Yorbe Vertessen (A)

"De blindedarm (appendix) is een klein wormvormig aanhangsel van de dikke darm. De blindedarm heeft geen functie en kan daarom zonder gevolgen verwijderd worden."
Als ik dit plaatje beschouw is de appendix onderdeel vd blindedarm en wordt de darm zelf niet verwijderd?

CHI-026-Operatie-vanwege-blinde-darmontsteking-1024x620.png


Als je een blindedarmontsteking hebt, moet meestal een deel van je blindedarm weggehaald worden. Dit gebeurt operatief. De blindedarm is een doodlopend deel van je darm. Het bevindt zich rechtsonder in je buik, op de plek van de overgang van de dunne darm naar de dikke darm. Bij een blindedarmontsteking heb je geen ontsteking aan de hele blindedarm, maar alleen aan het wormvormig aanhangsel (appendix). Dit deel wordt verwijderd bij een blindedarmoperatie.

bron: https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/b/blindedarmoperatie/item268

Is er een medicus in de zaal?
 
  • Hahaha!
Reactions: DrJ
Ik dacht dat ik bij biologie ook had geleerd dat de blinde darm het wormvormig aanhangsel was en dat ie blind werd genoemd, omdat hij geen functie had. Maar goed... mijn biologie heb ik na de 4,5 gemiddeld in havo-3 heel snel laten vallen :maniac:
 
Even rechtstreeks vanaf de OK hier maar dat wormvormige wordt verwijderd, is overigens ongeveer net zo groot als je duim..
 
Moet een telefoon dan ook telkens ontsmet worden? Dat lijkt me toch een bron van bacteriën.

Voor zover ik weet gebeurd dat niet maar zolang je 'aan tafel staat' ben je helemaal gescrubt en steriel ingepakt in operatiejas + handschoenen door een collega en kun je nieteens bij je telefoon
 
Terug
Bovenaan Onderaan