goed kijken naar wat voor garages er in de buurt zijn, en wat je daar vooral ziet rijden. Zeker omdat je met oudere auto’s toch tegen onderhoud en reparaties aan gaat lopen.

Ford S-Max / Galaxy
VW Touran
Mazda 5
Opel Zafira C

En dan van 2010 - 2014.

Als je alles optelt: koop, onderhoud, belasting enz, is dan iets huren voor die tijd niet handiger? Het betreft auto’s van 10+ jaar oud, die kosten nog steeds een paar duizend euro, maar de grotere reparaties gaan wel komen. Je kunt natuurlijk geluk hebben.

Als je alles optelt: koop, onderhoud, belasting enz, is dan iets huren voor die tijd niet handiger? Het betreft auto’s van 10+ jaar oud, die kosten nog steeds een paar duizend euro, maar de grotere reparaties gaan wel komen. Je kunt natuurlijk geluk hebben.
Dat is ook. Onlangs de auto hier (CZ) weer laten keuren. Alleen de rem voor moest gerepareerd worden. Maar alles meegenomen toch weer 1000 euro lichter. Ze hebben hier gelukkig geen wegenbelasting. Maar uiteindelijk is het eigenlijk meer hobby dan gemak.

Ford S-Max / Galaxy
VW Touran
Mazda 5
Opel Zafira C

En dan van 2010 - 2014.

Als ik aan een grote, goedkope auto denk, dan denk ik aan Dacia. Maar wellicht gaat dat te ver. :lol:

Huur is juist de aanleiding voor het kopen. Een weekje een auto (VW T-Roc, echt geen enorm ding) huren in augustus is al bijna 500 euro. In andere maanden is het wel wat goedkopen, maar ik kom zo uit op minimaal € 2.000 per jaar aan huurkosten. Bovendien kunnen mijn schoonouders deze auto ook gebruiken als wij er niet zijn, dat is een extra voordeel.

Ach, niet eens ondenkbaar...maar je ziet er wel aan dat ze besparen op materialen, zeg maar.
Die hebben de laatste jaren wel stappen gezet. Een aantal modellen vindt ik dan ook echt wel mooi tegenwoordig. Maar goed, je zoekt een wat oudere auto dus dan zal die vlieger niet opgaan.

Terug
Bovenaan Onderaan