Internationale Politiek

Geldt stiekem niet ook een beetje voor mensen die hun vaste baan in de zorg / ambtenarij / onderwijs opzeggen om daarna via een duurdere ZZP constructie terug te komen?

Ik werkt dus op de OK en dit scenario gaat in de ziekenhuiszorg en vooral in de operatieve zorg enorm toenemen. Dit zzp'eren is voor mij persoonlijk niet zo van toepassing maar naar mijn mening blazen anesthesie en operatieassistenten ons zorgstelsel volledig op met een switch naar zzp (ondanks dat ik ze geen ongelijk geef).
 
Ik werkt dus op de OK en dit scenario gaat in de ziekenhuiszorg en vooral in de operatieve zorg enorm toenemen. Dit zzp'eren is voor mij persoonlijk niet zo van toepassing maar naar mijn mening blazen anesthesie en operatieassistenten ons zorgstelsel volledig op met een switch naar zzp (ondanks dat ik ze geen ongelijk geef).
Groot gelijk zelfs. Een CAO’tje kan de prijsstijgingen niet bijhouden. Het zal uiteindeljk een financieel vicieus cirkeltje veroorzaken, maar gekeken naar het moment snap ik deze tendens volkomen.
 
Geldt stiekem niet ook een beetje voor mensen die hun vaste baan in de zorg / ambtenarij / onderwijs opzeggen om daarna via een duurdere ZZP constructie terug te komen?

Nee hoor, die hoeven we namelijk geen pensioen te geven, geen ziektekostenverzekering, geen andere voordelen van vast contract. Ideaal als ze 60+ zijn en kwaaltjes krijgen.
 
In mijn ogen is de hele financiële wereld het gezwel wat ons de das om gaat doen. De hele financiële wereld is gericht op geld harken, geld harken en had kk het al gezegd geld harken. Banken en andere financiële instellingen als accountantskantoren denken alleen maar aan hoe ze meer geld van hun klant kunnen jatten.
De echte ziekte zijn aandeelhouders trouwens. Die willen op alles rendement.
 
De echte ziekte zijn aandeelhouders trouwens. Die willen op alles rendement.
Ja en nee, want die "aandeelhouders" zijn we ook anonien ongewild zelf, daar zit je hypotheek, pensioen, je spaarvermogen, een deel van je belastingen, de gemeentepot, je verzekeringsgeld, je energieprovider etc ook in.
 
Ja en nee, want die "aandeelhouders" zijn we ook anonien ongewild zelf, daar zit je hypotheek, pensioen, je spaarvermogen, een deel van je belastingen, de gemeentepot, je verzekeringsgeld, je energieprovider etc ook in.
Helaas wel. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een actief rendementspotje heb bij m'n bank.. dus ik doe er eigenlijk ook echt aan mee..
 
Nee hoor, die hoeven we namelijk geen pensioen te geven, geen ziektekostenverzekering, geen andere voordelen van vast contract. Ideaal als ze 60+ zijn en kwaaltjes krijgen.

Met daarop de side note dat dus veel operatie assistenten en anesthesie medewerkers zowel zzp werken (het merendeel van de tijd) als in ziekenhuis dienst waarbij bovenstaande dus niet het geval is.
 
Met daarop de side note dat dus veel operatie assistenten en anesthesie medewerkers zowel zzp werken (het merendeel van de tijd) als in ziekenhuis dienst waarbij bovenstaande dus niet het geval is.

Als een ziekenhuis dit contractueel toestaat, dan hebben ze de slechtste HR afdeling ooit. Of in dienst of zzp-er. Kan niet beide hebben.
 
Als een ziekenhuis dit contractueel toestaat, dan hebben ze de slechtste HR afdeling ooit. Of in dienst of zzp-er. Kan niet beide hebben.

Of totale personeelstekorten waardoor ze geen keuze hebben 🤓

Edit: kleine kanttekening, privé klinieken 'kapen' dus ziekenhuis personeel weg met betere (zzp) salarissen wat bijdraagt aan personeelstekorten.
 
Of totale personeelstekorten waardoor ze geen keuze hebben

Gewoon overuren laten maken onder het huidige contract. Als je vandaag alle medewerkers die als zzp-er bijbeunt de deur uit trapt komt minstens 80% met hangende pootjes terug. De rest zijn geldhoeren en hoef ik niet aan mijn bed te hebben.
 
In mijn ogen is de hele financiële wereld het gezwel wat ons de das om gaat doen. De hele financiële wereld is gericht op geld harken, geld harken en had kk het al gezegd geld harken. Banken en andere financiële instellingen als accountantskantoren denken alleen maar aan hoe ze meer geld van hun klant kunnen jatten.
Hetzelfde kan worden gezegd over nagenoeg ALLE winstmaximaliserende ondernemingen. Een supermarkt, restaurant, marketingbureau, filmproducent, noem maar wat op, zijn ook gewoon op geld uit. Ik begrijp wel dat het bij financiële instellingen, gezien hun macht en rol binnen onze samenleving, gevoeliger ligt.
 
Twee interessante posts die me weer aan het denken zetten en verleiden er meer in detail op te reageren. Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic is. Trachtte net even naar "Filosofie" te gaan maar dat zou wellicht wat schaamteloze ijdelheid zijn, aangezien ik hier niet pretendeer te doen aan een ingewikkelde brainstorm. Slechts wat hersenspinsels die in mij opkomen, ook in het licht van een uiterst obligate "ESG" sessie gisteravond, tijdens een alumni-event van mijn vorige werkgever Bain&Co.

Maar vooral de zin "de sociaal democratie, hetgeen voor mij persoonlijk een bron van inspiratie was, wordt steeds meer de plek waar corrupte lobbyisten zich nestelen" en jouw omschrijving van populisme anno 2023 zijn voor mij raak. Weemoedig tegelijk. Om even e.e.a. weer op een rijtje te zetten - niet dat er veel nieuws tussen staat, maar om de context helder te krijgen:

Gedurende het grootste deel van de afgelopen 40-50 jaar was de hamvraag binnen de westerse politiek volgens mij als volgt: welk deel van de ongelijkheid in de samenleving wordt als eerlijk en aanvaardbaar beschouwd, en, omgekeerd, welk deel wordt als oneerlijk beschouwd en moet worden gecorrigeerd door overheidsingrijpen en herverdeling van de rijkdom? Twee kampen hebben getracht deze vraag te beantwoorden. Om het omwille van de discussie even sterk te vereenvoudigen zou je de stelling kunnen poneren dat linkse politici hebben beweerd dat ongelijkheden oneerlijk zijn omdat de samenleving er grotendeels verantwoordelijk voor is; rechtse politici hebben betoogd dat ongelijkheden eerlijk zijn omdat ze in de eerste plaats het resultaat zijn van een meritocratisch systeem. Ik heb het hier uiteraard over wat traditioneel wordt beschouwd als "links" en "rechts"; tegenwoordig is alles zo versplinterd en vermengd, dat je daar eigenlijk niet meer van kunt spreken.

Anyway, ik durf te beweren dat ondanks deze diametraal tegenovergestelde standpunten beide partijen door de bank genomen een gemeenschappelijk doel hadden: rechtvaardigheid. Door politieke cycli heen hebben de debatten geleid tot enige compromisbereidheid in de richting van een evenwichtig sociaal-economisch kader toen de wereld overging in de neoliberale orde die in de jaren tachtig ontstond. Om een belangrijk gevolg te duiden heb ik in het verleden met bewondering o.a. Gary Gerstle, een Amerikaanse historicus, gelezen, die een interessant proces beschreef over een fenomeen waarbij gelijktijdig met het neoliberalisme twee verschillende culturele stromingen opkwamen, elk met een eigen moreel kompas: "Neo-Victorianisme" (zelfredzaamheid, traditionele gezinnen en een kritische, onafhankelijke houding tov religie en politiek) en Cosmopolitanisme (vrijheid van voorgeschreven sociale rollen en een steeds globaler wordende identiteit). Gerstle merkte op dat deze twee stromingen beide voortkwamen uit en steunden op het neoliberalisme en zijn marktgerichte globaliseringstendens. Deze verenigende dynamiek droeg bij aan een stabiele sociale, economische en politieke omgeving; het valt niet te ontkennen dat de afgelopen decennia relatief gezien eigenlijk ongekende sociaal-economische rust hebben gekend.

Maar door een wig te drijven tussen de lage/middelhoge arbeidersklasse en de professioneel opgeleide managers, ondernemers en intellectuelen, creëerden verschillende crises (met als meest impactvolle in negatieve zin de financiele crisis van 2008) een nieuwe bron van onrechtvaardigheid en wankelt het neoliberalisme al een tijdje steeds heviger. Juist vanwege die vrijheden die het neoliberalisme heeft gegeven. Je zou kunnen beargumenteren dat die crises onvermijdelijk waren; als je denkt in cycli, of die nu politiek, economisch of sociaal van aard zijn, dan kent elke periode van relatieve rust en welvaart een kantelpunt waar het geheel begint te roesten en een keer negatief escaleert. Maar belangrijker nog; die wig leidde er ook toe dat klassenverschillen en de hierboven beschreven culturele kloof elkaar overlapten. Door deze ontwikkeling kon cultuur de politiek binnendringen en kapen, waardoor het traditionele links-rechts construct werd doorbroken. Als gevolg daarvan valt het me op - of dat is in elk geval mijn beleving van de gang van zaken - dat vrijwel alle culturele aspecten van het leven steeds meer worden gepolitiseerd, inclusief voedsel, vervoerswijzen, het dragen van Covid-maskers, gender/seksualiteit en wetenschap.

In tegenstelling tot eerlijkheid of rechtvaardigheid is cultuur compromisloos en vatbaar voor populisme. In een ander boek, The Dawn of Everything (absolute aanrader) las ik voor het eerst over het fenomeen 'schismogenese'. Het verklaart hoe elke sociale groep zichzelf cultureel definieert door oppositie tegen anderen in een zichzelf versterkende "loop" die leidt tot diepe verdeeldheid. Het politieke debat convergeert niet langer naar een evenwicht. In plaats daarvan voedt wat nu "identiteitspolitiek" wordt genoemd de divergentie, dwz geloofspolarisatie, met feiten die worden verdraaid om bij tegengestelde verhalen te passen. Beetje Captain Obvious hier, maar natuurlijk gevaarlijk voor elke democratie.

En binnen elke "civil society" heeft naast de politiek en de burgergemeenschap het bedrijfsleven een rol. Je ziet het ook steeds meer bij bedrijven; vandaar mijn eerdere referentie aan dat alumni-event van gisteren waarbij "ESG" (whatever dat nog means tegenwoordig) centraal stond. Zoals alles worden bedrijven, die tot nu toe politiek pragmatisch waren, steeds meer gepolitiseerd op basis van hun duurzaamheidsprofiel. Als je dat in het extreme trekt en deze trend aanhoudt, zullen "Neo-Victoriaanse" bedrijven uiteindelijk uitsluitend zaken doen met "Neo-Victoriaanse" leveranciers en zich richten op "Neo-Victoriaanse" klanten, gesteund door "Neo-Victoriaanse werknemers" en gefinancierd door "Neo-Victoriaanse" investeerders. Een soortgelijke politiek-culturele afstemming zou natuurlijk plaatsvinden aan de kosmopolitische kant. Het bedrijfsleven en de financiële markten zouden uiteindelijk uiteenvallen in twee groepen die strijden om sociale en economische hegemonie.

Aangezien het bereiken van duurzaamheid vanuit een ecologisch en sociaal perspectief eenheid vereist, zou deze evolutie dramatisch negatieve gevolgen hebben. Er is wat mij betreft dan maar één uitweg. Bedrijven moeten werken aan het depolitiseren van ESG. Dat kunnen ze doen door de integratie van ESG strikt te presenteren als een inspanning om concurrentievoordelen op te bouwen en economische waarde op lange termijn te creëren. Op die manier zou duurzaamheid de nieuwe plaats van convergentie kunnen worden. Misschien is het dan toch nog niet te laat. En dat doet me ook weer denken aan jouw post over de EU en de lobby-uitwassen; zolang onze belangrijkste instituties een totaal gebrek aan "ESG"-bewustzijn tentoon blijven stellen zoals eigenlijk al veel te lang gaande is, is dit tijdperk van relatieve rust gedoemd te eindigen binnen nu en X jaar.

Enfin, realiseer me dat ik het PSV-forum nu weer ouderwets gebruik als kladblok voor mijn eigen hersenspinsels, maar benieuwd naar andermans ideeen hierover.
Mooie post! Ik moest ESG wel even opzoeken. Ik zou dat - denk ik - MVO noemen.
Hetzelfde kan worden gezegd over nagenoeg ALLE winstmaximaliserende ondernemingen. Een supermarkt, restaurant, marketingbureau, filmproducent, noem maar wat op, zijn ook gewoon op geld uit. Ik begrijp wel dat het bij financiële instellingen, gezien hun macht en rol binnen onze samenleving, gevoeliger ligt.
Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom er altijd gestreefd moet worden naar meer of groei. Bij mijn vorige werk (familiebedrijf) zat die focus er niet echt op. We hadden daar een bepaalde groei doorgemaakt. Dat was fijn. Dat maakte het bedrijf ook professioneler en slagvaardiger. Na die groei was het gewoon prima om op hetzelfde niveau te blijven acteren. Waarom telkens streven naar 10% meer omzet of winst?
 
Gewoon overuren laten maken onder het huidige contract. Als je vandaag alle medewerkers die als zzp-er bijbeunt de deur uit trapt komt minstens 80% met hangende pootjes terug. De rest zijn geldhoeren en hoef ik niet aan mijn bed te hebben.

Als je vandaag alle mensen die bij beunen er uit trapt zit je 2 a 3 weken te janken omdat ziekenhuizen de zorg stil moeten leggen, dan heb je nieteens een bed waar zo'n 'geldhoer' aan staat. Overigens zijn alle mensen dat wel maar dat terzijde.
 
Als je vandaag alle mensen die bij beunen er uit trapt zit je 2 a 3 weken te janken omdat ziekenhuizen de zorg stil moeten leggen, dan heb je nieteens een bed waar zo'n 'geldhoer' aan staat. Overigens zijn alle mensen dat wel maar dat terzijde.
Dit ja, maar ondertussen gaan we langzaam aan toe naar een niet houdbaar systeem.
 
Als je vandaag alle mensen die bij beunen er uit trapt zit je 2 a 3 weken te janken omdat ziekenhuizen de zorg stil moeten leggen, dan heb je nieteens een bed waar zo'n 'geldhoer' aan staat. Overigens zijn alle mensen dat wel maar dat terzijde.

Nee hoor, ze zullen meteen kiezen voor hun baan omdat ze toekomst willen hebben in de zin van pensioen en arbeidsongeschikheidverzekering van de werkgever en dus niet weglopen.
 
Mooie post! Ik moest ESG wel even opzoeken. Ik zou dat - denk ik - MVO noemen.

Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom er altijd gestreefd moet worden naar meer of groei. Bij mijn vorige werk (familiebedrijf) zat die focus er niet echt op. We hadden daar een bepaalde groei doorgemaakt. Dat was fijn. Dat maakte het bedrijf ook professioneler en slagvaardiger. Na die groei was het gewoon prima om op hetzelfde niveau te blijven acteren. Waarom telkens streven naar 10% meer omzet of winst?
Omdat er bijna altijd geredeneerd wordt dat stilstand achteruitgang is.
 
Omdat er bijna altijd geredeneerd wordt dat stilstand achteruitgang is.
Tsja. Als je je personeel kunt betalen, de directeur kunt voorzien en kunt investeren in nieuw materieel, lijkt mij dat voldoende. Daarvoor hoef je geen tweede vestiging of export naar Brazilië te beginnen.
 
Nee hoor, ze zullen meteen kiezen voor hun baan omdat ze toekomst willen hebben in de zin van pensioen en arbeidsongeschikheidverzekering van de werkgever en dus niet weglopen.

Als alle ziekenhuizen dat collectief zouden doen misschien maar zelfs dan heb ik er mijn twijfels over.
Er gaat om ieder geval ontzettend veel naar de klote in de zorg puur om het financiële aspect waarbij er enorm veel ontevredenheid zit bij het personeel. Het is ook niet voor niks dat er in verhouding een enorme leegloop is aan personeel dat ook de zorg echt verlaat.
 
Interessant en ik kan je grotendeels volgen.

Een extra laag is volgens mij het begrip bezit geworden. Door kredieten, leningen, schulden, verzekerings en pensioenfondsen en de hele beleggingsmarkt is er een hoop papieren waarde gecreeerd zonder tastbare basis. En cruciaal voor het functioneren van de samenleving.

Doordat een hoop van de zeggenschap en overzicht hierover niet langer bij de burger ligt geeft wellicht ook een hoop ontvredenheid naar de externe partijen - die de verantwoordelijkheid van deze complexe constructen bepalen, beheren en controleren - wanneer het weer eens misgaat? Denk aan toeslagen, bankencrisis, inflatie, pensioenfondsen, rentes?

In die zin is de macht en invloed van de financiele sector (markt) veel te groot, abstract en oncontrolleerbaar geworden (weggehaald van zowel burger als de nationale politiek). En, laten we eerlijk zijn, dat is ethisch (qua opkomen voor gelijkwaardigheid) een kwalijke zaak, een midelvinger naar links en rechtse ideeen die nog enigsinds naar het algemeen belang en het belang van de mensen die op deze vertegenwoordigers stemden luisterden?

Landelijke politiek (in NL en daarbuiten) is niks meer tegenover de instanties die op papier het vermogen hebben (de multinationals en financiele reuzen). En ja, die macht geven aan die externe factoren daarin is NL koploper door in mijn ogen gierigheid en hebzuchtig VVD beleid van de afgelopen 20+ jaar (om t richting topic te draaien).

Excuus als deze post te warrig is neergezet, lange dag gehad. 😅
Helemaal eens en zeker niet warrig wmb. Dat valt voor mij ook onder het punt dat ik probeerde te maken mbt crises die worden veroorzaakt door te veel vrijheid binnen het neoliberalisme en de daaraan gekoppelde inrichting van onze (financiele) markten zoals we die ooit hebben geintroduceerd. Dat werkt inderdaad dat soort perverse zaken in de hand.
Omdat er bijna altijd geredeneerd wordt dat stilstand achteruitgang is.
Dat klopt, maar ik denk dat Mikasa zich ook afvraagt waarom dat dan zo wordt gezien. Zijn vraag over waarom groei altijd één van de meest belangrijke thema's binnen het bedrijfsleven is, vind ik een zeer legitieme. Als ik hem goed begrijp dan beargumenteert hij dat je je niet per se druk hoeft te maken om groei, zolang de continuiteit gewaarborgd blijft. En daar zit juist de crux wat mij betreft; gegeven dat continuiteit het allerbelangrijkste is voor een bedrijf (of dit nu stabiele of groeiende continuiteit is), is juist de potentie en de realisatie van groei de meest veilige manier om continuiteit te waarborgen.

Je hoort vaak populaire kreten zoals "dat er wordt gestreefd naar groei komt vooral door de investeerders/aandeelhouders". Of dat het komt doordat een nieuwe eigenaar een bedrijf met dermate veel schuld heeft gekocht, dat de rentelasten maken dat groei nodig is om te kunnen blijven voldoen aan de verplichtingen. Het klopt dat dat in veel gevallen zorgt voor extra druk op management om te groeien. En als het sec komt door dergelijke externe druk van een stel graaiers dan is dat een zeer kwalijke zaak. Maar laten we verder even wegblijven van dat populaire argument, want een veel belangrijker argument voor groei van een bedrijf in bijna elke industrie heeft te maken met de fundamentele mechanismen van hoe bijna al onze private markten werken.

Neem een willekeurige markt; dan is de kans groot dat binnen die markt voor zowel startende als gevestigde bedrijven belangrijke factoren die de resultaten beinvloeden terug te brengen zijn tot (i) de grootte / groei / winstgevendheid van die markt in z'n algemeenheid; en (ii) het competitieve speelveld binnen die markt. Dat staat dan nog los van alle belangrijke factoren die betrekking hebben op het bedrijf zelf; alleen al die twee elementen zorgen ervoor dat een bedrijf vaak groei nodig heeft om continuiteit te waarborgen. Stel de totale vraag naar een product/dienst neemt af, onafhankelijk van concurrentie, dan kan groei door marktaandeel te winnen van concurrenten een oplossing zijn. Stel de winstgevendheid (marges van producten) neemt af door meer concurrentie, dan kan groei in volumes de pijn verzachten. Stel dat er dermate veel concurrentie komt in een markt door nieuwe trends en uitvindingen, dan is het noodzakelijk om met de markt mee te groeien voordat je binnen X jaar als bedrijf jouw relevantie in de sector verliest. Etcetera.
 
Brainz waarom ben je dan nog voor een firma die alleen maar aan meer winst en winst en winst denkt? Je zou je moeten aansluiten bij de echte voetbalclub PSV waar meer groei en winst maken al langer geleden vaarwel zijn gezegd :maniac:
 
Terug
Bovenaan Onderaan