Coronavirus

Guillaume , beterschap en prima post. Ik moet zeggen dat ikzelf te angsthazig zou zijn om af te zien van n vaccin, zeker met n zwangere in huis, maar prima dat je er vanuit gaat dat je bij t gros hoort waarin het "best te doen" blijft. Fingers crossed dat t zo blijft. Als jullie verder het aan niemand doorgeven geen probleem natuurkijk. En straks ook gelijk 2G-proof voor t komende half jaar, goed dus om direct te laten testen en ook de GGD te bezoeken toen je klachtten kreeg.
 
Ik denk dat we gewoon eerder de statistieken aan onze kant hebben staan. Maar nog bedankt voor je fijne reactie. 👍🏻
Tja statistiek…. Er liggen er in het ziekenhuis genoeg met deze statistiek. Oftewel: geluk. En geen reden om vaccineren af te wijzen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik denk dat we gewoon eerder de statistieken aan onze kant hebben staan. Maar nog bedankt voor je fijne reactie. 👍🏻
Als je hebt over statistieken dan vraag ik me af waarom je niet gevaccineerd bent. Dat verhoogt namelijk je statistieken enorm significant.

Maar goed blij dat je momenteel lichte klachten ervaart. Ik gun niemand een ziekenhuis bezoek of lang ziektebed.

Toch hoop ik dat je na deze ervaring alsnog ooit in de toekomst een vaccinatie neemt. Gewoon om te zorgen dat je beschermd blijft en jezelf verzekerd (of iniedergeval vergroot) dat het volgende ziektebed ook mild blijft.
 
Als je hebt over statistieken dan vraag ik me af waarom je niet gevaccineerd bent. Dat verhoogt namelijk je statistieken enorm significant.

Maar goed blij dat je momenteel lichte klachten ervaart. Ik gun niemand een ziekenhuis bezoek of lang ziektebed.

Toch hoop ik dat je na deze ervaring alsnog ooit in de toekomst een vaccinatie neemt. Gewoon om te zorgen dat je beschermd blijft en jezelf verzekerd (of iniedergeval vergroot) dat het volgende ziektebed ook mild blijft.
Dat hoeft dan toch niet? Als je geinfecteerd bent geweest heb je toch ook `gewoon` antistoffen aangemaakt?
 
Het moment is dan eindelijk daar. Afgelopen donderdag voelde ik een lichte benauwdheid en een klein kuchje. Een aantal zelftesten gekocht en ik bleek positief te testen op Corona. Meteen een afspraak gemaakt bij de ggd. Helaas niet in Eindhoven maar in Nederweert. De volgende dag opnieuw getest en ook die bleek positief. Mijn 8 maanden zwangere vrouw, net als ik niet gevaccineerd, bleek ook positief. Zojuist de bevestiging van de ggd gehad dat ik Corona heb, mijn vrouw doet zometeen de test.

Al met al ervaren we allebei amper klachten. 2 maanden geleden had ik de griep waarbij ik met een loopneus en koorts standaard 4 dagen knock out in bed lig. Nu heb ik een snotneus (geen loopneus), een hoestje, spierpijn in m’n vingers, nek en achter de ogen(?). Maar fit genoeg om morgen gewoon weer vanuit huis aan het werk te gaan. Ik spreek natuurlijk niet voor iedereen, maar we zijn blij dat we ons niet hebben laten vaccineren. Amper klachten, niet op een ic of ziekenhuis gelegen waardoor we anderen of de zorg tot last zijn geweest en natuurlijke anti stoffen tegen Corona. Sterkte voor anderen die het anders ervaren. 💪🏻

Mooi dat jullie d'r zo soepel doorheen lijken te komen.

Ja dat is het. De een komt er nauwelijks klachten doorheen, een ander heeft het zwaarder.
Mijn vriendin (niet gevaccineerd) heeft het gehad, week goed ziek geweest en dat was het. Dame op het werk (gevaccineerd) is 3 weken ziek geweest en kan amper 2 uur werken. Bekende van een vriendin (niet gevaccineerd) was ziek, niet lekker, belde de huisarts. Toen die aankwam dachten ze dat hij in diepe slaap was. Totdat de arts de pols checkte. Dood, saturatie te ver gezakt. Schijnt wel eens te gebeuren. Was een fitte man van 42. Gok dat zijn familie niet blij was met zijn keuze tot niet vaccineren.
 
Ja dat is het. De een komt er nauwelijks klachten doorheen, een ander heeft het zwaarder.
Mijn vriendin (niet gevaccineerd) heeft het gehad, week goed ziek geweest en dat was het. Dame op het werk (gevaccineerd) is 3 weken ziek geweest en kan amper 2 uur werken. Bekende van een vriendin (niet gevaccineerd) was ziek, niet lekker, belde de huisarts. Toen die aankwam dachten ze dat hij in diepe slaap was. Totdat de arts de pols checkte. Dood, saturatie te ver gezakt. Schijnt wel eens te gebeuren. Was een fitte man van 42. Gok dat zijn familie niet blij was met zijn keuze tot niet vaccineren.
Dat ja, je hebt geen enkel idee welk lootje je trekt. Zoon van een collega voelde zich 1 dagje wat minder (niet gevaxt). Mijn zwager had een flinke snotneus maar was wel 6 weken zijn smaak en reuk kwijt (was wel geprikt).

Het is alsof je een bak met 100 m&m's hebt, 95 zijn gewoon, van 3 wordt je ziek, en van 2 heel ziek. Neem je t vaccin dan wordt die groep van 95 flink vergroot, maar 100% bescherming biedt t ook niet.
 
Dat ja, je hebt geen enkel idee welk lootje je trekt. Zoon van een collega voelde zich 1 dagje wat minder (niet gevaxt). Mijn zwager had een flinke snotneus maar was wel 6 weken zijn smaak en reuk kwijt (was wel geprikt).

Het is alsof je een bak met 100 m&m's hebt, 95 zijn gewoon, van 3 wordt je ziek, en van 2 heel ziek. Neem je t vaccin dan wordt die groep van 95 flink vergroot, maar 100% bescherming biedt t ook niet.
Volgens mij is de verhouding in de ziekenhuizen anders de verhouding gevaccineerd/niet gevaccineerd. Dat zegt toch wel iets over wat het doet.
 
In dar geval vind je het ook geen probleem dat antivaxxers voortaan niet meer geholpen worden zodat de gewone zorg weer kan doorgaan? Ik heb daar geen problemen mee.
Je zult ergens een lijn moeten trekken. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.
 
Een copy paste van Marino van Zelst ( Red team) over Omicron, of Omikron, die ik wil delen:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een explainer over de nieuwe coronavariant Omicron.

De discussie lijkt te gaan over verhoogde besmettelijkheid + potentiële lagere virulentie: een variant die mensen minder ziek zou maken.

Blijkbaar willen we niet snappen dat dit een groot probleem is.🧵
2/

Allereerst: we weten nog ontzettend weinig over deze variant. De eerste signalen zijn foute boel: verhoogde besmettelijkheid of meer kans op ‘immune escape’, of een combinatie van beiden. Maar vooral: we weten het gewoon nog niet.

'Hold your horses' dus.
3/

De huidige discussie gaat over lagere virulentie: wat als deze variant minder ziekmakend is maar wel besmettelijker? Dan gaat deze variant snel domineren (verslaat Delta) en dan hebben we een variant die minder mensen ernstig ziek maakt.
4/

Wat we lijken te vergeten is dat verhoogde circulatie (via hogere besmettelijkheid of kans op ‘immune escape’) vrijwel per definitie problematischer is dan ‘meer ziekmakend’. Dit is aan te tonen met een simplistisch rekensommetje.
5/

Stel dat de R nu 1.2 is, de IFR is 0.5%, het generationeel interval is 4 dagen, en we ‘starten’ vandaag met 10.000 besmettingen. Dan verwachten we na 1 maand: 10.000 x 1.2^7.5 x 0.5% = 196 doden.

(7.5 = 30 / 4 [generatie interval]).
6/

Een voorbeeld:

De IFR van de nieuwe variant is 50% minder dodelijk dan de huidige variant (IFR = 0.5% x 0.5 = 0.25%).

De besmettelijkheid is 20% hoger dan de huidige variant (R = 1.2 * 1.2 = 1.44).
7/

In zo’n situatie krijg je dan: 10.000 * 1.44^7.5 * 0.25% = 385 doden.

Als de IFR dus halveert en de besmettelijkheid maar 20% hoger is, hebben we binnen een maand nog steeds 2x zoveel doden per dag.

Als IFR 50% lager is, maar besmettelijkheid 10% hoger: 201 doden.
8/

In de laatste situatie (IFR: -50%, besmettelijkheid: +10%) lijken we dus wel een evenwicht te bereiken.

Maar let op: dat is na 1 maand. Als je dit 2 maanden doortrekt:

Huidige variant: 770 doden.
Nieuwe variant: 1609 doden.
9/

Verlaagde sterfte is lineaire winst. Verhoogde besmettelijkheid is een exponentieel probleem. Als je betwijfelt of exponentiële groei twee maanden kan aanhouden (bij een R = 1.2): dat is letterlijk wat er de afgelopen twee maanden is gebeurd.
Image
10/

De enige situatie waarin een verhoogde besmettelijkheid en een lagere virulentie wel winst zouden opleveren, is als we een rem hebben op exponentiële groei.

Als je de golven snel genoeg dempt, is het namelijk wel een wenselijke situatie.
11/

Dat kan in drie situaties:

1) Groepsimmuniteit is het eindpunt. Dan stoppen de golven namelijk vanzelf. Dit is een illusie vanwege afnemende immuniteit en besmettelijkheid die erg hoog is (Delta is al ‘teveel van het goede’: een nieuwe variant maakt het alleen maar erger).
11.2/

2) Constant maximaliseren van de immuniteit: dan komen er wel golven, maar die remmen dus snel genoeg af vanwege de hoge immuniteit. Dat kan, maar dat vereist heel veel boosteren. Misschien wel twee keer per jaar.
11.3/

3) We zetten zelf een rem op de exponentiële groei: dat betekent (basis)maatregelen en heel vroeg ingrijpen.

Vroeg ingrijpen is in Nederland nog nooit gebeurd. Dus of we gaan een andere strategie gebruiken of we hebben vanzelf weer (stevige) maatregelen nodig.
12/

En dus is de conclusie voor de honderdste keer: exponentiële groei is het probleem.

Hoe sneller de groei gaat, hoe meer actie we moeten ondernemen: Virulentie verlagen met medicijnen of golven dempen door middel van boosters of maatregelen.
13/

En zelfs medicijnen zijn niet de heilige graal: als coronapillen de virulentie met 50% verlagen, levert dat 1 extra verdubbeling tijdswinst op.

Als je lang genoeg wacht met groei remmen, krijg je vanzelf weer een probleem.
14/ Scenario's

1) Immuniteit (vaccins), medicijnen, en normale hygiënemaatregelen zijn precies genoeg om de golven door te komen (wat we bij influenza dus doen).

2) We moeten ingrijpen met (basis)maatregelen en/of zorgcapaciteit verhogen (waarbij je dus meer ziekte accepteert).
15/

Het verhogen van de zorgcapaciteit is vrijwel onmogelijk tijdens pandemische golven. Dit moet vanuit een situatie waarin er rust is.

Ik kom hier op een later moment nog op terug, maar even kort: dit gaat ons niet lukken als we exponentiële groei blijven toestaan.
16/

Conclusie: Verhoogde besmettelijkheid in combinatie met een lagere virulentie is niet wenselijk.

De enige situatie waarin dit winst oplevert, is als je exponentiële groei remt. En daar zijn we in Nederland heel erg slecht in geweest.
17/

Nabrander: de empirie en theorie over virusevolutie wijzen niet per se op evolutie naar ‘meer besmettelijk + minder virulent’.

Als het gebeurt, is het geluk: het is geen gegeven in de virusevolutie.

Epidemioloog @CT_Bergstrom legt het even uit.

Unroll available on Thread Reader

18/

We moeten daarom ophouden met alleen het gebruiken van ‘hopium’ zonder goede strategie.

‘Hope for the best, prepare for the worst’ is nog steeds de meest valide strategie. Na 21 maanden pandemie moeten we die les echt gaan leren.
19/

Nabrander 2: als de virulentie niet lager is (kans op opname/sterfte blijft dus constant) maar besmettelijkheid/immune escape gaat wel omhoog, hebben we een draak van een probleem bij de huidige Nederlandse viruscirculatie.

Dan wordt het een extreem problematisch scenario. Zoals uit winnen bij Heerenveen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die laatste 5 woorden komen van mij trouwens.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Ja dat is het. De een komt er nauwelijks klachten doorheen, een ander heeft het zwaarder.
Mijn vriendin (niet gevaccineerd) heeft het gehad, week goed ziek geweest en dat was het. Dame op het werk (gevaccineerd) is 3 weken ziek geweest en kan amper 2 uur werken. Bekende van een vriendin (niet gevaccineerd) was ziek, niet lekker, belde de huisarts. Toen die aankwam dachten ze dat hij in diepe slaap was. Totdat de arts de pols checkte. Dood, saturatie te ver gezakt. Schijnt wel eens te gebeuren. Was een fitte man van 42. Gok dat zijn familie niet blij was met zijn keuze tot niet vaccineren.
Het is een heel grillig virus en dat maakt het voor een aantal beangstigend. Feit is wel (hoewel ik geloof in vaccins) dat het geen Ebola is dat rondwaart en we voor een 3e winter op rij ons hele leven in dienst van een afgeroomde zorgcapaciteit stellen. Ik denk dat het tijd is voor een echt debat, mét een echte kosten/baten-discussie. De zorg gaat de komende jaren ook zonder Corona in absoluut noodweer komen. En dan? Iedere keer als het waait alles weer op slot? Ik denk dat we verder moeten gaan kijken dan naar besmettingscijfers of IC-bedden.
 
Dat ja, je hebt geen enkel idee welk lootje je trekt. Zoon van een collega voelde zich 1 dagje wat minder (niet gevaxt). Mijn zwager had een flinke snotneus maar was wel 6 weken zijn smaak en reuk kwijt (was wel geprikt).

Het is alsof je een bak met 100 m&m's hebt, 95 zijn gewoon, van 3 wordt je ziek, en van 2 heel ziek. Neem je t vaccin dan wordt die groep van 95 flink vergroot, maar 100% bescherming biedt t ook niet.
Dat het er is, hoeven we niet te bagatelliseren. Dat we structureel de overige 95 m&m’s laten liggen uit angst, terwijl er niks mee aan de hand is, vind ik iets om het debat over te openen.
 
Feit is wel (hoewel ik geloof in vaccins) dat het geen Ebola is dat rondwaart
Nee, tig keer gevaarlijker (en dat meen ik) voor de samenleving en verdomde veel moeilijker te isoleren en afremmen (itt ebola).
. Ik denk dat het tijd is voor een echt debat, mét een echte kosten/baten-discussie.
Ik pak de popcorn. Waar denk je aan? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan